Panduan Mudah Untuk Tenangkan Semula Keadaan Dan Rancang Kehidupan Yang Lebih Teratur




Ada kalanya anda rasa bosan sebab rasa tak ada aktiviti yang nak dibuat. Asyik duduk saja layan perasaan, fikiran kabur tak tahu nak buat apa.
Ada masa pula timbul perasaan resah risau. Rasa terlalu banyak perkara yang perlu dilakukan. Keadaan jadi semak sampai menekan dada. Fikiran ligat berputar dari satu kerisauan ke satu kerisauan yang lain.
Begitu jadinya bila dah terlalu banyak yang perlu dibuat. Boleh naik kejang, jem. Akhirnya tak tahu mana satu nak kena buat dulu.
Setiap kali nak mula buat sesuatu, ada saja perkara baru muncul. Dah hilang tumpuan terhadap apa yang sedang dilakukan. Beralih layan benda baru tu pulak.
Samada anda sedang hadapi keadaan yang pertama, atau yang kedua, boleh cuba ringkas dan tenangkan semula keadaan dengan menggunakan petua yang akan saya kongsikan di bawah.
Panduan tenangkan keadaanApa yang anda perlu buat, untuk tenangkan semula keadaan adalah dengan buat satu mudah yang saya panggil 'Aktiviti ringkaskan keadaan'
Anda hanya perlu sediakan pen untuk menulis dan kertas. Caranya begini ..
Ambil sekeping kertas kosong bersaiz A4.
Pusing ke arah horizontal.
Bahagikan kepada 3 bahagian sama besar.
Pada setiap bahagian, tulis tajuk berdasarkan turutan di bawah. Bahagian pertama tulis tajuk 1, kedua tajuk 2 dan ketiga tajuk 3.

Aktiviti sekarang – ini senarai segala aktiviti dan tugasan yang memang anda sedang lakukan sekarang.Sepatutnya buat apa – Ini pula segala aktiviti yang anda pun tahu sepatutnya perlu dibuat, tapi tak buat-buat.Teringin nak buat – Ini adalah segala aktiviti atau tugasan yang anda memang teringin nak buat yang selama ini jadi angan-anagan sahaja.Mudah kan?.
Saya yakin 100%, ke semua 3 aktiviti dalam senarai yang saya berikan di atas tu mudah sangat untuk anda faham dan buat. 
Mula senaraikan satu demi satu dalam bentuk point yang ringkas. Bermula pada soalan aktiviti sekarang, tuliskan apa yang anda dok buat sekarang?
Tulis secara ringkas dan padat tapi bermakna. Tak perlulah buat karangan panjang pulak.
Saya berikan contoh mseperti di bawah ni.
Aktiviti sekarangRenungkan sejenak, berlaku jujur dan mula senaraikan apa yang anda sedang buat sekarang. Samada secara rutin atau secara berkala.
Contoh senarai dok buat apa sekarang seperti berikut.
Khidmat bantu usahawan mantapkan bisnesKhidmat nasihat program bimbingan usahawanUruskan dua blog secara aktifUrus bisnes perkhidmatan ESSBPantau bisnes perkhidmatan PSSBPuasa Isnin & KhamisBrisk walk setiap pagiBaca bukuLawat orang tua sebulan sekaliFamily day setiap hari ahadLayan media sosial, whatsapp, FB dan lain-lain.Belajar main guitarSepatutnya buat apaSelepas selesai senaraikan perkara yang anda sedang buat sekarang, buat pula senarai apa yang sepatutnya anda buat, tapi tak buat.
Tak perlu risau takut terlepas pandang perkara yang sedang dibuat kat atas tu. Bila teringat, boleh patah balik dan tambahkan lagi senarai tadi.
Senarai ini perlukan kejujuran juga. Anda perlu tahu dan sedar apakah perkara yang sepatutnya anda buat untuk mencapai matlamat besar kehidupan anda.
Saya berikan contoh sepeti berikut kat bawah ni
Tulis e-book panduan berniagaBina team penulis untk tulis kat blog.Cari orang jauh lebih pandai yang mampu menguruskan projek bantu usahawan dan aktiviti sumbangan kemasyarakatan lain.Belajar bagaimana nak melabur secara bijak duit yang adaBuat perancangan besar syarikat yang ada ke tahap paling tinggiFikir dan rancang bagaimana ibu boleh tinggal semula di kampung di rumahnya sendiri.Bina rangkaian baru kenalan yang jauh lebih berjayaRancang penggunaan aset yang ada supaya menjana pendapatan pasifBuat pemeriksaan kesihatan menyeluruhBuat perancangan pendidikan anak-anakTeringin nak buatBila dah selesai buat senarai apa yang sepatutnya anda buat, boleh sambung buat senarai apa yang anda teringin nak buat pulak.
Tak habis senarai kat atas tadi tak apa. Nanti bila teringat boleh tambah.
Saya berikan contoh senarai perkara yang anda teringin nak buat seperti berikut
Plan trip kembara jelajah dunia satu keluargaBaca lebih kerap dan lebih banyak bahan-bahan berat terkiniLebihkan masa bersama kawan-kawan dan masyarakatBelajar dan kuasai bahasa baruBeli tanah jauh dari pembangunan, buat rumah, tinggal di situ dan usahakan kebun buah-buahanMelabur pada bisnes berkaitan teknologi tinggi dan terkini. Robotik, IOT, Blockchain, AI dan sebagainyaBerkecimpung dan aktif dalam badan sukarelaMemahami dan mengkaji Al-Quran secara perkataan demi perkataanBuat semakan semulaBila dah selesai buat kesemua senarai kat atas tadi, anda boleh mula buat semakan.
Cara menyemak amat mudah.
Anda hanya perlu bertanya soalan berikut pada setiap senarai atau tugasan yang ada di atas tadi.
Adakah ianya perlu?Bersikap nekad dalam menjawab soalan ini. Kalau memang perlu, kekalkan. Kalau tak perlu singkirkan tugasan tersebut. Contohnya kerja layan medai sosial, perlu ke aktif? kalau tak perlu gariskan saja keluar dari senarai

Adakah ianya penting?Mungkin tugasan itu tak perlu, tapi ianya penting. Samada untuk anda atau untuk orang yang anda ambil berat. Kalau penting, maka kekalkan. Kalau tidak, buang saja.
Bila dah selesai buat semua semakan, anda akan pastikan hanya perkara perlu dan penting saja yang tinggal dalam senarai.
Senarai nilah yang anda akan buat perancangan seterusnya.
Masukkan ke dalam senarai perancangan hidup anda untuk disusun segala strategi dan perancangan yang bersesuaian.
Masa tenangkan keadaanBila rasa hidup mula berserabut, aktiviti ini saya akan lakukan. 
Ia banyak membantu untuk saya betulkan semula perjalanan hidup yang dilalui.
Kalau tergelincir boleh segera dibetulkan supaya tak tersesat jauh.
Anda boleh gunakan cara yang sama untuk aktiviti yang lebih kecil seperti tugasan harian, mingguan atau bulanan. Tekniknya sama saja, dengan menggunakan 3 senarai kat atas tadi. Sedang buat, sepatutnya buat dan teringin nak buat.
Anda juga boleh guna pendekatan ini dalam menyusun semula projek atau urusan yang lebih spesifik dalam tugasan atau pekerjaan anda sekarang.
Agendanya adalah sama.
Untuk pastikan hidup anda lebih prodktif dan hanya buat perkara perlu yang mendatangkan manfaat sahaja.
Tinggalkan segala urusan yang tak perlu, tidak mendatangkan manfaat, walaupun ianya dilihat baik.
Selamat bermuhasabah !



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.hidupringkas.com/2022/06/cara-mudah-untuk-ringkaskan-semula.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Panduan Guna Facebook Page Supaya Lebih Dipercayai Dan Mudah Dapat Sales

Panduan Guna Facebook Page Supaya Lebih Dipercayai Dan Mudah Dapat Sales

papar berkaitan - pada 16/6/2022 - jumlah : 135 hits
Alhamdulillah Anda sudah pun memiliki sebuah kedai facebook yang rasmi sebagai tapak bisnes anda di media sosial Facebook Baiklah mari kita buat checklist adakah kedai facebook anda sudah lengkap atau belum Kemudian saya akan listkan apakah...
Panduan Mudah Istinjak Yang Betul Video

Panduan Mudah Istinjak Yang Betul Video

papar berkaitan - pada 15/6/2022 - jumlah : 307 hits
AssalamualaikumTahukah anda bahawa kebersihan amat penting dalam kehidupan kita Walau dalam apa keadaan sekalipun kita tetap wajib menjaga kebersihan Sebab itu Islam menyediakan kaedah tersendiri untuk menyelesaikan masalah kebersihan terut...
Mencapai Kehidupan Lebih Baik

Mencapai Kehidupan Lebih Baik

papar berkaitan - pada 20/6/2022 - jumlah : 186 hits
Kehidupan kita akan lebih baik bilamana 1 Bangun daripada tidur sebelum subuh dan sempat menunaikan solat sunat tahajjud walaupun cuma 2 rakaat 2 Tunaikan solat sunat sebelum subuh kerana ianya lebih baik daripada dunia dan seisinya 3 Baca ...
Kehidupan Kita Akan Lebih Baik Apabila Lakukan 14 Perkara Ini

Kehidupan Kita Akan Lebih Baik Apabila Lakukan 14 Perkara Ini

papar berkaitan - pada 24/6/2022 - jumlah : 151 hits
Kehidupan Kita Akan Lebih Baik Apabila 1 Bangun daripada tidur sebelum subuh dan sempat menunaikan solat sunat tahajjud walaupun cuma 2 rakaat 2 Tunaikan solat sunat sebelum subuh kerana ianya lebih baik daripada dunia dan seisinya 3 Baca A...
Surat Beranak Wajib Bawa Original Nak Mudah Buat Passport Anak Dr Say Kongsi Panduan

Surat Beranak Wajib Bawa Original Nak Mudah Buat Passport Anak Dr Say Kongsi Panduan

papar berkaitan - pada 17/6/2022 - jumlah : 185 hits
Sejak kerajaan membenarkan perjalanan keluar negara ramai yang sudah mula merancang untuk membawa anak bercuti ke luar negara Pun begitu proses membuat passport yang sukar terutama terpaksa membuat temujanji dan sebagainya membuatkan kita b...
Pengguna Ps5 Kini Lebih Mudah Kongsi Video Amp 039 Gameplay Amp 039 Di Tiktok Atau Reels

Pengguna Ps5 Kini Lebih Mudah Kongsi Video Amp 039 Gameplay Amp 039 Di Tiktok Atau Reels

papar berkaitan - pada 17/6/2022 - jumlah : 120 hits
PlayStation kini mengumumkan sebuah fungsi baharu pada Share Factory Studio yang dikenali sebagai Bits Menerusinya pengguna PS5 boleh menyunting rakaman nbsp gameplay dengan mudah mengikut cita rasa masing masing Tambahan lagi terdapat juga...
Pembayaran Tanpa Tunai Lebih Mudah Dengan Aplikasi Semuapay

Pembayaran Tanpa Tunai Lebih Mudah Dengan Aplikasi Semuapay

papar berkaitan - pada 22/6/2022 - jumlah : 140 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraApa khabar rakan rakan dan pembaca semua Alhamdulillah kali ini aku nak kongsikan dengan anda semua tentang satu aplikasi yang memudahkan urusan seharian anda Aplikasi yang aku nak kongsikan ini dikenali s...
Salah Pilih Tanah Hasilnya Pokok Kurus Tak Bermaya Ini Panduan Mudah Buat Newbie

Salah Pilih Tanah Hasilnya Pokok Kurus Tak Bermaya Ini Panduan Mudah Buat Newbie

papar berkaitan - pada 21/6/2022 - jumlah : 194 hits
Kualiti tumbuhan berpasu bergantung pada jenis tanah atau medium yang digunakan Oleh sebab itu pemilihan jenis medium tanaman yang bakal digunakan adalah penting Jika anda lebih gemar membeli medium tanaman yang terdapat di kedai atau nurse...
Will Smith Rancang Muncul Semula Dengan Filem I Am Legend 2 Selepas Insiden Menampar Chris Rock

Will Smith Rancang Muncul Semula Dengan Filem I Am Legend 2 Selepas Insiden Menampar Chris Rock

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 188 hits
Bintang Hollywood dilaporkan sedang merancang untuk muncul semula dengan filem baharunya selepas dilanda kontroversi di pentas Oscar di mana dia telah menampak pelawak Chris Rock di khalayak ramai nbsp Ekoran tindakannya itu Will dikenakan ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api

Kp Umno Tidak Perlu Layan Teguran Dari Sikitol Kluster Pengkhianat

Rights Group Calls For Police Probe Into Inciting Statements On Allah Socks

In Src International Civil Suit Former Director Says Najib Was Chess Grandmaster In Company S Scheme Of Things