Pelancaran Ipr Pertanian Pentingnya Keterjaminan Makanan Rafizi




Inisiatif Pendapatan Rakyat (IPR) bidang pertanian atau Bantuan Inisiatif Usahawan Tani (INTAN) bukanlah satu usaha remeh.
Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli berkata program INTAN tersebut amat berguna untuk keterjaminan makanan di dalam negara yang pada ketika ini berlaku kekurangan hasil pertanian sejak bertahun tahun lamanya.
“Walaupun ramai yang kata kita (pelbagai kementerian) membazir masa untuk ramai ramai hadir merasmikan projek cili namun ada perkara yang begitu strategik melalui program dan usaha sebegini.
“Pentingnya untuk kita pastikan keterjaminan bekalan makanan setempat. Kita telah melalui zaman Covid. Apa kita lakukan sekarang bukan terkesan di kawasan setempat tetapi kita terheret dengan masalah sedunia apabila berlaku perang, konflik di tempat lain.
“Akibatnya harga barang itu naik mendadak di luar kawalan kita,” kata Rafizi dalam majlis perasmian tapak INTAN tanaman cili di bawah MBPJ yang menyumbangkan tanah seluas 80 ekar, tengah hari tadi.
Menurut Rafizi lagi, bukan senang untuk Kementerian Ekonomi terlibat dengan pertanian kerana pegawai di kementerian itu sebelum ini hanya merancang dasar dan dilaksanakan oleh agensi pelaksana.
Begitu juga katanya, bukan senang untuk dalam tempoh yang singkat perserta INTAN boleh mula mengusahakan tanaman.
“Satu perkara kami bimbang ialah tempoh masa yang akan diambil dari titik kita luluskan dasar, dapat peruntukan parlimen, jalankan di bawah. Kalau ambil masa 7 – 8 bulan kita hilang momentum.
“IPR dilancar awal Mac dan kami bertungkus lumus setiap bulan anjurkan proram untuk yang berpendapatan rendah tanpa perlu menunggu 6,7 atau 8 bulan .
“Sebab itu saya sekali lagi ucap tahniah kepada pasukan Kementerian Ekonomi, kepada MBPJ, PKPS dan Kerajaan Negeri Selangor,” katanya.
Rafizi optimis program tersebut akan berjaya kerana telah dirancang dengan rapi dan dengan batuan kerajaan sepenuhnya daripada proses mendapatkan tapak, benih, baja, racun sehinggalah memasarkan hasil tuaian.
“Menyerahkan satu plot anah atau dana awal kepada peserta bertempur sendiri mengusaha hasil tani, perkara itu berisiko.
“Risiko pemasaran, teknologi pemasaran, risiko serangga, cuaca. Oleh itu kita nak pastikan sebahagaian besar risiko ini diurus kerajaan dan agensi pelaksana.
“Pelaburan akan kekal menjadi milik kerajaan dan agensi pelaksana. Kita ambil kira kalau 100 orang pada peringkat awal maka bukan semua akan kekal. Mungkin dia dapat kerja baru, hilang minat dan sebagainya.
“Oleh itu melalui IPR ini kumpulan demi kumpulan penerima akan diberi peluang mendapat pendapatan tambahan. Kiraan kita – RM2,500 sebulan, PKPS pula lebih tinggi anggarannya,” katanya.
The post Pelancaran IPR pertanian: Pentingnya keterjaminan makanan – Rafizi first appeared on Suara Pakatan Daily.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/36260?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=pelancaran-ipr-pertanian-pentingnya-keterjaminan-makanan-rafizi

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rafizi Jelaskan

Rafizi Jelaskan

papar berkaitan - pada 23/3/2023 - jumlah : 249 hits
Saya ditanya Tan Sri Muhyiddin kenapa kerajaan tidak berhutang sehingga RM100b ke RM200b supaya ada peruntukan segera kepada rakyat yang kata beliau semakin susah berbanding sebelum ini Jawapan saya 1 data ekonomi menunjukkan keadaan sekara...
Rafizi Kita Tak Akan Jadi Lebih Teruk Berbanding Ketika Pagoh Jadi Pm

Rafizi Kita Tak Akan Jadi Lebih Teruk Berbanding Ketika Pagoh Jadi Pm

papar berkaitan - pada 23/3/2023 - jumlah : 144 hits
Yasmin Ramlan Geraldine Tong Puteri Aisya SufianPARLIMEN Menteri Ekonomi Rafizi Ramli menyindir Muhyiddin Yassin hari ini dengan berkata pencapaian kerajaan sekarang tidak akan menjadi lebih buruk daripada ketika ahli parlimen Pagoh itu men...
Janji Rafizi Kerajaan Tidak Akan Berhutang Ekonomi Better Than Zaman Muhyiddin

Janji Rafizi Kerajaan Tidak Akan Berhutang Ekonomi Better Than Zaman Muhyiddin

papar berkaitan - pada 22/3/2023 - jumlah : 156 hits
Zaman muhyiddin jadi PM apakah kita semua dalam situasi ekonomi sukar Rasanya ekonomi ketika itu merudum kerana sektor utama penggerak ekonomi ditutup kerana pandemik covid19 Suntikan dana juga diberikan kepada rakyat yang diberhentikan ker...
Fuh Rafizi Ramli Bertegas Perbelanjaan Dibuat Bukan Untuk Meraih Popul

Fuh Rafizi Ramli Bertegas Perbelanjaan Dibuat Bukan Untuk Meraih Popul

papar berkaitan - pada 22/3/2023 - jumlah : 71 hits
Dalam pada itu Rafizi menafikan kenyataan Ahli Parlimen Pagoh Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa keadaan ekonomi negara adalah lebih teruk berbanding sebelum ini Sebaliknya Ahli Parlimen Pandan itu menegaskan semua sektor kecuali pertanian dil...
Terbaik Yb Rafizi Lepas Ni Makin Panaslah Mb Kedah Sanusi

Terbaik Yb Rafizi Lepas Ni Makin Panaslah Mb Kedah Sanusi

papar berkaitan - pada 22/3/2023 - jumlah : 115 hits
Majlis pelancaran dan lawatan tapak IPR Inisiatif Usahawan Tani PJ City Food Valley Rumah Pangsa Pelangi Damansara Petaling Jaya Majlis di sempurnakan oleh YBM Ekonomi Yb Tuan Rafizi Ramli
Anwar Can T Afford A Rat In The Pack Rafizi Must Maintain Cabinet Solidarity Or Resign

Anwar Can T Afford A Rat In The Pack Rafizi Must Maintain Cabinet Solidarity Or Resign

papar berkaitan - pada 23/3/2023 - jumlah : 115 hits
COLLECTIVE Cabinet responsibility is a constitutional convention in parliamentary systems where members of the cabinet must publicly support all governmental decisions made in cabinet even if they do not privately agree with them This almos...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord