Pejabat Menteri Pertahanan Lapor Sprm



Pejabat Menteri Pertahanan hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung 14 kes pertukaran tanah atau ‘land swap’ di Kementerian Pertahanan sebelum ini.
(BH) – Laporan dibuat oleh Pegawai Tugas-Tugas Khas Kepada Menteri Pertahanan, Mohd Nasaie Ismail, di Ibu Pejabat SPRM di sini, jam 10 pagi tadi.
Laporan itu dibuat susulan hasil Laporan Siasatan Jawatankuasa Siasatan Tadbir Urus, Perolehan dan Kewangan Kerajaan (JKSTUPKK) diketuai bekas Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang terhadap keseluruhan 16 kes land swap di kementerian terbabit.
Difahamkan, antara senarai 14 projek pembangunan melalui kaedah land swap itu termasuk projek penswastaan Kem Transit dan Kem Rejimen 502 Askar Wataniah di Kuala Lumpur yang terlewat 11 tahun untuk disiapkan.
Laporan dibuat oleh Pegawai Tugas-Tugas Khas Kepada Menteri Pertahanan, Mohd Nasaie Ismail, di Ibu Pejabat SPRM di sini, pada jam 10 pagi tadi.
Mohd Nasaie berkata, laporan terbaharu itu dibuat susulan laporan awal yang diserahkan kepada SPRM pada 21 Februari lalu, membabitkan dua kes land swap di Kementerian Pertahanan iaitu pembinaan Kem Paloh di Johor dan Kem Hutan Melintang, Perak.
“Dalam dua kes terdahulu yang dilaporkan, SPRM sudah menjalankan siasatan serta memanggil beberapa saksi.
“Hari ini, kita mengemukakan senarai 14 lagi kes land swap di bawah Kementerian Pertahanan selepas ia didedahkan menerusi laporan JKSTUPKK,” katanya ketika ditemui media di ibu pejabat SPRM di sini, hari ini.
Mohd Nasaie berkata, laporan dibuat berikutan kesemua kes berkenaan menyebabkan kerajaan kerugian RM515.31 juta berdasarkan perlanjutan masa projek yang gagal disiapkan segera.
Katanya, kerugian juga disebabkan kontrak tambahan yang tidak termasuk dalam perancangan dan penetapan nilai tanah gantian lebih rendah daripada harga semasa berdasarkan penilaian Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH).
GAMBAR fail, Pegawai Tugas-Tugas Khas Kepada Menteri Pertahanan, Mohd Nasaie Ismail ketika sidang media berhubung isu land swap yang telah menyebabkan kerajaan kerugian lebih RM500 juta di ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada 21 Februari lalu. – Foto Ahmad Irham Mohd Noor
“Kebimbangan kita, kerajaan bukan setakat kerugian nilai wang, malah kedudukan strategik pertahanan negara terjejas disebabkan kegagalan semua projek berkenaan.
“Atas semangat mempertahankan kedaulatan negara dan perkara sama tidak berulang di bawah pentadbiran baharu, maka laporan ini dibuat kepada SPRM untuk tindakan lanjut,” katanya.
Khamis lalu, Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu dilaporkan berkata, laporan JKSTUPKK berhubung projek land swap Kementerian Pertahanan sebelum ini, mendapati wujud campur tangan keterlaluan demi kepentingan politik.
Beliau dilaporkan berkata, siasatan mendapati wujud campur tangan bekas Perdana Menteri dan bekas Menteri Pertahanan dalam 13 daripada 16 projek yang dijalankan, namun beliau tidak menyebut sebarang nama.
Keseluruhan 16 projek land swap itu membabitkan 1,169 hektar tanah milik Persekutuan bernilai RM4.7 bilion dan nilai projek yang sepatutnya dibangunkan ialah RM4.8 bilion, namun sehingga Disember 2018 hanya lima projek disiapkan, dua dalam pembinaan dan baki sembilan gagal disiapkan atau dalam proses untuk ditandatangani.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2019/05/16/pejabat-menteri-pertahanan-lapor-sprm/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pm Minta Spr Kaji Halang Menteri Berkempen Waktu Pejabat

Pm Minta Spr Kaji Halang Menteri Berkempen Waktu Pejabat

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 164 hits
PUTRAJAYA Kerajaan akan berbincang dengan Suruhanjaya Pilihan Raya berkenaan sekatan terhadap menteri Kabinet untuk berkempen dalam pilihan raya ketika waktu bekerja kata Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad Loading v
Penulis Bahalol Ni Marah Sangat Dengan Menteri Kesihatan Dr Dzul Sebab Tak Boleh Hisap Rokok Dalam Kedai Makan

Penulis Bahalol Ni Marah Sangat Dengan Menteri Kesihatan Dr Dzul Sebab Tak Boleh Hisap Rokok Dalam Kedai Makan

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 497 hits
Ini bukan kerajaan Dr Dzulkefly Hasmi Hashim Kalau boleh kita mahu semua rakyat kita sihat Bukan sahaja tidak merokok tetapi makan makanan yang terjamin bersih atau kalau boleh semua orang mengambil makanan tambahan setiap pagi petang dan m...
Henti Cerca Sesama Menteri Kata Daim

Henti Cerca Sesama Menteri Kata Daim

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 397 hits
jangan di belakang berkata Oh saya tidak setuju Tidak setuju kamu letak jawatanlah
Cermin Belakang Cermin Sisi Kiri Kanan Bahagian Penumpang Belakang Boleh Gelap Habis Menteri

Cermin Belakang Cermin Sisi Kiri Kanan Bahagian Penumpang Belakang Boleh Gelap Habis Menteri

papar berkaitan - pada 7/5/2019 - jumlah : 379 hits
Menteri Pengangkutan YB Loke Siew Fook mengumumkan pindaan ke atas peraturan baru lapisan filem atau cermin gelap ke atas kenderaan motor dalam satu sidang media di Kementerian Pengangkutan Malaysia di sini hari ini Menurutnya peraturan yan...
Erick Thohir Soal Kursi Menteri Kita Tak Mau Ada Hitung Hitungan Kekuasaan

Erick Thohir Soal Kursi Menteri Kita Tak Mau Ada Hitung Hitungan Kekuasaan

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 249 hits
Erick Thohir soal Kursi Menteri Kita Tak Mau Ada Hitung hitungan Kekuasaan Dia menegaskan untuk soal kabinet itu semua yang menyusun Jokowi Dirinya tak akan meminta minta
Semua Menteri Yordania Tiba Tiba Mengundurkan Diri

Semua Menteri Yordania Tiba Tiba Mengundurkan Diri

papar berkaitan - pada 8/5/2019 - jumlah : 160 hits
Salah satu tokoh penting yang dicopot dari jabatannya oleh Raja Abdullah adalah Direktur Jenderal Departemen Intelijen Jenderal Adnan al Jundi Dia adalah tokoh yang cukup berpengaruh di Yordania
Prestasi Kementerian Mengikut Penilaian Menteri Dan Kabinet Bayangan Bn

Prestasi Kementerian Mengikut Penilaian Menteri Dan Kabinet Bayangan Bn

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 298 hits
Bersempena ulang tahun pertama pentadbiran Pakatan Harapan Malaysiakini bertanya kepada setiap menteri untuk menilai prestasi kementerian masing masing Kad laporan di bawah dibuat berdasarkan penilaian yang dibuat sendiri oleh menteri atau ...
Sampai Bila Perlu Kekalkan Menteri Tipu Sijil

Sampai Bila Perlu Kekalkan Menteri Tipu Sijil

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 233 hits
KUALA LUMPUR Tindakan kerajaan Pakatan Harapan mengekalkan barisan menteri Kabinet yang secara jelas memperdaya rakyat berkenaan sijil akademik palsu wajar dipersoalkan kata Datuk Armand Azha Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO itu berkata tin...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Apakah Sebaik Baiknya Manusia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally