Parti Perlukan Orang Umno Bukan Sekadar Ahli Yang Meramaikan


Timbalan Presiden UMNO yang menjalankan tugas Presiden, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, parti memerlukan orang UMNO dan bukannya sekadar ahli yang meramaikan tetapi lari apabila ‘bahtera’ dilanda badai.
Justeru jelas beliau, mereka yang berminat menjadi ahli UMNO perlu diberi pendedahan dan sekiranya perlu diberi latihan agar mereka tahu erti perjuangan sebenar UMNO.
“Perjuangan parti kita ini sudah lama.. sudah lebih 70 tahun… dulu sebelum merdeka tidak adapun wakil rakyat mahupun Ahli Parlimen, partipun tidak kaya tetapi kita mantap sebab semua orang faham erti perjuangan nasib bangsa melayu.
“Kenapa dalam UMNO ada KEBANGSAAN? Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu… parti lain tidak ada KEBANGSAAN. Ini kerana pertubuhan ini untuk semua orang Melayu tapi sayangnya sekarang yang jadi ahli tidak faham konsep perjuangan UMNO… masuk UMNO sebab suka orang itu suka orang ini… dan paling tidak elok masuk UMNO sebab ada ‘kelas F’.. itu lagi tidak boleh pakai.. jadi kita kena kembali untuk beri kesedaran kepada ahli UMNO.. bagaimana ditubuhkan.. apa perjuangan UMNO.
“Orang yang nak jadi ahli kita hantar ke pusat latihan (ILMU) supaya mantap dan mereka tahu perjuangan UMNO.. kita nak orang UMNO bukan ahli UMNO. Dia orang UMNO.. keluarga UMNO… supaya dia faham dan mantap jadi tidak timbul bila jadi hal sudah ‘terpeleot’… baru tujuh bulan kalah dah kelam kabut,” tegas Mohamad.
Beliau turut membidas mereka yang menuduh parti UMNO ataupun Presiden UMNO kononnya tiada hala tuju.
“Kenapa salahkan pemimpin tiada hala tuju. Hala tuju UMNO sudah ada dalam perlembagaan UMNO.. itu hala tuju kita.. takkan tidak faham.. yang bercakap ni di peringkat pemimpin pula tu.. hala tuju UMNO sudah ada dalam perlembagaan parti iaitu yang akan menjaga maruah, martabat bangsa Melayu, parti yang akan terus berjuang pertahankan agama Islam, martabatkan Bahasa Melayu dan Raja Melayu. Itu hala tuju kita… tidak ada hala tuju baru pun.. yang lain tu cara untuk mantapkan parti tapi hala tuju sudah ada dalam perlembagaan.
“Jadi janganlah cakap tidak ada hala tuju.. kita sebagai pemimpin sendiri tidak faham apa itu hala tuju UMNO… sebab itu kita mesti mantapkan ‘akidah’ orang UMNO kepada UMNO. Itu yang penting.. mana boleh cakap tidak ada hala tuju.. sudah lama jadi menteri… cakap tidak ada hala tuju.. itu sangat salah.
“Bagi saya hala tuju baca perlembagaan parti.. itulah hala tuju parti.. selagi ada orang Melayu, selagi itulah kita berfungsi untuk pertahankan martabat dan maruah bangsa Melayu,” bidas beliau.
Mohamad turut berkata, ahli UMNO tidak perlu menangisi mereka yang telahpun meninggalkan parti atas apa alasan pun kerana setiap yang pergi itu pasti ada penggantinya.
“Kita tidak tahu apa dalam pemikiran mereka.. mungkin terdesak.. cuma satu sahaja nasihat saya, sudah tinggalkan UMNO janganlah maki UMNO pula. Jangan kata tidak ada hala tuju.. kitapun ada maruah juga. Kita berpisah dengan cara baik.. bagi tahu sajalah nak undur diri sebab tidak boleh cari makan lagi.. kan senang cerita… tidak perlu la cakap buruknya UMNO.. 30, 40 tahun jadi ahli UMNO takkan tiba-tiba buruknya UMNO,” sinisnya lagi.
Ketika ditanya bagaimanakah beliau mahu kembali memperkasakan UMNO Mohamad menjawab, semua pihak harus memainkan peranan dan tidak sekadar berharap kepada Presiden dan barisan kepimpinan tertinggi parti.
“Kita juga akan seragamkan cara pengurusan … biar negeri-negeri diberi lebih kuasa mentadbir, jadi berpakatlah sama-sama kerana hanya mereka (di negeri masing-masing) yang tahu masalah mereka. Jadi mereka tahu ubat yang perlu dicari.. saya tidak boleh tahu masalah di Johor contohnya tapi orang Johor tahu dan mereka perlu ubat sendiri penyakit mereka.. sebab itu tagline kita ‘Bersatu Bersetia Berkhidmat’.. paling penting bersatu.. kalau bersatu semua tidak ada masalah…
“22 ribu cawangan.. mana ada parti dalam negara ini mempunyai cawangan sebanyak itu.. ada 3.6 juta ahli.. o.klah, kita sedang buat pemutihan.. tolak la sejuta… ada lagi 2.6 juta.. ada parti yang ada 2.6 juta? Kalau setiap cawangan memainkan peranan memantapkan operasi, kukuhkan parti, saya percaya esok pagi boleh buat PRU-15 (Pilihan Raya Umum ke-15) dan kita boleh menang.
“Tapi ini tidak. Kita ada banyak cawangan… lebih 22 ribu… tapi duduk selesa.. konon kita tidak akan kalah… orang kata mustahil BN (Barisan Nasional) dan UMNO boleh kalah dan akhirnya kita kalah.. kalah boleh bermacam-macam sebab… bukan disebabkan oleh Presiden atau apa ke.. kalah disebabkan isu tempatan.. sebab sendiri nak kalah pun ada.. nak padankan muka kawan-kawan… padan muka kau.. sudahnya padan muka semua,” ujar Mohamad.
Justeru, UMNO perlu berubah dan menjuarai hati rakyat agar UMNO kembali berada di hati rakyat. – MediaUMNO


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2018/12/31/parti-perlukan-orang-umno-bukan-sekadar-ahli-yang-meramaikan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
30 Ahli Umno Langkawi Keluar Parti Esok

30 Ahli Umno Langkawi Keluar Parti Esok

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 220 hits
GEORGE TOWN Sekurang kurangnya 30 ahli Umno Langkawi dijangka mengumumkan keluar parti esok kerana tidak berpuas hati dengan perkembangan dalam parti Melayu itu FMT difahamkan 30 ahli itu akan diketuai seorang ahli kanan yang pernah berkhid...
Ahli Umno Jangan Marah Tapi Berterimakasih Pada Mp Yang Lompat Parti

Ahli Umno Jangan Marah Tapi Berterimakasih Pada Mp Yang Lompat Parti

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 297 hits
Dakwaan Hamzah Zainuddin bahawa ada 36 orang MP UMNO telah menandatangani akuan bersumpah menyokong Tun Dr Mahathir Mohamad jika berlaku undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri di Dewan Rakyat adalah benar malah angka sebenar adalah 37 ...
Ahli Parlimen Umno Puas Hati Kepimpinan Sekarang Tok Mat

Ahli Parlimen Umno Puas Hati Kepimpinan Sekarang Tok Mat

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 239 hits
By 21 Disember 2018 Pemangku Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan bersalaman dengan Pemangku Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO turut hadir Ahli ...
Umno Susun Struktur Semula Parti

Umno Susun Struktur Semula Parti

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 165 hits
21 Disember 2018 9 06 PM KUALA LUMPUR UMNO akan menyusun dan menstruktur semula operasi parti itu dalam usaha memperkasakannya kembali selepas menghadapi pelbagai tekanan termasuk sebil
Tun M Tersasul Panggil Perwakilan Bersatu Sebagai Ahli Umno

Tun M Tersasul Panggil Perwakilan Bersatu Sebagai Ahli Umno

papar berkaitan - pada 31/12/2018 - jumlah : 287 hits
Dewan Plenary Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya di Putrajaya hari ini gamat apabila Tun Dr Mahathir Mohamad tersasul memanggil perwakilan Perhimpunan Agung Tahunan Bersatu sebagai ahli Umno Insiden mencuit hati itu berlaku ketika Peng...
Ahli Parlimen Umno Dianggap Sampah Bernilai Bagi Bersatu

Ahli Parlimen Umno Dianggap Sampah Bernilai Bagi Bersatu

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 300 hits
Oleh Fahmy Azril RosliDR Asyraf Wajdi Dusuki NSTP Zunnur Al ShafiqKUALA LUMPUR Ahli Parlimen UMNO yang dianggap sampah oleh pemimpin Pakatan Harapan sebenarnya menjadi aset paling berharga buat Parti Pribumi Bersatu Malaysia Ketua Pemuda UM...
Kenapa Ramai Ahli Umno Diterima Ke Bersatu Ada Agenda

Kenapa Ramai Ahli Umno Diterima Ke Bersatu Ada Agenda

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 326 hits
Semenjak kekalahan BN dalam Pilihanraya ke 14 arah tuju UMNO nampak semakin tidak tersusun Sejarah gah UMNO sedikit demi sedikit dilupakan malah kini ia menjadi bahan ketawa oleh masyarakat umum kerana terkenal dengan rasuah dan kronisme Sa...
Umno Disifatkan Sebagai Parti Bocor Sukar Untuk Gabung Pas

Umno Disifatkan Sebagai Parti Bocor Sukar Untuk Gabung Pas

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 237 hits
KUALA LUMPUR PAS menyifatkan UMNO sebagai bahtera bocor dan tidak mungkin akan bergabung dengannya Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata gabungan dengan parti sedemikian akan hanya menambahkan kesulitan Loading UMNO sekarang meng...
Selepas Ini Ahli Umno Tak Perlu Terhegeh Hegeh Lagi Nak Menyertai Bersatu

Selepas Ini Ahli Umno Tak Perlu Terhegeh Hegeh Lagi Nak Menyertai Bersatu

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 297 hits
Satu satunya perkara terbaik yang diumumkan dalam ucapan Tun Mahathir Mohamad sempena perasmian Perhimpunan Agung Tahunan Bersatu malam tadi ialah jaminan bahawa bekas ahli UMNO yang menyertai parti itu selepas PRU14 tidak akan dibenarkan m...
Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven