Persoalan Selepas Pau


 

Esok Perhimpunan Agong Umno diadakan dan apabila tirai dilabuh Ahad ini, Umno, jika tidak ada aral melintang akan secara rasmi memutuskan hubungan dengan PPBM.
Jika ikut rancangan asalnya, hubungan Umno dengan PPBM pimpinan Muhyiddin Yassin hanya dijalin sehingga Parlimen dibubarkan untuk PRU15 diadakan. Oleh itu PAU kali ini dijangka mengesahkan dan menyokong (endorse) pendirian itu. Melainkan sesuatu drastik berlaku. Umpamanya ada desakan hubungan dengan PPBM diputus serta-merta.
Pemimpin tertinggi Umno termasuk Presiden Ahmad Zahid Hamidi, bekas presiden Najib Razak, dan tokoh veteran yang hampir menjadi presiden suatu ketika dahulu, Tengku Razaleigh Hamzah, mengulangi pendirian Umno akan dengar suara akar umbi semasa mereka mengadakan pertemuan beberapa hari sebelum PAU.
Akar umbi dilihat mahu hubungan dengan PPBM diputuskan. Walaupun Annuar Musa pemimpin Umno pro-PPBM mendakwa sebahagian besar Umno bahagian yang mahukan itu berbuat demikian atas arahan. Arahan siapa? Tidak pula disebut beliau.
Apa pun pasti di PAU, tim Annuar atau pro-PPBM akan tetap menyatakan bantahan mereka dan mahu Umno meneruskan kerjasama dengan PPBM. Cuma sekuat manakah mereka? Sejauh mana keberkesanan mereka?
Namun persoalannya ialah apa langkah mereka seterusnya jika atau apabila hasrat mereka tidak kecapaian? Khususnya Annuar sendiri.
Jika (saya ulang jika) Annuar ada memendam rasa untuk mendapatkan jawatan presiden pada pemilihan Umno kelak, tanda-tanda untuk beliau berjaya tidak memberangsangkan.
Lihat sahaja di Kelantan negeri kelahiran beliau. Dua belas daripada 13 Umno bahagian mahu hubungan Umno dengan PPBM diputuskan. Bahagian tunggal yang membuat pendirian berbeza ialah Ketereh. Umum tahu siapa ketua Umno Ketereh. Itu menceritakan segala-galanya.
Sebelum itu pun menurut pemerhati politik, Annuar dilihat sebagai tidak berpengaruh (influential) terutama dalam kalangan akar umbi Umno bukan sahaja di Kelantan tetapi secara keseluruhan.
Namun beliau sekarang adalah menteri kerajaan Perikatan Nasional.
Adakah beliau akan keluar Umno masuk PPBM apblila PRU15 diadakan? Bagaimana pula penyokongnya di Ketereh?
Persoalan lebih besar ialah langkah Umno selepas PAU.
Ketetapan mesti dibuat mengenai hubungan dengan PAS dan status Muafakat Nasional. Ramai dalam Umno mahu Muafakat Nasional diperkukuhkan. Tetapi mereka mahu MN dianggotai Umno dan PAS sahaja. PAS pula seperti kita tahu mahu PPBM bersama. MN dia mahu Perikatan Nasional pun di mahu.
Jelas Umno sudah bosan. Lantas ada pihak dalam Umno lantang mendesak PAS menyatakan secara terbuka dan mutlak pilih Umno atau PPBM. Main dua kolam tak main lah kata mereka.
Timbul persoalan adakah Umno akan bersendirian menghadapi PRU15? Berdepan dengan PAS? Tentunya menentang PPBM di kawasan yang pernah dimilikinya.
Atau adakah Umno akan wujudkan gabungan politik baharu? Bekerjasama dengan siapa? Gabungan itu mesti mengambil kira pembabitan parti politik Sabah dan Sarawak. Umno ada di Sabah tetapi tidak di Sarawak.
Yang heboh kita dengar pakatan Umno dengan PKR dan DAP. Ini sudah dinafi pemimpin Umno yang “tegas” No Anwar No DAP. Tetapi cakap-cakap mengenai kerjasama itu masih kedengaran.
Beberapa pemerhati politik beranggapan kerjasama Umno-PKR-DAP-Amanah adalah gabungan yang sekuat BN pada zaman kegemilanganya dulu. Tetapi mereka akui untuk merealisasikan gandingan itu sesuatu yang sukar. Walau pun bukan mustahil kerana dalam politik tidak ada yang mustahil.
PAU kali ni akan “membincangkan” semua persoalan yang disenaraikan dan banyak lagi. Tetapi hanya ketetapan mengenai hubungan Umno-PPBM yang akan dibuat dengan jelas. Jawapan kepada persoalan lain tidak akan diperlihatkan. Tak kan Umno nak tunjuk semua langkahnya, betul tak?
Namun jika (diulangi jika) memang ada aral yang melintang pada PAU ini, bukan sahaja Zahid sahaja, Umno juga ada masalah besar. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/03/persoalan-selepas-pau.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must+Know+the+TRUT

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jajaran Politik Baharu Selepas Pau

Jajaran Politik Baharu Selepas Pau

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 196 hits
KUALA LUMPUR Apakah wujud satu lagi jajaran politik baharu selepas Perhimpunan Agung UMNO 2020 yang berlangsung dua hari bermula hari ini Ia khususnya membabitkan hubungan antara UMNO dengan PKR selepas parti Melayu itu memutuskan untuk bek...
Video Jangan Cakap Banyak I Minum Sikit Pemandu Mabuk Langgar Motor Lari Selepas Diminta Buat Laporan Polis

Video Jangan Cakap Banyak I Minum Sikit Pemandu Mabuk Langgar Motor Lari Selepas Diminta Buat Laporan Polis

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 266 hits
1 431 total views 1 431 views today Tular sebuah video di laman sosial memaparkan seorang wanita dalam keadaan tidak sedar dan mengaku memandu dalam keadaan mabuk Memetik laporan Harian Metro wanita berkenaan dipercayai melanggar dua buah m...
Namewee Akan Serah Diri Di Bukit Aman Selepas Dikuarantin

Namewee Akan Serah Diri Di Bukit Aman Selepas Dikuarantin

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 293 hits
Penyanyi rap dan pengarah filem kontroversi Namewee sudah pulang ke Malaysia dan akan menyerah diri di Bukit Aman selepas menjalani kuarantin selama tujuh hari Dalam kenyataan di Facebook Namewee atau nama sebenarnya Wee Meng Chee berkata d...
Penjelasan Hafiz Hamidun Selepas Dikr1tik Kerana Muatnaik Status Seakan Menyndir Nyanyian Nabila Razali

Penjelasan Hafiz Hamidun Selepas Dikr1tik Kerana Muatnaik Status Seakan Menyndir Nyanyian Nabila Razali

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 372 hits
Maaf andai terluka maafku tak sengaja Begitulah komen penyanyi dan komposer Hafiz Hamidun apabila diminta mengulas berhubung ciapan yang dimuat naiknya malam tadi menjurus kepada persembahan Nabila Razali yang terkucil pada pentas Anugerah ...
Selepas Empat Perlawanan Sri Pahang Fc Raih Tiga Mata Penuh Tewaskan Sabah Di Kuantan

Selepas Empat Perlawanan Sri Pahang Fc Raih Tiga Mata Penuh Tewaskan Sabah Di Kuantan

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 211 hits
KUANTAN Sri Pahang FC mencatat kemenangan pertama apabila menewaskan Sabah FC 2 1 di Stadium Darul Makmur malam ini Misi anak buah Dollah Salleh menyasarkan tiga mata dapat dilihat apabila memberi tekanan kepada pelawat sebaik perlawanan be...
Sidang Media 16 3 2021 Datuk Ezam Selepas Beri Keterangan Di Bukit Aman

Sidang Media 16 3 2021 Datuk Ezam Selepas Beri Keterangan Di Bukit Aman

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 252 hits
Live dari Bukit Aman bersama saudara Ezam Mohd Nor berhubung beliau dipanggil untuk memberi keterangn diatas salah satu knyataan yang dikeluarkan beliau melibatkan Isu Jo Low dan Skandal Video melibatkan Menteri
Cuba Bunuh Diri Selepas Ditegur Main Video Games

Cuba Bunuh Diri Selepas Ditegur Main Video Games

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 248 hits
BENTONG Hanya kerana ditegur kerana asyik bermain permainan video dan telefon bimbit dirampas bapanya seorang gadis bertindak di luar kewarasan apabila cuba membunuh diri dengan terjun dari jejambat Bukit Tinggi di Kilometer 46 Lebuh Raya K...
Apa Langgar Motor Apa Lan Aa Lu Pemandu Mabuk Lari Selepas Langgar 2 Penunggang Motosikal

Apa Langgar Motor Apa Lan Aa Lu Pemandu Mabuk Lari Selepas Langgar 2 Penunggang Motosikal

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 247 hits
The ReporterSudahlah mabuk dilanggar pula dua motosikal sebelum pemandunya melarikan diri dari lokasi kejadian sama ada tidak sedar dengan tindakannya atau enggan bertanggungjawab di atas perbuatannya itu Ketua Polis Daerah Ampang Jaya Asis...
Kata Kata Padu Siti Sarah Selepas Ada Seorang Penyanyi Perlekehkan Nyanyian Nabila Razali Malam Tadi

Kata Kata Padu Siti Sarah Selepas Ada Seorang Penyanyi Perlekehkan Nyanyian Nabila Razali Malam Tadi

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 305 hits
Adab sebagai penyanyi kena sentiasa ingat jangan perI ekeh persembahan orang lain Itu nasihat penyanyi Siti Sarah dalam satu hantaran yang dimuat naik dalam Instagramnya apabila menegur sikap segelintir penyanyi tanah air tentang pentingnya...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional