Pemulih Bukan Jawapan Pada Kesengsaraan Rakyat



Pemulih bukan jawapan pada kesengsaraan rakyat. Perintah kawalan pergerakan (PKP) yang berlarutan telah memperjudikan nasib ramai orang dan entiti perniagaan. Kelemahan tadbir urus kerajaan pintu belakang yang gagal membendung penularan wabak Covid-19 dan kelembapan program vaksinasi menjadi penyumbang terbesar kepada semakan turun unjuran pertumbuhan ekonomi Malaysia dari 6.0 peratus kepada 4.5 peratusu ntuk 2021.
Penggunaan strategi lapuk tapi mengharapkan hasil akhir yang berbeza memang membawa Malaysia tidak kekal pada kedudukan yang sama seperti tahun lalu. Sekarang Malaysia berada pada tempat yang berbeza.
Cuma malangnya perubahan itu membawa Malaysia terjunam lebih jauh. Ini dicerminkan secara jelas melalui jumlah kes harian yang terus tinggi dan kematian yang meningkat saban hari.
Kelompangan terbesar Pakej Kesejahteraan Rakyat dan Pemulihan Ekonomi Negara (Pemulih) yang diumumkan Muhyiddin Yassin semalam ialah kelembapan reaksi dan bantuan kerajaan kepada rakyat yang sedang merana.
Sebagai contoh, bantuan tunai hanya diberikan mulai Ogos ini iaitu sekurang-kurangnya sebulan dari sekarang. Apakah logik di sebalik keputusan ini?
Begitu juga dengan bantuan kepada sektor perniagaan. Majikan misalnya masih belum menerima bantuan Program Subsidi Upah (PSU) 3.0 yang dijanjikan apatah lagi bantuan PSU 4.0 yang baru diumumkan semalam.
Kerajaan seharusnya perlu menggembleng usaha mempercepatkan proses penyampaian bantuan segera bukannya hanyut dengan publisiti dan retorik semata-mata.
Adab berjiran jika kelaparan tidak perlu tunggu kerajaan

Masih tak tertunai hingga kini
Selain itu, pakej bantuan dan rangsangan yang diumumkan perdana menteri terlalu kecil jumlahnya. Jumlah terkumpul pakej-pakej yang telah diumumkan adalah sebanyak RM530 billion.
Namun jumlah sebenar yang keluar dari poket kerajaan hanyalah sebanyak 15 peratus atau RM83 bilion. Jumlah ini juga hanyalah sekitar 6 peratus daripada KDNK.
Ia suatu peratusan yang cukup kecil jika dibandingkan dengan pelan pemulihan negara-negara lain seperti Singapura (19.5 peratus), Thailand (8.5 peratus) atau Filipina (6.5 peratus).
Kerajaan yang mengutamakan rakyat sepatutnya tidak teragak-agak untuk berbelanja demi menyelamatkan ekonomi dan kehidupan rakyat.
Sementara itu, dalam kelegaan rakyat menerima berita moratorium semalam, kerajaan jangan pula alpa memastikan bank-bank dan institusi kewangan tidak menangguk di air keruh dengan mengenakan faedah dan caj tambahan ke atas peminjam-peminjam yang terbabit.
Peruntukan RM300,000 untuk bakul makanan juga harus diberikan terus kepada wakil-wakil rakyat dalam bentuk tunai agar bantuan tersebut dapat disalurkan dengan cepat dan menggunakan kaedah yang bersesuaian mengikut lokaliti masing-masing.
Ini dapat mengelakkan program bakul makanan ini mengalami nasib serupa seperti pemberian komputer riba yang masih tidak dapat ditunaikan sehingga hari ini.
Ringkasnya, bantuan yang diumumkan adalah “too little, too late”. Pakej rangsangan ini tidak dapat mendatangkan kelegaan kepada rakyat mahupun perniagaan yang sedang tersepit.
Seluruh kabinet kerajaan hari ini harus mengambil tanggungjawab atas kegagalan ini.
SALAHUDDIN AYUB ialah ahli parlimen Pulai, Adun Simpang Jeram dan timbalan presiden Amanah.
Pemulih bukan jawapan pada kesengsaraan rakyat  
Baca Artikel Menarik :
KDNK Nasional, sumbangan Selangor merosot teruk Rashid kata panggil Parlimen bersidang mesti lalui nasihat PM Ebit Lew sewa rumah untuk penduduk Gaza Wanita potong zakar suami mahu kahwin tiga ‘Cincin dah jadi hak mutlak, tak salah pun Nourul jual’- Akhil Hayy Resepi Kek Cheese Leleh Durian Layari Laman Facebook MYKMU
PKR kata Jajaran Baharu bergantung keputusan Zahid Hamidi

The post Pemulih bukan jawapan pada kesengsaraan rakyat appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/06/30/pemulih-bukan-jawapan-pada-kesengsaraan-rakyat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Agenda Awani Pemulih Rakyat Lega Pantau Pelaksanaan

Agenda Awani Pemulih Rakyat Lega Pantau Pelaksanaan

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 220 hits
Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulihan Ekonomi memberi sedikit kelegaan kepada rakyat dan pelaksanaan yang teratur mampu memastikan bantuan itu sampai kepada mereka yang memerlukan SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astr
Pemulih Senarai Bantuan Rakyat Terkini Julai Disember 2021

Pemulih Senarai Bantuan Rakyat Terkini Julai Disember 2021

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 502 hits
PEMULIH Senarai Bantuan Rakyat Terkini Julai Disember 2021 Pada tanggal 28 Jun lalu telah berlangsungnya pengumuman senarai Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulihan Ekonomi atau PEMULIH Pakej ini telah diperkenalkan untuk meringankan beban r...
Yang Ditunggu Telah Diumumkan Inilah Senarai Terkini Bantuan Pemulih Buat Semua Rakyat

Yang Ditunggu Telah Diumumkan Inilah Senarai Terkini Bantuan Pemulih Buat Semua Rakyat

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 355 hits
Berikutan lanjutan Perintah Kawalan Pergerakan 3 0 fasa satu sehingga 12 Julai 2021 Perdana Menteri telah mengumumkan Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulihan Ekonomi oleh Perdana Menteri Terdapat pelbagai bantuan yang memberi manfaat kep
Warga Asing Masih Bekerja Rakyat Sendiri Mengemis Kerana Lockdown

Warga Asing Masih Bekerja Rakyat Sendiri Mengemis Kerana Lockdown

papar berkaitan - pada 27/6/2021 - jumlah : 404 hits
Saya baru selesai punggah barang bulanan ke bonet kereta di sebuah pasar raya Saya didekati seorang lelaki yg agak berumur Lelaki Assalamualaikum Encik Saya Waalaikumsalam Lelaki Saya tukang kasut kat kaki lima je Segan saya nak cakap Time ...
Dewan Rakyat Senate Speakers Summoned To Istana Negara

Dewan Rakyat Senate Speakers Summoned To Istana Negara

papar berkaitan - pada 27/6/2021 - jumlah : 222 hits
The heads of the Dewan Rakyat and the Senate are to have an audience with the King PETALING JAYA Dewan Rakyat speaker Azhar Azizan Harun and Senate president Rais Yatim have been called for an audience with the Yang di Pertuan Agong at Ista...
Rakyat Malaysia Ditemui Mati Di Thailand

Rakyat Malaysia Ditemui Mati Di Thailand

papar berkaitan - pada 27/6/2021 - jumlah : 372 hits
Rakyat Malaysia ditemui mati di Thailand Ahli perniagaan Malaysia ditemui mati dalam kereta di Thailand BANGKOK Seorang ahli perniagaan dari Malaysia dijumpai mati dalam sebuah kereta di tepi jalan berhampiran sebuah kuil di Bang Phli di wi...
Kes Bunuh Nizar Banat Rakyat Gesa Ubah Kerajaan Palestin

Kes Bunuh Nizar Banat Rakyat Gesa Ubah Kerajaan Palestin

papar berkaitan - pada 27/6/2021 - jumlah : 236 hits
HEBRON 15 Zulkaedah 1442H Sabtu Rakyat Palestin menggesa supaya pemerintah kerajaan negara diubah susulan kematian aktivis terkemuka Nizar Banat ketika berada dalam tahanan Dalam upacara berkabung semalam rakyat Palestin turut mendesak Pres...
K Jaan Jagalah Rakyat Mereka Kini Menangis

K Jaan Jagalah Rakyat Mereka Kini Menangis

papar berkaitan - pada 28/6/2021 - jumlah : 291 hits
Mohammad Agus YusoffHari ini Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengumumkan perintah kawalan pergerakan PKP yang sepatutnya tamat esok akan diteruskan dan fasa pertama Pelan Pemulihan Negara akan dilanjutkan sehingga kes baru di bawah 4 000 s...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven