Penggunaan Kaedah Fiqh
Penggunaan Kaedah Fiqh الخروج من الخلاف مستحب
Muhammad Nuruddin Bin Bashah
Disunatkan menggosok sambil membasuh/berwuduk dan menyapu kepala, kerana khilaf Imam Malik mewajibkannya.
Disunatkan membasuh air mani (sperma), kerana khilaf Imam Malik mewajibkanya.
Solat Sunat Qashr dalam perjalanan yang menempuh jarak 3 marhalah (+ 16 farsakh = 88.5 km) kerana Imam Abu Hanifah meninggalkan khilafah yang mewajibkannya.
Elakkan menghadap dan menghadap kiblat (bagi yang buang air besar atau kencing) dengan menggunakan penutup, hukumnya adalah sunnah, kerana ia keluar dari khilaf Imam Shofyan Tsauri yang mewajibkan menjauhinya secara mutlak. .
Makruh solat sendiri di belakang saf ma'mum yang ada, kerana keluar dari khilaf Imam Ahmad yang membatalkannya.
Makruh mufarraqah (berpisah) dengan imam tanpa sebab, kerana khilaf Imam Daud Dzairi yang membatalkannya. (Hakim, Abdul Hamid; Zaenuri Siroj; Nur Hadi. 2012).
Hukum Tawaf Wada’ Bagi Orang Yang Mengerjakan Umrah
Para fuqaha sebahagian menyatakan bahawa hukum tawaf wada’ bagi mereka adalah wajib. Inilah pandangan yang dipegang oleh majoriti ulama’ berdasarkan sebuah riwayat daripada Ibn Abbas R.Anhuma bahawa Rasulullah S.A.W bersabda: لاَ يَنْفِرَنَّ أَحَدٌ حَتَّى يَكُونَ آخِرُ عَهْدِهِ الطَّوَافَ بِالْبَيْتِ
Maksudnya: Janganlah salah seorang dari kamu meninggalkan (Mekah) sehinggalah perbuatan terakhirnya di Baitullah adalah tawaf (wada’).Riwayat Abu Daud (2002)
Kata Imam Al-Nawawi: ‘’Pandangan paling sahih dalam mazhab kami adalah tawaf wada’ itu hukumnya wajib dan mewajibkan dam sekiranya ia ditinggalkan’’. Lihat Al-Majmu’ Syarah al-Muhazzab, Al-Nawawi (8/284).
Manakala sebahagian yang lain pula menyatakan bahawa ia hanya wajib bagi golongan yang mengerjakan ibadah haji sahaja manakala ia tidak diwajibkan ke atas mereka yang mengerjakan umrah. Dalam erti kata tawaf wada’ hanya sunat bagi mereka yang mengerjakan ibadah umrah.
Ini kerana jika dilihat kepada dalil-dalil yang mewajibkannya ia merujuk kepada mereka yang mengerjakan haji dan bukannya terkhusus kepada golongan yang mengerjakan umrah.
Maka elok memilih pandangan yang menyatakan wajib dengan melakukan tawaf wada’ sebelum keluar dari tanah haram Makkah. (Muhammad Fahmi Rusli 2019).
Contoh pengarang kitab fiqh sendiri menggunakan kaedah ini dalam meletak hukum dalam kitabnya. Misalnya Ianah Tholibin (syarah Fathul Muin) tentang tempat I’tikaf. Madzhab Hanafi, Maliki dan Hambali mempersyaratkan bahawa tempat I’tikaf adalah masjid Jami’, I’tikaf di masjid yang bukan jami’ adalah tidak sah. Namun dalam madzhab Syafi’iy tidak mempersyaratkan seperti itu. Imam Syafii berkata: “I’tikaf di masjid jami’ lebih kami sukai...”. Selanjutnya Sayyid Bakri mengatakan bahawa hal itu dianjurkan supaya keluar dari perselisihan pendapat yang mewajibkannya. (Munawaroh, L. 2017).
Pengharaman Bitcoin. Sesetengah mengatakan Bitcoin adalah haram digunakannya, manakala sesetengah lagi berpendapat ianya harus digunakan. Antara sebab Bitcoin dikatakan haram adalah kerana 1) nilai yang tidak konsisten, 2) tiada pihak autoriti untuk mengawal selia mata wang ini, 3) sering digunakan untuk aktiviti haram, 4) tidak menepati syarat mata wang, serta 5) mempunyai unsur gharar dan jahalah. Menurut pendapat yang mengharuskan Bitcoin, antara sebab ia diharuskan adalah kerana 1) menepati ciri-ciri mata wang yang sah, 2) menolak unsur gharar ada pada Bitcoin, dan 3) nilai tidak stabil tidak boleh dijadikan illah pengharaman Bitcoin. Justeru, dengan menggunakan kaedah Al-Khuruj Minal Khilaf Mustahab (keluar dari khilaf adalah dituntut), maka lebih afdhal bagi kita untuk keluar dari khilaf dengan mengikut pendapat yang berpendapat Bitcoin adalah haram. (Islam, P. M. B. M.)
Rajah di ambil dari pautan: https://wasatonline.files.wordpress.com/2022/05/article-1-table.png
Rujukan
Hakim, Abdul Hamid; Zaenuri Siroj; Nur Hadi. (2012). Terjemah mabadi awwaliyyah : kajian tentang fiqih / karya Abdul Hamid Hakim ; alih bahasa, Zaenuri Siroj, Nur Hadi. Jakarta :: Megah Jaya.
Muhammad Fahmi Rusli. ( Julai, 29 2019). IRSYAD USUL AL-FIQH SIRI KE- 37 : PERBAHASAN KAEDAH AL-KHURUJ MINAL KHILAF MUSTAHAB (الخروج من الخلاف مستحب).Bahan diakses pada 19 Februari 2023 pada pautan https://muftiwp.gov.my/artikel/irsyad-usul-fiqh/3605-irsyad-usul-al-fiqh-siri-ke-37-perbahasan-kaedah-al-khuruj-minal-khilaf-mustahab?highlight=WyJqYW1hayJd
Munawaroh, L. (2017). Penggunaan Kaidah Fiqhiyyah “Al-Khurūj Min al-khilāf Mustahab” Terkait Bab Ibadah Dalam Kitab I’ānat Al Thālibīn. NUANSA: Jurnal Penelitian Ilmu Sosial dan Keagamaan Islam, 14(1), 1-26.
Islam, P. M. B. M. Penggunaan Matawang Bitcoin Menurut Islam.
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
http://laman-munawwarah.blogspot.com/2023/02/penggunaan-kaedah-fiqh.html