Not Our Level Tak Usah Berlagak Hanya Kerana Dah Berjaya


Oleh : Fadhli Sahar

Saya tahu sangat lambat untuk saya tulis tentang isu ini. Semasa ia hebat diperkatakan oleh netizen, saya sekeluarga sedang bercuti di negara timur tengah.

Seperti biasa ia asyik berlegar-legar dikepala saya.

Kepada pelawak negara yang menyindir jururawat negara kita saya ada sedikit pengalaman tentang perkataan 'not our level' ini.


Selepas saya habis belajar saya ditawarkan bekerja disektor minyak dan gas. Waktu dahulu sektor ini adalah pekerjaan yang kaya raya. Ramai graduan yang mahukannya, lagi lagi bekerja di pelantar laut sana.

Saya salah seorang yang bertuah merasainya. Antara orang terawal bekerja pelantar penggerudian diantara kawan universiti saya. Bekerja di pelantar penggerudian antara kerja idaman bagi setiap graduan petroleum seperti saya

Setiap bulan gaji saya hampir mencecah 5 angka. Umur saya belum lagi mencecah 30 waktu itu. Selain itu saya mendapat peluang bekerja di Indonesia, Vietnam, Thailand serta Scotland.

Waktu ini saya bongkak seketika, saya lihat orang yang tak senasib dengan saya sebagai seorang yang 'not our level'. Yang bukan profesional tak setaraf dengan saya. Lagi-lagi orang yang menyertai rancangan realiti TV macam pelawak atau penyanyi segera.

Sungguh saya katakan dari dulu saya tidak pernah menonton akedami fantasia, gegar vaganza, maharaja lawak, atau apa-apa yang sama waktu dengannya. Bagi saya ia membazir masa kerana bukan level saya.

Zaman kegemilangan bukanlah selama-lamanya. Ia hanyalah pinjaman semata-mata. Selepas habis belajar di peringkat Master, saya tidak dapat pekerjaan tetap.

Saya buat apa sahaja untuk mendapatkan wang belanja. Saya memandu Grab, menjual kurma, tolong kawan jual yogurt dan macam-macam lagi saya lakukan. Dan akhirnya saya tertekan dan mengalami kemurungan.

Untuk keluar dari kemurungan saya banyak membaca. Baca kisah-kisah kemenangan, kisah kisah perjuangan dari kegagalan. Ini bukan dari orang luar negara. Cerita saya baca adalah cerita orang Malaysia termasuklah cerita menjadi pelawak nombor satu dunia.

Pada saya mereka yang berjaya mempunyai satu sifat yang sama. Iaitu tidak memandang rendah antara satu sama lain, hormat-menghormati, memberi sokongan kepada yang lain dan tidak pula rasa diri mereka di level lain.

Perkara ini betul-betul mengajar diri saya. Selama ini saya pandang orang yang tidak bekerja profesional adalah rendah dimata saya. Sebenarnya mereka ini lebih manusia daripada saya.

Selepas pada itu tanggapan saya amatlah berbeza apabila melihat seseorang. Tidak kira siapa, jaga (pak guard), pembasuh kereta, pembersih tandas, kontraktor pembersihan termasuk jururawat semuanya sama sahaja.

Tiada siapa kaya, tiada siapa miskin, tiada siapa hebat atau kuat semuanya sama. Yang membezakan kita cuma adab dan budi bahasa.

Percayalah, kita boleh buat orang gelak ketawa, suka pada kita, "like" gambar atau status kita tetapi kita tidak boleh paksa orang menghargai kita. Untuk dihargai kita perlu menghargai orang lain itulah rahsia orang berjaya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://laiyeker.blogspot.com/2019/01/not-our-level-tak-usah-berlagak-hanya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nurse Are Not Our Level

Nurse Are Not Our Level

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 334 hits
Dari Jam 3 pagi hingga 1 petang tak tukar cadar Linda Rafar Baru baru ini ibu kepada penyanyi Linda Rafar dan Diana Rafar telah dimasukkan ke hospital akibat jangkitan kuman yang merebak ke dalam darah Disebabkan itu juga ibunya terpaksa me...
Datin Shahida Kongsi Cara Legakan Selesema Anak Hanya Guna 3 Bahan Sahaja

Datin Shahida Kongsi Cara Legakan Selesema Anak Hanya Guna 3 Bahan Sahaja

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 381 hits
Isteri kepada usahawan kosmetik Datuk Aliff Syukri iaitu Datin Seri Shahida telah berkongsi petua merawat anak selesema dan hidung tersumbat menggunakan tiga bahan mudah sahaja Datin Shahida merawat Ameena anak angkat beliau yang berusia 1 ...
Kpu Hanya Fasilitasi Debat Capres Teknis Dan Penyampaian Serahkan Ke Timses

Kpu Hanya Fasilitasi Debat Capres Teknis Dan Penyampaian Serahkan Ke Timses

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 167 hits
KPU Hanya Fasilitasi Debat Capres Teknis dan Penyampaian Serahkan ke Timses Selain itu untuk mekanismenya nanti KPU telah mempersilakan ke masing masing paslon seperti siapa yang akan memaparkan visi misi terlebih dahulu
Jalur Kereta Api Menuju Pangandaran Aktif Tiket Promo Hanya Satu Rupiah

Jalur Kereta Api Menuju Pangandaran Aktif Tiket Promo Hanya Satu Rupiah

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 248 hits
Kabupaten Pangandaran berpotensi besar menjadi pariwisata unggulan Jawa Barat Penambahan dan mempermudah aksesibilitas diharapkan bisa membuat geliat ekonomi bisa bergairah
Disahkan Multiple Food Protein Allergy Ekzema Tumbesaran Terbantut Kerana Hanya Boleh Minum Susu Khas

Disahkan Multiple Food Protein Allergy Ekzema Tumbesaran Terbantut Kerana Hanya Boleh Minum Susu Khas

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 496 hits
Penderitaan si kecil ini cukup menyentuh hati Pada usia 3 tahun menanggung kesakitan akibat ekzema dan alergi makanan Lebih menyedihkan hanya susu khas boleh diminum Akibat ketiadaan pelbagai makanan membuatkan si kecil ini mengalami tumbes...
Hanya 5 Golongan Ini Yang Akan Bahagia Saat Ajal Menjemput

Hanya 5 Golongan Ini Yang Akan Bahagia Saat Ajal Menjemput

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 186 hits
Nabi Muhammad saw menyebutkan dalam sebuah hadis riwayat Imam Tirmizi bahwa ada beberapa orang yang akan bahagia saat ajal menghampiri mereka Sebab lewat kematian ia akan bertemu dengan Allah Swt Terhadap orang orang tersebut Allah akan men...
Menko Darmin Jagung Impor Jangan Hanya Disalurkan Ke Peternak Kecil

Menko Darmin Jagung Impor Jangan Hanya Disalurkan Ke Peternak Kecil

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 200 hits
Sebelumnya Menteri Pertanian Amran Sulaiman mengatakan impor jagung sebesar 73 000 ton akan langsung disalurkan kepada peternak kecil Hal ini untuk menekan laju harga jagung yang mengalami kenaikan dalam beberapa waktu terakhir
Dia Hanya Pakai Jenama Uniqlo Masa First Date Sungguh Menjijikkan Gadis Ni Reject Lelaki Sebab Pakai Jenama Murahan

Dia Hanya Pakai Jenama Uniqlo Masa First Date Sungguh Menjijikkan Gadis Ni Reject Lelaki Sebab Pakai Jenama Murahan

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 669 hits
Selalunya masa first date dengan seseorang tu apa yang korang perhatikan Rupa paras ke personaliti dia ke atau sama ada dia gentleman ke Seorang gadis baru baru ni ada kongsi pasal pengalaman tidak menyeronokkan dia lalui masa first date de...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Prove Existence Of Addendum Decree For Najib S House Arrest Experts Say