Perbezaan Rtk Dan Pcr Covid 19


Assalamualaikum



Perbezaan RTK Dan PCR Covid-19 | PKP 3.0 disambung lagi. Kes makin meningkat dan langsung tidak menunjukkan tanda-tanda bacaan kes akan menurun. Menakutkan betul penangan kluster perayaan. Ini semua sikap tidak bertanggungjawab rakyat kita.
Dah bagitahu tidak dibenarkan rentas negeri dan daerah, tidak boleh keluar rumah tetapi masih ada yang ingkar dan balik kampung dalam diam. Kesannya, muncul kluster perayaan dan dah berapa ramai yang dah meninggal dunia akibat jangkitan covid-19.
Tipu lagikah covid-19 tu? Adakah covid-19 tu agenda yang kerajaan sahaja? Tepuk dada, tanya selera. Jangan terlampau buta! Sibuk balik kampung sampai nyawa orang tidak bersalah tergadai. Sibuk nak balik kampung sampai menyusahkan front liners kita yang sedia penat.
Let's move to another chapter! Okay, pernah tengok kan orang yang bergejala buat swab test? Dan korang mesti pernah dengar kan berkenaan RTK dan PCR? Apa perbezaan RTK dan PCR nie? Sama je ke?
Perbezaan RTK Dan PCR Covid-19

RTK adalah singkatan bagi Rapid Test Kit. Ia adalah ujian 'on the spot' yang dilakukan secara terus dan anda mendapat keputusan dengan segera.
Terdapat dua jenis RTK iaitu RTK Antigen dan RTK Antibodi.
Buat masa sekarang, hanya RTK Antigen sahaja yang digunakan untuk mengenalpasti jangkitan awal COVID-19. Manakala RTK Antibodi tak disarankan bagi fungsi saringan awal.
RTK Antigen adalah ujian swab hidung dan tekak manakala RTK Antibodi pula adalah ujian darah. Walaubagimanapun, jika keputusan RTK Antigen positif, korang masih perlu melakukan RT-PCR kerana ketepatan ujian RTK masih belum memuaskan buat masa ini.

Untuk kepastian jangkitan, RT-PCR masih perlu dilakukan kerana ia adalah ujian rasmi bagi jangkitan COVID-19 dan ujian paling tepat yang kita ada sekarang.
RT-PCR adalah singkatan Real-Time Reverse Transcription Polymerase Chain Reaction pula adalah ujian swab hidung dan tekak yang mana doktor melakukan ujian dan menghantar sample tersebut ke makmal. Hanya makmal sahaja yang boleh mengeluarkan keputusan.
Ujian ini secara am akan siap dalam masa 24 hingga 72 jam bergantung kepada kepadatan makmal di Malaysia. Pada waktu ini makmal-makmal di kawasan red zone memang sudah terlalu tepu dan kita akan terpaksa menunggu lebih lama untuk mendapatkan keputusan.
Secara am nya ujian RT-PCR diterima semua pihak untuk urusan pengurusan seperti tuntutan perkeso, naik kapal terbang, merentas negeri dari red zone dan lain-lain. Manakala RTK pula hanya diterima oleh sebahagian pengurusan.
Untuk kepastian, tanyakan pihak yang korang berurusan jenis ujian mana yang mereka terima. Kerana setiap dari mereka ada SOP tersendiri.
Justeru itu, kalau korang ada gejala covid-19 nie, cepat-cepat buat swab test tau! Ataupun hubungi Pejabat Kesihatan Daerah (PKD) dan laporkan gejala korang. InsyaAllah dorang akan bantu korang. Jangan terlambat atau buat sambil lewa. Takut menyesal dikemudian hari.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.eyqahasnan.com/2021/06/perbezaan-rtk-dan-pcr-covid-19.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengalaman Covid 19 Pcr Test Sakit Atau Tidak

Pengalaman Covid 19 Pcr Test Sakit Atau Tidak

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 240 hits
Covid 19 merupakan penyakit menular yang disebabkan oleh jenis coronavirus yang baru ditemukan Ini merupakan virus baru dan penyakit yang sebelumnya tidak dikenal sebelum terjadi wabah di Wuhan Tiongkok bulan Desember 2019 Apakah tanda tand...
Cleaners Unsung Heroes On Covid 19 Frontline

Cleaners Unsung Heroes On Covid 19 Frontline

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 199 hits
Apart from frontliners who have been tirelessly fighting the Covid 19 pandemic the sacrifice of cleaning workers the unsung heroes should also be appreciated by the public Admittedly not everyone is willing to take this job and do it daily ...
Covid 19 Sarawak Exco Assemblypersons To Contribute Part Of Salary For 2 Months

Covid 19 Sarawak Exco Assemblypersons To Contribute Part Of Salary For 2 Months

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 227 hits
Sarawak executive council members and assemblypersons from Gabungan Parti Sarawak will contribute part of their salaries to the Sarawak Disaster Fund for a period of two months beginning June The Sarawak Chief Minister s Office in a stateme...
Hiburan Risau Kes Harian Covid 19 Makin Meningkat Farahdhiya Luah Hasrat Nak Terbang Ke London

Hiburan Risau Kes Harian Covid 19 Makin Meningkat Farahdhiya Luah Hasrat Nak Terbang Ke London

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 191 hits
Pelakon dan penyanyi Farahdhiya meluahkan hasrat hatinya yang ingin sangat terbang ke London untuk bertemu ibunya kerana terlalu bimbang akan kes harian COVID 19 yang semakin meningkat dari hari ke hari di Malaysia Farahdhiya atau nama sebe...
Mbks Allows Covid Vaccination Clinics To Use Parking Bays

Mbks Allows Covid Vaccination Clinics To Use Parking Bays

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 203 hits
Wee seen checking parking bays at a private GP clinic KUCHING Kuching South City Council is allowing private general practitioner clinics under its jurisdiction to use parking bays at their premises for those getting Covid vaccinati
Polis Dakwaan Mayat Covid 19 Dari India Hanyut Ke Sabah Berita Palsu

Polis Dakwaan Mayat Covid 19 Dari India Hanyut Ke Sabah Berita Palsu

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 154 hits
KOTA KINABALU Berita tular di media sosial yang mendakwa kononnya mayat pesakit Covid 19 yang dibuang di laut di India telah hanyut ke Sabah adalah berita palsu kata Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hazani Ghazali Menurut Hazani setakat ini pi...
Claim Of Covid 19 Patient S Body From India Found In Sabah Waters A Hoax

Claim Of Covid 19 Patient S Body From India Found In Sabah Waters A Hoax

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 338 hits
The viral news claiming that a body of a Covid 19 patient dumped in the sea in India and was found in Sabah waters is a hoax said Sabah Police Commissioner Hazani Ghazali He said Sabah police had yet to receive any report on such an inciden...
Filipina Catat 7 450 Kes Baharu Covid 19

Filipina Catat 7 450 Kes Baharu Covid 19

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 194 hits
Filipina catat 7 450 kes baharu Covid 19 nbsp Dikemas kini 6 jam yang lalu Diterbitkan pada 4 Jun 2021 11 30PM
Perak Govt To Investigate Allegations Of Preacher Influencing Public Over Covid 19 Sop Vaccination Says Mb

Perak Govt To Investigate Allegations Of Preacher Influencing Public Over Covid 19 Sop Vaccination Says Mb

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 232 hits
Local newspapers reported that a well known preacher who is also the principal of a madrasah in Lenggong was among those detected trying to influence the community not to comply with the SOP during worship apart from delivering anti vaccine...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Don T Dim Your Dreams Let Integrity Electrical Illuminate Your Vision