Penjagaan Cik Bunga


10 CARA PENJAGAAN #MISSV YANG BETUL

Wanita seharusnya sedar,produk sekadar membantu tetapi amalan harian lebih penting untuk memastikan vagina 'sihat dan cantik' . Disini admin kongsikan tips penjagaan asas agar aset intim tersebut terpelihara.

1. Setiap kali membuang air kecil atau besar bersihkan bahgian luar dengan menggunakan air.  Penggunaan tisu basah tidak digalakkan keran dikhuatiri bahagian tersebut tidak benar-benar bersih dan boleh menyebabkan jangkitan kuman.

2.  Ketika haid, tukar tuala wanita sekerap mungkin.  Amalan ini bukan sahaja membuatkan anda merasa selesa malah ia juga dapat mencegah pembiakan kuman yang mudah tersebar menerusi darah. Pada hari-hari yang darah keluar dengan banyak anda juga digalakan menukar seluar dalam mengikut keperluan.

3. Begitu juga dengan wanita yang gemar memakai pelapik seluar dalam (panty liner) ia harus ditukar denag lebih kerap bagi udara yang bersih untuk vagina.

4.  Jangan mengamalkan douching iaitu memasukkan pancutan air kedalam faraj dengan tujuan membersihkan bahagian dalam faraj.  perbuatan ini kan menyingkirkan sejenis bakteria loctobacili dari faraj disamping mendedahkan faraj dan bahagian luar kemaluan kepada bahan kimia yang boleh menyebabkan intasi kulit.

5.  Elakkan mengunakan sabun atau mandian untk membersihkan alat sulit. Ia di khuatiri akan menyebabkan kekeringan dan iritasi pada kulit.  Selain itu, perbuatan tersebut kan menyebabkan rasa kurang selesa pada vagina seperti gatal.

6.  Bersihkan vagina dengan air bersih tanpa pencuci bahagian intim kerana bahagian ini sangat sensitif.  Kita harus ketahui ada wanita yang alah pada pewangi dalam buku sabun.

7.  Tukar seluar dalam pada setiap kali mandi .  Bagi wanita yang mengalami keputihan, anda disarankan memakai pelapik seluar dalam agar keputihan tidak melekat pada seluar dalam dan menyebabkan anda tidak selesa.

8.  Khusus untuk anda yang sudah berkahwin bersihkan alat sulit anda sebelum dan selepas bersama pasangan.  Amalkan buang air kecil selepas lebih kurang setengah jam anda bersama untuk mengurangkan risiko jangkitan kuman pada pundi kecil.

9.  Jangan berkongsi alat pencukur kerana ia boleh menyebabkan penyakit berjangkit seperti Hipetitis B . Jaga kebersihan alat cukur kerana bisul sering terjadi kepada wanita yang gemar mencukur bahagian intim.

10.  Peka dengan perubahan  bahagian intim . Jika berlaku bengkak nanah,segera berjumpa doktor .  Begitu juga dengan lelehan bahagian faraj , jika berwarna kuning , hijau atau berdarah ia adalah petanda bahagian intim anda dijangkiti kuman.

Semoga Bermanfaat! 🍃

Silakan #SHARE 🕊

#SuzyHoneyHerbs
#TipsKesihatanSuzyHoney
#ChentaOilSuzyHoney
#JenMokCun

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://jenjenizaicun.blogspot.com/2019/02/penjagaan-cik-bunga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buat Air Spray Bunga Lawang Untuk Menyegarkan Wajah Atau Sebagai Toner Untuk Wajah

Buat Air Spray Bunga Lawang Untuk Menyegarkan Wajah Atau Sebagai Toner Untuk Wajah

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 278 hits
Aku nak menceritakan satu bahan yang boleh menyegarkan wajah iaitu air spray bunga lawang Ia juga boleh di jadikan sebagai toner yang bagus untuk mengekalkan keremajaan kulit wajah Air spray bunga lawang ini bolehdi buat di rumah Sudah past...
Heboh Patung Berhala Dengan Kalungan Bunga Dijumpai Di Surau

Heboh Patung Berhala Dengan Kalungan Bunga Dijumpai Di Surau

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 528 hits
Heboh Patung Berhala Dengan Kalungan Bunga Dijumpai Di Surau Netizen dan penduduk setempat digemparkan dengan penemuan sebuah patung berhala yang dijumpai dihadapan pintu Surau Sabilul Huda Pendamar Indah Pandamaran Klang Pengecaman suspek ...
Menko Darmin Baru Era Jokowi Penyaluran Kur Besar Besaran Dengan Bunga Rendah

Menko Darmin Baru Era Jokowi Penyaluran Kur Besar Besaran Dengan Bunga Rendah

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 241 hits
Sejak 2015 Pak Jokowi minta dirancang ulang disusun ulang jadi KUR tidak tanggung tanggung presiden minta harus meningkat berpuluh puluh kali lipat Bunga juga harus jauh lebih murah jelas Darmin
Ww Keindahan Bunga Dahlia

Ww Keindahan Bunga Dahlia

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 820 hits
Dah lama tak terbitkan entri Wordless Wednesday Hari ni tak banyak yang Ana nak perkatakan sekadar nak berkongsi betapa indahnya ciptaanMu Tuhan bunga bunga dahlia yang berkembangan dengan kelopak berlapis di pelbagaian warna warni yang mem...
Bunga Bunga Wangi

Bunga Bunga Wangi

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 1156 hits
Kenanga KuningAs Salam Hari ni kita sembang pasal bung bunga wangi Kami sedang buat projek tanam bunga bunga wangi di sekeliling rumah Bunga kenanga kuning dan melur telah lama menginap di Isyraq Rest House begitu juga dengan ros Namun tak ...
Tanam Bunga Cempaka

Tanam Bunga Cempaka

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 841 hits
cempaka putihAs salam Kita sambung cerita bunga cempaka Pokok bunga dah ada kita cari lokasi yang sesuai untuk tanam Kami tanam belakang rumah tepi dapur biar dapur wangi semerbak Alhamdulillah setelah ditanam pokok bunga cempaka putih cemp...
Ini 3 Cara Mudah Nak Bagi Bunga Rose Jepun Merimbun Kembang Satu Taman

Ini 3 Cara Mudah Nak Bagi Bunga Rose Jepun Merimbun Kembang Satu Taman

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 1280 hits
Bunga Rose Jepun cantik betul kalau dijadikan hiasan taman Letak dekat pagar atau gantung dekat tepi tepi tingkap rumah Waktu bunganya berkembang memang cantik memukau Bunga ni ada banyak jenis dan warna Boleh tanam satu jenis dalam satu pa...
Spider Bunga Rimba Chord

Spider Bunga Rimba Chord

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 272 hits
Spider Bunga Rimba Chord E Am Dm G C F Dm E E Am F C G Ku kehilannganmu kasih Am F C G Ku terbayang kenangan nan silam Am F C G Kau penuh kepalsuan diri Am F C G Dikau hanya pandai permainkan cinta F G Em F Tiada gunanya lagi F G Em Am Bila...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


6 Bulan Sudah Berlalu

Kenapa Media Takut Sebut Gomo Kini Rapat Dengan Mahathir

Di Mana Letaknya Negeri Syam Sekarang

Influencer Marketing For Businesses

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024