Pengalaman Semakan Atau Audit Maklumat Cukai Pendapatan Lhdn


Pengalaman Semakan Maklumat atau Audit Cukai Pendapatan LHDN | Hai, dah sampai penghujung tahun 2019 rupanya kita kan? Sekejap je masa berlalu rasanya macam baru melangkah masuk ke tahun 2019 tup-tup dah hujung tahun. Baru je teringat-ingat isi e-Filing untuk isytihar cukai 2018. Eh, sebut pasal e-Filing, masuk tahun ke-7 kerja ni aku dah merasai Semakan Maklumat Cukai Pendapatan Lembaga Hasil Dalam Negeri a.k.a LHDN!


PENGALAMAN PERTAMA ISI E-FILINGPengalaman pertama kali isi e-filing untuk tahun taksiran 2016. Kata pertama kali isi kan, isilah e-filing beramai-ramai kat office. Ingatkan aku seorang je yang tak pernah isi, rupanya ramai juga pertama kali! Benda pertama kali ini, dia punya tahap tak tahu dan blur memang tak boleh bawa bincang. Mengharapkan orang tolong bagitahu, hah yang ni boleh tolak. Yang ni boleh tolak. Aku pun main hentam je follow. Tak teringat nak google atau baca maklumat senarai pengecualian cukai.
Selesai tahun 2016, 2017 berlalu dengan jayanya. Dan tahun 2018 pun Alhamdulillah selesai. Tetapi pertengahan tahun lalu aku menerima surat dari LHDN. Berdebar, cuak pakej keluar peluh jantan dalam aircond full blast 18 darjah celcius. Apalah yang aku kena ni kan? Rupanyaaaaa..... Semakan Cukai Pendapatan!Tahniah. PENGALAMAN SEMAKAN / AUDIT MAKLUMAT CUKAI PENDAPATANDapat je surat ni, yesssssss terus teringat memang semasa tahun 2016 aku ada melakukan kesalahan semasa mengisytihar cukai pendapatan. Ada bahagian yang tak sepatutnya ada pelepasan, aku isi. Dan kesalahan ini aku aware dan tahun berikutnya 2017 aku tak isi di bahagian tersebut.
Aku syak disebabkan perkara ini aku terpilih. Tapi tak kisahlah, aku memang mengaku salah aku. Salah isi ke apa, itu semua tanggungjawab sendiri kan? Jadi terima dan ingat lepas ini jangan ulang.
Perkara pertama yang aku buat- Hubungi Cawangan LHDN yang keluarkan surat tersebut.- Berunding dengan pegawai berkenaan untuk minta pemanjangan tempoh masa sebab nak cari semula fail-fail dan dokumen. Aku ni nama je duduk office yang sama, tapi dah 3 kali berpindah randah tempat dari Tingkat 1 ke Tingkat 2. Sekarang di Tingkat 3. Fail simpanan aku pun dah carca marba. Ditambah pula surat sampai lambat! Kebetulan pada ketika itu ada cuti yang agak lama, jadinya ada kekangan masa.- Kalau Cawangan LHDN tersebut dekat, bolah walk-in. Macam aku fail cukai aku berada di Cawangan Tawau, jadi penyelesaiannya e-mail sahaja. Tahu kan yang email pun dikira sebagai sumber rasmi, seperti surat faks?- Dah serahkan dokumen mengikut senarai yang diberikan, tunggu maklumbalas. Tak lama pun maklumbalas ni, paling lama 2 minggu.
Okay, apa kesalahan yang aku buat pada tahun 2016 dalam borang e-filing?Kesalahan isi pada bahagian pelepasan ibu bapa. Untuk ibu bapa yang berusia 60 tahun ke atas sahaja anak boleh claim untuk pelepasan ibu bapa. Itu pun dalam 1 keluarga, hanya 1 orang anak sahaja yang dibenarkan. Kalau ada 3 orang adik beradik, bincanglah siapa yang nak declare pelepasan tersebut antara 3 adik beradik. Jadinya disebabkan kesilapan aku sendiri tak baca guideline, kawan-kawan yang lain yang ibu bapa mereka berusia lebih 60 tahun declare, aku pun terikut. Selepas dah hantar, baru aku baca guideline dan tahu. I am sooooo wrong! Part ini aku kena bayar semula RM290.07. 

Tahun 2017
Alhamdulillah sebelum isi e-Filing baca guidelines dulu which part yang boleh buat pelepasan, part mana yang tak sesuai. 
Pada aku, kalau kena kuiri dan terpilih untuk diaudit LHDN, jangan risau. Korang sediakan saja dokumen yang diminta. Akan ada senarai dokumen yang dikepil bersama surat tersebut. Dan di dalam senarai dokumen tersebut, bukannya dia minta semua, hehe. Mungkin ada beberapa item yang menimbulkan keraguan dan dokumen untuk item tersebut sahaja yang akan diminta. Audit ni sebab ada keraguan pada pengiraan cukai. Kadang-kadang terpilih sebab pilihan rawak pun ada. 

Contoh senarai dokumen semakan yang perlu dihantar ada ditanda.
Selepas kejadian ini (cewah nama), aku belajar untuk simpan dokumen untuk pelepasan cukai dengan lebih baik. Contohnya bil-bil internet & invois bulanan takaful disimpan secara hardcopy dan softcopy dalam googledrive & folder komputer. Begitu juga kalau ada resit-resit pembelian buku, buat salinan softcopy (scan atau tangkap gambar hp) dan kemudian simpan dalam folder yang sama. 

Learnt my lesson well!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.nurulshahira.com/2019/11/pengalaman-semakan-audit-maklumat-cukai-pendapatan-lhdn.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Syarikat Di Malaysia Lari Cukai Pendapatan Perniagaan

Cara Syarikat Di Malaysia Lari Cukai Pendapatan Perniagaan

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 352 hits
Ada Yang Lari Dari Kena Cukai PendapatanTeringat seorang kawan saya menjalankan gerai makanan lebih 10 tahun tetapi tidak pernah membayar cukai Tiba tiba beliau menerima notis dalam Lembaga Hasil Dalam Negeri supaya membayar cukai RM250 000...
Vape Cukai Atau Sekat

Vape Cukai Atau Sekat

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 295 hits
SOSMED Timbalan Menteri Kewangan mengesahkan dalam satu kenyataan di Parlimen semalam yang kerajaan berkemungkinan akan mempertimbangkan duti eksais ke atas pengesportan produk vape Buat masa ini produk vape tidak dikenakan duti eksais mela...
Minat Dinosour Atau Minat Mendalam Petanda Anak Anda Bijak

Minat Dinosour Atau Minat Mendalam Petanda Anak Anda Bijak

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 528 hits
Adakah anak anda mempunyai obsesi atau minat yang mendalam terhadap sesuatu Ini tandanya anak anda adalah seorang anak yang bijak Anak saya 10 tahun dan dia obses dengan beberapa perkara Lebih lebih lagi dinosaur Kerana minat yang mendalam ...
Menurut Kajian Hidu Bau Kentut Suami Atau Isteri Baik Untuk Kesihatan

Menurut Kajian Hidu Bau Kentut Suami Atau Isteri Baik Untuk Kesihatan

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 663 hits
Pastinya anda tidak percaya apa yang sedang anda baca ini bukan Tiada siapa yang sengaja ingin membau kentut siapa siapa pun di dalam dunia Suami isteri yang sudah lama berkahwin dapat mengesahkan bahawa bunyi dan bau kentut pasangan mereka...
Gerindra Masuk Kabinet Nasdem Bertahan Atau Jadi Partai Oposisi

Gerindra Masuk Kabinet Nasdem Bertahan Atau Jadi Partai Oposisi

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 201 hits
Gerindra yang sempat digadang gadang memimpin untuk menjadi partai oposisi kini malah merapat ke Pemerintah
Kiblat Superman Ke M Sia Atau Komunis China

Kiblat Superman Ke M Sia Atau Komunis China

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 493 hits
Exco Pendidikan Pemuda Bersatu Mohd Ashraf Mustaqim Badrul Munir menempelak sekumpulan akar umbi DAP termasuklah lima Adun parti itu yang mengkritik keputusan Menteri Pendidikan Maszlee Malik untuk melarang buku komik Inisiatif Jalur dan La...
Bukti Resit Cek Rm2 Juta Menteri Jpm Terima Wang Najib Mengapa Tak Dakwa Bawah Amla Atau Akta Sprm 2009

Bukti Resit Cek Rm2 Juta Menteri Jpm Terima Wang Najib Mengapa Tak Dakwa Bawah Amla Atau Akta Sprm 2009

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 542 hits
Kini cek dan resit sebahagian wang RM3 5 juta kepada VK Liew didedahkan Tapi VK Liew yang menunaikan cek itu dan terlibat salah guna kuasa terhadap wang itu tidak didakwa Tiada AMLA dan Akta SPRM 2009 Mengapa malah Kawtim Setiap kali menjel...
6 Kekeliruan Seputar Maskawin Atau Mahar Nikah Khusus Buat Yang Akan Menikah

6 Kekeliruan Seputar Maskawin Atau Mahar Nikah Khusus Buat Yang Akan Menikah

papar berkaitan - pada 21/10/2019 - jumlah : 237 hits
Salah satu yang menjadi pikiran kaum laki laki saat memutuskan menikah adalah mengenai maskawin atau mahar Meskipun kalau dilihat dewasa ini yang paling menjadi pikiran siang dan malam itu adalah besarnya biaya resepsi atau walimah Belum la...
Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke

First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card

Restoran Di Jepun Buang 25 Set Nasi Lemak Kena Tipu Ejen Dari Malaysia

Kumpulan Pro Palestin Kecam Kehadiran Syarikat Bekal Senjata Kepada Israel

Prk Kkb Boleh Tak Umno Tarik Undi Melayu

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin