Panduan Mesra Muslim Ke Tempat Yang Tersembunyi Di Shinjuku Tokyo


Beritahu sesiapa sahaja yang anda telah menempah perjalanan ke Tokyo, dan salah satu perkara pertama yang mereka tanya adalah mungkin anda akan melawat Shinjuku semasa anda berada di sana! Kejiranan ini adalah salah satu daripada tempat yang paling sibuk dan paling popular, dan jalan-jalannya penuh dengan “ocals” dan juga bersama pelancong sepanjang waktu dan sepanjang hari.
Terletak bersebelahan dengan daerah Shibuya dan Harajuku yang terkenal, Shinjuku terkenal dengan pelbagai pilihan membeli-belah dan merupakan salah satu tempat membeli-belah di kota. Tetapi apa lagi yang perlu dilakukan di Shinjuku selain membeli-belah (atau mengambil perjalanan sehari ke Gunung Fuji)? Kami mempunyai senarai yang sempurna tentang apa yang perlu dilakukan, melihat, makan, membeli, dan juga tempat solat sewaktu berada di sana!
 
Apa yang perlu dilakukan & lihat
Walaupun sesetengah tarikan di Shinjuku yang paling popular adalah selalu berkunjung, terdapat banyak permata tersembunyi yang pengunjung (atau penduduk tempatan!) Sering terlepas. Senarai 8 tarikan kami meliputi kedua-dua popular dan juga luar biasa, dengan banyak pilihan untuk keluarga juga!
 
Taman Negara Shinjuku Gyoen
 
Shinjuku Gyoen adalah salah satu tarikan paling terkenal di Tokyo, dan ia tidak sukar untuk difahami. Alasannya adalah gabungan 3 jenis taman yang membuat paparan yang indah sepanjang musim. Taman Tradisional Jepun terdiri daripada kolam yang dipenuhi dengan pulau kecil, jambatan, dan “pavilion” yang mewujudkan ruang yang tenang di antara alam semulajadi. Taman Formal Perancis dalam perbandingan lebih simetris dalam susun aturnya, dengan mawar dan pokok “sycamore” yang melancarkan laluannya. Akhirnya, Taman Landskap Inggeris adalah padang yang luas dengan padang terbuka yang dikelilingi oleh pokok-pokok berbunga yang membuatkan padang itu kelihatan warna warni sepanjang tahun. Terdapat juga sebuah rumah hijau yang mempamerkan lebih banyak tumbuhan tropika, dan pelbagai “rest rest” yang tersebar di seluruh taman untuk anda berehat.
 
P.S. Kerusi roda yang percuma untuk disewa boleh didapati di pintu masuk dan pusat servis, dan loker syiling disediakan (300 yen untuk kecil, 500 yen untuk satu besar) menjadikannya mudah bagi keluarga untuk melawat tanpa perlu risau tentang membawa banyak bagasi di sekitar!
 
Alamat: 11 Naito-machi, Shinjuku-ku, Tokyo 160-0014
Waktu beroperasi:
1 Okt hingga 14 Mac: 9 pagi – 4 petang setiap hari (pintu ditutup pada 4.30 petang)
15 Mac hingga 30 Jun: 9 pagi – 5.30 petang setiap hari (pintu ditutup 6 petang)
1 Jul hingga 20 Ogos: 9 pagi – 6.30 petang setiap hari (pintu tutup pukul 7 malam)
21 Ogos hingga 30 Sep: 9 pagi – 5.30 petang setiap hari (pintu ditutup 6 petang)
 
Yuran kemasukan: 500 yen (Dewasa), 250 yen (Lebih tua dari 65 tahun dan pelajar dengan ID sah), FOC (Kanak-kanak berumur 15 tahun ke bawah)
 
Website
 
Hanazono-jinja Shrine
 
Kuil Hanazono adalah salah satu tempat kuil yang kurang dikenali di Tokyo, tetapi ia patut dilawati untuk dapat melihat seni bina mudah dan pintu suci yang terang tanpa perlu risau tentang orang ramai – menjadikannya tempat perdamaian yang jarang berlaku di kawasan kejiranan ini. Tempat suci itu dipindahkan ke lokasi semasa antara 1624-1644, walaupun struktur semasa dibina pada tahun 1965 selepas banyak renovasi. Pengunjung bukan Shinto sentiasa dijemput untuk melawat kuil Shinto dan tidak dikehendaki untuk mengambil bahagian dalam mana-mana upacara atau upacara yang sedang berlangsung.
 
Alamat: 5 Chome-17-3 Shinjuku, Bandar Shinjuku, Tokyo 160-0022
Waktu beroperasi: 24 jam setiap hari
Yuran Kemasukan: FOC
 
Bangunan Kerajaan Metropolitan Tokyo
 
Shinjuku terkenal dengan Daerah Pencakar Langit yang menjulang tinggi, dan tidak ada tempat yang lebih baik untuk melihat permandangan di Tokyo dari bahagian atas Bangunan Kerajaan Metropolitan Tokyo! Observatori terdiri daripada 2 menara (menara utara sedang menjalani pengubahsuaian dari Mei 2019-Jan 2020, tetapi menara Selatan tetap terbuka kepada pengunjung) dan merupakan bangunan tertinggi di Tokyo hingga 2007. Bergantung kepada cuaca hari ini, anda mungkin dapat untuk melihat mercu tanda terkenal seperti Gunung Fuji, Tokyo “Skytree”, dan juga Kuil Meiji dari dek!
Alamat: 2 Chome-8-1 Nishishinjuku, Bandar Shinjuku, Tokyo 163-8001
Waktu Pembukaan: 9.30 pagi – 11 malam (kemasukan terakhir 10.30 malam) setiap hari, ditutup pada hari Selasa 1 dan 3 setiap bulan, 29 Disember-3 Jan kecuali Jan 1
Yuran Kemasukan: FOC
 
Dataran Merdeka Shinjuku
 
Shinjuku mungkin dikenali kerana sibuk dan aktif sepanjang masa, tetapi itu tidak bermakna anda tidak boleh mengambil sedikit masa untuk hanya duduk dan berjemur di atmosfer semasa anda berehat. Dataran Merdeka Shinjuku adalah tempat yang sempurna untuk berehat, tepat di pinggir kawasan pencakar langit dan Dewan Bandaraya Tokyo yang berdekatan. Taman ini mengandungi air terjun dan air terjun kecil, dan banyak pekerja pejabat dari bangunan di sekeliling membawa kotak bento mereka untuk duduk dan makan tengah hari di antara pokok. Terdapat juga sebuah kuil kecil (Kuil Kumano) di sudut taman yang boleh anda lawati!
P.S. Taman ini kadang-kadang berpindah ke pasar jalanan pada hujung minggu, jadi pastikan anda berada di sana untuk memeriksa barang-barang bekas atau murah dari penduduk tempatan!
 
Alamat: 2 Chome-11 Nishishinjuku, Bandar Shinjuku, Tokyo 160-0023
Waktu Pembukaan: 24 jam sehari
Yuran Kemasukan: FOC
 
Muzium Mainan Tokyo
 
Ibu bapa dan anak-anak juga akan menyukai sekolah rendah yang diubah suai ini, yang mengandungi paparan mainan serta pameran interaktif dan bilik untuk kanak-kanak untuk diterokai. Dijalankan oleh Persatuan Mainan Jepun yang baik, beberapa bilik di dalam muzium ini termasuk Bilik Bayi Kayu (direka untuk kanak-kanak berumur 2 dan ke bawah, termasuk terowong “slaid” dan merangkak), “Toy Square Yellow” (mainan yang menunjukkan konsep ilmiah), dan Galeri Mainan yang Baik (mainan yang diiktiraf dengan membantu perkembangan kanak-kanak). Terdapat juga bengkel kraf yang disediakan untuk seluruh keluarga untuk menikmati!
 
Alamat: 4 Chome-20 Yotsuya, Bandar Shinjuku, Tokyo 160-0004
Waktu Pembukaan: 10 pagi – 4 petang (Jumaat-Rabu, kemasukan terakhir 3.30 petang), ditutup pada hari Khamis dan cuti khas
Yuran kemasukan: 800 yen (Dewasa), 500 yen (Yang berusia 65 tahun ke atas, dan kanak-kanak di atas 6 bulan), 1200 yen (Dewasa + Tiket pasangan kanak-kanak)
Website (English-version PDF) | Instagram
 
Muzium Samurai
 
Terletak di daerah Kabukicho yang moden, tersembunyi sebuah muzium ini didedikasikan untuk mempamerkan dan mendidik pengunjung tentang samurai yang terkenal. Perisai samurai sebenar dan katana (pedang Jepun) dipaparkan, dan kemasukan muzium juga memberi hak anda untuk mencuba dan mengambil gambar dengan helmet samurai dan baju perang! Pertunjukan pedang selama 15 minit juga berlaku setiap jam antara jam 2 petang hingga 5 petang (4 jumlah menunjukkan), dan anda boleh mendaftar untuk kelas berbayar tambahan pada kaligrafi untuk melukis kepingan anda sendiri untuk dibawa pulang.
 
Alamat: 2-25-6 Kabukicho | Eiwa Dairoku Bldg 1F, Shinjuku, Tokyo 160-0021
Waktu pembukaan:
10.30 pagi – 9 malam (Isnin-Khamis, kemasukan terakhir pukul 8.30 malam)
10.30 pagi – 8 malam (Jumaat-Sun, catatan terakhir 7.30 petang)
Yuran kemasukan: 1,900 yen (Dewasa), 800 yen (Kanak-kanak berumur 3-12 tahun), FOC (Kanak-kanak berumur bawah 3 tahun)
 
Website | Facebook | Instagram
 
Muzium Bersejarah Shinjuku
 
Peminat sejarah juga perlu membuat lawatan ke Muzium Bersejarah Shinjuku sebelum mereka meninggalkan kejiranan ini. Walaupun tidak sebagai besar atau terkenal sebagai Muzium Edo-Tokyo, muzium kecil ini merupakan keajaiban yang kurang jelas tentang kejiranan yang mempamerkan artefak yang berasal dari 12,000 B.C. ke era pasca Perang Dunia ke-2. Pameran ini merupakan sekilas ke dalam kehidupan sehari-hari Shinjuku dan penduduknya – anda dapat melihat pengangkutan bas Edo-zaman yang sebenar, rekreasi miniatur mengenai rumah dan bilik apa saja, dan lebih banyak lagi!
 
Alamat: 12-16 Yotsuya Saneicho, Shinjuku-ku, Tokyo 160-0008
Waktu Pembukaan: 9.30 pagi – 5.30 petang (kemasukan terakhir 5 petang), ditutup pada Isnin ke-2 dan ke-4 bulan ini, dan antara 29 Dis-3 Jan
Yuran Kemasukan: 300 yen (Dewasa), 100 yen (Kanak-kanak)
 
Ninja “Trick House”
 
Sekiranya anda telah melawat samurai, maka anda juga perlu melawat ninja itu sahaja untuk mengumpul pengalaman tradisional Jepun anda! Ninja “Trick House” adalah pengalaman interaktif yang membawa anda lebih dekat kepada cerita-cerita yang mengejar ninjas yang bersembunyi di dalam bayang-bayang. Anda boleh mengalami melontar shuriken (senjata melontar tangan), pelajari apa perbezaan antara samurai dan ninja, dan mengambil gambar dengan ninja kehidupan sebenar
P.S. Sila ambil perhatian bahawa tiada lif dan kemudahan terletak di tingkat 4.
Alamat: 2-28-13 Kabuki-cho | Daiichi Wako Bld. 4F, Shinjuku-ku, Tokyo
Waktu Pembukaan: 10 pagi – 6.30 petang (Khamis-Isnin, kemasukan terakhir 6 petang), ditutup pada hari Selasa dan Rabu
Tempahan: Borang dalam talian atau e-mel [email protected] untuk maklumat lanjut
Yuran Kemasukan: 1,500 yen (Semua pelawat yang berumur 3 tahun ke atas), FOC (kanak-kanak berumur 3 tahun ke bawah)
Website | Facebook
 
Di mana hendak berbelanja
Ia tidak akan menjadi panduan yang tepat untuk Shinjuku tanpa bahagian membeli-belah! Walaupun terdapat banyak kedai kecil yang menghiasi jalan-jalan, ini adalah 3 kedai-kedai terbesar di kawasan itu sehingga anda tahu di mana tawaran terbaik adalah jika anda berada di sana untuk hanya satu atau dua hari
 
Don Quijote
 
Don Quijote adalah kedai diskaun terbesar di Jepun, dan mempercayai kami apabila kami mengatakan bahawa anda boleh mencari kedai yang tersebar di seluruh Tokyo. Outlet Shinjuku Higashiguchi sebenarnya merupakan yang terbesar di kota ini, menjadikannya satu jenis daya tarikan sendiri! Kedai serbaguna ini menjual segala-galanya dari minuman dan makanan ringan, untuk hadiah-hadiah dan cenderahati yang berpatutan. Anda boleh membuat pembelian bebas cukai di sini juga, dan menghantarnya terus ke lapangan terbang untuk anda!
 
Alamat: 1-16-5 Kabuki-cho Shinjuku-ku Tokyo, JAPAN, 160-0021
Waktu Pembukaan: 24 jam sehari
 
BICQLO
 
Secara individu, “BicCamera” dan Uniqlo adalah dua kedai rantaian yang paling terlihat dan di mana-mana di Jepun. BicCamera menjual pelbagai peralatan elektronik, perkakas rumah, dan aksesori telefon pintar, sedangkan Uniqlo telah menjadi terkenal di seluruh dunia untuk reka bentuk pakaian yang ringkas dan berpatutan. Bangunan “BICQLO” yang menakjubkan di Shinjuku menggabungkan kedua-dua kedai menjadi 9 tingkat yang mengagumkan, yang bermaksud anda akan dapat membeli apa sahaja yang anda perlukan untuk menyelesaikan perjalanan anda di satu tempat sahaja!
 
Alamat: 〒160-0022 3-29-1, Shinjuku, Shinjuku-ku, Tokyo
Waktu Pembukaan: 10 pagi – 10 malam setiap hari
 
Menara Rekod
 
Pencinta muzik terikat untuk berhenti oleh Menara Rekod jika mereka pernah berada di Tokyo. Jepun, pada umumnya, masih merupakan pasaran besar untuk CD dan format muzik analog lain – itulah sebabnya kedai-kedai besar seperti Menara Rekod masih boleh berkembang maju! Menara Rekod juga merupakan tempat untuk peminat luar negara yang tidak dapat mencari barangan atau cakera kumpulan Jepun dan penyanyi kegemaran mereka di negara mereka sendiri, dan cawangan Shinjuku sangat istimewa kerana ia mempunyai lantai yang khusus untuk rekod vinil! Lebih 70,000 rekod terletak dan dijual di tingkat 10 bangunan besar-besaran ini menjadikannya mesti dikunjungi untuk peminat vinil tegar!
 
Alamat: 3 Chome−37−1 | Flags 7~10F, Bandar Shinjuku, 160-0022 Tokyo
Waktu pembukaan: 11am – 11pm setiap hari
 
Apa yang boleh di makan
Ini adalah 4 restoran makanan halal tempatan yang anda tidak boleh ketinggalan semasa anda berada di kawasan itu! Lihat panduan kami untuk makanan Jepun halal di Tokyo untuk mendapatkan lebih banyak idea mengenai tempat untuk mengambil makanan semasa anda berada di bandar ini!
 
Shinjuku Gyoen Ramen Ouka
 
Shinjuku gyoen ramen ouka Ini adalah salah satu restoran ramen yang lebih unik di Tokyo kerana ramen mereka dihidangkan dengan semangkuk nasi, dan anda perlu makan dengan sup dari mangkuk Ramen! Selain itu, hidangan itu cukup besar (anda juga boleh membuatkan ramen anda menjadi besar) DAN ia datang dengan ayam panggang dan yakitori sebagai sebahagian daripada set. Kami ingin mengesyorkan pada anda untuk melawat tempat ini ketika perut kosong atau anda boleh memilih untuk bahagian yang lebih kecil jika anda tidak berasa sangat lapar!
Status Halal: Milik Orang Islam
Alamat: 1 Chome-11-7 Shinjuku, Tokyo 160-0022
Waktu pembukaan:
Isnin hingga Khamis – 2 petang hingga 10 malam
Jumaat – 6 petang hingga 10 malam
Sabtu, Ahad dan Cuti Umum – 1 petang hingga 10 malam
 
Menya Kaijin
 
Mahu perubahan dari sup ayam / miso khas? Anda perlu melawat Menya Kaijin dan cuba ramen makanan laut mereka! Hidangan berasaskan ikan dan makanan laut adalah jelas & benar-benar ringan tetapi masih sangat lazat. Ia juga terletak di tengah-tengah Tokyo, Shinjuku, yang sangat mudah untuk sampai ke sana!
 
Status Halal: Oleh kerana ini bukan restoran bersertifikat halal, kami menasihati pembaca kami untuk menjamu selera dengan budi bicara anda sendiri. Juga, biarkan pelayan tahu terlebih dahulu bahawa anda tidak mahu bola ayam ditambah ke sup anda!
 
Alamat: 3-35-7 Shinjuku, Shinjuku-ku, Tokyo 160-0022
Waktu pembukaan:
Isnin hingga Jumaat – 11 pagi hingga 3 petang, 4.30 petang hingga 11.30 malam
Sabtu dan PH – 11 pagi hingga 11.30 malam
Ahad – 11 pagi – 11 malam
 
CoCo Ichibanya Shinjuku Kabukicho
 
Sekarang anda boleh menikmati kari halal Jepun di kedai CoCo Ichibanya “Curry House” yang pertama kali diiktiraf Halal di Akihabara dan Shinjuku! Outlet Shinjuku baru dibuka pada 2018, dan telah menerima persijilan halal dari Persatuan Halal Nippon Asia (NAHA). Tahap rempah yang terdiri daripada tidak pedas hingga 10, dan nikmati kari kaya yang dihiasi dengan potongan ayam, daging lembu, makanan laut, atau sosis ayam!
Status Halal: Sijil Halal
Alamat: 1-19-3 Kabukicho | Kabukicho Shotengai Shinkou Banggunan Kumiai B1F, Kabukicho, Shinjuku, 160-0021 Tokyo
Waktu Pembukaan: 11 pagi – 10.30 malam (tempahan terakhir 10 malam) setiap hari
 
YOSHIYA
 
Yoshiya mengkhususkan diri dalam halal washoku (masakan tradisional Jepun) dan mereka juga menyajikan hidangan bermusim dari wilayah Saga. Kedai Shinjuku mereka sangat kecil yang terletak di stesen metro Shinjuku yang boleh menjadi agak sukar untuk ditemui pada mulanya, tetapi kami fikir ia lebih bernilai daripada usaha! Di sinilah anda boleh mendapatkan tempura halal, soba, dan ayam tanpa perlu risau!
 
Status Halal: Diperakui halal dan menawarkan menu yang disahkan halal (disahkan oleh Majlis Halal Kyoto).
Alamat: Shinjuku Metro Restaurant Floor B1F, 1-1-2 Nishishinjuku, Shinjuku-ku, Tokyo
Waktu Pembukaan: 11 pagi – 10.30 malam (tempahan terakhir 10 malam) setiap hari
 
Di mana hendak menunaikan solat
Akhir sekali, ini adalah 3 tempat menunaikan solat yang sangat mudah untuk diperhatikan sebelum anda membuat perjalanan ke kejiranan.
 
Masjid Al Ikhlas
 
Masjid Al-Ikhlas di Shinjuku sebenarnya tidak jauh dari halal CoCo Ichibanya outlet – jadi sekarang anda akan tahu di mana hendak pergi mencari makanan selepas anda solat! Walaupun ruang kecil, masjid ini menjadi tumpuan penting bagi masyarakat Islam tempatan dan anda akan merasa betul di rumah sebaik sahaja anda melangkah masuk
 
Alamat: 1 Chome-3-10 Kabukicho, Bandar Shinjuku, Tokyo 160-0021
Waktu beroperasi: 24 jam setiap hari
Facebook
 
Takashimaya Shinjuku
 
Takashimaya adalah rantaian kedai serbaneka yang besar di Jepun, dan mereka mendirikan bilik sembahyang di outlet Shinjuku khusus untuk menampung jumlah pelancong Muslim yang semakin ramai ke bandar dan kejiranan. Terletak di tingkat 11, bilik ini terletak bersebelahan dengan tempat mengambil wudhu (wudhu) dalam bilik itu sendiri. Ingatlah untuk membawa bersama sejadah sendiri kerana tidak disediakan!
 
Kemudahan solat: Qiblat, kawasan wudhu, dan pembahagian kepada bahagian lelaki dan wanita.
Alamat: 11F, -24-2 Sendagaya, Shibuya, Tokyo 151-8580
Waktu Pembukaan: 10 pagi – 8 malam (Sun-Thurs), 10 pagi – 8.30 malam (Jumaat-Sabtu)
 
LAOX Shinjuku
 
LAOX adalah satu lagi rangkaian kedai jabatan bebas cukai, outlet Shinjuku mereka termasuk ruang solat untuk pelawat Islam itu adalah alasan lain untuk membayar mereka melawat! Bilik solat wanita berada di tingkat 6, sedangkan bilik solat lelaki berada di tingkat 7. Wudhu boleh diambil di bilik air berdekatan, dan ambil perhatian bahawa ruang itu hanya cukup besar untuk 2 orang pada satu masa.
 
Kemudahan solat: sejadah disediakan. Ingat untuk membawa pakaian yang menutup aurat dan semak semula Qiblat pada telefon atau kompas anda sebelum menunaikan solat.
Alamat: 6F dan 7F, MetLife · JTB Shinjukusquare Banggunan 5F-8F, 3-1-20 Shinjuku, Shinjuku-ku, Tokyo
Waktu Pembukaan: 10 pagi – 8 malam setiap hari
 
Kami berharap panduan ini dapat membantu anda menemui kejayaan kejiranan yang luar biasa, dan membolehkan anda memulakan perancangan perjalanan di Tokyo hebat! Lihat panduan kejiranan Asakusa kami untuk mengetahui lebih banyakt tempat tersembunyi di kawasan kejiranan yang popular, jangan lupa semua panduan perjalanan ke Jepun kami yang lain juga!
The post Panduan Mesra Muslim Ke Tempat Yang Tersembunyi Di Shinjuku, Tokyo appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/panduan-mesra-muslim-ke-tempat-yang-tersembunyi-di-shinjuku-tokyo/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Salamweb Pelayar Web Patuh Syariah Dan Mesra Muslim

Salamweb Pelayar Web Patuh Syariah Dan Mesra Muslim

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 337 hits
Dah banyak pelayar web berasaskan Chromium di luar sana Kenapa nak wujudkan satu lagi fork di atas lambakan yang sudah sedia ada Itulah dia persoalan yang cuba dijawab oleh SalamWeb Pelayar ini sama juga seperti Brave Opera dan Edge adalah ...
Tempat Makan Sedap Di Kelantan Maggie Tiram Pokweil

Tempat Makan Sedap Di Kelantan Maggie Tiram Pokweil

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 990 hits
Oyster atau tiram sejenis makanan laut yang menjadi menu wajib
Demonstran Terus Serang Gedung Bpk Tempat Brimob Bertahan

Demonstran Terus Serang Gedung Bpk Tempat Brimob Bertahan

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 142 hits
Hingga pukul 19 00 WIB demonstran yang sebagian besar berseragam pelajar masih menyerbu Gedung Badan Pemeriksa Keuangan di Jalan Gatot Subroto Jakarta Polisi sudah mengimbau mereka untuk pulang
Pemerintah Ingin Ibu Kota Baru Jadi Pilihan Tempat Tinggal Individu Unggulan Dunia

Pemerintah Ingin Ibu Kota Baru Jadi Pilihan Tempat Tinggal Individu Unggulan Dunia

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 169 hits
Kementerian Pekerjaan Umum dan Perumahan Rakyat bakal membuka sayembara desain ibu kota baru pada Rabu 2 Oktober besok Menteri Basuki menjelaskan pemerintah juga mau desainer ibu kota baru nantinya bisa merancang sebuah kawasan yang menarik...
Facebook Tempat Tempat Menarik Di Cameron Higlands

Facebook Tempat Tempat Menarik Di Cameron Higlands

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 288 hits
Laman Facebook seterusnya yang ingin saya cadangkan kepada anda untuk sertai adalah Laman Facebook Tempat Tempat Menarik di Cameron Highlands Dah nama laman facebook ini sendiri bertajuk sedemikian maka anda tentu dapat meneka akan isi kand...
Minyak Rambut Bunga Raya Lumooq S Terbaik Keluaran Muslim Dapatkan Disini

Minyak Rambut Bunga Raya Lumooq S Terbaik Keluaran Muslim Dapatkan Disini

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 1413 hits
Minyak Rambut Bunga Raya Lumooq s Dapat membantu Mewangikan rambut Sangat sesuai untuk yang berhijab berkopiah dan bertopi Menghilangkan kelemumur Melembutkan rambut Menghilangkan kegatalan kulit kepala Membantu menyuburkan rambut Harga mam...
Kaedah Mudah Bantu Pengguna Cari Kedai Muslim

Kaedah Mudah Bantu Pengguna Cari Kedai Muslim

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 485 hits
1 Bila orang sebangsa dan seagama dengan kita buat benda bodoh perbuatan jahat perkara jahil orang kita mesti kecam Namun bila ada orang cuba melakukan suatu hal yang baik untuk kaum dan agama pasti ada juga orang kita yang kecam kutuk sind...
Eks Anggota Dprd Jember Koma Usai Dikeroyok Di Tempat Karaoke

Eks Anggota Dprd Jember Koma Usai Dikeroyok Di Tempat Karaoke

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 132 hits
Akibat pengeroyokan itu Maman yang menjabat sebagai anggota DPRD Jember periode 2014 2019 mengalami luka berat di bagian leher dan kepala retak
Shadharwan Of The Ka Bah Dipercayai Tempat Malaikat Mengajar Nabi Muhammad Cara Berwudhu Dan Solat

Shadharwan Of The Ka Bah Dipercayai Tempat Malaikat Mengajar Nabi Muhammad Cara Berwudhu Dan Solat

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 695 hits
The Shadharwan of the Ka bah Sesiapa yang pernah mengerjakan Haji dan Umrah akan melakukan tawaf samada tawaf rukun maupun tawaf sunat Sesiapa yang berpeluang menghampiri dinding Kaabah atau mendekati pintu Kaabah lihatlah di bahagian bawah...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega