Peraturan 80 Orang Ahli Parlimen Masuk Dewan Waktu Sebelum Divaksin Tak Relevan


 


 Perkara mudah jangan disulitkan. Jika agamawan pun bercakaran sesama sendiri, saling melondeh satu sama lain. Orang awam memerhati. Kita mahu Allah sayang waktu yg sama Kita mahu sesama manusia saling meyayangi.....

 
Mesyuarat Khas Dewan Rakyat pada 26 Julai ini tidak wajar dihadkan kehadiran 80 Ahli Parlimen sahaja sedangkan kesemua anggota dewan telah pun menerima 2 dos vaksin Covid 19.





Ahli Parlimen Kapar, Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid berkata peraturan tersebut tidak wajar dilaksanakan pada sesi kali ini.





Katanya, pada sidang tahun lalu Pakatan Harapan menyokong peraturan itu kerana tidak banyak isu mendesak yang perlu dibangkitkan, terutama terkait Covid 19, penderitaan rakyat, kematian dan sebagainya yang telah pun ditegur secara spesifik dalam kenyataan Majlis Raja raja Melayu pada Jun lalu.





"Beberapa bulan lalu keadaan tak kritikal seperti sekarang. Waktu ini kita nampak Yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-raja menetapkan (dalam kenyataan yang dikeluarkan), perkara 6, 7, 8 itu, satu rujukan (mengadakan sidang Parlimen) yang tidak boleh kita kompromi. Sebagai contoh membincangkan isu Covid dengan semaksimum mungkin dan menyesaikan masalah dalam dewan.





"Kalau tengok perkara 6 dan 7 itu, persoalan keabsahan kerajaan yang mewajibkan kehadiran semua anggota (ditekankan). Jelas dalam peruntukan Perlembagaan Perkara 150, kita tidak boleh berkompromi dari segi menghadirkan diri untuk meluluskan Ordinan Darurat.





"Keabsahan kerajaan pula telah dititahkan dengan ungkapan 'untuk mendapatkan kerajaan yang stabil'.





"Selepas perkara 8, Majlis Raja-raja bertitah agar segera mengadakan persidangan Parlimen di bawah peraturan 11 yang jelas di bawah 11.2 dan 3 kuasa Speaker untuk panggil sidang.





"Tetapi kita sekarang bincang pasal mesyuarat khas, bukan sidang Parlimen. Maka kita lihat (dalam jadual mesyuarat) hanya ada pembentangan menteri. Syok sendiri, bercakap. Sedangkan rakyat makin banyak kena Covid, banyak yang meninggal," katanya dalam forum maya Borak Dahsyat: "Kerajaan Gagal, Parlimen Diperalat?", malam tadi.





Menyentuh hujah mengatakan bahawa semua Ahli Parlimen boleh masuk sekiranya pengundian dijalankan Abdullah membidas hujah tersebut.





Katanya, menghadkan hanya 80 orang lebih kepada taktik untuk menghalang sebarang usul menukar Speaker dan sebagainya daripada dilakukan, yang hanya boleh dibuat dengan korum penuh dewan.





"Memang bila mengundi semua boleh masuk, bila bahas 80 orang saja masuk. Apa punya sistem hampeh, menjelikkan.





"Had 80 orang ni yang saya nampak supaya tidak ada usul dibuat untuk menukar Speaker sebagai contoh. Anggota pula ditetapkan 51% milik kerajaan dan 49% pembangkang, mana boleh (pembangkang) menang





"Jangan lupa tuanku juga menitahkan diadakan persidangan penuh. Oleh itu, kita tidak boleh menyekat bilangan kerana hak Ahli Parlimen berada dalam posisinya.





"Dua minggu sekali kita buat ujian saringan Covid. Dalam dewan pun cukup SOP. Maka tidak relevan 80 orang. Sekarang banyak isu. Pesakit Covid ratusan ribu, 7,000 meninggal dan banyak rakyat bunuh diri. Maka perlu dibenarkan Ahli Parlimen menyuarakan keresahan rakyat di kawasan masing-masing.





"Itu tanggungjawab Ahli Parlimen. Kenapa takut sangat. Bacul," sinisnya.





Selain itu, Abdullah juga menyarakan agar Parlimen mengadakan sesi bahas seperti biasa. Perbahasan katanya penting sebagai semakan dan memperbaiki sesuatu usul sebelum diundi.





"Debat, perlu ada. Beli vaksin belanja berbilion maka perginya? Jumlah (populasi) yang divaksin baru lebih sikit 10%. Kita nak tanya sebab orang mati hari-hari, positif Covid.





"Kita nak jadi apa? Tak kan kita biarkan sahaja kealpaan dan keborokan berterusan? Rakyat makin lama hidup susah akhirnya mencuri serta negara huru hara. Mahu sampai ke tahap itu kah?





"Sebab itu perbahasan perlu diadakan. Kita negara Raja Berpelembagaan. Agong dah beri titah, tidak boleh kita nafikan titah yang jelas dan terang untuk mengadakan persidangan Parlimen.





"Persidangan, bukan mesyuarat khas. Kalau Speaker tak mahu dengar titah Majlis Raja-raja maka tolong letak jawatan," katanya lagi.










Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/07/peraturan-80-orang-ahli-parlimen-masuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hanya 80 Ahli Parlimen Dibenar Hadir Sidang Dewan Rakyat

Hanya 80 Ahli Parlimen Dibenar Hadir Sidang Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 235 hits
Hanya 80 ahli Parlimen dibenar hadir sidang Dewan Rakyat Hanya 80 ahli Parlimen dibenarkan hadir ke Mesyuarat Khas Penggal Ketiga Parlimen Ke 14 di Dewan Rakyat bermula 26 hingga 29 Julai dan 2 Ogos ini Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat D...
Sidang Ditangguh Ahli Parlimen Cari Mahiaddin Dalam Dewan Desak Letak Jawatan

Sidang Ditangguh Ahli Parlimen Cari Mahiaddin Dalam Dewan Desak Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 239 hits
MALAYSIA DATELINEDewan Rakyat bertukar kecoh apabila Ahli ahli Parlimen blok pembangkang mula mencari kelibat Perdana Menteri Tan Sri Mahiaddin Md Yasin dan mendesak Ahli Parlimen Pagoh itu meletakkan jawatan serta merta Pagoh kena masuk De...
Tidak Sampai Satu Jam Dewan Rakyat Panas Dengan Pertikaman Lidah Ahli Parlimen

Tidak Sampai Satu Jam Dewan Rakyat Panas Dengan Pertikaman Lidah Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 279 hits
Beberapa Ahli Parlimen saling bertikam lidah sesama mereka selama beberapa minit sebelum ditenangkan Speaker selepas keadaan dilihat semakin panas Apa berlaku pada satu jam pertama dalam Sidang Mesyuarat Khas hari ini Tidak sampai satu jam ...
Bentang Ppn Di Dewan Rakyat Biar Wakil Rakyat Putuskan Kata Ahli Parlimen Pkr

Bentang Ppn Di Dewan Rakyat Biar Wakil Rakyat Putuskan Kata Ahli Parlimen Pkr

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 263 hits
Shamsul Iskandar Mohd Akin Fahmi Fadzil dan Wong Chen menghadiri sesi taklimat Pelan Pemulihan Negara bersama Menteri Kewangan Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz hari ini PETALING JAYA Pelan Pemulihan Negara perlu dibentang dibahas serta diput...
Ahli Parlimen Tidak Divaksin Kerajaan Gagal Disiplinkan Anggota Sendiri

Ahli Parlimen Tidak Divaksin Kerajaan Gagal Disiplinkan Anggota Sendiri

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 177 hits
POSTED BY AMIR WRLRKeengganan beberapa Ahli Parlimen untuk mengambil vaksin Covid 19 mengejutkan rakyat di seluruh negara Bagi Ketua Angkatan Muda KEADILAN Negeri Sembilan Mohd Hafiz Mohamad keadaan itu menimbulkan tanda tanya kerana Ahli P...
Ahli Parlimen Boleh Tukar Speaker Jika Sidang Tidak Berjalan Ikut Peraturan Dr Aziz Bari

Ahli Parlimen Boleh Tukar Speaker Jika Sidang Tidak Berjalan Ikut Peraturan Dr Aziz Bari

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 178 hits
Sidang Parlimen 26 Julai ini sewajarnya berjalan sebagaimana sidang biasa dengan membenarkan perbahasan serta sesi soal jawab Bagi pakar undang undang Perlembagaan Dr Aziz Bari seandainya Speaker Parlimen enggan melaksanakan hal tersebut at...
Peniaga Dan Pekebun Durian Perlu Menjalani Ujian Saringan Pcr Sebelum Masuk Ke Raub

Peniaga Dan Pekebun Durian Perlu Menjalani Ujian Saringan Pcr Sebelum Masuk Ke Raub

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 266 hits
RAUB Semua peniaga dan pekebun durian dari luar daerah yang mahu memasuki daerah ini perlu menjalani ujian saringan Tindak Balas Rantaian Polimerase bermula hari ini dalam usaha mengekang penularan wabak Covid 19 Pegawai Daerah Raub Datuk M...
Rina Langsai Hutang Rm1 3 Juta Ahli Parlimen Minta Sprm Jelaskan

Rina Langsai Hutang Rm1 3 Juta Ahli Parlimen Minta Sprm Jelaskan

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 203 hits
Rina langsai hutang RM1 3 Juta Ahli Parlimen minta SPRM jelaskan Lima anggota parlimen pembangkang hari ini mendesak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menjelaskan bagaimana Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Rina Harun ...
Mesyuarat Khas Parlimen Ku Li Mohon Tukar Tempat Duduk Dalam Dewan Rakyat

Mesyuarat Khas Parlimen Ku Li Mohon Tukar Tempat Duduk Dalam Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 192 hits
Astro AwanJulai 27 2021 13 35 MYTTengku Razaleigh menegaskan dari awal beliau tidak pernah menyokong atau bersama sama dengan kerajaan yang ditubuh yan mengguna nama kerajaan Perikatan Nasional Gambar failKUALA LUMPUR Ahli Parlimen Gua Musa...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Lindungi Peranti Galaxy Anda Dengan Samsung Care

Khutbah Jumat Jika Seorang Muslim Memperhatikan Shalat Asalnya Agama Dia Itu Baik

Adab Apabila Menghadiri Majlis Kenduri Kahwin

Menjadi Kesalahan Dan Teladan Buruk Jika Kerajaan Tidak Akur Dekree Ydpa

Bicara Profesional Pengarah Pendidikan Negeri Johor Bersama Pengetua Sekolah Negeri Johor 2024

Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ