Peria Goreng Bercili Ala Kampung Enak Dan Sihat


Siapa kata peria tak sedap memang tak pernah cuba lagi resepi peria bercili istimewa Butterkicap ini!
Nasib Peria Ramai orang, bila sebut saja ‘peria’, mereka akan mula mencebik kerana sudah dapat bayangkan rasa pahit payau peria yang begitu mencengkam jiwa dan lidah. Namun begitu, peria goreng yang dijual di kedai nasi daun pisang, misalnya, menjadi satu perkara wajib yang patut ada dalam nasi daun pisang. Hal ini demikian kerana peria goreng memang sedap.
Rasa peria yang sedikit pahit manis membuatkan sesiapa saja bertambah selera malah mempunyai manfaat kesihatan yang cukup baik untuk kita.
Manfaat Kesihatan Peria Di India, peria merupakan satu bahan masakan yang istimewa. Daripada menjadi bahan utama dalam penyediaan sambar hinggalah digoreng untuk dijadikan kerepek, peria menjadi satu kemestian dalam masakan India. Begitu juga di China. Peria, khususnya peria katak digunakan sebagai bahan sampingan dalam hidangan bergoreng atau dijadikan sup. Di Malaysia pula, peria dijadikan sebagai ulam dan dimakan mentah. Sekarang persoalannya ialah, kenapa peria merupakan bahan makanan yang popular walaupun rasa pahitnya boleh membuatkan sesiapa naik sawan?
Peria dikatakan mempunyai kandungan insulin semula jadi yang tinggi. Pesakit-pesakit penyakit diabetes sering kali disyorkan untuk makan peria kerana peria dapat mengawal kandungan gula dalam darah pesakit dan seterusnya, dapat menyembuhkan penyakit diabetes pesakit jika dijadikan sebagai bahan makanan utama dalam diet pesakit.
Selain itu, peria juga kandungan kuinin yang tinggi dan dikatakan mampu menyembuh penyakit malaria, di negara-negara Asia Tenggara seperti Filipina dan Malaysia. Sebenarnya, ada banyak lagi kebaikan dan manfaat peria yang boleh dikongsikan tapi buat masa ini, kami hanya ada resepi peria goreng bercili ini saja untuk dikongsi. Kalau ramai yang meminta, kami pasti akan berkongsi dengan anda rahsia kesihatan di sebalik sayur dipanggil peria ini.
Bahan-Bahan:
2 batang peria, dihiris4 sudu besar minyak3 batang cili merah1 sudu teh serbuk kunyit3 ulas bawang putih1/2 bawang besar, dihiris2 sudu besar udang keringGaram secukup rasa Cara-Cara:
Belah peria secara memanjang dan keluarkan biji. Hiris peria pada ketebalan kira-kira 1/2 inci,Letakkan hirisan peria ke dalam mangkuk berisi air dan 2 sudu besar garam. Rendam selama 15 minit.Kisar cili, bawang putih dan kunyit.Panaskan 4 sudu besar minyak dalam kuali atas api sederhana besar dan tumis bahan kisar hingga pecah minyak.Masukkan udang kering, peria dan hirisan bawang besar.Masukkan garam dan kacau hingga masak selama 4-5 minit. Peria tak Pahit, Tapi Sedap! Kami berharap kami berjaya mengubah fikiran anda tentang keenakan peria goreng bercili ini. Berbeza dengan peria goreng yang kita biasa jumpa di restoran, resepi peria goreng bercili ini memang sesuai untuk golongan yang sedang cuba mengamalkan diet yang lebih sihat. Rasa pahit peria dan kemanisan bawang sudah cukup untuk membuatkan sesiapa naik selera.
Jangan lupa untuk berkongsi dengan kami hasil masakan anda dan jika anda ada resepi-resepi peria yang menarik seperti resepi peria goreng bercili ini, jangan segan, jangan malu. Kongsi bersama kami melalui laman Instagram dan Facebook kami.
The post Peria Goreng Bercili Ala Kampung Enak dan Sihat appeared first on Butterkicap.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.butterkicap.com/kitchen-lab/ingredients/peria-goreng-bercili-penambah-kriuk-kriuk-selera-anda

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Resepi Ayam Goreng Pedas Ala Mcd 3x Spicy

Resepi Ayam Goreng Pedas Ala Mcd 3x Spicy

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 1100 hits
Ini semua gara gara minggu lepas pergi McD nk order ayam goreng spicy yang 3x pedas tu Rupanya ayam goreng pedas ni dah tak jual lagi Terlepas nak merasa sebab dulu pernah order dan makan rasa tak pedas sangat pun rupanya cashier tu salah d...
Cara Memasak Nasi Goreng Kampung

Cara Memasak Nasi Goreng Kampung

papar berkaitan - pada 6/2/2020 - jumlah : 606 hits
Original Content Tidak salah saya katakan jika nasi goreng kampung adalah antara menu masakan panas paling top dan popular di Malaysia Ianya juga sangat digemari oleh yang bujang disebabkan kosnya yang murah namun tetap sedap dimakan Jika d...
4 Resep Nasi Goreng Sederhana Ala Rumahan

4 Resep Nasi Goreng Sederhana Ala Rumahan

papar berkaitan - pada 15/2/2020 - jumlah : 449 hits
Kamu sudah mulai bosan dengan masakan sehari hari di rumah ingin makan nasi goreng tapi tidak sabar mengantre kenapa tidak mencoba memasaknya sendiri di rumah Kamu bisa memakai bahan bahan yang sederhana dari dapur di rumah Memasak nasi gor...
The Best Ayam Pasu Di Golden Sands Resort Penang Kampung Buffet

The Best Ayam Pasu Di Golden Sands Resort Penang Kampung Buffet

papar berkaitan - pada 16/2/2020 - jumlah : 721 hits
Salam semua Pernah tak makan ayam pasu At least korang pernah tak dengar tentang ayam pasu Dulu pernah viral pasal ayam pasu ni kan Kalau nak rasa the best ayam pasu El rekemen try dekat Golden Sands Resort Penang Terbaik Ayam lembut dan wa...
7 Tabiat Ini Harus Dihentikan Untuk Kekal Sihat

7 Tabiat Ini Harus Dihentikan Untuk Kekal Sihat

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 388 hits
Mungkin kita tak sedar apa yang kita buat setiap hari boleh membahayakan kesihatan Memakai seluar jeans yang terlalu ketat menyilangkan kaki ketika duduk atau mendengar walkman semasa tidur Kebiasaan inilah yang boleh meningkatkan risiko te...
7 Resep Bolu Panggang Empuk Enak Dan Mudah Dicoba

7 Resep Bolu Panggang Empuk Enak Dan Mudah Dicoba

papar berkaitan - pada 11/2/2020 - jumlah : 175 hits
Berdasarkan teknik pembuatan bolu terbagi menjadi dua jenis yakni butter cake atau shortened dan sponge cake
Resep Saus Bolognese Untuk Spaghetti Yang Enak Dan Mudah

Resep Saus Bolognese Untuk Spaghetti Yang Enak Dan Mudah

papar berkaitan - pada 20/2/2020 - jumlah : 134 hits
Resep saus bolognese untuk spaghetti yang enak dan mudah dipraktikkan
Resepi Dan Video Tomyam Putih Sihat

Resepi Dan Video Tomyam Putih Sihat

papar berkaitan - pada 25/2/2020 - jumlah : 555 hits
Resepi Dan Video Tomyam Putih Sihat Tomyam segar dan sedap memang selalu jadi santapan kami bila makan di luar Ada yang buat tomyam putih guna santan air kelapa ada pula tomyam putih tu tomyam yang dikukus je Tak letak santan okay Resepi to...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools