Perdana Menteri Tentu Ada Maklumat Risikan Tersendiri



A Kadir Jasin
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
MUKHADIMAH: Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya. Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger. Ia tiada kena mengena dengan apa-apa jawatan yang mungkin saya pegang.
NOTA KEPALA: Rencana ini dipadankan daripada kolum saya dalam akhbar Sinar Harian hari ini yang bertajuk “Menteri Berhenti Perkara Biasa”.

Menteri dilantik, menteri dipecat dan menteri letak jawatan, sepatutnya semua itu perkara biasa tetapi di Malaysia perkara biasa boleh jadi aneh dan sensasi.

Lantik menteri adalah hak Perdana Menteri. Nasihat supaya menteri letak jawatan pun hak beliau. Kalau menteri enggan, Perdana Menteri boleh pecat. Menteri pula ada hak letak jawatan secara sukarela.

Lain halnya dengan kakitangan awam yang berjawatan tetap, mereka tidak boleh diberhentikan sesuka hati sampailah mereka bersara. Kalau hendak diberhentikan atau dipecat pun perlu alasan yang kuat dan proses yang rapi.

Menteri bukan jawatan tetap, ia jawatan politik. Menteri boleh diberhentikan oleh Perdana Menteri pada bila-bila masa.

Perdana Menteri tidak pun perlu bagi alasan. Kalau diminta pun Perdana Menteri tidak tertakluk memberikannya apatah lagi kalau kesannya mengeruhkan lagi keadaan atau mengaibkan seseorang.

Menteri boleh meletakkan jawatan pada bila-bila masa dengan tidak perlu bagi notis dan berhenti serta-merta.

Di negara maju atauu negara yang politiknya tidak stabil, bukan sahaja menteri yang dipecat atau letak jawatan, Perdana Menteri pun sering meletakkan jawatan.

Ada Perdana Menteri atau Presiden yang letak jawatan kerana hilang sokongan parti sendiri, kalah dalam undi di Parlimen atau melalui proses perbicaraan (impeachment) macam yang sedang berlaku ke atas Presiden Amerika, Donald Trump.

Sepanjang mengenai perletakan jawatan Menteri Pendidikan, Maszlee Malik, pada 3 Januari lepas, tidaklah ada apa-apa yang istimewa. Maszlee dinasihatkan letak jawatan. Dia akur. Maka dia pun telak jawatan.

Selalunya Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, tidak pecat atau gugurkan menteri. Sebaliknya beliau beri peluang kepada mereka meletakkan jawatan secara sukarela. Kalau enggan barulah dipecat.

Lazimnya tindakan beliau menasihatkan seseorang Menteri meletakkan jawatan bukan berdasarkan kepada prestasi semata-mata. Beliau ada sebab lain atau alasan temabahan. Maklumlah beliau mempunyai sumber maklumat dan risikan yang banyak.


Keistimewaan Demokrasi

Berbalik kepada cerita mengenai sistem demokrasi, walaupun ia tidak sempurna tetapi berbanding sistem komunis dan raja berkuasa mutlak ia jauh lebih baik dan terjamin.

Dalam sistem komunis, parti berkuasa mutlak. Parti dan kerajaan adalah sama. Semua urusan politik dan dasar pemerintahan ditentukan oleh biro politik parti. Kongres parti diadakan hanya sekali setahun dengan perwakilan lantik oleh parti.

Sistem komunis mula runtuh pada tahun 1989 dengan berakhirnya Kesatuan Soviet. Hari ini, hanya tinggal China, Vietnam, Laos dan Cuba yang masih mengamalkan sistem komunis.

Demikian juga dengan sistem raja berkuasa mutlak. Segala kuasa dan kekayaan negara di tangan raja atau keluarga mereka. Rakyat tidak ada kuasa dalam pemerintahan dan penentuan dasar.

Seperti komunisme, sistem raja berkuasa mutlak juga semakin tidak berpengaruh. Hari ini, tinggal tidak sampai 10 buah negara seperti itu, iaitu Arab Saudi, Oman, Brunei, Eswatini (Swaziland), negara-negara dalam Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan Vatican.

Sistem beraja yang serasi dengan demokrasi dan mungkin kekal jika diamalkan dengan betul ialah Sistem Raja Berperlembagaan seperti yang kita amalkan.

Sistem Raja Berperlembagaan kita adalah antara dua yang paling unik di dunia di mana raja tertinggi iaitu Yang di-Pertuan Agong dilantik melalui pengundian oleh Raja-raja Melayu. Sebuah lagi adalah Kemboja.

Ada 23 buah negara Raja Berperlembagaan di mana raja mempunyai kuasa dan peranan berbeza – daripada yang menjalankan tugas adat istiadat semata-mata kepada yang hampir berkuasa mutlak dan tidak boleh disentuh macam di Thailand.

Negara Raja Berperlembagaan terbaru yang menamatkan institusi raja dan berubah menjadi republik adalah Nepal iaitu pada tahun 2008.

Kejatuhan sistem beraja Nepal bermula pada 2001 apabila Putera Mahkota waktu itu, Dipendra, mengamuk dan membunuh sembilan ahli keluarganya termasuk Raja Birendra dan Permaisuri Aishwarya.

Kesabaran dan taat setia rakyat jelata terhadap Raja berakhir apabila Raja Gyanendra, adik kepada Dipendra, “merampas kuasa” dan memecat kerajaan awam pada 2005 serta mengisytiharkan darurat.
Beliau gagal mematahkan pemberontakan bersenjata komunis menyebabkan rakyat jelata melancarkan mogok. Apabila Gyanendra menyerahkan balik kuasa kepada Parlimen ia sudah terlambat untuk menyelamatkan institusi raja.
Maka pada 28 Mei 2008, Nepal diisytiharkan menjadi republik. Dengan itu berakhirlah sistem raja berperlembagaan di negara Himalaya itu.
Jadi kita janganlah mensensasikan perletakan jawatan seorang menteri kerana dalam sistem demokrasi, kepentingan negara dan rakyat jelata mengatasi kepentingan mana-mana individu.

Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan memberikan kita kuasa dan cara menukar ganti pemimpin dengan berhemah dan bertamadun.

Wallahuaklam.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kadirjasin.blogspot.com/2020/01/perdana-menteri-tentu-ada-maklumat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dr Mahathir Adalah Perdana Menteri Lame Duck

Dr Mahathir Adalah Perdana Menteri Lame Duck

papar berkaitan - pada 6/1/2020 - jumlah : 195 hits
Dahulu Barisan Nasional mempunyai lebih dari dua pertiga kerusi di Parlimen dan Umno yang juga parti kepada Perdana Menteri mempunyai lebih kurang 100 dari kerusi itu Sekarang ini Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad terpaksa bergantung ...
70 Peratus Rakyat Tidak Peduli Tarikh Peralihan Kuasa Perdana Menteri

70 Peratus Rakyat Tidak Peduli Tarikh Peralihan Kuasa Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 5/1/2020 - jumlah : 236 hits
Dr Afif Bahardin KUALA LUMPUR Sebanyak 70 peratus daripada rakyat di negara ini tidak memberi perhatian khusus kepada isu peralihan kuasa malah mereka tidak peduli bilakah tarikh akan berlakunya perubahan pucuk kepemimpinan negara Dapatan i...
Setiap Orang Berhak Luang Masa Bersama Keluarga Perdana Menteri Finland Cadang Kerja 4 Hari 6 Jam Sehari

Setiap Orang Berhak Luang Masa Bersama Keluarga Perdana Menteri Finland Cadang Kerja 4 Hari 6 Jam Sehari

papar berkaitan - pada 7/1/2020 - jumlah : 537 hits
Perdana Menteri terbaharu Finland Sanna Marin membangkitkan idea untuk melaksanakan jadual kerja yang lebih fleksibel di dalam negara itu melibatkan kerja empat hari seminggu dan waktu bekerja enam jam sehari Sanna berharap perubahan hari b...
Sayang Awak Perdana Menteri Awak Dikelilingi Orang Yang Bodoh Rakaman Suara Dipercayai Rosmah Pada Najib

Sayang Awak Perdana Menteri Awak Dikelilingi Orang Yang Bodoh Rakaman Suara Dipercayai Rosmah Pada Najib

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 494 hits
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia hari ini memutarkan beberapa set rakaman audio perbualan yang melibatkan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan lain lain yang disifatkan oleh ketua badan anti rasuah itu Latheefa Koya se...
Tak Perlu Permit Jualan Murah Dibenarkan Bila Bila Masa Kata Menteri

Tak Perlu Permit Jualan Murah Dibenarkan Bila Bila Masa Kata Menteri

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 170 hits
Saifuddin Nasution Ismail berkata kementeriannya akan menjalankan pemantauan berterusan terhadap jualan murah untuk mengelakkan peniaga membuat pernyataan palsu atau mengelirukan dalam iklan BUKIT MERTAJAM Bermula 2 Jan depan peniaga boleh ...
Terlibat Kasus Suap Mantan Menteri Di Vietnam Dihukum Penjara Seumur Hidup

Terlibat Kasus Suap Mantan Menteri Di Vietnam Dihukum Penjara Seumur Hidup

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 193 hits
Mantan Menteri Komunikasi Vietnam Nguyen Bac Son dijatuhi hukuman penjara seumur hidup karena terbukti menerima suap
Ibu Susi Tak Lagi Jadi Menteri Kapal Vietnam Berpesta Pora Mencuri Ikan Di Natuna

Ibu Susi Tak Lagi Jadi Menteri Kapal Vietnam Berpesta Pora Mencuri Ikan Di Natuna

papar berkaitan - pada 30/12/2019 - jumlah : 218 hits
Setelah kebijakan penenggelam kapal asing bukan lagi prioritas KKP dibawah kepemimpinan Menteri Edhy Prabowo aksi pencurian ikan kembali marak Hal ini disampaikan oleh seorang Nelayan bernama Dedek Ardiansyah yang langsung memergoki puluhan...
Potong Elaun Menteri Ahli Politik Harus Direalisasikan Bukti Ph Lebih Baik

Potong Elaun Menteri Ahli Politik Harus Direalisasikan Bukti Ph Lebih Baik

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 237 hits
Amran menyampaikan sumbangan kelengkapan persekolahan kepada salah seorang pelajar di Padang Besar Saranan supaya elaun menteri dan ahli politik dipotong adalah suatu tindakan yang harus diberi sokongan kerana ia mampu merealisasikan usaha ...
Guan Eng Sokong Elaun Menteri Dipotong Tapi Biar Kabinet Putuskan

Guan Eng Sokong Elaun Menteri Dipotong Tapi Biar Kabinet Putuskan

papar berkaitan - pada 30/12/2019 - jumlah : 302 hits
Diterbitkan Hari ini 3 35 petangBERITAMenteri Kewangan Lim Guan Eng menyambut baik cadangan oleh rakannya dalam kabinet untuk mengurangkan elaun menteri dan ahli politik Sebagai menteri kewangan apa apa penjimatan adalah suatu yang baik ker...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Cerita Foto Sepanjang Minggu



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Jakim Sets Up Special Hotline To Channel Complaints Regarding Insults To Islam

Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses

6 Bulan Sudah Berlalu

Kenapa Media Takut Sebut Gomo Kini Rapat Dengan Mahathir