Pelajar Positif Dadah Iguru Gesa Kaji Aspek Jati Diri Dalam Pendidikan


Athirah Huda Zalhe Ibu bapa perlu lapor kepada sekolah jika kesan anak terbabit dadah BANGI – Sistem pendidikan sedia ada perlu menekankan aspek pembangunan sahsiah diri dan agama dalam kalangan pelajar sekolah, bagi mengelakkan mereka terbabit gejala negatif termasuk ketagihan dadah.
Perkara itu diusulkan Ikatan Guru-Guru Muslim Malaysia (iGuru), susulan bimbang laporan mengenai pelajar sekolah menengah di Johor positif dadah.
Semalam, media melaporkan sebanyak 177 pelajar sekolah menengah di Johor dikesan positif dadah hasil ujian saringan air kencing dilaksanakan Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK).
Pengerusi Jawatankuasa Penyelidikan, Penerangan, Warisan dan Budaya Johor, Mazlan Bujang berkata, jumlah itu dikesan hasil ujian saringan yang dijalankan terhadap 10,132 pelajar Tingkatan 4 dan Tingkatan 5 dari 280 buah sekolah seluruh negeri oleh AADK sejak awal tahun ini.
Bimbang dengan situasi itu, Presiden iGuru, Ustaz Mohd Azizee Hasan berkata, kelompongan yang wujud dari sudut pengisian jati diri pelajar mendorong mereka terbabit perkara negatif. 
Justeru, iGuru menggesa pihak Kementerian Pendidikan (KPM) melihat segera aspek pembinaan jati diri sebagai elemen penting dalam proses pendidikan.
“Selain itu, kerjasama semua pihak termasuklah AADK, polis, ibu bapa dan sekolah amat penting bagi membendung gejala penagihan dadah.
“Gejala peningkatan ini menunjukkan sistem pendidikan sedia ada perlu menekankan aspek  pembangunan sahsiah diri dan penekanan keagamaan dalam diri pelajar sejak di usia awal persekolahan lagi,” katanya kepada Ismaweb.net, hari ini.
Pada masa sama, Ustaz Mohd Azizee turut menyarankan ibu bapa supaya membantu pihak sekolah dengan membuat laporan sekiranya terdapat anak-anak yang mengambil dadah, dan hendaklah agresif memberi kesedaran mengenai bahaya dadah.
“Dari sudut lain juga, penguatkuasaan tegas dari sudut undang-undang juga perlu diberi perhatian supaya pelajar yang terlibat dikawal dan dikenakan hukuman yang setimpal,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/09/pelajar-positif-dadah-iguru-gesa-kaji.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
29 Pelajar Di Lembaga Pendidikan Sukabumi Positif Covid 19

29 Pelajar Di Lembaga Pendidikan Sukabumi Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 221 hits
Lembaga pendidikan itu sudah dikarantina sehingga pelajar pengurus maupun guru untuk sementara tidak bisa keluar masuk sebagai langkah antisipasi terjadinya penyebaran virus yang bisa menyebabkan kematian ini
Covid 19 Enam Pelajar Tujuh Guru Positif

Covid 19 Enam Pelajar Tujuh Guru Positif

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 246 hits
Yun MikailKota Kinabalu Enam pelajar sekolah dan tujuh guru membabitkan tiga sekolah di Lahad Datu disahkan positif Covid 19 Pengarah Kesihatan Sabah Datuk Dr Christina Rundi berkata ia adalah kes ke 921 ke 922 dan 925 hingga ke 935 Beliau ...
Suami Tipu Isteri Konon Diri Positif Covid 19 Demi Bersama Kekasih Gelap

Suami Tipu Isteri Konon Diri Positif Covid 19 Demi Bersama Kekasih Gelap

papar berkaitan - pada 19/9/2020 - jumlah : 345 hits
Seorang lelaki di India nekad menipu isteri dengan mengakui dirinya terkena jangkitan virus Covid 19 agar dia dapat meluangkan masa bersama dengan kekasih gelap Lapor Times of India Khamis lelaki berusia 28 tahun berasal dari Mumbai itu nek...
Guspardi Gaus Nilai Pancasila Itu Jati Diri Warga Minang Ibu Puan Harus Paham Itu

Guspardi Gaus Nilai Pancasila Itu Jati Diri Warga Minang Ibu Puan Harus Paham Itu

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 485 hits
Legislator asal Sumatera Barat Guspardi Gaus angkat bicara mengenai pernyataan Ketua DPP PDI Perjuangan Puan Maharani yang menyinggung warga Sumatera Barat Guspardi menyayangkan pernyataan Puan Maharani yang seakan akan menganggap warga Sum...
Jangan Sembunyi Pelajar Terlibat Dadah

Jangan Sembunyi Pelajar Terlibat Dadah

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 259 hits
JANGAN SEMBUNYI PELAJAR TERLIBAT DADAH JOHOR BAHRU Pihak sekolah diminta tidak menyembunyikan maklumat berkaitan penyalahgunaan dadah membabitkan pelajar daripada pihak berkuasa yang melakukan siasatan Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan Pene...
Nak Bunuh Diri Konon Sudahnya Menyerah Diri

Nak Bunuh Diri Konon Sudahnya Menyerah Diri

papar berkaitan - pada 19/9/2020 - jumlah : 306 hits
Alor Setar Seorang lelaki yang mengugut untuk membunuh isterinya selain membunuh diri dengan menggunakan pisau di rumahnya di Jalan Langgar dekat sini semalam akhirnya menyerah diri kepada polis jam 7 15 malam Terdahulu pada jam 3 petang se...
Tips Jika Terpaksa Tidur Sekejap Dalam Kereta Disebabkan Mengantok Mahupun Ingin Merehatkan Diri

Tips Jika Terpaksa Tidur Sekejap Dalam Kereta Disebabkan Mengantok Mahupun Ingin Merehatkan Diri

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 521 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Susulan kes 2 gadis maut kerana terhidu gas monoksida ketika tidur dalam kereta baru baru ni nak share sikit beberapa cara kalau terpaksa juga tidur dalam kereta sebab ngantuk1 Flap aircond dibuka bagi pe...
Belilah Dagangannya Mereka Bukan Pengemis Mereka Hanya Menjaga Diri Dari Meminta Minta

Belilah Dagangannya Mereka Bukan Pengemis Mereka Hanya Menjaga Diri Dari Meminta Minta

papar berkaitan - pada 18/9/2020 - jumlah : 269 hits
Pemilik akun Facebook Sucahyo Aja mengunggah kisah seorang kakek penjual keripik singkong asal Garut yang berjualan di Kota Bandung Jawa Barat Dilansir Brilio bukan cerita biasa karena sang kakek yang memikul dagangannya tersebut sudah kesu...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord