Pegawai Imigresen Thailand Jual Orang Rohingya Kepada Penyeludup Manusia


Berita dari Phuket yang agak mengejutkan.Tedi baru sahaja membaca berita yang agak menyedihkan daripada Phuketwan.
Phuketwan melaporkan bahawa tahanan Rohingya diseludup keluar secara rahsia melalui konspirasi di antara pedagang manusia dan juga Pegawai Imigresen Thailand.
Trak dari Ranong Immigration yang membawa orang Rohingya ke jeti di Andaman Club.Orang hanyut Rohingya itu dibawa menggunakan bot tempatan dari satu jeti di perlabuhan Thai-Burma di Ranong ke sebuah kapal penyeludup untuk diseludup ke Malaysia sebelum dijual.
Para wartawan telah dapat mengesahkan terdapat pergerakan mencurigakan melibatkan kaum lelaki dan wanita Rohingya ke Ranong pada hujung minggu lalu.
Wartawan Phuketwan telah dimaklumkan mengenai pergerakan bas dari pusat tahanan Sadao Immigration di selatan Thailand yang terletak 500 kilometer di utara Ranong. Mereka diberikan nombor pendaftaran bas dan kemudiannya mendapati bas itu tiba di pusat tahanan Ranong Immigration pada jam 2 pagi, Sabtu lalu.
Kira-kira 50 orang Rohingya menaiki bas itu di mana mereka telah diambil cap jari dan juga foto untuk persediaan berlepas.
Kemudian pada 2.40 petang hari yang sama, trak Ranong Immigration meninggalkan pusat tahanan itu dan tiba di jeti Andaman Club yang hanya sejauh 12 kilometer dari pusat itu. Penumpang trak itu dibawa menaiki sebuah bot kecil ke kapal yang menunggu di persisiran.
Bas lain yang bergerak dari  Mae Sot Immigration dalam daerah Trak pula, membawa 39 orang Rohingya, tiba di Ranong Immigration pada petang Sabtu.
Sekurang-kurangnya 2 bas orang Rohingya dibawa keluar dari Ranong. Selain itu 2 (dua) buah bas lagi dilaporkan sedang menuju Ranong dari daerah Thailand - Nong Khai dan juga daerah Mae Sai, Chiang Rai pada hari ini.
Wartawan berjaya menghubungi penyeludup di mana mereka sedia menjual orang Rohingya pada harga 65000 baht (RM 6624.15) seorang.Kerja seludup orang Rohingya dari Burma melalui Thailand ke Malaysia ini telah berlaku bertahun-tahun, selalu melibatkan penyeludup manusia yang membayar kakitangan kerajaan. Entah-entah di Malaysia pun serupa sahaja.
Namun broker Thailand hanya meminta 7000 baht sahaja manakala broker Malaysia meminta di antara 40000 dan 65000 baht.
"Jika pegawai imgresen Thailand menjual kepada kami dengan 10000 baht seorang, kami masih mampu bayar. Namun jika mereka jual kepada broker Malaysia, kami tidak mampu menebus ahli keluarga kami pada harga yang mahal."Jika tidak dibeli saudara-mara, orang Rohingya akan dipukul dan dipaksa membuat panggilan meminta mereka ditebus. Jika usaha itu masih gagal, mereka barangkali akan dijual kepada kapten-kapten yang berminat untuk dijadikan hamba dalam kapal-kapal menangkap ikan di sepanjang perairan Malaysia atau Thailand.
Keadaan ini semakin teruk apabila hadir kapten bot Indonesia yang mahukan orang Rohingya di mana seorang kapten sedia beli sehingga 20 orang Rohingya!

Thailand tentang pemerdagangan manusia?Perbuatan itu adalah bertentangan dengan azam Thailand untuk menyekat pemerdagangan manusia seperti dalam laporan Amerika Syarikat melalui "Trafficking in Persons Report".
Setakat ini masih ada 1700 orang Rohingya dipercayai masih dalam tahanan polis dan pusat tahanan di seluruh Thailand, sama ada "diselamatkan" daripada penyeludup atau daripada bot, kebanyakannya pada bulan Januari lalu.
Kehadiran orang Rohingya dijangka meningkat.Ada broker Thailand melaporkan bahawa 2 kem penyeludupan telah disediakan untuk menerima kehadiran orang hanyut Rohingya di Narathiwat dan Satun. Orang Rohingya ini dijangka akan berlayar pada musim ini yang kelihatan selamat untuk berlayar.
Apa tindakan kerajaan Malaysia?Tedi jangkakan pakcik Najib Razak dan konco-konconya masih akan berpegang kepada dasar tidak campur tangan.Itu tidak mengapa, tapi Tedi harapkan sekurang-kurangnya Malaysia mengukuhkan pertahanan di kawasan perairan negara dan membantu orang hanyut Rohingya sedaya upaya.Selain itu Tedi harapkan manusia takkan sertai Sukan SEA di Myanmar!Tapi Tedi percaya, semua harapan Tedi ini takkan menjadi nyata kerana ia takkan menguntungkan mana-mana pihak dalam kerajaan Malaysia, terutamanya orang Melayu.
Oct 21, 2013 http://phuketwan.com/tourism/captive-rohingya-sold-thai-officials-people-traffickers-19048/
20131021


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.interpretzz.com/2013/10/pegawai-imigresen-thailand-jual-orang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nafkah Anak Rm6 000 Tak Cukup Saya Terpaksa Jual Makanan Kata Emilia

Nafkah Anak Rm6 000 Tak Cukup Saya Terpaksa Jual Makanan Kata Emilia

papar berkaitan - pada 3/2/2023 - jumlah : 91 hits
Bekas isteri ahli perniagaan SM Faisal SM Nasimuddin Kamal Emilia Hanafi memberitahu Mahkamah Majistret Kuala Lumpur nafkah interim RM2 000 yang diterima bagi setiap anaknya adalah tidak mencukupi KUALA LUMPUR Bekas isteri ahli perniagaan S...
Tukang Cuci Jual Tanah Pusaka Wakaf Mesin Hemodialisis

Tukang Cuci Jual Tanah Pusaka Wakaf Mesin Hemodialisis

papar berkaitan - pada 3/2/2023 - jumlah : 265 hits
Khalipulizan Mansur menunjukkan mesin hemodialisis diwakafkan pada Pusat Perkhidmatan Hemodialisis Majlis Agama Islam Perlis di Kangar Perlis PETALING JAYA Meskipun tidak memiliki harta menggunung bukan menjadi halangan bagi seorang tukang ...
Saya Jual Makanan Tanggung 3 Anak Kata Bekas Isteri Sm Faisal

Saya Jual Makanan Tanggung 3 Anak Kata Bekas Isteri Sm Faisal

papar berkaitan - pada 2/2/2023 - jumlah : 125 hits
BEKAS isteri SM Faisal SM Nasimuddin Kamal Emilia Hanafi memberitahu Mahkamah Majistret Kuala Lumpur hari ini beliau terpaksa bekerja sambilan sebagai penjual makanan serta melakukan kerja kerja dekorasi rumah bagi menanggung perbelanjaan a...
Kemendag Bakal Tutup Agen Dan Produsen Jual Minyakita Di Atas Rp14 000 Per Liter

Kemendag Bakal Tutup Agen Dan Produsen Jual Minyakita Di Atas Rp14 000 Per Liter

papar berkaitan - pada 2/2/2023 - jumlah : 258 hits
Menteri Perdagangan Zulkifli Hasan akan menjatuhkan sanksi tegas bagi produsen maupun agen minyak goreng subsidi merk MinyaKita yang menjual di atas harga eceran tertinggi Rp 14 000 per liter Adapun sanksi yang diberikan berupa penutupan ke...
Potret Kapal Pengungsi Rohingya Kembali Terdampar Di Aceh Berisi Banyak Anak Anak

Potret Kapal Pengungsi Rohingya Kembali Terdampar Di Aceh Berisi Banyak Anak Anak

papar berkaitan - pada 17/2/2023 - jumlah : 105 hits
Potret Kapal Pengungsi Rohingya Kembali Terdampar di Aceh Berisi Banyak Anak Anak Sebuah kapal yang mengangkut pengungsi Rohingnya kembali terdampar di perairan laut Aceh tepatnya di kawasan Lampanah Kecamatan Seulimeum Kabupaten Aceh Besar
Projek Rintis Advokasi Larangan Jual Ron95 Diesel Kepada Kenderaan Asing Mula Di Perlis

Projek Rintis Advokasi Larangan Jual Ron95 Diesel Kepada Kenderaan Asing Mula Di Perlis

papar berkaitan - pada 1/2/2023 - jumlah : 161 hits
KEMENTERIAN Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup memilih negeri Perlis untuk melaksanakan projek rintis advokasi berhubung larangan penjualan diesel dan petrol bersubsidi RON95 kepada kenderaan asing sebelum ia diperluaskan ke seluru...
Bekas Isteri Ahli Perniagaan Jual Makanan Tanggung Tiga Anak

Bekas Isteri Ahli Perniagaan Jual Makanan Tanggung Tiga Anak

papar berkaitan - pada 3/2/2023 - jumlah : 174 hits
Bekas isteri ahli perniagaan Datuk SM Faisal SM Nasimuddin Kamal Emilia Hanafi Gambar BernamaBekas isteri Datuk SM Faisal SM Nasimuddin Kamal Emilia Hanafi memberitahu Mahkamah Majistret Kuala Lumpur hari ini terpaksa bekerja sambilan sebag...
Ingat Ini Syarat Terbaru Jual Beli Minyakita Dan Minyak Goreng Curah

Ingat Ini Syarat Terbaru Jual Beli Minyakita Dan Minyak Goreng Curah

papar berkaitan - pada 12/2/2023 - jumlah : 100 hits
Kementerian Perdagangan merilis aturan baru mengenai tata cara jual dan beli minyak goreng guna memastikan ketersediaan dan stabilitas harga minyak goreng rakyat Ini tercantum dalam Surat Edaran Nomor 03 Tahun 2023 tentang Pedoman Penjualan...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Asean Night Bazaar Hatyai Thailand

10 Tips Untuk Meningkatkan Rekaan Kad Perniagaan Anda

Xiaomi Pad 6s Pro 12 4 Idea Besar Pada Skrin Yang Lebih Besar

Honor Menawarkan Program Beta Android 15 Kepada Pembangun Untuk Honor Magic6 Pro Dan Honor Magic V2

Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni