Panduan Menentukan Bilangan Minggu Akademik Sekolah Dan Jadual Waktu Kssr


Seringkali apabila berlakunya pemantauan akademik oleh Jemaah Nazir, antara perkara pokok yang disemak adalah jumlah minggu akademik sesuatu sekolah.
Bagaimana ia disusun? Pukul berapa murid pulang? Kenapa terlalu lewat? Kenapa terlalu lewat? Mengapa Rancangan Pengajaran Tahun (RPT) guru ada yang tidak sama dengan jumlah bilangan minggu akademik? Mengapa tidak selari?Sebagai pentadbir, keselarian perkara-perkara di atas perlu dipertimbangkan bagi memastikan kelancaran proses pdp, serta perkara-perkara lain yang berkaitan dengan pengurusan murid dan sekolah.

Jom kita lihat bagaiaman proses penentuan minggu akademik ini secara asasnya dilakukan. Kredit untuk blog Majlis Guru Besar Selangor yang menyediakan teks dan panduan ini di blog mereka.

**********************************
Sebelum memulakan kalender persekolahan, pentadbir perlu menentukan bilangan minggu Kalender Akademik sekolah masing-masing.

 Kalender akademik ialah minggu-minggu yang ditetapkan berlakunya proses Pembelajaran dan Pemudahcaraan (P&Pc) di sekolah. Ini bermakna kini sekolah telah diberi autonomi dalam menentukan corak perjalanan pendidikan di sekolah masing-masing.

Berikut ialah panduan ringkas untuk menyediakan Kalender Akademik.

Tiga perkara asas:
Kalender PersekolahanKalender Akademik SekolahMuktamadkan Jadual Waktutetapkan sama ada Tasmik di dalam atau di luar jadual waktupertimbangkan keperluan tambah/kurang period bagi sesuatu mata pelajaran mengikut kesesuaian dan keperluan sekolahpertimbangkan berdasarkan bilangan guru mengikut opsyen yang ada di sekolah
**********************************
1. KALENDAR PERSEKOLAHAN

Saban tahun akan dikeluarkan edaran pemakluman Penggal Persekolahan seperti contoh di bawah.
Kalender Persekolahan yang dikeluarkan oleh KPM
Minggu Persekolahan = 11 + 9 + 11 + 12 = 43 minggu
Cuti Sekolah = 1 + 2 + 1 + 5 = 9 mingguDaripada situ pentadbir boleh mula membahagi 43 minggu persekolahan dan 9 minggu cuti sekolah dalam jadual Kalender Persekolahan 2017.

Tentukan tarikh mula dan tarikh akhir bagi setiap minggu untuk memudahkan semakan sekiranya timbul kekeliruan.

Kalender Persekolahan diterjemahkan mengikut minggu-minggu persekolahan oleh sekolahNombor minggu perlu jelas dan JANGAN masukkan minggu cuti sekolah (diwakili lorekan warna hitam) dalam kiraan Minggu Persekolahan. Jika disemak semula kiraan minggu dalam jadual di bawah, ia perlu selari dengan siaran Penggal Persekolahan di atas.

2. KALENDAR AKADEMIK

Setelah jadual Minggu Persekolahan disiapkan, dapatkan siaran Cuti Perayaan dan Cuti Umum Persekutuan dan Negeri.

Contoh Takwim Cuti Perayaan yang dikeluarkan oleh KPMCuti Kelepasan Am yang berkaitan dengan negeri masing-masingMasukkan cuti-cuti perayaan tersebut ke dalam jadual Kalender Persekolahan. Seperti di bawah dapat dilihat, 3 cuti perayaan utama (Hari Raya, Tahun Baru Cina dan Deepavali) masing-masing membawa cuti seminggu bagi setiap perayaan tersebut (diwakili warna kelabu). Ini bermakna tiga minggu tersebut tidak berlaku proses P&Pc maka ia tidak boleh diambil kira ke dalam minggu Kalender Akademik.

Masukkan juga cuti-cuti umum (diwakili warna merah) bagi memudahkan dilihat sama ada sesuatu minggu itu terlalu banyak cuti umum selain dari menyenangkan pihak yang ingin merancang takwim aktiviti sekolah.
Berdasarkan surat siaran cuti perayaaan dan cuti umum, ia dimasukkan dalam Jadual Minggu Kalender PersekolahanSepintas lalu dapat dilihat sekurang-kurangnya 3 minggu sudah tidak boleh dimasukkan dalam Kalender Akademik kerana sekolah bercuti sempena Cuti Perayaan. Ini bermakna kini bilangan minggu Kalender Akademik yang mungkin ialah hanya 40.

Sekolah perlu memasukkan minggu peperiksaan ke dalam Jadual Minggu Kalender Persekolahan. Misalnya seminggu untuk Peperiksaan Pertengahan Tahun dan seminggu lagi untuk Peperiksaan Akhir Tahun (rujuk jadual di bawah). Maka bilangan Minggu Kalender Akademik yang mungkin hanya berbaki 38 minggu.
Berdasarkan Kalender Persekolahan di atas, pihak sekolah hanya boleh menetapkan maksimum bilangan minggu Kalender Akademiknya ialah 38 (43 - 5 = 38) iaitu setelah ditolak dengan 3 minggu cuti perayaan dan 2 minggu peperiksaan. Katakan sekolah memerlukan 2 minggu lagi untuk urusan pelbagai (misalnya Ujian Bulanan, Hari Anugerah Cemerlang, Sukan, Perkhemahan) maka minggu Kalender Akademik yang boleh dipilih ialah 36 minggu.

3. MUKTAMADKAN JADUAL WAKTU

Setelah ditetapkan bilangan Minggu Kalender Akademik, maka barulah boleh dirancang bilangan masa minimum bagi setiap mata pelajaran seperti yang ditetapkan dalam SPI 8/2016.

Sebelum memulakan kiraan, ada baiknya difahami dahulu tentang maksud petak bagi jadual tahap 1 dan jadual tahap 2 pada masa ini.

Petak sebenarnya merujuk bilangan masa/period dalam jadual waktu. Bagi Tahap 1, pada masa ini (KSSR) bilangan petak seminggu termasuk perhimpunan dan Tasmik ialah 48 sementara bagi tahap 2 pula ialah 52. Sila rujuk rajah di bawah.
Katakan akhirnya kita pilih untuk melaksanakan 36 minggu Kalender Akademik, maka kandungan jadual waktu sekolah kita boleh seperti berikut:
Tahun 1 (Cara kiraan ini terdapat dalam bahan jerayawara KSSR Semakan 2017 oleh BPK)Bilangan masa seminggu bagi setiap mata pelajaran ialah di lajur C. Misalnya mata pelajaran Bahasa Melayu memerlukan 11 masa seminggu, Bahasa Inggeris pula 9 masa minggu, Matematik 6 masa seminggu dan akhirnya Tasmik 2 masa seminggu. Ini menjadikan jumlah waktu belajar seminggu bagi Tahun 1 ialah 47 waktu.

Lajur E menunjukkan lebihan/kekurangan jam belajar setahun bagi setiap mata pelajaran. Jika dilihat, mata pelajaran Bahasa Inggeris dijangka mempunyai lebihan 2 jam belajar dari masa minimum yang ditetapkan berbanding dengan Matematik dan Pendidikan Agama Islam yang mempunyai lebihan 6 jam setiap satu. Oleh itu penambahan masa bagi mata pelajaran Bahasa Inggeris mungkin boleh jadi pertimbangan utama bagi sesebuah sekolah untuk memastikan jam setahun dapat dipenuhi.

Jika sekolah bercadang untuk kekal belajar 48 waktu seminggu (sama seperti jadual Tahap 1 2016), maka bolehlah pihak sekolah menambah 1 lagi masa bagi mana-mana mata pelajaran yang dirasakan sesuai dengan sekolahnya.

Namun ambil kira faktor kecukupan guru mata pelajaran yang ingin kita tambah sebelum membuat keputusan. Misalnya andai kata sekolah ini agak lemah dalam Matematik, maka Guru Besar boleh menambah masa belajar 1 masa lagi dalam seminggu bagi mata pelajaran Matematik iaitu bertambah dari 6 masa ke 7 masa seminggu. Maka kini ia akan kelihatan seperti berikut:

Masa Matematik ditambah 1 masa menjadikan masa belajar seminggu ialah 48 masaTahun 2 dan Tahun 3Tahun 4, Tahun 5 dan Tahun 6Bilangan Petak di Jadual Waktu Kelas (termasuk Tasmik) bagi Tahun 1-6 Berdasarkan Bilangan Minggu Kalender Akademik.Tiga jadual yang berikut menunjukkan keperluan minimum bilangan masa seminggu bagi setiap mata pelajaran untuk Tahun 1 (KSSR Semakan 2017) dam tahun 2 hingga 6 (KSSR).

Jadual ini hanya menunjukkan pilihan bilangan minggu Kalender Akademik dari 35 hingga 40 sahaja.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2020/01/panduan-menentukan-bilangan-minggu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Garis Panduan Murid Islam Sertai Pesta Ponggal Di Sekolah Kpm

Garis Panduan Murid Islam Sertai Pesta Ponggal Di Sekolah Kpm

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 835 hits
Satu surat dikeluarkan oleh Sektor Operasi Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia bertarikh 13 Januari 2020 memaklumkan bahawa penyertaan masyarakat muslim dalam perayaan Pesta Ponggal adalah haram terutamanya upacara memasak nasi susu Ini...
Aktiviti Keagamaan Di Sekolah Dikatakan Jejas Akademik Anak Anak

Aktiviti Keagamaan Di Sekolah Dikatakan Jejas Akademik Anak Anak

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 179 hits
Macam macam isulah sekarang ni kan Sehinggakan isu agama sendiri dipersoalkan Bagi mereka yang dah biasa duduk asrama mesti takde masalah dengan rutin dan aturan kehidupan di sana Namun di sekolah biasa juga dah banyak buat aktiviti kerohan...
Buku Panduan Pelaksanaan Program Bimbingan Di Sekolah Berasaskan Skpmg2

Buku Panduan Pelaksanaan Program Bimbingan Di Sekolah Berasaskan Skpmg2

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 1854 hits
Buku Panduan Pelaksanaan Program Bimbingan di Sekolah ini dapat membantu pengetua guru besar dalam membimbing barisan pemimpin pertengahan guru guru dan KP di sekolah Malahan pegawai pegawai di PPD JPN mahupun KPM boleh menjadikan Rubrik Sk...
Panduan Pengurusan Pusat Sumber Sekolah Abad Ke 21

Panduan Pengurusan Pusat Sumber Sekolah Abad Ke 21

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 766 hits
Pusat sumber sekolah merupakan pusat mengakses maklumat yang mengandungi pelbagai sumber cetak dan bukan cetak elektronik dan digital yang diurus secara sistematik bagi menyokong kualiti pengajaran dan pembelajaran Dasar pengurusan PSS diwu...
Sekolah Tun Fatimah 200104 Lawatan Hujung Minggu

Sekolah Tun Fatimah 200104 Lawatan Hujung Minggu

papar berkaitan - pada 10/1/2020 - jumlah : 440 hits
Sekolah Tun Fatimah 200104 Lawatan Hujung Minggu Singgah jap sini lepas jemaat Makan nasi kukus kat kafe samil borak borak Leh tahan juga tanggungjawab iqa tahun ni Laksanakan sebaiknya Tetiba ada kucen oren cam leman datang ke meja Layan a...
Seorang Bapa Persoal Kewajaran Larangan Penggunaan Beg Jenama Barangan Elektrik Sebagai Beg Sekolah

Seorang Bapa Persoal Kewajaran Larangan Penggunaan Beg Jenama Barangan Elektrik Sebagai Beg Sekolah

papar berkaitan - pada 13/1/2020 - jumlah : 899 hits
Sumber gambar dari Sinar HarianHangat di media sosial tentang seorang bapa yang mempertikai kewajaran guru disiplin melarang penggunaan beberapa jenis beg di sebuah sekolah khususnya beg laptop yang berjenama barangan elektrik Bapa pelajar ...
Takwim Cuti Perayaaan Untuk Sekolah Tahun 2020

Takwim Cuti Perayaaan Untuk Sekolah Tahun 2020

papar berkaitan - pada 13/1/2020 - jumlah : 437 hits
Di dalam takwim persekolahan 2020 yang boleh diperoleh daripada laman web KPM turut disertakan takwim cuti perayaan bagi perayaan perayaan utama dalam negara ini CUTI TAHUN BARU CINA 25 01 2020 amp 26 01 2020 Kumpulan A akan mula berc
89 Pelajar Di Johor Dijangkiti Influenza Tiada Sekolah Ditutup

89 Pelajar Di Johor Dijangkiti Influenza Tiada Sekolah Ditutup

papar berkaitan - pada 13/1/2020 - jumlah : 546 hits
JOHOR BAHRU Seramai 89 murid di negeri ini dijangkiti influenza setakat 1 30 tengah hari tadi 89 pelajar di Johor dijangkiti influenza tiada sekolah ditutup
Terdampak Banjir Sekolah Di Karawang Terpaksa Diliburkan

Terdampak Banjir Sekolah Di Karawang Terpaksa Diliburkan

papar berkaitan - pada 11/1/2020 - jumlah : 139 hits
Banjir yang menggenangi sekolah selain adanya hujan lebat dan luapan sungai Cilamaya juga akibat banyaknya sampah yang ada disekitar sungai yang melintas di belakang sekolah sehingga air tersendat dan naik ke setiap ruang kelas
Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Lanwuu Imagine By Aurora Design In Yunnan China

Raffa Affar Pelita Dalam Doa Chord

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Ringgit Closes Higher As Investors Shift From Safe Haven Currencies

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Traditional Seats No More A Factor In Pn Says Gerakan