Pasang Impian Nak Normal Selepas Bersalin Czer Doktor Ini Jelaskan Apa Yang Patut Ibu Tahu


Wanita yang pernah melahirkan anak melalui pembedahan biasanya mengharapkan untuk bersalin normal untuk kelahiran yang seterusnya. Ada sesetengah kes yang berlaku seperti bekas pembedahan terbuka dan sebagainya membuatkan si ibu merasa gerun untuk bersalin czer. Asalkan berpantang secara berdisiplin dan luka dijaga dengan baik, mudah-mudahan tiada sebarang masalah besar akan berlaku.
Artikel Menarik: [‘Daddy Stitch’, Jahitan Ekstra Untuk Isteri Lepas Bersalin. Doktor Jelaskan Ia Menyakitkan Untuk Si Isteri]
Untuk kelahiran normal selepas pembedahan, ada kemungkinan ia boleh dilakukan. Ibu harus mendapatkan nasihat pakar supaya tiada masalah akan berlaku ketika proses melahirkan anak. Ikuti penerangan daripada Dr Muhammad Izzat Abdul Razak, Pegawai Perubatan Kesihatan Wanita & Kehamilan tentang topik BERSALIN NORMAL SELEPAS CAESAREAN, ADAKAH IA BOLEH DILAKUKAN?

“Saya ada 1 caesar – boleh ke saya bersalin normal lepas ni?”
Jika ibu pernah menjalani 1 pembedahan Caesar sebelum ni ada 2 pilihan yang boleh dipilih. Bawak berbincang dengan teliti dengan doktor anda ye.
Boleh pilih antara Vaginal birth after caesarean (VBAC) ataupun terus memilih untuk bersalin secara caesar sekali lagi – Elective Repeat Caesarean Section ( ERCS )
Kedua-dua pilihan ada kebaikan dan keburukannya.
Dalam menentukan pilihan mana yg SELAMAT, doktor perlukan semua maklumat ni:
☘️Kenapa buat caesar yg terdahulunya?
☘️Pernah ke bersalin normal lepas caeser tu?
☘️Masa operation, ada pape masalah? Atau masalah timbul semasa berpantang?
☘️Jenis potongan dibuat pada rahim?
☘️Pendapat ibu untuk kelahiran yang sebelumnya?
🍀Kandungan skang ni ada masalah atau apa apa komplikasi
☘️Berapa banyak anak yang ibu mahukan? – risiko meningkat dgn setiap kali pembedahan, jadi jika ibu mahukan banyak anak, kena avoid pembedahan caesarean jika boleh

Saya perlukan intraoperative notes (apa yang berlaku masa Caesar itu) untuk membolehkan keputusan bersalin secara normal atau tak itu dibuat dengan teliti.
Intraoperative notes ni biasanya dibekalkan / diberikan oleh doktor yg melakukan pembedahan tersebut.
IBU-IBU AKAN DIBERIKAN KAUNSELING INI PADA KANDUNGAN BERUSIA 34-36 MINGGU. TIDAK TERLALU AWAL, DAN TAK TERLALU LEWAT. LEPAS 1 PEMBEDAHAN CAESAR, 3 DARI 4 WANITA DGN KEHAMILAN YG TIDAK BERMASALAH BOLEH BERSALIN NORMAL
Apa faktor-faktor yg meninggikan kejayaan bersalin normal?
🌺Pernah melahirkan secara normal, sebelum atau selepas pembedahan caesar. (9 dari 10 wanita)
🌺Sakit bersalin tu datang secara semulajadi
🌺BMI ibu kurang 30

Kelebihan bersalin secara normal lepas 1 pembedahan Caesar:
⭕️Komplikasi dibandingkan dgn Caesar sgt KURANG
⭕️Peratusan kejayaan utk bersalin normal kehamilan berikutnya tinggi
⭕️Pemulihan menjadi cepat, boleh kembali ke aktiviti harian dengan mudah
⭕️Duduk hospital pun sekejap je
⭕️Senang nak mulakan breastfeeding
⭕️Risiko-risiko operation dapat dielakkan
Artikel Menarik: [Jalan Dah Buka 5cm Pun, Tetap Kena Solat. Sebelum ‘Berjuang’ Doa Banyak-Banyak]
Keburukan bersalin normal lepas ada 1 pembedahan Caesar:
🔆Mungkin kena emergency Caesar ketika cuba bersalin normal. 25 dalam 100 wanita. Pembedahan Caesar yg dilakukan secara kecemasan membawa risiko yg lebih jika dibandingkan dengan pembedahan yg dirancang.
🔆Rahim pecah. 1 dalan 200 wanita. Risiko ini meningkat 2-3 kali ganda jika anda kena induce. Jika ada tanda-tanda bahaya yg menandakan rahim nak pecah, pembedahan caesarean akan segera dilakukan.
🔆Mungkin ada koyakan bersalin yang teruk pada vagina
KEADAAN TAK DINASIHATKAN BERSALIN NORMAL lepas ada pembedahan Caesar:
❌Ada 2 atau lebih pembedahan caesarean
❌Rahim pernah pecah untuk kehamilan sebelumnya
❌Pembedahan caesar sebelum ini melibatkan pemotongan di bahagian atas rahim (classical lscs)
❌Kehamilan sekarang ada masalah, dan tak sesuai untuk bersalin normal
Artikel Menarik: [Banyakkan Berdoa, Lancarkan Proses Bersalin. Ustaz Azhar Kongsikan Bacaan Untuk Ibu ‘Tunggu Masa’]
Kelebihan bersalin secara ERCS:
📝Risiko rahim pecah kecil – 1 dalam 1000
📝Ibu boleh plan nak beranak tarikh bila. Walaubagaimanapun 1 dalam 10 wanita dah sakit bersalin sebelum tarikh yg dipilih ini.
Keburukan bersalin secara ERCS:
⛔️Bukan senang nak buat, mungkin lebih lama dari pembedahan Caesar yg pernah buat sebelum ni
⛔️Jangkitan kuman
⛔️Senang kena darah beku di kaki dan pulmonary embolism
⛔️Nak pulih tu mungkin lama sikit dan perlukan pertolongan ekstra kat umah
⛔️Dah ada 2 pembedahan, selalunya next pregnancy mmg akan dinasihatkan untuk caesar. Lagi banyak Caesar dilakukan, lagi Tinggi risiko uri melekat masuk dalam rahim ( placenta accreta). Kalau berlaku ni, pendarahan boleh jadi terlampau banyak dan mungkin kena buang rahim. Lagi banyak caesar yg dilakukan lagi tinggi risikonya.
⛔️Baby terluka akibat terkena pisau pembedahan – 2 dalam 100
⛔️Masalah pernafasan pada bayi, selalunya sekejap je. 5 dalam 100 bayi yg lahir secara caesar pada 39 minggu kehamilan akan mengalami masalah pernafasan , jika dibandingkan 2 dalam 100 untuk bayi yg lahir secara normal.
Kalau bayi yg lahir secara caesar lebeh awal dari 39 minggu, masalah pernafasan bayi lagi kerap berlaku – 6 dalam 100 jika dilahirkan pada 38 minggu.

Maka dah jelas? Bincang dengan doktor yang mana satu terbaik untuk anda. Bila doktor explain tu tumpukan perhatian, bukan main whatssap. Doktor tak boleh buat keputusan untuk anda. Doktor hanya membantu anda membuat keputusan. Yang decide tu korang sendiri.

Semoga dengan penerangan berkaitan hal ini, seperti yang dikongsikan oleh Dr Izzat dapat membantu para ibu yang mungkin dalam dilema untuk melahirkan secara normal jika sebelum ini terpaksa melalui pembedahan Caesarean. Paling penting, dapatkan nasihat dengan doktor yang menjaga kes anda dan mintalah saranan cara kelahiran yang paling selamat buat anda dan bayi yang bakal dilahirkan.
Sumber: Dr Muhammad Izzat Abd Razak
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
Anda moms-to-be dan mahu belajar ilmu berpantang yang betul? Jangan ketinggalan untuk menyertai Pa&Ma E Workshop yang akan mengetengahkan tentang kepentingan berpantang serta cara terbaik untuk melakukannya. Nak sertai, klik SINI

The post Pasang Impian Nak Normal Selepas Bersalin Czer, Doktor Ini Jelaskan Apa Yang Patut Ibu Tahu appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/pasang-impian-nak-normal-selepas-bersalin-czer-doktor-ini-jelaskan-apa-yang-patut-ibu-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dah Minta Czer Tapi Dr Tak Layan Dipaksa Bersalin Normal Ibu Dan Bayi Maut

Dah Minta Czer Tapi Dr Tak Layan Dipaksa Bersalin Normal Ibu Dan Bayi Maut

papar berkaitan - pada 21/5/2021 - jumlah : 198 hits
Pasti ramai ibu diluar sana mempunyai pelbagai pengalaman melahirkan cahaya mata yang tidak dapat dilupakan Setiap wanita yang bergelar ibu pastinya berdepan dengan pelbagai situasi yag tidak terduga ketika berada di dalam bilik bersalin Ke...
Ibu Nak Sate Budak 10 Tahun Maut Selepas Makan Sate Beracun Yang Dikirm Wanita Untuk Bekas Teman Lelakinya

Ibu Nak Sate Budak 10 Tahun Maut Selepas Makan Sate Beracun Yang Dikirm Wanita Untuk Bekas Teman Lelakinya

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 387 hits
Seorang kanak kanak lelaki berusia 10 tahun di Jogjakarta Indonesia maut selepas makan sate yang dibawa pulang oleh bapanya yang bekerja sebagai penunggang teksi motosikal Ojek setelah pelanggan yang sepatutnya menerima pesanan itu menolak ...
Sepatutnya Lahir Secara Czer Tiba Masanya Dipaksa Normal Ibu Bayi Temui Ajal

Sepatutnya Lahir Secara Czer Tiba Masanya Dipaksa Normal Ibu Bayi Temui Ajal

papar berkaitan - pada 22/5/2021 - jumlah : 327 hits
Saat tahu diri hamil sehinggalah nak melahirkan ibu akan melalui beberapa fasa yang tak sama dengan ibu hamil yang lain Mungkin bagi orang lain cabarannya pula berbeza Sebab itu orang kata ibu hamil yang akan melahirkan anak pengorbanannya ...
Daddy Stitch Jahitan Ekstra Untuk Isteri Lepas Bersalin Doktor Jelaskan Ia Menyakitkan Untuk Si Isteri

Daddy Stitch Jahitan Ekstra Untuk Isteri Lepas Bersalin Doktor Jelaskan Ia Menyakitkan Untuk Si Isteri

papar berkaitan - pada 8/5/2021 - jumlah : 437 hits
Dugaan ketika hamil sudah cukup banyak untuk ditanggung para isteri Kemudian apabila bersalin bukan mudah bertarung nyawa untuk melahirkan anak Sebagai seorang suami yang bertanggungjawab dan prihatin akan keadaan isteri berilah sokongan te...
Doktor Lawa Punya Pasal Member Sampai Tak Nak Balik

Doktor Lawa Punya Pasal Member Sampai Tak Nak Balik

papar berkaitan - pada 2/5/2021 - jumlah : 224 hits
Kerjaya sebagai seorang doktor pastinya bukan mudah lagi lagi dalam keadaan seperti sekarang ini Khidmat mereka sangat diperlukan dan penting dalam situasi sekarang Baru baru ini pula seorang doktor menarik perhatian ramai gara gara video y...
Anak Tak Pandai Nak Buat Kawan Baru Ibu Ayah Kena Ajar Si Kecil 7 Skill Ini

Anak Tak Pandai Nak Buat Kawan Baru Ibu Ayah Kena Ajar Si Kecil 7 Skill Ini

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 258 hits
Seiring dengan peningkatan usia si manja perkembangan sosial kanak kanak juga perlu diperluaskan Terdapat 7 skil perkembangan sosial anak yang perlu anda terapkan dalam diri mereka Jom baca Perkembangan sosial kanak kanak Kanak kanak yang m...
Video 2 Hari Je Lg Nak Raya Allah Ambil Abah Wanita Kongsi Rakaman Call Dari Doktor Buat Netizen Sebak

Video 2 Hari Je Lg Nak Raya Allah Ambil Abah Wanita Kongsi Rakaman Call Dari Doktor Buat Netizen Sebak

papar berkaitan - pada 12/5/2021 - jumlah : 265 hits
Jodoh rezeki dan ajal seseorang itu merupakan rahsia Allah S W T Tiada siapa dapat menduga jalan kehidupan dan juga pengakhiran seseorang di dunia ini Siapa sangka disaat orang lain berseronok dan sibuk membuat persediaan menyambut Hari Ray...
Jadi Gelandangan Selepas Ibu Bapa Meninggal Akibat Covid 19

Jadi Gelandangan Selepas Ibu Bapa Meninggal Akibat Covid 19

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 203 hits
Oleh MOHD YUNUS YAKKUB Kanak kanak lelaki yang dibantu yang menjadi gelandangan selepas kematian ibu bapanya akibat Covid 19 KLANG Seorang kanak kanak lelaki berusia 12 tahun yang menjadi gelandangan di Bukit Raja di sini selepas ibu bapany...
Kah Kah Kah Para Lebai Bersekongkol Dengan Penguasa Kah Sesiapa Nak Bersalin Jangan Lupa Jemput Mereka Yeeeehaaaaa

Kah Kah Kah Para Lebai Bersekongkol Dengan Penguasa Kah Sesiapa Nak Bersalin Jangan Lupa Jemput Mereka Yeeeehaaaaa

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 367 hits
Netizen persoal kehadiran individu ternama di majlis tahnik anak Siti NurhalizaSinar HarianMei 2 2021 Perkongsian majlis tahnik anak Siti Nurhaliza yang dihadiri oleh beberapa individu ternama baru baru ini Foto Instagram Siti Nurhaliza Tar...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis