Okay Sahaja Untuk Berasa Tidak Okay 11 Pengajaran Terselit Dalam It S Okay To Not Be Okay


Walaupun ada saja babak romantik di antara Ko Mun-yeong (Seo Ye-ji) dan Moon Gang-tae (Kim Soo-hyun), namun “It’s Okay To Not Be Okay” turut dilengkapi dengan pelbagai pengajaran terutamanya mengenai masalah psikologi.
Memang terpaku melihat wajah tampan Gang-tae apabila tersenyum atau pun pakaian Mun-yeong yang gah, tetapi jangan lupa dengan nilai murni yang terselit dalam drama ini.
1. Kalau tak okay pun okay
Seperti yang dicanang oleh tajuk drama ini, tidak apa untuk berasa tidak apa. Setiap orang mempunyai bebanan tersendiri, dan ia adalah okay untuk berasa terbeban. Tiada apa yang perlu dimalukan dengan mengakui bahawa anda memerlukan bantuan dan sebenarnya ia adalah langkah pertama untuk menjadi okay.
2. Kira 1,2,3
Mun-yeong sering kelihatan gagal untuk mengawal emosinya dan pasti akan bertindak tanpa berfikir dahulu. Disebabkan itu, Gang-tae mengajarnya untuk mengamalkan teknik ‘Pelukan Rama-rama’ dan mengira sehingga ke angka 3 supaya dapat mengawal emosinya selain mengelak wanita itu daripada melakukan keputusan terburu-buru.
3. Keseimbangan ialah kuncinya
Mun-yeong sememangnya seorang yang tak menahan langsung daripada meluahkan apa yang dirasainya manakala Gang-tae pula memndam perasaannya sedalam yang mungkin. Dek berlawanan personaliti, mereka belajar cara untuk menyeimbangkan emosi mereka menerusi satu sama lain.
4. Belajar untuk memahami
Memang mudah untuk menghukum seseorang dalam masa sesaat sahaja. Walaubagaimanapun, ada banyak lagi perkara mengenai seseorang itu yang kita tidak dapat melihat dengan mata. “It’s Okay To Not Be Okay” mengajar kita supaya beringat bahawa setiap orang mempunyai luka mereka tersendiri dan selalunya di sebalik tindakan yang nampak melulu, ada sebab disebaliknya.
5. Berdepan dengan trauma anda
Rasa takut sangat untuk berhadapan dengan trauma sendiri. Tanyakan sahaja hal ini kepada Mun-yeong, Gang-tae dan Sang-tae! Tapi, merawat adalah satu-satunya cara untuk melawan trauma dahulu. Mungkin sakit pada awalnya, tapi anda pasti anda akan berasa bebas selepas itu.
6. Ingat memori indah
Anda perasan tak bahawa mengingati memori negatif adalah lebih mudah daripada membayangkan memori positif? Jadi, banyak usaha yang diperlukan untuk mengingati semua kenangan indah lalu. Dan, jangan lupa yang memori kita mungkin tak setajam yang disangka. Sama seperti Gang-tae yang mengingati ibunya melayannya acuh tak acuh, tapi sebenarnya wanita tua itu sangat menyayanginya.
7. Pertahankan diri anda sendiri
Kwon Gi-do (Kwang Dong-yeon) menyimpan luka yang sangat dalam kerana kedua ibu bapa dan adik-beradik yang memandang rendah terhadap dirinya. Selepas meluahkan segala yang terbuku di hati, kesihatan Gi-do semakin baik. Banyak juga karakter lain yang mula menjalani kehidupan yang lebih baik selepas mempertahankan diri mereka sendiri daripada orang yang menyakiti mereka.
8. Minta bantuan orang lain
Malu untuk meminta bantuan orang lain? Tapi sebenarnya ia adalah lebih baik daripada mengelak daripada berhadapan dengan masalah anda atau pun melaluinya seorang diri. Mungkin susah untuk mencari orang yang mampu mendengar luahan anda tetapi apabila sudah berjumpa dengan orang yang sesuai, anda pasti tidak akan menyesal! Seronok sangat apabila melihat Gang-tae dan Sang-tae banyak menerima bantuan daripada pengarah hospital dan juga orang lain.
9. Lebih elok berbaik daripada bergaduh
“Lebih baik bercium daripada bergaduh”, nasihat yang diberikan oleh Sang-tae memang kelakar! Tak perlu pergi cium sembarangan orang tetapi cukuplah memberikan kasih sayang daripada asyik bercakar sahaja. Jangan biarkan perbalahan dan salah faham menghalang perasaan cinta yang ada.
10. Hubungan keluarga bukan sahaja kerana darah
Kadang-kadang, keluarga merupakan punca utama kita melalui kesusahan dan trauma. Walaupun anda tak boleh memilih sesiapa yang menjadi keluarga kandung anda, tetapi anda boleh memilih keluarga sendiri bukan berdasarkan hubungan darah sahaja. Lihat sahaja Mun-yeong, Sang-tae dan Gang-tae yang memilih untuk membina keluarga bersama dengan menerima diri masing-masing seadanya.
11. Perjuangkan kebahagiaan anda sendiri!
Kebahagiaan anda boleh terjejas dek sesuatu yang tidak boleh dikawal tetapi jangan biarkan orang lain rampas kebahagiaan itu. Gang-tae dan Mun-yeong sekian lama hidup dengan hiba kerana trauma lama. Pun begitu, mereka memilih untuk mencari bahagia mereka dengan sendirinya. Anda pun boleh juga!
Jangan lupa saksikan dua episod terakhir “It’s Okay To Not Be Okay” pada Sabtu dan Ahad ini di Netflix!
Jom ‘Like’ dan ‘Follow’ Facebook, Twitter dan Instagram KimchiDaily untuk mendapatkan berita Korea paling latest yang sensasi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kimchidaily.my/okay-sahaja-untuk-berasa-tidak-okay-11-pengajaran-terselit-dalam-its-okay-to-not-be-okay/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ji Changwook Kim Jiwon Bakal Disatukan Dalam Drama Baru Daripada Pengarah It S Okay To Not Be Okay

Ji Changwook Kim Jiwon Bakal Disatukan Dalam Drama Baru Daripada Pengarah It S Okay To Not Be Okay

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 402 hits
Belum pun lagi habis tayangan Backstreet Rookie pelakon Ji Chang wook dikhabarkan bakal berlakon dalam drama pendek di bawah KakaoTV bertajuk City Couple s Way Of Love Agensi lelaki itu turut mengesahkan berita tawaran tersebut Dia telah me...
Pelbagai Teori Baru It S Okay To Not Be Okay Muncul Sangtae Munyeong Dikatakan Adik Beradik

Pelbagai Teori Baru It S Okay To Not Be Okay Muncul Sangtae Munyeong Dikatakan Adik Beradik

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 313 hits
Tinggal 4 episod sahaja lagi semakin banyak teka teki yang bermain dalam minda penonton selepas menyaksikan episod paling latest It s Okay To Not Be Okay Semuanya nyata tak tidur lena apabila memikirkan ketiga tiga watak utama iaitu Ko Mun ...
Rambut Stail Baru Dalam It S Okay To Not Be Okay Ketampanan Kim Soohyun Jadi Buah Mulut Netizen

Rambut Stail Baru Dalam It S Okay To Not Be Okay Ketampanan Kim Soohyun Jadi Buah Mulut Netizen

papar berkaitan - pada 28/7/2020 - jumlah : 312 hits
Kim Soo hyun tidak dinafikan adalah salah seorang pelakon Korea yang yang lengkap dengan wajah yang rupawan selain berbakat besar Kesemua drama yang diterajuinya sudah pasti akan menarik perhatian ramai peminat K Drama termasuklah yang terb...
Meskipun Cipta Fenomena 4 Binaan Plot Mengelirukan Dalam It S Okay To Not Be Okay

Meskipun Cipta Fenomena 4 Binaan Plot Mengelirukan Dalam It S Okay To Not Be Okay

papar berkaitan - pada 13/8/2020 - jumlah : 226 hits
Walaupun sudah 3 hari menamatkan tayangan tapi nampak gayanya masih ramai lagi yang tak move on daripada drama popular It s Okay To Not Be Okay Kisah romantik dengan elemen psikologi berat ini menceritakan nasib seorang lelaki iaitu Moon Ga...
Rating Biasa Tapi Populariti Dahsyat It S Okay To Not Be Okay Cipta Banyak Rekod Di Pelbagai Medium

Rating Biasa Tapi Populariti Dahsyat It S Okay To Not Be Okay Cipta Banyak Rekod Di Pelbagai Medium

papar berkaitan - pada 31/7/2020 - jumlah : 200 hits
Walaupun rating yang diraih oleh drama It s Okay To Not Be Okay yang hanya berada dalam lingkungan 5 membuatkan ianya kelihatan biasa sahaja namun naskhah ini sudah mencipta pelbagai rekod hebat yang lain Menurut indeks pengiraan impak sesu...
Backstreet Rookie Once Again Catat Penurunan Rating It S Okay To Not Be Okay Terus Meningkat

Backstreet Rookie Once Again Catat Penurunan Rating It S Okay To Not Be Okay Terus Meningkat

papar berkaitan - pada 26/7/2020 - jumlah : 264 hits
Rating drama tvN It s Okay to Not Be Okay mencatatkan sedikit peningkatan dengan episod terbaru mencatatkan purata rating sebanyak 5 7 peratus dan kemuncaknya sebanyak 6 4 peratus Selain itu juga demografi penonton yang berumur 20 sehingga ...
It S Okay To Not Be Okay

It S Okay To Not Be Okay

papar berkaitan - pada 12/8/2020 - jumlah : 379 hits
Best betul cerita ni Dah boleh masuk dalam senarai cerita yang saya tak skip tengok masa tonton HeheheBanyak pengajaran dalam cerita ni Bagi saya yang paling besar ialah macam tajuk dia juga Tidak mengapa kalau diri kita serba kekurangan te...
Rating It S Okay To Not Be Okay Melonjak Naik Menjelang Finale

Rating It S Okay To Not Be Okay Melonjak Naik Menjelang Finale

papar berkaitan - pada 9/8/2020 - jumlah : 221 hits
Dengan hanya tinggal satu episod lagi drama tvN It s Okay to Not Be Okay menyaksikan peningkatan rating Pada 8 Ogos drama romantik itu mencapai rating penonton tertinggi sehingga kini Menurut Nielsen Korea siaran terbaru It s Okay to Not Be...
11 Life Lessons From It S Okay To Not Be Okay

11 Life Lessons From It S Okay To Not Be Okay

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 207 hits
It s Okay to Not Be Okay tells a tale of romance featuring Ko Mun yeong and Moon Gang tae but there s a lot more to the drama than just romance Given that Gang tae works at a psychiatric hospital and his brother is dealing with trauma the s...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Rahsia Katil Homestay Bonda Banda Hilir Melaka

Kembali Menulis

Lagu Popular Thailand Tahun 2024

Starting Somewhere

Ktm Kenalkan 4 Model Motosikal Duke Sempena Ulangtahun Ke 30

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke