Panduan Untuk Anda Yang Nak Jadi Usahawan Tapi Tak Ada Idea Nak Buat Perniagaan Apa





Tentu anda dah lama sedar bahawa, apa saja perniagaan yang orang lain di sekeliling anda dah buat, berpotensi untuk ditiru. Maksudnya, untuk memulakan perniagaan,tak payah nak susah-susah beratkan kepala cari idea perniagaan baru.
Soalan itu menjawab segala pertanyaan kawan-kawan yang sering bertanya, 'nak buka bisnes apa ya?'
Buka saja bisnes yang anda lihat dah dibuat oleh ramai orang di merata tempat. Selagi bisnes itu masih wujud, selagi bisnes tu masih berjaya hasilkan taukeh yang kaya, selagi itulah bisnes itu ada potensi. Selagi itulah bisnes itu ada pasaran.
Namun begitu, bukan mudah untuk pilih bisnes apa nak buat. Sebab ada seribu satu macam bisnes kat luar sana.
Jadi saya kongsikan cara nak pilih bisnes berdasarkan pengalaman sendiri yang memang saya dah buat ketika awal nak memulakan perniagaan dulu.
Memilih produk dalam bisnesPerkara paling penting yang wajib ada bila anda nak mula berniaga, adalah produk. 
Jika anda baca buku Peter Drucker, saya cadangkan untuk anda cari dan baca, dia kata, tujuan seseorang berniaga adalah disebabkan dia ada sesuatu yang mahu ditawarkan kepada pengguna.
Ada produk lah tu, maksudnya. Dan produk boleh saja berada samada dalam bentuk bahan fizikal, mahupun tawaran perkhidmatan. 
Cuma beza antara produk fizikal berbanding perkhidmatan adalah, yang pertama itu boleh nampak, boleh rasa, walaupun belum dibeli. Manakala yang no 2 tu tak boleh nampak tak boleh rasa selagi tidak dibeli dan selesai perkhidmatannya di beri. Kita tulis bab beza antara produk fizikal dengan produk servis di lain artikel.
Untuk itu sebelum berhenti kerja dan menjadi usahawan, anda wajib ada produk atau perkhidmatan untuk ditawarkan pada pelanggan.
Persoalannya, produk apa?
Ada dua cara yang biasa diamalkan oleh orang yang nak mulakan perniagaan dalam menentukan produk yang mahu ditawarkan.
Cara pertama yang sering diimpikan oleh ramai usahawan start-up diluar sana adalah, menghasilkan produk baru dalam pasaran yang tak ada lagi ditawarkan oleh sesiapa. Produk begitu dirasakan mampu meletop sebab tak perlu risau tentang persaingan.
Cara kedua yang paling kerap diamalkan oleh hampir kesemua peniaga diluar sana, adalah menghasilkan produk yang memang dah ramai orang buat. Mudah dan pantas. Tak perlu pening kepala nak reka benda baru.
Secara praktikal, cara kedua adalah jauh lebih mudah dan sesiapa saja boleh melakukannya.
Produk yang sesuaiTips paling mudah dalam memilih produk yang sesuai untuk diri anda bila jadi jadi usahawan adalah dengan melihat pengalaman hidup dan pekerjaan yang telah anda lalui sebelum ini.
Kelebihan terhadap pengalaman yang ada membuatkan anda dah fasih selok belok tentang produk atau perkhidmatan yang mahu ditawarkan kepada pelanggan nanti.
Contohnya, jika selama ini ada kerja makan gaji dalam bidang logistik, maka bab itu memang dah jadi darah daging anda secara tidak disedari. Tak ramai orang lain yang ada pengalaman sama seperti itu. Buka saja bisnes berkaitan dengan logistik dan anda hanya perlu perbetulkan apa yang masih samar sahaja.
Saya sering ditanya soalan seperti di bawah.

Bisnes apa yang bagus untuk saya buat sekarang?
Jawapannya adalah: Bisnes yang anda mahir tentangnya berbanding orang lain.
Cuba semak semula anda berada dalam industri apa selama ini. Pengalaman tersebut amat bernilai jika anda bekerja selama ini dengan bersungguh-sungguh dan menguasai kerja serta sentiasa ambil tahu apa yang berlaku dalam industri tersebut.
Tiada pengalaman yang samaTapi, bagaimana pula jika pengalaman hidup atau kerja yang ada tidak sama dengan jenis perniagaan yang mahu anda jalankan?
Kes itu sama dengan saya ketika mahu berniaga dulu. Pengalaman kerja dengan apa yang saya berniaga sekarang tidak sama langsung.
Memandangkan saya sudah berumur ketika itu, dah masuk pertengahan 30-an, maka tidak ada pilihan nak korek ilmu, timba pengalaman dan sebagainya, melainkan berhenti dan terus terjun berniaga.
Itu teknik yang berisiko tinggi kerana anda tidak tahu langsung tentang industri yang mahu diceburi. 
Namun masih ada jalan penyelesaian, dan saya lakukan dengan baik juga.
Berikut saya kongsikan teknik bagaimana anda boleh mulakan proses mencari dan buat perniagaan yang mana anda sendiri tidak ada pengalaman dalam industri tersebut sebelum ini.
Langkah AwalUntuk permulaan, anda hanya perlu buat satu senarai semua perniagaan yang dirasakan ada potensi dalam buku nota. Sentiasa simpan buku nota dalam beg atau poket supaya setiap kali tergerak ada idea perniagaan melintas, boleh terus catit.
Langkah Ke-2Ini satu lagi langkah yang penting untuk diselesaikan. Anda perlu buat satu senarai kriteria perniagaan secara umum yang anda mahu jalankan. 
Fikir betul-betul semua yang anda mahu dan apa yang anda tak mahu dalam perniagaan tersebut. Sebagai contoh, samada anda mahu berniaga dengan orang ramai atau dengan kerajaan (Business 2 Business, Business 2 Consumer atau Business 2 Government). perkhidmatan atau pembuatan, perlu pejabat atau hanya di rumah, perlu pekerja yang ramai atau one-man-show, perlu glamour atau low profile, dan lain-lain seumpamanya.
Dari keperluan di atas anda sudah boleh membuang sebahagian besar perniagaan yang tidak sesuai dengan diri anda. Ini memudahkan lagi proses membuat pilihan.
Langkah Ke-3Setelah siap kedua-dua proses di atas, anda perlu buat saringan demi saringan sehinggalah tinggal hanya ada 3 pilihan sahaja.
Buat kajian dengan mendalam terhadap ketiga-tiga pilihan terakhir anda itu seperti berapa besar pasarannya, siapa pesaing paling hebat, berapa ramai persaingan di pasaran, apa keperluan undang-undang yang perlu dipatuhi, bagaimana keadaan pasaran gelapnya, ada tak persatuan yang melindungi perniagaan atau industri itu, sejauh mana perniagaan tersebut berkembang di luar negara dan lain-lain lagi.
Langkah Ke-4Bila anda dah buat pilihan terhadap perniagaan yang nak dijalankan, jangan mulakan lagi. 
Pergi cari peluang untuk bekerja di syarikat besar yang jalankan perniagaan tersebut. Tak kisah jawapan apapun, asalkan anda dapat masuk dan belajar di dalamnya. Tumpuan utama adalah untuk belajar dan bukannya makan gaji.
Rajin bertanya, terima setiap tugasan dengan senyuman meleret supaya semua orang, semua bos suka pada anda.
Bila rasa dah bersedia, boleh berhenti dan teruskan perniagaan. Anda boleh buat begitu seawal 6 bulan atau selewat-lewatnya 3 tahun.
Peringatan akhirIngat akan petua saya, iaitu untuk sentiasa memilih jenis perniagaan yang ada banyak persaingan. Itu tandanya ia perniagaan yang terbukti berjaya dan berdaya maju.
Jangan pilih perniagaan yang tak ada orang lain buat dengan harapan kita akan kaya raya, itu andaian yang sering meleset. Keupayaan untuk ubah tabiat membeli manusia bukan kerja mudah. Ia memerlukan bajet besar yang biasanya hanya ada pada syarikat yang banyak duit saja.
Selamat mencuba!



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.hidupringkas.com/2023/08/nak-berniaga-tapi-tak-ada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Panduan Mudah Untuk Memulakan Perniagaan Burger

Panduan Mudah Untuk Memulakan Perniagaan Burger

papar berkaitan - pada 31/7/2023 - jumlah : 152 hits
Memulakan perniagaan burger boleh menjadi peluang yang menarik tetapi seperti mana mana perniagaan ia memerlukan perancangan dan pelaksanaan yang baik untuk kejayaan jangka panjang Berikut adalah beberapa langkah panduan untuk memulakan per...
Tapi Fikir Anak Anak Watie Hanifiah Dedah Shuib Pernah Luah Tak Nak Hidup Lagi Alami Tempoh Sukar

Tapi Fikir Anak Anak Watie Hanifiah Dedah Shuib Pernah Luah Tak Nak Hidup Lagi Alami Tempoh Sukar

papar berkaitan - pada 11/8/2023 - jumlah : 169 hits
Watie Hanifiah iaitu isteri kepada pelawak dan penyampai radio Suria FM Shuib Sepahtu mendedahkan suaminya melalui tempoh sukar selepas kehilangan isteri tercinta Allahyarham Siti Sarah Menurut Watie Shuib pernah menelefonnya sekitar jam ti...
Semua Berlumba Nak Cantik Tapi Noorkhiriah Luah Rasa Sedih Kini Jadi Trend Selebriti Buka Tudung

Semua Berlumba Nak Cantik Tapi Noorkhiriah Luah Rasa Sedih Kini Jadi Trend Selebriti Buka Tudung

papar berkaitan - pada 1/8/2023 - jumlah : 119 hits
Pelakon Noorkhiriah Ahmad Shapie meluahkan rasa sedih di satu hantaran Instagram susulan kini ramai selebriti wanita memilih untuk free hair selepas sekian lama memakai tudung
Berminat Jadi Usahawan Sunlight Malaysia Nak Taja 10 Wanita B40 Sertai Ibudigital

Berminat Jadi Usahawan Sunlight Malaysia Nak Taja 10 Wanita B40 Sertai Ibudigital

papar berkaitan - pada 27/7/2023 - jumlah : 250 hits
Bagi menunjukkan tanda sokong kepada Kementerian Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Sunlight Malaysia akan menaja 10 orang wanita dari kalangan B40 untuk menyertai program IbuDigital bermula 25 Julai hingga 31 Ogos 2023 Program IbuD...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Perbedaan Kartu Kredit Dan Kartu Debit

5 Pilihan Laptop Desain Grafis Dibawah 10 Juta Paling Worth It

Designing The New Model 3 Performance

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid