Niat Nak Suka Suka Dua Beradik Terkejut Terima Beratus Mesej Termasuk Dari Amerika Tanya Pasal Video Itu


” Asalnya saya hanya suka-suka nak rakam kenangan kehebatan dua rakan kampung kami atas inovasi ini, tak sangka pula video itu tular dan sehingga kini saya masih menerima pesanan di Facebook Messenger dari merata tempat termasuk Thailand, Vietnam, Filipina, Laos dan Amerika Syarikat yang berminat dengan video tersebut.
Demikian kata-kata anak muda dari Kampung Banggol, Setiu,Terengganu ini apabila video mereka mengubahsuai motosikal hingga mampu bergerak dalam air tular.
” Hebak anak muda kampong! Bijok sampai orang Jepung buleh geleng pala” (Hebat anak kampung! Bijak hingga orang Jepun mungkin tidak percaya).
Ia antara pujian oleh netizen dalam dialek Terengganu untuk menggambarkan kekaguman terhadap kreativiti dua anak muda tersebut bernama Ikram Shahidi Mat Kail, 24, dan adiknya, Muhammad Zakaria, 22.
Motosikal jenis Modenas Kriss 110 dan Honda C70 itu bukan sahaja masih berfungsi apabila sudah tenggelam sepenuhnya di dalam air, malah mampu bergerak laju meskipun air sudah pun berada pada paras leher penunggang.
Ikram Shahidi berkata, kreativiti itu bermula dengan perasaan ingin mencuba namun tidak menyangka ia membuahkan hasil dan lebih menarik, mereka hanya mengambil masa dua jam untuk melakukan pelbagai proses pengubahsuaian.
Bagi menyempurnakan misi meredah air, dia mengubah suai botol plastik bagi menggantikan tangki minyak, karburetor dan saluran udara ke karburetor, hujung paip ekzos yang kesemuanya diletakkan dengan kedudukan lebih tinggi daripada motosikal biasa bagi membolehkan motosikal itu bergerak dalam paras air yang tinggi.
” Sebenarnya, tahun lepas saya dah cuba buat tapi tak berjaya kerana motor enjin m4ti dalam air. Namun, saya cuba lagi baru-baru ini dan hasil cantuman pelbagai idea kawan-kawan motosikal itu berjaya disiapkan dalam tempoh dua jam.
Kami dua beradik meronda sekitar kampung pada waktu petang kelmarin, namun tak sangka pula rakaman video yang diambil beberapa rakan itu menjadi tular dan ramai nyatakan kekaguman mereka dengan kreativiti kami,”
Muhammad Zakaria yang sering digelar Pok Ya pula berkata, mereka melakukan perkara itu sekadar mengisi masa lapang untuk melepas lelah selepas penat bekerja sebagai mekanik, juga untuk digunakan mengambil hasil tangkapan ikan di kawasan banjir dan menangkap burung.

Kedua-dua mereka sebenarnya tidak pernah mendapat pendidikan formal tetapi ia hanya hasil minat terhadap komponen motosikal sejak kecil dan pernah bekerja dengan mekanik lain selama beberapa tahun sebelum membuka bengkel kecil di kampung.
” Jika ada rezeki, teringin juga nak belajar secara formal sebab kami bercadang nak buat motosikal amfibia pula pada musim banjir akan datang. Boleh juga tolong bawa orang kampung ke kawasan selamat,” katanya.
Sementara itu, Ahli Jawatankuasa Persatuan Belia Sepadu Banggol, Khairul Afendi Ibrahim berkata, kreativiti dua beradik tersebut sangat membanggakan penduduk kampung kerana secara tidak langsung nama Kampung Banggol mula dikenali menerusi video berkenaan.
Dia mula memuat naik empat video klip pada pukul 6.35 petang Selasa dan tidak menyangka status itu tular di Facebook apabila menerima lebih 1,000 komen dan 23,000 perkongsian (setakat 8.30 pagi ini).
” Malah, saya terima beratus-ratus permintaan dari orang ramai yang ingin menjadi kenalan di Facebook sehinggakan tidak menang tangan melayan pelbagai pertanyaan mereka yang teruja,” katanya.

Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Yang Baik-Baik Sahaja Dan Share Ya. Terima Kasih.
Sumber : sinarharian
The post Niat Nak Suka Suka, Dua Beradik Terkejut Terima Beratus Mesej Termasuk Dari Amerika Tanya Pasal Video Itu appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/niat-nak-suka-suka-dua-beradik-terkejut-terima-beratus-mesej-termasuk-dari-amerika-tanya-pasal-video-itu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rumah Hangus Dua Beradik Termasuk Oku Rentung

Rumah Hangus Dua Beradik Termasuk Oku Rentung

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 349 hits
Dua beradik maut selepas rumah yang mereka diami hangus awal pagi 12 Disember 2019 Foto ihsan Facebook Puteri AtikahIPOH 12 Dis Dua beradik maut dalam kebakaran sebuah rumah di Sungai Betul Bawah Tanjung Piandang Kuala Kurau kira kira 110 k...
Video Itu Palsu Tiada Kena Mengena Dengan Perlawanan Harimau Malaya Vs Garuda Syed Saddiq

Video Itu Palsu Tiada Kena Mengena Dengan Perlawanan Harimau Malaya Vs Garuda Syed Saddiq

papar berkaitan - pada 23/11/2019 - jumlah : 508 hits
https ift tt 338vUPz Selepas Indonesia tewas kepada Malaysia 2 0 dalam aksi kelayakan Piala Dunia 2022 Piala Asia 2023 di Stadium Nasional Bukit Jalil 19 November lalu viral di media sosial kononnya penyokong Indonesia dibelasah oleh penyok...
Video Jika Pimpinan Sendiri Tidak Hormat Bagaimana Nak Hormat Rakyat

Video Jika Pimpinan Sendiri Tidak Hormat Bagaimana Nak Hormat Rakyat

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 324 hits
Nizam akaKepada semua ahli Keadilan tanpa mengira mana mana puak atau kumpulan Buang segala ego dan sombong buat sementara Dengar dan renung sejenak apa yg dinyatakan Datuk Seri Saifuddin Nasution ini Adakah patut Dsai ditentang Tak terfiki...
Apa Nak Jadi Ni Raja Permaisuri Terkejut Kontroversi Ekspo Tatoo

Apa Nak Jadi Ni Raja Permaisuri Terkejut Kontroversi Ekspo Tatoo

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 576 hits
Tular tentang satu ekspo Tatoo Malaysia 2019 yang telah berlangsung di Kuala Lumpur mendapat reaksi daripada Raja Permaisuri Tunku Azizah Aminah Menerusi laman Twitter Raja Permaisuri baginda memberi reaksi terkejut dengan apa yang berlaku ...
Mesej Keamanan Melalui Anugerah Video Muzik Antarabangsa

Mesej Keamanan Melalui Anugerah Video Muzik Antarabangsa

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 291 hits
Mesej Keamanan Melalui Anugerah Video Muzik AntarabangsaBuat julung kalinya Pesta Anugerah Video Muzik Antarabangsa 2020 yang dianjurkan oleh Excella Chong Pengasas TOC Production dijangkakan bakal berlangsung pada 7 Mac 2020 bertempat di M...
Terngiang Jeritan Mereka Dua Beradik Maut Kebakaran Cucu Terkilan Gagal Selamatkan Nenek

Terngiang Jeritan Mereka Dua Beradik Maut Kebakaran Cucu Terkilan Gagal Selamatkan Nenek

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 183 hits
Masih terngiang jeritan mereka di telinga saya Itulah yang kini dirasai oleh Nazri Musa cucu suadara kepada dua beradik warga emas yang terkorban dalam kebakaran di Tanjung Piandang Kuala Kurau Parit Buntar Dua beradik tersebut Aisyah Din 8...
Mayat Dua Beradik Hilang Di Perairan Yan Ditemui

Mayat Dua Beradik Hilang Di Perairan Yan Ditemui

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 225 hits
Alor Setar Mayat dua beradik yang dikhuatiri hilang ketika keluar memancing di perairan Yan sejak Jumaat lepas ditemui petang ini Pengarah Zon Maritim Kuala Kedah Komander Maritim Mahmad Faizal Ahmad berkata mayat Ng Gou Tong 34 dan abangny...
Selepas Bergaya Rambut Pendek Ayda Jebat Dedah Sering Terima Mesej Peribadi Daripada Ramai Wanita

Selepas Bergaya Rambut Pendek Ayda Jebat Dedah Sering Terima Mesej Peribadi Daripada Ramai Wanita

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 2359 hits
Ayda Jebat sememangnya dikenali sebagai artis yang versatil Bukan sahaja hebat menyanyi bahkan dia juga memiliki bakat yang besar dalam bidang lakonan Rasanya hampir semua rakyat Malaysia mengenali gadis genit ini Tidak takut untuk mencuba ...
Demi Menangkap Ikan Dan Burung Dua Beradik Ubah Suai Motorsikal Untuk Redah Banjir

Demi Menangkap Ikan Dan Burung Dua Beradik Ubah Suai Motorsikal Untuk Redah Banjir

papar berkaitan - pada 5/12/2019 - jumlah : 486 hits
Baru baru ini negara kita telah dilanda bencana banjir terutamanya di kawasan Pantai Timur Kita turut disajikan dengan pelbagai berita dan maklumat berkenaan bencana alam yang sedang berlaku di kawasan tersebut Namun perkongsian kali ini ba...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Hawthorn Hood House By Bent Architecture In Victoria Australia

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told

De Fam S Popular Local Raya Tune Alamak Raya Lagi Finds Its Way To Nippon Via Social Media

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals

Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan