Paksa Rakyat Guna Rfid Bn Balik Era Pemenerintahan 1980an



Tindakan kerajaan BN membenarkan operator pengendali lebuh raya membuat keputusan hanya menggunakan sistem Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) di plaza plaza tol mengembalikan ingatan rakyat kepada era ‘diktator’ BN pada tahun 1970 an – 1990an lalu yang tidak berminat untuk mengetahui pandangan rakyat.
Dalam hal RFID yang mempunyai beberapa kelemahan, kerajaan seharusnya bersikap terbuka dan tidak bersetuju dengan permintaan syarikat konsesi untuk memansuhkan penggunaan kad Touch ‘n Go (TnG) sedia ada.
Bagi Ahli Jawatankuasa AMANAH Nasional, Muhammad Faiz Fadzil, rakyat tidak sewajarnya dipaksa menggunakan RFID sahaja sedangkan kad TnG masih banyak kegunaan dalam sistem pengangkutan awam dan juga di beberapa aplikasi seperti pakir kereta dan sebagainya.
“Kad TnG sebenarnya lebih mesra pelanggan kerana boleh digunakan untuk kemudahan lain seperti parkir kereta dan kenderaan awam LRT, MRT dan sebagainya.
“Kaedah penggunaan RFID sepenuhnya secara tunggal di tol lebuh raya jika dilaksanakan kelak, pasti menimbulkan masalah kepada pengguna apabila ia gagal berfungsi dengan baik. Lagipun, kad TnG boleh digunakan untuk banyak kereta, sedangkan sticker RFID hanya boleh digunakan untuk satu kereta sahaja.
“Ini bermaksud, rakyat perlu membeli sticker RFID bagi setiap kereta yang digunakan dan ini pasti menambah beban terutama golongan M40. Sudahlah, lebih 20 peratus golongan M40 tergolong dalam golongan B40 sekarang, kaedah ini pasti menambah beban golongan ini yang biasanya memiliki lebih daripada satu kereta.
“Kerajaan dan PLUS juga digesa untuk mengkaji semula kaedah ini supaya tidak membebankan golongan miskin bandar memandangkan kebanyakan pengguna lebuh raya adalah penduduk di kawasan bandar,” katanya.
Faiz dalam pada itu turut membangkitkan harga stiker RFID yang begitu mahal dan hanya menguntungkan mengeluar sebaliknya membebankan rakyat.
“Dengan harga stiker RFID yang cukup mahal (RM35), penjualannya hanya menguntungkan kroni dan membebankan rakyat. Tidak sepatutnya, kerajaan dan PLUS mementingkan kepentingan kroni dalam keadaan hidup rakyat susah, ekonomi negara masih meleset, dengan kadar inflasi 3.3 peratus pada November 2021 dan harga barang yang semakin naik.
“Saya menyeru kerajaan dan PLUS untuk memberikan stiker RFID ini secara percuma, kerana keuntungan pasti diperolehi melalui pembayaran tol melibatkan lebih sejuta kenderaan sehari untuk menampung kos stiker yang hanya bernilai beberapa ringgit sahaja,” katanya.
Kontroversi RFID sewajarnya menjadi batu sempadan kepada rakyat marhaen untuk menolak BN dalam pilihan raya umum ke 15 akan datang.
Dalam keadaan parti itu kekurangan sokongan pun ‘perangai’ lama memeras rakyat tidak berubah apatah lagi sekiranya BN menang 2/3 di peringkat Persekutuan sebagaimana dalam Pilihan Raya Negeri Melaka tempoh hari.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33879

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rfid Siapa Yang Untung Rakyat Atau Seseorang

Rfid Siapa Yang Untung Rakyat Atau Seseorang

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 154 hits
PETALING JAYA Kan dah elok elok dah sebelum ini rasanya lebih ekonomi dan jarang tak lepas lane Demikian keluhan Mohd Azrie Mat Nor yang dipetik melalui akaun Facebooknya mengenai pelaksanaan sistem teknologi Identifikasi Frekuensi Radio di...
Rfid Kerajaan Rompak Duit Rakyat Di Siang Hari

Rfid Kerajaan Rompak Duit Rakyat Di Siang Hari

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 134 hits
1 Ramai pihak telah menyuarakan ketidakpuasan hati dengan pelaksanaan transaksi tol menggunakan teknologi Identifikasi Frekuensi Radio bermula 15 Januari 2022 2 Selain isu membabitkan kualiti pelekat RFID yang teruk harga yang membebankan u...
Pkr Guna Logo Sendiri Kerana Logo Ph Simbol Era 22 Bulan Pentadbiran

Pkr Guna Logo Sendiri Kerana Logo Ph Simbol Era 22 Bulan Pentadbiran

papar berkaitan - pada 27/1/2022 - jumlah : 145 hits
Malaysiakini Ketua Setiausaha Pengelola PKR Nik Nazmi Nik Ahmad berkata pihaknya memutuskan untuk menggunakan logo sendiri untuk pilihan raya negeri Johor akan datang kerana logo Pakatan Harapan dibayangi era hampir dua tahun pentadbiran me...
19 01 2022 Fokus 4 45 Rfid Jualan Untungkan Kroni Bebankan Rakyat

19 01 2022 Fokus 4 45 Rfid Jualan Untungkan Kroni Bebankan Rakyat

papar berkaitan - pada 20/1/2022 - jumlah : 206 hits
Kerajaan dan PLUS digesa untuk lebih fleksible dalam penggunaan Identifikasi Frekuensi Radio dalam pelaksanaan transaksi tol dengan tidak memansuhkan penggunaan kad Touch n Go yang sedia ada
Guna Modal Kes Zahid Tak Laku Dalam Prn Rakyat Masih Sayang Umno Mohamad

Guna Modal Kes Zahid Tak Laku Dalam Prn Rakyat Masih Sayang Umno Mohamad

papar berkaitan - pada 25/1/2022 - jumlah : 178 hits
agendaily com24 1 2022Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengadakan sidang media setelah Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur memerintahnya membela diri terhadap 47 pertuduhan pecah amanah rasuah dan pengubahan wang haram hari ini Gambar A...
Rfid Kroni Mana Ni Yang Menyiksa Rakyat

Rfid Kroni Mana Ni Yang Menyiksa Rakyat

papar berkaitan - pada 18/1/2022 - jumlah : 129 hits
RFID Siapa yang untung Rakyat atau seseorang PETALING JAYA Kan dah elok elok dah sebelum ini rasanya lebih ekonomi dan jarang tak lepas lane Demikian keluhan Mohd Azrie Mat Nor yang dipetik melalui akaun Facebooknya mengenai pelaksanaan sis...
Dengar Pandangan Jurutera Pakar Ini Tentang Teknologi Rfid

Dengar Pandangan Jurutera Pakar Ini Tentang Teknologi Rfid

papar berkaitan - pada 20/1/2022 - jumlah : 115 hits
1 Isu utama pada hemat saya bukannya berkaitan isu isu teknikal sepertimana yang banyak dibicarakan oleh para netizen sebaliknya isu kerahsiaan dan keselamatan siber 2 Syarikat saya bekerja pernah cuba untuk menggunakan teknologi ini di pin...
Guna Paku Atau Dawai Kokot Bungkus Makanan Anda Mungkin Dipenjara 2 Tahun Atau Didenda Rm10 000

Guna Paku Atau Dawai Kokot Bungkus Makanan Anda Mungkin Dipenjara 2 Tahun Atau Didenda Rm10 000

papar berkaitan - pada 6/1/2022 - jumlah : 163 hits
Kementerian Kesihatan menerusi Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah tampil mengingatkan peniaga supaya tidak sesekali menggunakan bahan berbahaya seperti paku atau seumpanya bagi urusan pembungkusan makanan
Guna Kulit Paratha Buat Karipap Telur Memang Sedap Rangup

Guna Kulit Paratha Buat Karipap Telur Memang Sedap Rangup

papar berkaitan - pada 6/1/2022 - jumlah : 205 hits
Karipap telur sangat enak dihidangkan panas panas Biasanya letak telur rebus di dalamnya Boleh cuba cara yang mudah ini menggunakan kulit paratha sebagai kulit karipap dan pecahkan telur di dalamnya Letakkan daun sup dan cili serta bawang d...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte