Pekerja Teknikal Perlu Ada Sijil Diiktiraf


ALOR SETAR – Kementerian Sumber Manusia sedang merangka pelan tindakan bagi mewajibkan pekerja dalam bidang teknikal memiliki sijil kemahiran diiktiraf dalam negara.
Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Mahfuz Omar berkata, Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) itu akan menjadikan pekerja kemahiran lebih kompetensi terutama untuk berdepan Revolusi Perindustrian Keempat (IR4.0).
Menurutnya, cadangan itu akan dibuat menerusi Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12) sebagai persediaan untuk lima tahun akan datang.
“Semua jenis pekerjaan bersifat teknikal harus miliki sijil kemahiran ini, sekarang masih longgar menyebabkan bidang teknikal sebahagiannya dimonopoli pekerja asing, contohnya sektor ubah suai rumah di kawasan perumahan dikendali pekerja asing yang tidak miliki kemahiran yang diperakui badan profesional,” katanya, selepas merasmikan Mesyuarat Agung PIBG Sekolah Kebangsaan (SK) Tunku Raudzah.
Mahfuz berkata, syarat baharu ini akan menetapkan agar setiap pekerja memiliki sijil SKM, di mana sektor industri amat menitikberatkan kepada penilaian kemahiran.
“Usaha ini juga antara inisiatif mengurangkan pengambilan pekerja asing dan membolehkan lebih banyak peluang kerja direbut anak tempatan,” katanya.
Mahfuz yang juga Pengerusi Majlis Pembangunan Kemahiran Kebangsaan berkata, pihaknya akan membentangkan pelan tindakan itu kepada Kabinet sejurus ia lengkap.
“Ini melibatkan kerjasama tujuh kementerian, banyak aspek perlu diperhalusi termasuk pelaksanaan dan bajet,” katanya.
Menurutnya, usaha lain dilakukan bagi melahirkan tenaga mahir dalam negara adalah dengan membenarkan lepasan diploma dan diploma lanjutan bidang kemahiran melanjutkan pengajian ijazah di universiti terpilih, tanpa perlu merujuk kepada kredit mata pelajaran Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
“Ini antara usaha perluaskan laluan pendidikan pelajar kemahiran ke tahap lebih tinggi. Pelajar yang kurang cemerlang akademik kini tidak perlu bimbang dipinggirkan susulan bidang Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional (TVET) boleh menjadi pilihan, mereka juga boleh lanjutkan pengajian,” katanya.
Mahfuz berkata, empat universiti bawah Rangkaian Universiti Teknikal Malaysia (MTUN) yang terlibat ialah Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM), Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) dan Universiti Malaysia Pahang (UMP).
“Pada masa akan datang, lepasan Institut Latihan Kemahiran Awam (ILKA) boleh melanjutkan pengajian peringkat ijazah selepas memorandum persefahaman (MoU) bersama Universiti Malaysia Kelantan dimeterai,” katanya.


Sumber: cempedakcheese.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/02/pekerja-teknikal-perlu-ada-sijil.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Beri Penjelasan Isu Sijil Akademik Palsu Pemimpin Pakatan

Beri Penjelasan Isu Sijil Akademik Palsu Pemimpin Pakatan

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 324 hits
PERKARA yang paling dikesalkan dalam episod berlarutan penipuan sijil dan kelayakan akademik pemimpin Pakatan Harapan dan kerajaan hari ini adalah dalih demi dalih yang dikeluarkan oleh mereka yang dituduh Justeru bagi menjelaskan dan memat...
Sijil Palsu Mencurigakan Anwar Bohong

Sijil Palsu Mencurigakan Anwar Bohong

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 372 hits
Minggu ini kita telah melihat aksi pemimpin pemimpin Pakatan Harapan tentang kelayakan akademik mereka Rakyat bangkit mempersoalkan mereka di dalam media sosial hingga ada pemimpin PH tidak tahan dan akan menyaman mereka yang mempertikaikan...
Login Sgmy Semakan Dan Pengesahan Sijil Di Sistem Guru Malaysia

Login Sgmy Semakan Dan Pengesahan Sijil Di Sistem Guru Malaysia

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 1249 hits
Login SGMY Online Semakan dan Pengesahan Sijil di Sistem Guru Malaysia Di portal Sistem Guru Online yang dibangunkan oleh KPM ini adalah membantu dan memudahkan kalangan guru membuat semakan dan pengesahan untuk status sijil masiing masing ...
Dua Bekas Aktivis Pas Perlis Terima Sijil Keahlian Amanah

Dua Bekas Aktivis Pas Perlis Terima Sijil Keahlian Amanah

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 293 hits
MOHD ALI HASHIM Setiausaha Agung AMANAH Mohd Anuar Tahir menzahirkan rasa kegembiraan setelah dua aktivis Pas Perlis menyertai AMANAH dalam satu majlis ramah mesra yang telah diadakan di Kayang Perlis semalam Dalam majlis yang sama Anuar tu...
Akhirnya Dapat Juga Sijil Ctcs

Akhirnya Dapat Juga Sijil Ctcs

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 198 hits
Alhamdulillah akhirnya dapat juga sijil kursus Computational Thinking Computer Science Teaching Certificate Programme di UiTM Shah Alam 2 tahun yang lalu Memang best kursus CTCS ni Walaupun jadual padat dari 8 00 pagi sampai 6 30 petang tak...
Analisis Teknikal Eur Usd Untuk 21 02 2019

Analisis Teknikal Eur Usd Untuk 21 02 2019

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 252 hits
Gambaran keseluruhan pasaran teknikal Pergerakan kenaikan harga pasangan mata wang EUR USD telah berjaya menaikkan harga ke arah tahap 1 1371 iaitu 3 mata di bawah Fibonacci 50 dari pergerakan sebelumnya Langkah pembetulan ke atas mungkin t...
Analisis Teknikal Tahap Urusniaga Harian Pasangan Mata Wang Eur Usd Untuk 20 Februari 2019

Analisis Teknikal Tahap Urusniaga Harian Pasangan Mata Wang Eur Usd Untuk 20 Februari 2019

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 309 hits
Apabila pasaran Eropah dibuka laporan PPI Jerman m m dijadualkan akan dikeluarkan pada hari ini Sementara Amerika Syarikat pula diramalkan tidak akan mengeluarkan sebarang laporan ekonomi Oleh yang demikian di pertengahan laporan terdapat k...
Analisis Teknikal Gbp Usd Untuk 11 02 2019

Analisis Teknikal Gbp Usd Untuk 11 02 2019

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 262 hits
Gambaran keseluruhan pasaran teknikal Pasangan mata wang GBP USD meneruskan pergerakan secara mendatar selepas pergerakan harga ke arah rintangan teknikal telah gagal pada tahap 1 2996 dan corak graf lilin Shooting Star dibuat Sejak itu pas...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment