Persediaan Guru Melaksanakan Pdpr


Sistem Guru Online
Sistem Guru Online - "SGO Web Pendidikan No.1 di Malaysia Rujukan Guru, Murid dan Ibu Bapa"

Persediaan Pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Di Rumah (PdPR) bagi guru-guru ketika musim pandemik ini. Seperti yang kita tahu, sekarang ini semakin banyak sekolah sudah ditutup akibat terdapat penularan wabak Covid-19 di dalam kluster pendidikan. Oleh itu, diharap dengan perkongsian ini, dapat memberi panduan kepada guru menyediakan bahan-bahan untuk melaksanakan pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR).
Para pendidik perlu sentiasa menyiapkan diri untuk melaksanakan PdPR demikian dengan situasi pandemik di negara kita ini. Tidak mustahil jika sesi persekolahan akan ditutup sepenuhnya semula jika kes jangkitan Covid-19 berada di tahap membimbangkan.
Portal DELIMa KPM Kementerian Pendidikan Malaysia telah menyediakan Digital Educational Learning Initiative Malaysia (DELIMa) khas untuk para guru dan pelajar-pelajar. Ia juga dikenali sebagai Portal DELIMA. Ibu bapa juga boleh mengakses portal ini dan perlu mengetahui lebih terperinci tentang DELIMa kerana ianya memberikan banyak manfaat kepada para pelajar secara PERCUMA!.
DELIMa adalah platform utama menyediakan bahan-bahan dan perkhidmatan yang digunakan untuk pengurusan pembelajaran yang amat bermanfaat kepada guru dan para pelajar.
Langkah-langkah Persediaan PdPR Menggunakan Portal DELIMa 1. LANGKAH PERTAMA
Anda perlu login ke portal DELIMa (portal.moe-dl.edu.my), klik butang Log Masuk. Para pendidik dan juga pelajar boleh mengakses portal DELIMa menggunakan ID anda iaitu e-mel MOE Digital Learning (DL) yang telah dibekalkan oleh penyelaras ICT di sekolah masing-masing. (Contoh e-mel: [email protected])  

Klik pada butang “Guru“ 2. LANGKAH KEDUA  

Seterusnya, anda klik pada kategori Aktiviti.
Kemudian, anda perlu klik pada pilihan yang ke-5 iaitu Komuniti Guru Digital Learning bersama KPM. 3. LANGKAH KETIGA
Gambar diatas menunjukkan Halaman Utama atau Home Page portal tersebut. Guru-guru boleh membaca pengenalan kepada KGDL kerjasama Kementerian Pendidikan Malaysia dengan UNICEF. Rujuk gambar diatas, pada petak merah di bahagian sebelah kiri adalah Menu. Terdapat pelbagai elemen termasuklah Modul Pengajaran. Terdapat Modul 1 sehingga Modul 5. Anda juga boleh meneroka atau explore portal digital ini dengan lebih meluas dan mendalam. Setiap modul mempunyai berbelas sub-modul. Ianya sangat detail dan membantu para guru. Sekiranya guru ingin menyemak kelayakan sijil, sila klik pada Semakan Keputusan KGDL. KANDUNGAN DI DALAM MODUL Gambar-gambar di bawah ialah contoh kandungan yang terdapat di dalam modul-modul yang telah disediakan di dalam portal DELIMa. Guru-guru boleh cuba explore setiap modul dan sub-modul, sangat banyak info dan bahan. Ini hanyalah sebahagian kandungan yang dikongsikan.



Rujuk pada gambar diatas, menunjukkan kandungan Modul 1 Bahagian 9 yang menerangkan lima langkah dan bimbingan kepada para pendidik tentang cara merancang pelaksanaan PdPR dengan lengkap dan mudah. Selain itu, guru juga boleh scroll ke bawah untuk melihat video panduan yang disediakan.

Pada Modul 1 Bahagian 3 pula, terdapat juga nota bimbingan kepada para pendidik tentang cara mengakses Google Classroom daripada pelantar Digital Learning. Guru juga boleh melihat video panduan yang telah disediakan. Sangat mudah dan menarik!.


Gambar di atas merupakan salah satu tips yang disediakan dalam DELIMa tentang cara membina interaksi positif kelas digital. Selain itu, guru-guru boleh mendapatkan pelbagai kaedah pengajaran di dalam portal ini. Oleh itu, diharap para pendidik dapat memanfaatkan portal DELIMa ini bagi mendapatkan pelbagai bahan dalam melaksanakan PdPR. Dengan modul e-pembelajaran yang komprehensif sebegini, haruslah kita menggunakan dengan sebaiknya.
Ianya bukan sahaja membimbing guru melaksanakan PdPR secara teratur langkah demi langkah, portal ini juga menyediakan kaedah merancang PdPR yang seronok dan berkesan. Guru-guru tidak perlu mencari bahan merata, semuanya sudah disediakan di dalam portal ini. Seamat mencuba!
Perkongsian Bersama Diharap, dengan perkongsian ini Persediaan Guru Melaksanakan PdPR dapat membantu para pendidik untuk membuat persiapan melaksanakan PdPR pada masa mendatang. Sebagai seorang pendidik, kita harus sentiasa menyiapkan diri dalam melaksanakan tugas tidak kira dalam apa jua situasi yang dihadapi. Sama-samalah kita memastikan agar sistem pendidikan negara kita berjalan dengan lancar terutamanya pada musim pandemik ini.
Persediaan Guru Melaksanakan PdPR
FatinNadia Saaidon


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2021/04/persediaan-guru-melaksanakan-pdpr.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pdpr Percepat Bantuan Komputer Riba Murid Insentif Khas Guru Gesa Ph

Pdpr Percepat Bantuan Komputer Riba Murid Insentif Khas Guru Gesa Ph

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 213 hits
April 27 2021 PETALING JAYA Jawatankuasa Pendidikan Pakatan Harapan menggesa kerajaan menyegerakan bantuan komputer riba kepada murid yang memerlukan dan memberi insentif khas kepada guru bagi pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran di ruma...
Sudah 4 Bulan 371 Guru Kontrak Di Hulu Sungai Tengah Belum Terima Gaji

Sudah 4 Bulan 371 Guru Kontrak Di Hulu Sungai Tengah Belum Terima Gaji

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 193 hits
Gaji kami sebagai guru kontrak dari Rp1 juta hingga Rp1 5 juta per bulan tergantung kategori penugasan di daerah terpencil ucapnya
Suspek Hanya Nak Puaskan Nafsu Guru Agama Ditahan Polis Kerana Lakukan Perbuatan Tidak Bermoral Terhadap 6 Pelajarnya

Suspek Hanya Nak Puaskan Nafsu Guru Agama Ditahan Polis Kerana Lakukan Perbuatan Tidak Bermoral Terhadap 6 Pelajarnya

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 327 hits
Suspek hanya nak puaskan nafsu Guru Agama ditahan polis kerana lakukan perbuatan tidak bermoral terhadap 6 pelajarnyaUnit Siasatan Jenayah Polis Bandung Indonesia menahan seorang guru agama kerana melakukan perbuatan tidak bermoral terhadap...
Jawatan Kosong Sebagai Guru Ganti Kpm 2021

Jawatan Kosong Sebagai Guru Ganti Kpm 2021

papar berkaitan - pada 12/4/2021 - jumlah : 997 hits
Jawatan Kosong sebagai Guru Ganti ini adalah dibawah program PERSONEL MySTEP Peluang baik ini dibuka kepada semua warganegara yang layak dan memiliki latar belakang kelulusan Sijil Pelajaran Malaysia Diploma dan lepasan Ijazah Sarjana Muda ...
Siasati Pandemi Covid 19 Guru Agama Di Banyumas Gagas Pesantren Virtual

Siasati Pandemi Covid 19 Guru Agama Di Banyumas Gagas Pesantren Virtual

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 149 hits
Panji menjelaskan ada tiga program utama dalam pesantren virtual yang digelar secara daring melalui situs web berbagi video Pertama yakni Embun Subuh berisi siraman rohani yang dikemas dengan ringan Program ini disiarkan pukul 07 00 WIB sel...
Eks Anggota Dprd Jabar Didakwa Terima Suap Rp 9 1 Miliar Terkait Proyek Di Indramayu

Eks Anggota Dprd Jabar Didakwa Terima Suap Rp 9 1 Miliar Terkait Proyek Di Indramayu

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 458 hits
Kasus ini menyeret nama Ketua DPD Golkar Jabar Ade Barkah dan Siti Aisyah Tuti Handayani eks anggota DPRD Jabar
Guru Peribadi Kursus Asas Komputer Di Rumah

Guru Peribadi Kursus Asas Komputer Di Rumah

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 541 hits
Personal teacher di rumah untuk Kursus Asas Komputer di kawasan terpilih sekitar Selangor kursus mengambil masa kurang lebih 5 ke 6 jam sahaja untuk ditamatkan bakal peserta perlu membuat bayaran deposit tempahan lebih awal dari tarikh yang...
Juknis Pemberian Tunjangan Insentif Bagi Guru Bukan Pegawai Negri Sipil Pada Ra Dan Madrasah Tahun 2021

Juknis Pemberian Tunjangan Insentif Bagi Guru Bukan Pegawai Negri Sipil Pada Ra Dan Madrasah Tahun 2021

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 297 hits
Dalam Peraturan Pemerintah Nomor 19 tahun 2017 tentang Perubahan Atas Peraturan Pemerintah Nomor 74 Tahun 2008 tentang Guru terdapat ketentuan yang menghapus pembayaran tunjangan fungsional guru bukan pegawai negeri sipil namun Kementerian ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris