Operasi Bersepadu Mulai 1 November Mbpp Berkuasa Arah Tutup Premis Makanan


Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) melalui Bahagian Pelesenan berkuasa mengeluarkan arahan penutupan premis makanan mulai 1 November ini.

Ahli Majlis MBPP, Wong Yuee Harng pada sidang media sebentar tadi berkata, penguatkuasaan tersebut adalah selaras dengan sasaran Kerajaan Negeri untuk memastikan sekurang-kurangnya 50 peratus premis makanan di bahagian pulau mencapai Gred A.

Jelasnya, MBPP kini melalui Bahagian Pelesenan dengan kekuatan sembilan pegawai yang mempunyai latar belakang kesihatan awam akan menjalankan operasi bersepadu secara lebih kerap dan berasingan tanpa perlu bergantung sepenuhnya kepada Jabatan Kesihatan Negeri (JKN) atau Daerah lagi.


“Polisi ini dibuat ekoran kita (MBPP) banyak menerima aduan daripada orang awam yang meminta Majlis menutup premis kotor.

“Majlis bukanlah ingin menyusahkan operator ataupun pengusaha makanan, sebaliknya kita (MBPP) mengharapkan kerjasama semua terutamanya pengendali premis (makanan) untuk meningkatkan kebersihan premis mereka sekaligus memberikan keyakinan kepada pengunjung,” ujarnya pada sidang media di sini sebentar tadi.

Hadir sama Ahli Jawatankuasa Kesihatan Awam dan Pelesenan merangkap Ahli-ahli Majlis MBPP serta Pengarah Jabatan Kesihatan Persekitaran dan Pelesenan MBPP, Dr. R. Judy Shoba.

Mengulas lanjut, Yuee Harng menjelaskan bahawa terdapat tiga keadaan yang membolehkan arahan penutupan premis dikeluarkan iaitu markah penggredan kurang 51 peratus, terdapat kesan hurungan tikus, lipas, lalat atau apa-apa serangga pembawa penyakit dan premis dikendalikan oleh pengendali makanan yang telah dijangkiti atau seorang pembawa kuman kepada penyakit berjangkit bawaan makanan dan air.

“Jika salah satu daripada kesalahan ini ditemui, maka perintah penutupan establisymen makanan selama 14 hari akan dikeluarkan, di mana notis akan dilekatkan dihadapan kedai supaya mudah dilihat.

“Perintah penutupan ini minimumnya adalah tiga hari sekiranya pemilik premis telah mengikut segala perintah dan 14 hari (maksimum) atau boleh dipanjangkan lagi tempoh mengikut keadaan kebersihan premis.

“Majlis juga berhak membatalkan lesen perniagaan dan membuat rampasan sekiranya pemilik gagal mematuhi semua arahan dan syarat yang dikeluarkan,” jelas beliau.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2019/10/operasi-bersepadu-mulai-1-november-mbpp.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 November 2019 Pasangan Mata Wang Gbp Usd Berdagang Di Bawah Tahap Bekalan Sekitar 1 2980 Penurunan Seterusnya Ke Arah

5 November 2019 Pasangan Mata Wang Gbp Usd Berdagang Di Bawah Tahap Bekalan Sekitar 1 2980 Penurunan Seterusnya Ke Arah

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 423 hits
Beberapa minggu yang lalu garis leher yang digambarkan corak Double Bottom telah ditembusi dengan kenaikan harga yang membolehkan kemajuan kenaikkan harga berlaku pada tahap 1 2800 dan diikuti tahap 1 3000 di mana pasangan mata wang GBP USD...
Penjelasan Isu Status Halal Premis Makanan Ah Cheng Laksa

Penjelasan Isu Status Halal Premis Makanan Ah Cheng Laksa

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 491 hits
premis makanan Ah Cheng Laksa masih belum menjadi pemegang Sijil Pengesahan Halal Malaysia SHAH ALAM Dapur pusat bagi premis makanan Ah Cheng sudah menerima sijil halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia Bagaimanapun Bahagian Hab Halal Jakim m...
Tiada Tambah Nilai Di Exit Toll Plus Mulai 5 November

Tiada Tambah Nilai Di Exit Toll Plus Mulai 5 November

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 453 hits
Ingatan mesra untuk semua pengguna lebuh raya PLUS mulai 5 November 2019 tiada lagi perkhidmatan tambah nilai untuk baki yang tidak mencukupi di semua laluan keluar tol PLUS Ia satu langkah yang dilakukan oleh pihak PLUS bagi memastikan kel...
23 Buah Sekolah Di Perak Tutup Akibat Jerebu

23 Buah Sekolah Di Perak Tutup Akibat Jerebu

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 345 hits
23 BUAH SEKOLAH DI PERAK TUTUP AKIBAT JEREBU Assalamualaikum semua Ada readers dari Perak ke ni Okay sebenarnya dari tengah hari tadi mummy dah nampak status sepupu mummy dari Manjung Perak Beliau mengatakan bahawa jerebu di Perak amat teru...
Terlena Atas Kerusi Urut Sampai Kedai Tutup Lelaki Guna Twitter Mohon Bantuan

Terlena Atas Kerusi Urut Sampai Kedai Tutup Lelaki Guna Twitter Mohon Bantuan

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 446 hits
Seorang lelaki terpaksa membuat tweet untuk mendapatkan bantuan apabila dia terkunci di sebuah gedung membeli belah selepas tertidur di atas kerusi urut Lelaki itu terjaga apabila semua kedai sudah kosong setelah tertidur di kedai elektroni...
214 Buah Sekolah Di Selangor Tutup Akibat Jerebu

214 Buah Sekolah Di Selangor Tutup Akibat Jerebu

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 383 hits
214 BUAH SEKOLAH DI SELANGOR TUTUP AKIBAT JEREBU pagi ni mummy dinkejutkan dengan bacaan IPU yang agak tinggi di Shah Alam iaitu lebih 200 bacaan ya Mengikut Kementerian Pendidikan Malaysia Jika IPU bacaan melebihi 200 sekolah akan tutup Tu...
Patutlah Sedap Semacam Restoran Tomyam Jijik Di Bukit Katil Ini Dikompaun Rm156 990 Tutup 14 Hari

Patutlah Sedap Semacam Restoran Tomyam Jijik Di Bukit Katil Ini Dikompaun Rm156 990 Tutup 14 Hari

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 903 hits
Sebuah restoran masakan Thai di Bukit Katil di sini diarahkan tutup selama 14 hari dan dikenakan kompaun sebanyak RM1 300 oleh Jabatan Kesihatan negeri semalam selepas didapati beroperasi dalam keadaan kotor dan menjijikkan Exco Kesihatan d...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Pemberian Sempena Perayaan Songkran 2024

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Musim Panas Ini 10 Petua Hilangkan Sakit Tekak Yang Korang Boleh Cuba

Tremendous Diary 4 17

Cari Makan Lepas Berbuka

Spontaneous Thursday