Pelabur Cabut Lari Fdi Di Malaysia Jatuh Merudum Pengarah Asia Group


 



February 7, 2021 Pakar percaya bahawa penyumbang utama prestasi Malaysia yang jatuh merundum dalam memperoleh aliran masuk pelaburan langsung asing (FDI) tahun lalu disebabkan kestabilan politik negara yang tidak menentu.
Portal yang berpusat di Singapura, The Straits Times melaporkan, perkara tersebut dinyatakan oleh Pengarah Asia Group, Peter Mumford yang bertugas menasihati syarikat yang mempunyai kepentingan perniagaan di rantau ini.
Sebelum ini Pakatan Harapan (PH) berjaya mengambil alih kerajaan pada 2018 dan menggulingkan Barisan Nasional (BN) yang telah memerintah selama enam dekad, namun hanya mampu bertahan selama 22 bulan selepas berlakunya perpecahan dalaman yang menyaksikan Bersatu keluar dari gabungan tersebut.
“Ketidakpastian politik yang berlanjutan, tempoh lega yang hanya sementara dengan bergantung pada proklamasi darurat, dan kebimbangan yang semakin meningkat mengenai nasionalisme ekonomi semuanya menjejaskan keyakinan pelabur,” kata Peter.
Aliran FDI ke dalam negara bagi tahun 2020 jatuh sehingga 68 peratus kepada USD 2.5 billion, dan yang paling teruk dalam kalangan negara di rantau Asia Tenggara .
FDI Singapura jatuh 37 peratus kepada USD 58 billion, Indonesia 24 peratus kepada USD 18 billion dan Vietnam 10 peratis kepada USD 14 billion. Bagaimanapun FDI Filipina naik 29 peratus kepada USD 6.4 billion.
Sementara itu, portal tersebut turut melaporkan, beberapa hari sebelum kerajaan mengisytiharkan darurat pada 11 Januari, Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Aziz menjamin keyakinan pelabur terhadap Malaysia, tetapi pemain industri termasuk ketua Dewan Perniagaan dan Industri Kesatuan Eropah-Malaysia (Eurocham), mengejek tuntutan itu.
Ini kerana, pelaburan bernilai RM110 bilion (S$ 36.2 bilion) yang diluluskan – asing dan domestik – yang disebut oleh menteri untuk sembilan bulan pertama tahun lalu adalah 25 peratus lebih rendah daripada tahun 2019.
Pelabur luar semakin bimbang tapi Malaysia tidak mahu bertemu mereka.
Ketua eksekutif Eurocham Sven Schneider berkata: “Kami kini menerima banyak keluhan dan kebimbangan mengenai Malaysia sebagai destinasi pelaburan yang layak. Sehingga hari ini, menteri terhormat itu bahkan tidak dapat bertemu dengan kami dan mendengarkan keprihatinan syarikat kami.
“Tanpa input ini, kementerian anda tentu tidak dapat mengatasi masalah di lapangan. Selain itu, ia sangat memerlukan lebih dari beberapa kata-kata yang bagus dan ‘window dressing’,” katanya memetik The Straits Times.
Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan Sosioekonomi, Lee Heng Guie percaya bahawa kerajaan PN telah mengambil kira cadangan sektor swasta, tetapi masih perlu melakukan lebih banyak perkara.
Katanya, pelaburan sangat bergantung pada pelaksanaan kebijakan yang telus dan stabil, inklusif dan cekap, selain perlu meminimumkan ketidakpastian serta peraturan perniagaan yang tidak jelas.
Awal tahun ini, pengeluar kereta Korea Hyundai telah memindahkan markas besar Asia-Pasifik mereka dari Malaysia ke Indonesia, setelah memutuskan pada tahun 2019 untuk melabur US$1.55 bilion di sebuah kilang di sana.
Pengeluar kereta itu mengikuti jejak Toyota saingannya di Jepun, yang melabur US$2 bilion.
Pada masa sama, syarikat elektronik Jepun, Panasonic yang menyediakan bateri kenderaan elektrik Tesla juga memilih untuk menutup panel solarnya di Malaysia, lapor Nikkei.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/02/pelabur-cabut-lari-fdi-di-malaysia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Karenah Birokrasi Faktor Utama Fdi Di Malaysia Merudum Pakar

Karenah Birokrasi Faktor Utama Fdi Di Malaysia Merudum Pakar

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 155 hits
February 8 2021 Seorang wakil Bank Dunia ke Malaysia menyeru penyelarasan yang lebih baik dalam kalangan agensi kerajaan jika Malaysia mahu menarik lebih banyak pelaburan asing Pengurus Negara Bank Dunia Firas Raad berkata terdapat pertindi...
Fdi Jatuh Salah Kerajaan Henti Jadikan Covid 19 Alasan Kata Anwar

Fdi Jatuh Salah Kerajaan Henti Jadikan Covid 19 Alasan Kata Anwar

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 218 hits
FDI jatuh salah kerajaan henti jadikan Covid 19 alasan kata Anwar January 27 2021 Anwar Ibrahim berkata ketidakstabilan politik ialah faktor utama pelabur asing memilih negara lain berbanding Malaysia PETALING JAYA Ketua Pembangkang Anwar I...
Fdi Yg Merosot Bagi Malaysia

Fdi Yg Merosot Bagi Malaysia

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 146 hits
JAHANAMLAH FDI ke negara ni kalau KERAT terus dibiarkan bermaharajaGILA kerana sejak Day One mereka mencipta Trust Deficit Kita hanya boleh berdoa mengharap belas ehsan dari Allah Ar Rahim Jangan diharap kepada manusia yg suka berbuat zalim...
Un Report Malaysia S Fdi Drops By 68 To Just Us 2 5bil In 2020

Un Report Malaysia S Fdi Drops By 68 To Just Us 2 5bil In 2020

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 161 hits
A UNCTAD report says Malaysia performed dismally in attracting FDIs and former prime minister Najib Razak blames it on policies after 2018 PETALING JAYA The inflow of foreign direct investments into Malaysia dropped by 68 to US 2 5 billion ...
Rentasan 818 Kini Malaysia Dilabel Sebagai Orang Sakit Baharu Di Asia

Rentasan 818 Kini Malaysia Dilabel Sebagai Orang Sakit Baharu Di Asia

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 184 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 8181 EKONOMI SEMAKIN TERUK KEWANGAN SEMAKIN GERSANG 2 MISKIN BANDAR PERIKATAN NASIONAL NAK BUAT APA 3 KISAH MASYARAKAT DIABAI MENTERI LEBIH SERONOK BELA KAMBING 4 NEGARA SEDANG SAKIT DI BAWAH PN
10 Negara Dengan Lambakan Sugar Daddy Tertinggi Di Asia Malaysia Nombor Berapa

10 Negara Dengan Lambakan Sugar Daddy Tertinggi Di Asia Malaysia Nombor Berapa

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 406 hits
Menurut SeekingArrangement laman Sugar Dating terbesar dunia Malaysia merupakan negara mempunyai bilangan sugar daddy paling tinggi di Asia Jangan terkejut atas dulu dengan arus kemodenan dan kehidupan yang semakin mencabar ramai memilih ja...
Indeks Persepsi Rasuah Malaysia Jatuh Enam Tangga

Indeks Persepsi Rasuah Malaysia Jatuh Enam Tangga

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 288 hits
Oleh Metra Syahril Mohamed KES berprofil tinggi berkaitan rasuah menjadi antara punca Indeks Persepsi Rasuah Malaysia menurun PETALING JAYA Malaysia jatuh ke kedudukan ke 57 daripada 180 negara dalam Indeks Persepsi Rasuah Transparency Inte...
Hacktivist Group Anonymous Malaysia Resurfaces Vows Cyber Attack Against Govt Over Data Breaches

Hacktivist Group Anonymous Malaysia Resurfaces Vows Cyber Attack Against Govt Over Data Breaches

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 218 hits
The hacker group Anonymous Malaysia has resurfaced after a long absence Facebook screenshotKUALA LUMPUR Jan 25 Anonymous Malaysia a group of hacker activists or hacktivists has resurfaced after more than five years to pledge a concerted cyb...
Ratusan Etnik Rohingya Di Kem Pelarian Indonesia Hilang Dipercayai Lari Ke Malaysia

Ratusan Etnik Rohingya Di Kem Pelarian Indonesia Hilang Dipercayai Lari Ke Malaysia

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 224 hits
JAKARTA Ratusan etnik Rohingya hilang dari kem pelarian di Indonesia dan dipercayai diseludup masuk ke Malaysia kata pihak berkuasa dan sumber hari ini Hanya 112 pelarian masih tinggal di kem itu yang terletak di Lhokseumawe Aceh berbanding...
Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

There Is An Awakening

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

App Inarah

Pj Mayor Denies Being Rude To Residents Group



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Menyantuni Rumah Terbuka

Hadits Arbain Nawawi 2 Islam Iman Ihsan

Yerba Mate Teh Hijau Banyak Manfaat

Beringatlah Semua

From Mr Olayemi Michael Cardoso

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot