Pembangunan Aplikasi Maklumat Kini Perlu Mesra Oku Elak Jurang Digital



KUALA LUMPUR, 4 Januari - Perkembangan pesat teknologi maklumat dengan pelbagai inovasi baharu memberi kesan besar terhadap corak kehidupan manusia yang serba moden dan canggih.
Perkembangan teknologi itu juga tidak seharusnya terhad kepada keperluan kumpulan tertentu sahaja, sebaliknya perlu merangkumi semua pihak termasuk orang kurang upaya (OKU) penglihatan.

Ia kerana mereka memerlukan kaedah yang lebih praktikal untuk mengakses sendiri lambakan maklumat yang datang dalam pelbagai saluran.

Menurut Editor Penterjemah Braile, Persatuan Orang Buta Malaysia Umashangari Selvaman keperluan semasa adalah mempermudah akses bahan bacaan untuk OKU penglihatan kerana ia elemen penting dalam memperkasa golongan itu.

Umashangari yang ditemu bual wartawan RTM, Ravin Shanmugan sempena sambutan Hari Braille Sedunia hari ini berkata langkah itu juga penting bagi mengurangkan jurang perbezaan digital antara OKU penglihatan dengan masyarakat biasa.

Ia sekali gus meningkatkan akses golongan itu kepada pelbagai medium maklumat.

“Tapi kita tak nafikan ada sedikit kekangan Apps, mana-mana laman web yang benar benar boleh akses untuk OKU, Sebenarnya saya ketengah ini pun untuk OKU penglihatan. Ada banyak perkara yang perlu diberi perhatian, jelas Umashangari yang berpengalaman lebih 4 tahun sebagai Editor Penterjemah Braille.

“Contoh tidak ada penerangan untuk imej. Kalau pengguna rabun, menyusahkan mereka juga, video tanpa penjelasan pun mereka tak dapat akses”, tambahnya.

Umashangari yang lebih mesra dipanggil Uma mahu akses kepada penterjemah perlu dibangunkan meski pun latihan itu tidak sesukar mana.

Jurubraille Berkomputer, Noor Izati Meor Samsudin rakan sekerja Uma juga mahu akses penterjemahan perlu dibangunkan.

"Biasanya di sini kalau kerja saya ini akses kepada penterjemahan tidak susah mana. Kita sudah guna teknologi selain latihan diberikan serta pengalaman yang ada, namun untuk akses kepada penterjemahan perlu dibangunkan, katanya.

Sementara itu, Ketua Pengarah Pendidikan, Datin Seri Nor Zamani Abdol Hamid optimis kementerian akan memastikan guru yang mengajar murid berkeperluan khas penglihatan mempunyai kemahiran braille termasuk membaca, membraille atau mentranskrip tulisan braille.

“KPM telah meluluskan peralihan penggunaan kod British Braille Primer (BBP) kepada kod Unified English Braille (UEB) secara berperingkat mulai tahun ini 2022. Perubahan ini tentunya dapat membantu Murid Berkeperluan Khas (MBK) kurang upaya penglihatan mendapat maklumat dan berkongsi bahan penerbitan braille menggunakan format EUB dengan meluas secara dalam talian”

Hari Braille Sedunia yang disambut pada setiap 4 Januari adalah untuk meraikan kesedaran kepentingan Braille sebagai cara komunikasi dan realisasi penuh hak asasi manusia untuk orang buta dan orang tidak sempurna penglihatan.

Untuk rekod, braille digunakan lebih 100 tahun namun ia hanya mula diraikan pada 2019.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://techsemut.com/pembangunan-aplikasi-maklumat-kini-perlu-mesra-oku-elak-jurang-digital/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pertandingan Pembangunan Aplikasi Mobile Apps Argumented Reality Untuk Buku Teks Kpm

Pertandingan Pembangunan Aplikasi Mobile Apps Argumented Reality Untuk Buku Teks Kpm

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 290 hits
PERTANDINGAN PEMBANGUNAN APLIKASI MUDAH ALIH BERBENTUK REALITI TERIMBUH UNTUK BUKU TEKS KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIAPertandingan ini terbuka kepada Pegawai Perkhidmatan Pendidikan sama ada yang berkhidmata di sekolah iaitu guru atau berk...
Pembangunan Aplikasi Popcorn Time Dihentikan Kerana Ia Sudah Tiada Peminat

Pembangunan Aplikasi Popcorn Time Dihentikan Kerana Ia Sudah Tiada Peminat

papar berkaitan - pada 6/1/2022 - jumlah : 160 hits
Aplikasi Popcorn Time telah beberapa tahun bersama dengan para peminatnya Ia digelar sebagai Netflix Untuk Para Lanun kerana betapa mudahnya untuk strim filem filem baru dan lama asalkan kelajuan internet mencukupi kerana ia menggunakan pro...
Sosok Ganteng Perwira Muda Kompol Ardila Kini Bergelar Doktor Kriminologi Di Ui

Sosok Ganteng Perwira Muda Kompol Ardila Kini Bergelar Doktor Kriminologi Di Ui

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 155 hits
Perwira muda Kompol Ardila Amry telah meraih gelar Doktor Kriminologi FISIP Ardila lulus dengan predikat Cumlaude pada Sidang Promosi Terbuka Doktor Kriminologi Universitas Indonesia Lantas bagaimana sosok ganteng Kompol Ardila Amry Melansi...
Isu Bos Sprm Pas Kian Mesra Dengan Kemungkaran Dakwa Amanah

Isu Bos Sprm Pas Kian Mesra Dengan Kemungkaran Dakwa Amanah

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 140 hits
Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub mengakui dia sedikit pun tidak terkejut dengan pendirian disuarakan PAS berhubung kontroversi menyelubungi pegawai tertinggi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Azam Baki Merujuk kenyataan Setiaus...
Bubblebee Cawangan Taman Nusantara Iskandar Puteri Kini Dibuka

Bubblebee Cawangan Taman Nusantara Iskandar Puteri Kini Dibuka

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 305 hits
Bubblebee Cawangan Taman Nusantara Iskandar Puteri Kini Dibuka Untuk peminat Bubblebee Malaysia sekitar Iskandar Puteri satu lagi cawangan terbaru dibuka di Taman Nusantara Corner The post appeared first on
Lirik Dulu Kini Nanti Althaf Raja

Lirik Dulu Kini Nanti Althaf Raja

papar berkaitan - pada 23/12/2021 - jumlah : 188 hits
ingatkah saat aku memintamumenjadi pasangan ku jadi kesayangan kusemenjak saat itu ku selalu menjaga hatimu jaga perasaanmuwalau kadang bertengkarnamun tetap bertahankarna cinta tak ingin kehilanganingin selalu bersamamukau yang dulukau yan...
Upm Kini Berada Di Kedudukan 143 Ranking

Upm Kini Berada Di Kedudukan 143 Ranking

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 163 hits
UPM kini berada di kedudukan 143 ranking Universiti Putra Malaysia akan terus memperkasakan program pengantarabangsaan universiti itu selari dengan kedudukannya pada ranking ke 143 QS World University Ranking dan ke 27 dalam QS Asia Univers...
Rumah Mesra Rakyat 2022

Rumah Mesra Rakyat 2022

papar berkaitan - pada 5/1/2022 - jumlah : 311 hits
RUMAH MESRA RAKYAT 2022 Program Rumah Mesra Rakyat 2022 di bawah SPNB diwujudkan bagi membantu golongan berpendapatan rendah yang tidak mempunyai rumah atau tinggal di rumah usang tetapi mempunyai tanah untuk membina rumah sendiri dan seles...
Banjir Kini Ragut 27 Nyawa

Banjir Kini Ragut 27 Nyawa

papar berkaitan - pada 22/12/2021 - jumlah : 146 hits
Selain di Seksyen 25 Taman Sri Muda Shah Alam mayat mangsa banjir turut ditemui di Kajang Sungai Buloh dan terbaharu di Klang KUALA LUMPUR Banjir besar yang melanda negara sejak Sabtu lepas sehingga kini telah mengorbankan 27 nyawa jumlah y...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee

Deko Raya Yang Simple Je Alhamdulillah Tahun Pertama Raya Di Rumah Baru Ni

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Wordpress Website Speed Build The Masters Golf Tournament

Hikayat Budak Pening Sebuah Legasi

Bayu Somerset Pakaian Tradisional Untuk Gaya Harian

Pengalaman Pertama Alami Kesesakan Di Lebuhraya Hingga 10 Jam

Bila Ada Ahli Keluarga Dan Kawan Jadi Influencer

Subkontrator Gagal Siapkan