Pegawai Integriti Jpn Pahang Tiada Integriti Arah Ketua Kerani Padam Kehadiran Guru




KUANTAN - Pendedahan kes salah guna kuasa  yang melibatkan pegawai tinggi Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) Pahang kini semakin hangat diperkatakan dikalangan warga pendidik termasuk orang ramai di negeri ini.
Berbagai komen dan pandangan telah dilontarkan, ada yang menganggap apa yang didedahkan itu sekadar "surat layang"  atau sekadar "fitnah" semata-mata.
Namun ramai juga yang mendakwa memang sudah lama perkara ini berlaku, sejak pucuk pimpinan tertinggi JPN Pahang bertukar tangan. Banyak aduan telah dibuat, namun pihak atasan menganggap isu itu terpinggir.
Namun, apa yang pasti ada isu terpinggir yang perlu didedahkan demi keadilan kepada pihak yang menjadi mangsa sebenarnya. Tambah mengejutkan terdapat dakwaan Unit Integriri JPN Pahang yang sepatutnya menyiasat sesuatu isu secara profesional, adil dan saksama dikatakan telah memihak pula kepada pihak atasan yang terpalit dengan isu tersebut.
Maka, tiada guna lagi untuk para pendidik membuat sebarang aduan jika ada unsur negatif yang terjadi dalam JPN pahang.
Sumber dalaman JPN Pahang mendedahkan, memang ada berlaku kes penganiaya ke atas seorang guru di sebuah sekolah di daerah ini (Kuantan). Guru terbab telah diugut akan dikenakan tindakan tatatertib dan dipersalahkan hanya kerana membuat rayuan atas pertukarannya.
Difahamkan guru terbabit sedang dalam proses rayuan terhadap pertukaran beliau, lantaran itu masih bertugas di sekolah lamanya   hingga ke hari ini. Namun, beliau telah diberi tekanan oleh JPN Pahang dan berbagai tindakan yang tidak munasabah dilakukan oleh pihak jabatan terhadapnya.
Sememangnya seseorang guru perlulah akur arahan pertukaran. Namun dalam kes tersebut, guru berkenaan merasakan dirinya telah dikhianati. Tambahan pula  beliau masih baharu disekolahnya dan banyak program penting sedang dan akan dilaksanakan di sekolah beliau bertugas sekarang.
Johari M Salim
Difahamkan Pegawai Integriti JPN Pahang, Johari M Salim telah dihantar ke sekolah tempat beliau bertugas untuk menyiasat "surat rayuan" guru berkenaan. Namun siasatan yang dijalankan "berat sebelah" dan hanyalah cubaan untuk mencari kesalahan serta mengugut guru terbabit berpindah dari sekolahnya itu.
"Mengancam untuk diambil tindakan tatatertib kerana alasan berniaga sedangkan guru itu menyewakan kedai pada orang lain. Malahan guru tersebut juga dituduh menjual 'sanitizer' kepada sekolah sedangkan perkara itu tidak berlaku. Kenapa begitu sekali sikap seorang Pegawai Integriti JPN Pahang? Siasatan yang dibuat tiada kaitan langsung dengan isu pertukaran guru itu, namun lebih kepada hal peribadi yang lain, kata sumber itu.
"Pegawai Integriti yang datang menyiasat juga begitu mudah menerima maklumat yang salah dan sengaja dijadikan isu sebagai alasan untuk diambil tindakan. Sikap yang jelas cukup tak bijak dan memalukan. Malah, kedatangan kali kedua ke sekolah terbabit lebih mengejutkan apabila cuba pula  mengugut pula guru besar sekolah berkenaan. Kononnya akan dikenakan tindakan tatatertib kerana membuat rayuan agar guru berkenaan kekal di sekolahnya"
"Sepatutnya majikan ada hak untuk merayu ke jabatan bagi mengekalkan mana-mana  guru  atas kepentingan sekolah. Seharusnya JPN atau PPD secara memindahkan seaeorang guru.. tanya Guru Besar dan mintalah izin, permudahkan cara, jangan bertindak pilih kasih," kata sumber tersebut.
Katanya lagi, sungguh aneh juga kerana ada guru yang merayu dan berjaya. Namun kenapa guru yang berkenaan yang membuat  rayuan sehingga ke Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).. beliau pula diugut untuk dikenakan tindakan tatatertib. Tiada langsung pertimbangan sehingga melibatkan pegawai-pegawai kanan di jabatan masuk campur, kes jenayah apa yang guru ini telah lakukan?.
"Janganlah bertindak secara membabi-buta, kerana sebagai warga pendidik ... guru bukanlah penjenayah. Pegawai Integriti JPN Pahang sanggup datang ke sekolah untuk mencari kesalahan Guru Besar pula, yang mahu guru tersebut kekal di sekolahnya," kata sumber itu.
Malah dakwanya, berbagai alasan digunakan untuk mendesak dan memberi tekanan pula kepada Guru Besar sekolah terbabit, seolah-olah Guru Besar tiada kuasa langsung untuk membuat sesuatu keputusan.
Sakri Muda
"Banyak maklumat yang tidak betul telah pun disalurkan ke JPN Pahang tentang perbuatan Guru Besar berkenaan melalui Guru Penolong Kanan (GPK 1) dan Guru Penolonga Kanan Hal Ehwal Murid (GPK HEM). Maklumlah GPK 1 khabarnya  pernah bertugas di JPN Pahang," tambah sumber itu.
Walhal merekalah yang membelakangi Guru Besar membocorkan segala maklumat sekolah kepada pihak jabatan.
"Difahamkan keduanya (GPK1 dan GPK HEM) adalag dalang yang memberi maklumat salah tentang Guru Besar, guru-guru dan sekolah terbabut. Mereka dikatakan bersahabat baik dengan 'Pemangku Timbalan Pengarah'. Sejak kedatangan mereka berdua ke sekolah itu tiada lagi ketenteraman sekolah, guru jadi tertekan. Sepatutnya seorang pentadbir (merujuk kepada dua orang GPK sekolah terbabit) perlu menghormati dan bekerja untuk majikan, bukan menikam dari belakang," dakwa sumber itu lagi.
Difahamkan juga Pegawai Integriti dan seorang Pegawai JPN Pahang bersama GPK 1 tergamak menggunakan pula Ketua Kerani  sekolah tersebut untuk "memadamkan nama" guru tersebut dalam sistem kedatangan sekolah.
"Tindakan paling tidak berintegriti pegawai berkenaan ialah meminta Ketua Kerani memadam semua kedatangan guru terbabit sejak mula beliau diarahkan bertukar. Namun difahamkan Ketua kerani tidak sanggup melakukan perkara demikian kerana guru berkenaan hadir bertugas seperti biasa dan sedang menunggu rayuan"
"Pada hari yang sama pegawai berkenaan memanggil 13 orang guru lain semata mata untuk bertanyakan tentang keberadaan guru itu di sekolah barunya. Namun guru-guru berkenaan memberi jawapan tiada apa yang mencacatkan kerana tahu cara kerja dan telah berkerjasama baik dengan guru tersebut. Guru yang dipanggil mengadap terpaksa meninggalkan kelas mereka semata-mata menjawab soal siasat pegawai berkenaan,"
"Pelik, kenapa begitu rupa menekan guru-guru dan mengganggu tugasan para guru berkenaan?. Berceramah pada kakitangan pendidikan dan guru-guru selalu tekankan integriti.... sedang beliau (Pegawai Integriti) bertindak tanpa ada integriti, hilang hormat bila berkelakuan 'tidak serupa bikin' luah warga pendidik", tambah sumber itu lagi.
Hirudin Mohit 
Perkara ini adalah merujuk kepada perbuatan dua orang pegawai JPN Pahang iaitu Johari M Salim (Pegawai Integriti) dan seorang lagi Sakri Muda (Pegawai Unit Rendah). Malah difahamkan juga siasatan tersebut adalah arahan oleh Hirudin Mohit (Pemangku Timbalan Pengarah Sektor Pengurusan Sekolah) iaitu pegawai kepercayaan Pengarah Pendidikan Pahang sendiri. #pahangdaily
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2020/09/pegawai-integriti-jpn-pahang-tiada.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+blogspot%2FLWFdy+%28Pahang+Daily+Online%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5946 Perjumpaan Ketua Aktivis Ppim Bersama Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Zakat Selangor 22 09 2020

5946 Perjumpaan Ketua Aktivis Ppim Bersama Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Zakat Selangor 22 09 2020

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 344 hits
Ketua Aktivis PPIM nadzim johan hari ini mengadakan perjumpaan bersama Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Zakat Selangor En Saipolyazan M Yusop di Ibu Pejabat Zakat Selangor
Pendedahan Panas Isu Penyalahgunaan Kuasa Sprm Serbu Jpn Pahang Petang Tadi

Pendedahan Panas Isu Penyalahgunaan Kuasa Sprm Serbu Jpn Pahang Petang Tadi

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 597 hits
KUANTAN Susulan pendedahan dua artikel panas tentang penyelewengan kuasa yang berlaku di Jabatan Pendidikan Negeri Pahang sebelum ini difahamkan Unit Integriti Kementerian Pendidikan Malaysia beri perhatian terhadap isu ini Sementara itu te...
Politik Dalaman Di Jpn Pahang Kementerian Pendidikan Malaysia Di Minta Siasat

Politik Dalaman Di Jpn Pahang Kementerian Pendidikan Malaysia Di Minta Siasat

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 372 hits
KUANTAN Kementerian Pendidikan Malaysia digesa menyiasat aduan daripada warga pendidik di negeri ini tentang penyelewengan kuasa di Jabatan Pendidikan Negeri Pahang seperti yang didedahkan sebelum ini Banyak komen dan pandangan telah dibuat...
Ketua Komite Bph Migas Sosialisasi Penyaluran Bbm Subsidi Di Kota Padang

Ketua Komite Bph Migas Sosialisasi Penyaluran Bbm Subsidi Di Kota Padang

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 228 hits
Henry mengungkapkan sebenarnya keputusan BPH Migas ini harus sudah dilaksanakan pada awal Maret 2020 Namun karena kondisi Covid 19 maka semua ditangguhkan dan dilakukan sosialisasi awal ke berbagai instansi
Kes Ketua Menteri Sabah Apa Yang Tak Kena Dengan Bernama

Kes Ketua Menteri Sabah Apa Yang Tak Kena Dengan Bernama

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 597 hits
Pelik sungguh bila membaca laporan BERNAMA agensi berita rasmi negara mengenai penghakiman Mahkamah Persekutuan yang memberikan Tan Sri Musa Aman kebenaran untuk membuat rayuan ke atas keputusan Mahkamah Rayuan yang menolak permohonan belia...
Ketua Pdip Sumbar Bela Puan Soal Sumbar Jadi Pendukung Negara Pancasila

Ketua Pdip Sumbar Bela Puan Soal Sumbar Jadi Pendukung Negara Pancasila

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 594 hits
Pernyataan Ketua DPP PDIP Puan Maharani soal Semoga Sumatera Barat Menjadi Provinsi yang Memang Mendukung Pancasila menuai kontroversi Ketua DPD PDIP Sumbar Alex Indra Lukman menegaskan Puan tak bermaksud menyinggung rakyat Sumatera Barat A...
Ketua Polis Negara Beri Masa Sebulan Tangkap Ikan Besar Sindiket Judi

Ketua Polis Negara Beri Masa Sebulan Tangkap Ikan Besar Sindiket Judi

papar berkaitan - pada 5/9/2020 - jumlah : 350 hits
MalaysiaGazette Abdul Hamid Bador KUALA LUMPUR Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Hamid Bador memberi masa sebulan kepada kakitangannya untuk menyiasat sama ada terdapat orang penting yang mendalangi sindiket perjudian haram di negara ini Abd...
Ketua Dprd Kabupaten Lebak Ditemukan Meninggal Di Kamar Hotel Kawasan Tangsel

Ketua Dprd Kabupaten Lebak Ditemukan Meninggal Di Kamar Hotel Kawasan Tangsel

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 191 hits
Ketua DPRD Kabupaten Lebak Didin Nurohmat ditemukan tidak bernyawa di kamar Hotel Marilyn kawasan Serpong Utara Tangerang Selatan Minggu dini hari tadi
Ketua Dprd Lebak Meninggal Di Hotel Saat Menginap Bersama Wanita

Ketua Dprd Lebak Meninggal Di Hotel Saat Menginap Bersama Wanita

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 297 hits
Polres Tangerang Selatan memberikan keterangan perihal kematian Ketua DPRD Kabupaten Lebak Dindin Nurohmat di kamar Hotel Marilyn Serpong Utara Tangerang Selatan pada Minggu Dindin meninggal pada usia 37 tahun Kapolres Tangerang Selatan AKB...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Di Mana Letaknya Negeri Syam Sekarang

Influencer Marketing For Businesses

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Buah Sukun 6 Khasiat Yang Tak Ramai Orang Tahu

Aepul Roza I L U Chord