Pakar Rambut Kongsi Kenapa Waktu Anak Menyembur Air Liur Ada Kaitan Dengan Rambut Ibu Gugur


Proses kehamilan dan melahirkan anak adakalanya membuatkan ibu takut untuk menghadapi setiap perubahannya selepas proses bersalin selesai.
Ada yang bimbang kesan stretch marks malah tidak kurang juga yang takut berdepan masalah keguguran rambut melampau yang dikatakan berlaku sebaik bayi berusia tiga hingga empat bulan.
Menerusi Borak Pa&Ma Go Live hari ini, perkongsian dari Dr Shaharom Sulaiman, Pakar Kesihatan Rambut turut mengulas mengenai masalah keguguran rambut yang berlaku selepas bersalin.

Menurut Dr Shaharom, perubahan yang berlaku pada wanita adalah kerana perubahan hormon yang berlaku secara drastik kerana proses kehamilan.
“Perubahan ini berlaku disebabkan berlaku peningkatan hormon estrogen dan progestron, sangat-sangat tinggi sehingga berlaku peningkatan drastik.
Masa wanita hamil, rambut akan menjadi lebat dan kurang gugur. Kalau gugur pun boleh dikira dengan jari. Ini kerana semasa kita hamil, hormon estrogen adalah tinggi dan ini akan meng”awet” rambut daripada membesar. Maksudnya tiada sebarang proses tumbesaran berlaku kepada rambut. Ia kekal seperti mana keadaannya ketika itu. Jadi rambut tidak gugur dan nampak cantik dan bersinar.

Secara umumnya rambut gugur teruk ini disebabkan perubahan hormon yang berlaku selepas proses melahirkan anak selesai. Kalau orang biasa sehari sekitar 70 helai rambut tetapi lebih lagi kepada ibu yang baru bersalin. Disebabkan tempoh masa inilah ia dikaitkan dengan usia perkembangan bayi sekitar usia anak 3-4 bulan.
Pun begitu, selepas tempoh enam bulan, atau pada usia anak mencapai enam bulan, keadaan ini akan kembali menjadi normal.

Tips rambut kekal sihat dan cantik selepas kelahiran anak:
Semasa proses menguruskan rambut seperti syampu dan sikat rambut, lakukan dengan penuh lemah gemalai. Syampu apabila perlu dan gunakan sikat rambut yang bergigi jarang. Elakkan mengikat rambut terlalu ketat dan jangan menggunakan gelang getah yang orang buat pakai bungkus tempeh tu. Pakai getah rambut yang khusus untuk rambut.
Elakkan dari menggunakan pengering rambut serta melakukan proses yang melibatkan bahan kimia seperti mewarna atau apa-apa yang menggunakan haba seperti proses rebonding dan mengerintingkan rambut.
Kekalkan pemakanan sihat dan amalkan pengambilan supplement selepas melahirkan anak.

Sekiranya terlalu teruk dan disertai dengan beberapa simptom penyakit lain, boleh berjumpa dengan pakar. Mungkin ia petanda penyakit lain.
Jadi jelas disini orang dahulukala yang mengatakan bila anak menyembur air liur tu rambut dah mula gugur tidak benar sama sekali. Cuma waktu pembesaran anak dengan kadar hormon estrogen kita yang berkurang itu waktunya hampir sama, jadi ia berlaku secara kebetulan. Apa pun, ibu-ibu jangan stress sangat. Itu adalah perkara normal yang boleh diatasi dengan pengambilan nutrisi yang seimbang.
Menarik: Duit Raya Anak Hilang Tanpa Kesan, Ini Cara Terbaik Ibu Ayah Kena Buat

Pa&Ma dengan kerjasama 9 bulan 10 hari nak bagi webinar PERCUMA tanda terima kasih atas sokongan follower semua selama ini.
Webinar ‘Aku Tak Takut Beranak’ menampilkan barisan speaker-speaker hebat dan berpengalaman dalam bidang keibubapaan seperti Ustaz Don, Ustaz Kazim Elias, Dato’ Dr Fazley Yaakob, Dr Rizal Abu Bakar, Dr Maiza Tusimin dan Dr Afida Sohana.
Selain berpeluang menceduk ilmu yang dikongsi, anda juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah sebab ada 70 hadiah best yang ditawarkan termasuklah sebuah handphone.
So apa yang anda kena buat untuk dapat HADIAH CABUTAN BERTUAH tu?
Just daftar je kat SINI. FREE je tau Webinar ni!

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
Sumber tip: ibuzarith.com
The post Pakar Rambut Kongsi Kenapa Waktu Anak Menyembur Air Liur Ada Kaitan Dengan Rambut Ibu Gugur appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/pakar-rambut-kongsi-kenapa-waktu-anak-menyembur-air-liur-ada-kaitan-dengan-rambut-ibu-gugur/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tengok X Ray Ada Dalam Perut Ibu Kongsi Detik Cemas Anak Tertelan Gelang Emas

Tengok X Ray Ada Dalam Perut Ibu Kongsi Detik Cemas Anak Tertelan Gelang Emas

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 177 hits
Ramai ibu ibu yang suka pakaikan anak dengan pakaian dan aksesori yang cantik Ia adalah sesuatu yang semulajadi memandangkan kita memang suka pada kecantikan Namun ibu ayah perlu lebih berhati hati terutamanya jika aksesori bersaiz kecil se...
Kongsi Rutin Harian Di Video Tugasan Ibu Berdekah Dengar Anak Buat Semua Kerja

Kongsi Rutin Harian Di Video Tugasan Ibu Berdekah Dengar Anak Buat Semua Kerja

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 282 hits
Sejak kebelakangan ini ramai yang berkongsi momen membuat video tugasan demi tuntutan pembelajaran secara atas talian Paling mencuri tumpuan sudah tentu mereka yang terpaksa berkongsi rutin harian mereka dirumah bersama ibu atau ahli keluar...
Rambut Dipotong Separa Botak Ibu Tipu Anak Supaya Tidak Keluar Rumah Semasa Pandemik

Rambut Dipotong Separa Botak Ibu Tipu Anak Supaya Tidak Keluar Rumah Semasa Pandemik

papar berkaitan - pada 3/6/2021 - jumlah : 308 hits
Taiwan kini sedang dilanda gelombang baru bagi COVID 19 sejak dari bulan Mei yang lalu dan kian hari kes semakin meningkat Kuarantin merupakan satu perkara yang sukar dilakukan buat sesetengah orang dan beberapa para ibu bapa turut mengarah...
Ibu Ini Kongsi Carian Selamat Anak Dapat Maklumat Boleh Gantikan Dengan Kiddle

Ibu Ini Kongsi Carian Selamat Anak Dapat Maklumat Boleh Gantikan Dengan Kiddle

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 246 hits
Sejajar dengan peredaran zaman sekarang anak anak pun perlu belajar sesuatu yang baru untuk pastikan mereka tidak ketinggalan Jika dulu boleh secara bersemuka dengan guru kini teknologi di hujung jari di anggap guru untuk anak Cuma yang dir...
Coba Kabur Usai Buang Air Kecil Pemerkosa Anak Di Bawah Umur Di Jeneponto Ditembak

Coba Kabur Usai Buang Air Kecil Pemerkosa Anak Di Bawah Umur Di Jeneponto Ditembak

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 266 hits
Kepala Unit Perlindungan Perempuan dan Anak Polres Jeneponto Inpektur Dua Uji Mughni membenarkan penangkapan AL Pelaku ditangkap di Kampung Bonto Katangka Desa Bontoujung Kecamatan Tarowang Uji mengungkapkan pihaknya terpaksa menembak kaki ...
Simpan Baju Anak Agar Tak Berkulat Jimat Ruang Dengan Teknik Ni Superdaddy Kongsi Cara

Simpan Baju Anak Agar Tak Berkulat Jimat Ruang Dengan Teknik Ni Superdaddy Kongsi Cara

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 300 hits
Tak dinafikan anak anak kecil kita sememangnya cukup pantas membesar Di waktu PKP ini sahaja seluar anak mula singkat dan baju mula nampak mengecil Semuanya kerana mereka cepat membesar Pun begitu baju baju lama yang sudah tidak dipakai ini...
Terjun Dunia Penyiaran Ada Pilot Amp Jurutera Azura Zainal Kagum Arwah Ibu Besarkan 7 Anak

Terjun Dunia Penyiaran Ada Pilot Amp Jurutera Azura Zainal Kagum Arwah Ibu Besarkan 7 Anak

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 203 hits
Pasti ramai kenal wanita cantik yang mempunyai trademark rambut kerintingnya itu Kepetahan Azura Zainal berkata kata memang tak perlu disangkal lagi dan sememangnya terbukti lantaran sering mendapat undangan untuk menjadi pengacara majlis a...
Hiburan Demi Pendidikan Dan Masa Depan Anak Anak Nourul Depp Kongsi Bakal Berhijrah Ke Bali

Hiburan Demi Pendidikan Dan Masa Depan Anak Anak Nourul Depp Kongsi Bakal Berhijrah Ke Bali

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 245 hits
Selepas mengumumkan bakal berpindah ke luar negara ramai yang tertanya tanya lokasi yang dituju oleh Nourul Wahab Depp sekeluarga BACA Bukan Perancis Atau Australia Nourul Depp Dan Keluarga Hanya Tunggu Kelulusan VISAAdvertisementBukan sepe...
Hanya Ibu Yang Boleh Pegang Baby Doktor O G Kongsi 3 Checkpoints Untuk Bayi Discaj Dari Hospital

Hanya Ibu Yang Boleh Pegang Baby Doktor O G Kongsi 3 Checkpoints Untuk Bayi Discaj Dari Hospital

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 192 hits
Gara gara tular kisah bayi yang tertukar selepas dilahirkan di sebuah hospital swasta baru baru ini ramai yang mempersoalkan bagaimana procedure sebenar yang sepatutnya dilakukan oleh pegawai perubatan selepas bayi lahir Mungkin ada yang gu...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran