Penduduk Kecewa Tanah Jais Diwarta Untuk Surau Jadi Tempat Jual Kereta


Kasthuri Jeevendran Wakil penduduk, Mohd Ibrahim menunjukkan gambaran kawasan tuntutan tanah JAIS di Pandan Indah, Selangor. Foto FIKRI YAZID AMPANG – Satu laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah dibuat selepas tindakan segelintir pihak didakwa menyalahgunakan kuasa dengan menjadikan tapak tanah yang digazetkan untuk pembinaan surau bagi kegunaan lain.
Tanah yang terletak di Jalan 6/1 Pandan Indah, dekat sini, dimiliki oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan digazetkan untuk pembinaan surau Al Ihsan sejak 2017.
Namun disebabkan kekangan kewangan, surau itu tidak dapat dibangunkan.
Bagaimanapun tanah itu kini digunakan pula oleh pihak lain dengan menyewanya kepada syarikat jual kereta terpakai import manakala sebahagian daripadanya pula dijadikan sebagai tempat tanaman.
Wakil penduduk setempat, Mejar Mohd Ibrahim Shika Daud melahirkan rasa kecewa kerana sejak tiga tahun kebelakangan ini pelbagai usaha telah dilakukan untuk membangunkan surau tersebut namun tidak berjaya.

“Kita tidak tahan dengan keadaan ini, sudah banyak usaha dilakukan oleh kami untuk bangunkan surau Al Ihsan namun tidak berjaya.
”Oleh yang demikian saya bertindak membuat laporan kepada SPRM supaya disiasat jika ada sebarang unsur penyelewengan dalam perkara ini.
“JAIS telah mengazetkan tanah ini sebagai tapak surau sejak tahun 2017, kita juga dapat sokongan daripada Jabatan Islam Hulu Langat bagi tujuan ini namun kita tidak dapat apa-apa maklum balas kelulusan.
“Sebanyak empat pertemuan telah diadakan namun tidak ada apa-apa jalan penyelesaian yang membolehkan kami bina surau, tanah sudah digazetkan untuk tujuan pembinaan tapi tidak dapat kelulusan mendirikannya.
“Kami juga ada memohon kepada Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) untuk membenarkan kami menggunakan dewan dan kawasan di belakangnya sebagai surau namun MPAJ tidak beri kebenaran,” katanya kepada MalaysiaGazette.
Menurutnya, MPAJ memaklumkan bahawa dewan itu untuk kegunaan orang ramai.
Namun, katanya, keadaan dewan itu yang  semak dan tidak digunakan untuk orang ramai pun  sebaliknya untuk tujuan aktiviti  pertanian.
Ketika sedang bercakap dengan MalaysiaGazette, tiba-tiba seorang pegawai MPAJ hadir bertanyakan kepada Mohd Ibrahim apakah ‘masalah’ yang berlaku sehingga mencetuskan sedikit ketegangan sebelum pegawai itu berlalu pergi.
Pengerusi Penggerak Pandan, Zakaria Rahim bercakap ketika di temubual oleh media berkenaan tuntutan tanah JAIS di Pandan Indah, Selangor. Foto FIKRI YAZIDDalam pada itu, Pengerusi Penggerak Pandan, Zakaria Rahim turut menggesa pihak berwajib untuk segera menyiasat seandainya wujud salah guna kuasa dan tanah di kawasan tersebut.
“Kita mohon pihak berkuasa SPRM buat siasatan menyeluruh ke atas perkara ini agar semua pihak mendapat hak masing-masing, kita tidak berminat untuk ketahui siapakah pihak-pihak yang terlibat memberi tapak ini kepada yang lain-lain.
“Kita cuma mahu tindakan segera supaya masyarakat menghormati jabatan-jabatan tertentu dan tidak menggunakan harta-harta kerajaan sewenang-wenangnya,” tegasnya.
Zakaria berkata, penduduk Islam di kawasan itu memohon belas MPAJ untuk memberi kelonggaran kepada kepada mereka menggunakan dewan untuk dijadikan surau pada bulan Ramadan tidak lama lagi.
“Kami harap ada belas kasihan dari MPAJ.
”Dulu ada masalah kewangan dan jumlah penduduk tidak banyak tetapi kini sudah ramai dan memang ada keperluan untuk surau ini,” ujarnya. – MalaysiaGazette


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/04/penduduk-kecewa-tanah-jais-diwarta.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Merokok Dan Makan Di Tempat Awam Roslan Shah Kecewa Sikap Segelintir Umat Islam Di Bulan Ramadan

Hiburan Merokok Dan Makan Di Tempat Awam Roslan Shah Kecewa Sikap Segelintir Umat Islam Di Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 265 hits
Personaliti TV terkenal negara seberang tambak Roslan Shah mengakui dirinya kecewa apabila melihat sikap segelintir umat Islam yang tidak segan silu makan serta merokok di tempat awam ketika bulan Ramadan View this post on InstagramAdvertis...
Tanah Perkuburan Sebagai Tempat Melepak Dijadikan Norma Popular Di Denmark

Tanah Perkuburan Sebagai Tempat Melepak Dijadikan Norma Popular Di Denmark

papar berkaitan - pada 12/4/2021 - jumlah : 143 hits
Copenhagen ibu negara Denmark yang terkenal dengan keunikan makanan dan kecantikan serta keindahan kawasannya ini sentiasa menjadi tempat percutian idaman ramai Dibangunkan dengan struktur bangunan yang unik dan dikelilingi taman tasik temp...
Jusuf Kalla Bom Bunuh Diri Akibat Ada Yang Jual Murah Surga

Jusuf Kalla Bom Bunuh Diri Akibat Ada Yang Jual Murah Surga

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 184 hits
Tak hanya menyinggung penyebab aksi bom bunuh diri JK juga menyampaikan belasungkawa sebesar besarnya kepada pengurus Gereja Katedral Makassar
Bantah Pasar Raya Jual Arak Di Kawasan Majoriti Islam

Bantah Pasar Raya Jual Arak Di Kawasan Majoriti Islam

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 191 hits
unable to retrieve full text content 160 BATU PAHAT 8211 Penduduk di Taman Universiti dan kawasan sekitar membantah tindakan dua pasar raya yang menjual arak di kawasan itu yang mempunyai lebih 90 peratus penduduk beragama Islam Bantahan it...
Bangunkan 6 Billion Jual 273 Juta

Bangunkan 6 Billion Jual 273 Juta

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 398 hits
Hamzah Rie NaSilterra Malaysia merupakan satu satunya syarikat pengeluar semikonduktor terbesar milik negara Khazanah habiskan hampir RM6 billion utk bangunkan SilTerra Tapi datang PN diketuai ABAHcow dan Jemin Ali dijualnya SilTerra pada s...
Berang Adik Jual Motor Lelaki Bakar Rumah Dipenjara Lima Tahun

Berang Adik Jual Motor Lelaki Bakar Rumah Dipenjara Lima Tahun

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 184 hits
Tindakan seorang penganggur membakar sebahagian ruang rumah milik bapa kandungnya membawa padah apabila Mahkamah Sesyen di sini hari ini menjatuhkan hukuman penjara lima tahun terhadapnya Hakim Ahmad Bazli Bahruddin memerintahkan Mohd Fauzi...
Hukum Jual Beli Dan Makan Katak

Hukum Jual Beli Dan Makan Katak

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 424 hits
Pertanyaan Assalamu alaikum ustaz bagaimana hukumnya memakan katak dan hukum jual belinya Dari Rizki Amalia Jawapan Wa alaikumussalam Hukum Makan Katak Pendapat yang kuat katak dilarang untuk dimakan Hal ini berdasarkan hadis dari Abdurrahm...
5513 Untung Berganda Jual Barang Fake Berbaloi Ke Tanggung Dosa Riba Tv Ppim 26 03 2021

5513 Untung Berganda Jual Barang Fake Berbaloi Ke Tanggung Dosa Riba Tv Ppim 26 03 2021

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 202 hits
Untung niaga berlipat kali ganda tapi adakah untung itu betul betul berkat Bila rezeki tak berkat bukan sahaja balasan akhirat menunggu bahkan di dunia pun dah macam macam bala menimpa Ramai yang nak untung cepat tapi ramai juga yang tak se...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled

A Tale Of Two Leaders

Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord