Pembahagian Kerusi Prn Umno Bn Dijangka Dapat Kerusi Paling Sedikit


agendaily.com24/01/2023
UMNO bekerjasama dengan Pakatan Harapan yang didalamnya terdapat DAP untuk membentuk kerajaan pusat.
Kerusi paling sedikit dijangka akan diberikan kepada UMNO-Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya negeri (PRN) nanti.

Pakatan Harapan (PH) tidak akan berkompromi untuk menyerahkan kerusi dimenangi mereka kepada UMNO-BN atas alasan prestasi buruk rakan sekutu mereka semasa Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) lalu dan hanya kerusi disandang Perikatan Nasional (PN) akan jadi pertimbangan dalam pembahagian kerusi antara PH dan UMNO-BN nanti.

Sumber dalaman mendedahkan UMNO-BN berkemungkinan dapat kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) paling sedikit di Negeri Sembilan dan Selangor, berkemungkinan di Pulau Pinang tidak akan ada kerusi yang akan diberikan untuk ditandingi.

Bagaimanapun, pemimpin PH menimbang untuk memberi kerusi yang lebih banyak kepada UMNO-BN di Kedah, Kelantan dan Terengganu memandangkan komposisi pengundi Melayu yang dominan di kedua-dua negeri tersebut.

Namun, terdapat juga persepsi di kalangan pemimpin PH yang tidak bersetuju sekiranya UMNO-BN diberikan kerusi yang banyak di tiga negeri yang didominasi pengundi Melayu kerana sudah ditolak secara total pada PRU-15 lalu.

“Pemimpin PH tidak mahu ambil risiko untuk memberi kerusi banyak kepada UMNO-BN kerana prestasi buruk mereka pada PRU-15 lalu.

“PRU-15 lalu sudah nampak indikator yang jelas pengundi Melayu menolak UMNO secara total, malah UMNO gagal memenangi sebarang kerusi di negeri yang majoritinya terdiri daripada pengundi berbangsa Melayu,” kata sumber.

Sumber juga mendedahkan PH masih tidak menjalankan perbincangan berhubung pembahagian kerusi secara rasmi setakat ini, malah di peringkat negeri juga belum bermula lagi.

Namun, pemimpin PH peringkat negeri sudah memberi isyarat tidak berkompromi secara mudah dengan UMNO-BN walaupun sudah membentuk kerjasama di peringkat kerajaan Persekutuan.

Malah, sumber memberitahu PH melihat UMNO-BN sebagai liabiliti, ditambah pula dengan sentimen orang ramai yang melihat Presidennya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebagai liabiliti dan menjadi punca kekalahan pada PRU-15 lalu.

“Pemimpin PH peringkat negeri skeptikal dengan Zahid sebagai Presiden UMNO… malah, umum mengetahui kekalahan UMNO pada PRU-15 lalu adalah disebabkan rakyat yang membenci Zahid.

“Pemimpin PH negeri paling bimbang jika sentimen benci Zahid itu akan berjangkit kepada pengundi seperti PRU-15 lalu sehingga menyebabkan ia menjadi punca kekalahan teruk,” kata sumber lagi.

Namun, pemimpin PH negeri mungkin tiada pilihan dan patuh kepada wahyu Pengerusi PH, Datuk Seri Anwar Ibrahim sekiranya terdapat arahan untuk membahagikan kerusi dengan parti diketuai anak muridnya itu.

Dalam perkembangan lain, Anwar dilaporkan media tidak akan menghalang pimpinan PH peringkat negeri untuk berbincang pembahagian kerusi dengan UMNO-BN walaupun ia belum bermula secara rasmi di peringkat pusat.

Kenyataan itu secara tidak langsung menunjukkan hala tuju PH dalam menghadapi PRN nanti dan berkemungkinan besar akan terpaksa bekerjasama dengan UMNO-BN untuk menghadapi PRN nanti


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/01/pembahagian-kerusi-prn-umno-bn-dijangka.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prn Selangor Amanah Umno Sasar Pengundi Sama Tak Logik Pkr Serah Kerusi Azmin

Prn Selangor Amanah Umno Sasar Pengundi Sama Tak Logik Pkr Serah Kerusi Azmin

papar berkaitan - pada 18/1/2023 - jumlah : 173 hits
Anne MuhammadPETALING JAYA Barisan Nasional akan terpaksa bertolak ansur dalam rundingan PRN dengan Pakatan Harapan di Selangor meskipun pilihan kerusi yang ada adalah terhad kata penganalisis Azmi Hasan dari Akademi Nusantara berkata BN da...
Masa Depan Umno Bergantung Kepada Keputusan Prn Selepas Zahid Kekal Jadi Presiden

Masa Depan Umno Bergantung Kepada Keputusan Prn Selepas Zahid Kekal Jadi Presiden

papar berkaitan - pada 18/1/2023 - jumlah : 95 hits
agendaily com18 01 2023UMNO akan bekerjasama dengan DAP menghadapi PRN di enam negeri tahun ini Selepas gagal mendapatkan kemenangan pada Pilihan Raya Umum Ke 15 kini masa depan UMNO bergantung kepada keputusan di enam negeri yang bakal dia...
Prn Enam Negeri Ph Umno Cuba Bunuh Persepsi Cemerlang Pn

Prn Enam Negeri Ph Umno Cuba Bunuh Persepsi Cemerlang Pn

papar berkaitan - pada 22/1/2023 - jumlah : 125 hits
agendaily com22 01 2023Naib Presiden Bersatu Datuk Dr Radzi Jidin mengadakan pertemuan dengan pemimpin Bersatu Negeri Sembilan di Paroi semalam Pemimpin Pakatan Harapan dan UMNO didakwa sedang berusaha untuk membunuh persepsi baik Perikatan...
Terlalu Banyak Masalah Umno Sukar Menang Prn Nanti

Terlalu Banyak Masalah Umno Sukar Menang Prn Nanti

papar berkaitan - pada 18/1/2023 - jumlah : 136 hits
ismaweb netNasib UMNO mungkin banyak bergantung pada PHOleh Siti Hafidah Abd GhaffarBANGI 25 Jamadilakhir 1444H Rabu UMNO dijangka berdepan kesukaran meraih kerusi Dewan Undangan Negeri di enam negeri pada Pilihan Raya Negeri kelak Lebih me...
Barah Sudah Kuasai Seluruh Umno Parti Pada Tahap Paling Lemah

Barah Sudah Kuasai Seluruh Umno Parti Pada Tahap Paling Lemah

papar berkaitan - pada 30/1/2023 - jumlah : 148 hits
agendaily com30 01 2023Cucu pengasas UMNO Datuk Seri Haishammuddin Hussein kini digantung enam tahun manakala bekas Ketua Pemuda Khairy Jamaluddin pula dipecat Pemimpin UMNO yang menjadi ahli Parlimen tetapi digantung minggu ini tidak mungk...
Sah Umno Ph Disertai Dap Bekerjasama Hadapi Prn

Sah Umno Ph Disertai Dap Bekerjasama Hadapi Prn

papar berkaitan - pada 12/1/2023 - jumlah : 129 hits
agendaily com11 01 2023UMNO akan bekerjasama dengan DAP menghadapi PRN di enam negeri tahun ini UMNO mengesahkan akan bekerjasama dengan Pakatan Harapan termasuk DAP menghadapi enam pilihan raya negeri dalam tempoh beberapa bulan akan datan...
Bahaya Jika Ph Umno Bergerak Solo Hadapi Prn Mesti Bersama Mahfuz

Bahaya Jika Ph Umno Bergerak Solo Hadapi Prn Mesti Bersama Mahfuz

papar berkaitan - pada 12/1/2023 - jumlah : 90 hits
agendaily com11 01 2023PH dan UMNO mesti bekerjasama dalam pilihan raya di enam negeri tidak lama lagi Tidak boleh tidak semua parti dalam kerajaan pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim PKR DAP AMANAH dan UMNO mesti bergabung tenaga untuk mengh...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Wee Barking Up The Wrong Tree



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi