Perang Rusia Ukraine Boleh Meningkatkan Harga Petrol Elektrik Makanan Di Singapura


Jika anda pernah ke mana-mana di Internet baru-baru ini, anda pasti pernah mendengar tentang perang yang bakal berlaku antara Rusia dan Ukraine. Tetapi jika anda tidak dikaitkan dengan berita, anda boleh bermula di sini.
Walaupun kedua-dua negara berada lebih 8,000 kilometer dari titik merah kecil kita, tidak syak lagi akan ada kesan kepada kita sekiranya perang berlaku. Ini caranya.
Inflasi Makanan Lebih Tinggi
Ukraine ialah pengeksport jagung ketiga terbesar di dunia dan pengeksport gandum keempat terbesar, manakala Rusia adalah pengimport gandum utama dunia.
Ini bermakna jika bekalan makanan yang keluar dari rantau ini terganggu, akan ada kekurangan bekalan untuk memenuhi permintaan global untuk ruji tersebut. Ini akhirnya membawa kepada lonjakan harga barangan ini.
Ini membimbangkan kerana inflasi makanan sudah meningkat dan harga makanan dunia telah melonjak 28% pada 2021 ke paras tertinggi dalam satu dekad.
Inflasi makanan merupakan salah satu pemacu utama harga pengguna yang lebih tinggi di Singapura pada bulan Januari, meningkat 2.6% untuk kedua-dua makanan tidak dimasak dan makanan yang disediakan.
Jadi, jika anda menyedari bahawa makanan dan barangan runcit pasar raya pusat penjaja tempatan anda telah meningkat beberapa sen, kemungkinan besar ia disebabkan oleh perkara ini.
Peningkatan Kos Elektrik
Harga tenaga yang tinggi telah melanda pasaran global, dengan gas mencapai harga rekod dalam beberapa bulan kebelakangan ini.
Dengan Eropah sangat bergantung pada gas Rusia yang transit melalui Ukraine seperti yang dilihat dalam cara Rusia menyediakan Eropah dengan kira-kira 40 peratus daripada bekalan gas aslinya, pasaran tenaga juga mungkin terjejas.
Singapura sebahagian besarnya bergantung kepada gas asli untuk penjanaan elektrik, dan sebarang kesan ke atas harga gas global boleh bermakna harga elektrik yang lebih tinggi untuk Republik itu. Inflasi elektrik dan gas di Singapura mencecah 17.2% pada Januari disebabkan kenaikan tarif elektrik dan gas yang lebih curam .
Pada asasnya, bersedia untuk melihat bil utiliti yang lebih tinggi.
Harga Pam Lebih Tinggi
Rusia ialah pengeksport minyak kedua terbesar selepas Arab Saudi, menghantar kira-kira lima juta tong minyak mentah setiap hari. Dan…anda sudah tahu bagaimana ini berlaku.
Jika konflik meningkat sehingga ke tahap minyak tidak dapat dibekalkan dari Rusia, ia akan menjelma menjadi krisis tenaga, dan mendorong harga minyak dan gas lebih tinggi.
Dalam beberapa minggu kebelakangan ini, harga pam telah meningkat di Singapura, didorong oleh minyak mentah yang lebih tinggi dan kos produk.
Sebagai contoh, di stesen minyak tempatan anda, anda mungkin perasan harga bahan api 95 oktana telah meningkat daripada sekitar $2.65 seliter pada pertengahan Januari kepada sekitar $2.80 seliter pada pertengahan Februari.
Dengan harga minyak mentah Brent mencecah paras tertinggi dalam beberapa tahun dan kemungkinan kenaikan selanjutnya sekiranya ketegangan bertambah buruk, ini boleh bermakna kos diesel dan petrol yang lebih tinggi untuk pemandu di sini.
Gangguan Rantaian Bekalan dan Risiko Inflasi Selanjutnya
Rantaian bekalan global, yang sudah dilanda cabaran berkaitan COVID-19, boleh terus terjejas oleh ketegangan Rusia-Ukraine.
Kementerian Perdagangan dan Industri dan Penguasa Kewangan Singapura Singapura, dalam kenyataan bersama perkembangan harga pengguna bagi Januari 2022, menyatakan bahawa kekangan bekalan luar yang berterusan akan berkurangan pada separuh kedua tahun, yang membawa kepada sedikit penyederhanaan dalam inflasi import.
Walau bagaimanapun, masih terdapat risiko peningkatan inflasi akibat kejutan berkaitan pandemik dan geopolitik yang boleh mengganggu lagi rantaian bekalan global.
Ketegangan dan sekatan yang semakin memuncak juga boleh mengakibatkan gangguan bekalan tenaga dan berpotensi menghalang rantaian bekalan yang sedia terbeban lagi, menyumbang kepada risiko inflasi selanjutnya.
TLDR: Rusia dan Ukraine adalah pengeksport besar, taiji mereka juga taiji kami dan anda mungkin melihat harga di Singapura meningkat tidak lama lagi. Jadi saya rasa kita semua boleh menarik nafas lega bahawa jika GST tidak akan dinaikkan tahun ini


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mencariinspirasiblog.wordpress.com/2022/02/25/perang-rusia-ukraine-boleh-meningkatkan-harga-petrol-elektrik-makanan-di-singapura/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bitcoin Boleh Jatuh Mendadak Kepada 18 000 Di Tengah Tengah Konflik Yang Semakin Meningkat Antara Rusia Dan Ukraine

Bitcoin Boleh Jatuh Mendadak Kepada 18 000 Di Tengah Tengah Konflik Yang Semakin Meningkat Antara Rusia Dan Ukraine

papar berkaitan - pada 23/2/2022 - jumlah : 160 hits
Dengan peningkatan konflik antara Rusia dan Ukraine dan kemasukan tentera Persekutuan Rusia ke dalam DNR dan LNR Bitcoin boleh berundur kepada 18 000 Pasaran mata wang kripto dan pasaran saham bertindak balas secara mendadak terhadap pening...
Hiburan Krisis Perang Rusia Dan Ukraine Apa Sebenarnya Yang Presiden Vladimir Putin Mahukan

Hiburan Krisis Perang Rusia Dan Ukraine Apa Sebenarnya Yang Presiden Vladimir Putin Mahukan

papar berkaitan - pada 26/2/2022 - jumlah : 257 hits
Presiden Rusia Vladimir Putin baru baru ini telah mengumumkan bahawa negaranya telah melancarkan perang terhadap Ukraine Jika dahulu dunia hanya menganggap Putin hanya bercakap kosong namun ugutannya itu akhirnya menjadi kenyataan apabila d...
Segera Ke Meja Rundingan Serangan Rusia Ke Atas Ukraine Berpotensi Perang Dunia Ke 3

Segera Ke Meja Rundingan Serangan Rusia Ke Atas Ukraine Berpotensi Perang Dunia Ke 3

papar berkaitan - pada 27/2/2022 - jumlah : 162 hits
1 Pencerobohan Rusia ke atas Ukraine adalah perkembangan yang mengejutkan dalam era moden ini dengan potensi implikasi konflik global yang lebih luas dengan kemungkinan perang dunia ke 3 2 Amanah mengecam sekeras kerasnya pencerobohan Ukrai...
Perang Rusia Ukraine Kanak Kanak Terbunuh Selepas Tembakan Dan Serangan Udara Melanda Blok Pangsapuri Di Kharkiv

Perang Rusia Ukraine Kanak Kanak Terbunuh Selepas Tembakan Dan Serangan Udara Melanda Blok Pangsapuri Di Kharkiv

papar berkaitan - pada 26/2/2022 - jumlah : 119 hits
Seorang kanak kanak maut dengan tembakan di blok apartmen di timur Ukraine pada Khamis salah satu korban awam pertama yang disahkan dalam pencerobohan Rusia ke atas Ukraine ketika orang awam berebut rebut untuk meninggalkan negara mereka me...
Rusia Serang Ukraine Harga Minyak Dunia Kini Melambung

Rusia Serang Ukraine Harga Minyak Dunia Kini Melambung

papar berkaitan - pada 24/2/2022 - jumlah : 190 hits
HONG KONG Harga minyak dunia melonjak melepasi paras AS 100 setong untuk kali pertama dalam tempoh tujuh tahun hari ini selepas Presiden Rusia Vladimir Putin mengumumkan operasi ketenteraan ke atas Ukraine Harga minyak mentah Brent meningka...
Ringkasan Konflik Rusia Ukraine Hingga Tercetus Perang

Ringkasan Konflik Rusia Ukraine Hingga Tercetus Perang

papar berkaitan - pada 24/2/2022 - jumlah : 469 hits
Apakah sebenarnya krisis dan konflik yang menyebabkan pergolakan antara negara Rusia dan juga Ukraine sehingga kemuncaknya menyebabkan tercetusnya peperangan pada tahun 2022 ini
Akhirnya Rusia Isytihar Perang Ke Atas Ukraine

Akhirnya Rusia Isytihar Perang Ke Atas Ukraine

papar berkaitan - pada 25/2/2022 - jumlah : 221 hits
MOSCOW Presiden Rusia Vladimir Putin telah mengarahkan pencerobohan ke atas Ukraine menyifatkan ia sebagai operasi ketenteraan khas dan bukan bertujuan menduduki negara itu Menurut laporan akhbar Daily Mail Putin memberitahu anggota perkhid...
Perang Rusia Ukraine Penunggang Basikal Tegar Tidak Terkesan

Perang Rusia Ukraine Penunggang Basikal Tegar Tidak Terkesan

papar berkaitan - pada 28/2/2022 - jumlah : 193 hits
GAMBAR menunjukkan situasi ketika seorang lelaki berani menunggang basikal di jalan raya ketika pencerobohan tentera Rusia di Kiev CNN Portugal KIEV Seorang lelaki di Ukraine mendapat perhatian netizen apabila bertindak meneruskan kehidupan...
Rusia Isytihar Perang Ke Atas Ukraine

Rusia Isytihar Perang Ke Atas Ukraine

papar berkaitan - pada 25/2/2022 - jumlah : 175 hits
MOSCOW Presiden Rusia Vladimir Putin telah mengarahkan pencerobohan ke atas Ukraine menyifatkan ia sebagai operasi ketenteraan khas dan bukan bertujuan menduduki negara itu Menurut laporan akhbar Daily Mail Putin memberitahu anggota perkhid...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Kumpul Lebih 1 000 Koleksi Nusantara Dan Melayu

Mulut Kering Ketika Bangun Tidur

Sijil Pemilikan Kenderaan Reka Bentuk Baru 2024

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord