Ngo Islam Suhakam Kini Lebih Inklusif Tak Macam Dulu Malaysia Kini 19 06 2023




Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam hari ini mempertahankan barisan pesuruhjaya Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) yang baru.
Jurucakapnya, Lukman Sheriff Alias daripada Malaysian Alliance of Civil Society Organisations berkata, Suhakam diserang beberapa pihak yang mahu mengawal suruhanjaya itu bagi mencapai agenda mereka sendiri.
Mereka juga mendakwa kemelut yang berlaku dalam Suhakam sebelum ini disebabkan oleh pembiayaan asing yang diterima daripada Kesatuan Eropah.
"Kenyataan demi kenyataan dikeluarkan untuk memberi gambaran yang salah dan mengelirukan kepada umum. Kami ingin membetulkan beberapa gambaran salah yang dibangkitkan daripada amatan kami.
"Pertamanya, kami ingin menyatakan bahawa Suhakam kini lebih inklusif berbanding dahulu. Sesi libat urus Suhakam kini bukan sahaja dengan CSO-CSO kiri yang membawa aspirasi liberal tetapi telah terbuka dan menyantuni CSO-CSO Islam yang terlibat dalam advokasi Hak Asasi Manusia (HAM)," ujarnya dalam sidang media petang ini.
Antara NGO Islam yang menyokong kepimpinan baru Suhakam ialah Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (Pembela), Persatuan Peguam Muslim Malaysia dan Persatuan Pengguna Islam (PPIM).
Sidang media itu diadakan beberapa hari selepas Suhakam dan pengerusinya Rahmat Mohamad mendapat kecaman berhubung saman yang difailkan terhadap timbalan setiausaha suruhanjaya itu, Shahizad Sulaiman bulan lepas.
Suhakam juga baru-baru ini juga diselar oleh beberapa NGO kerana didakwa "senyap".
Lukman berkata, sejak barisan Pesuruhjaya Suhakam yang baru bagi penggal 2022-2025 dilantik, pihaknya telah berjaya mengadakan beberapa sesi libat urus bersama Suhakam.
“Sebagai contoh MACSA telah bekerjasama dengan SUHAKAM dan Universiti Islam Antarabangsa (UIA) dalam bengkel literasi HAM pada awal tahun ini. Peguam MACSA juga telah dijemput mewakili SUHAKAM dalam "watching brief kes-kes mahkamah mewakili Suhakam dan dijemput menghadiri kursus serta seminar mengenai proses semakan berkala sejagat (Universal Periodic Review atau UPR).
"Ini jauh berbeza dari dahulu di mana CSO Islam tidak dilayan dan disisihkan," ujarnya.

Katanya, pendekatan Suhakam sebelum ini dilihat seperti mengiktiraf HAM acuan Barat secara bulat-bulat dengan menganggap semua yang diformulasikan di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) sebagai sesuatu yang bersifat "universal".
Menurut Lukman, perebutan kuasa dalam Suhakam disebabkan isu kira-kira RM2 juta bantuan kewangan yang diterima daripada EU, di mana pihak tertentu didakwa mahu mengawal cara dana itu digunakan.
Kumpulan itu juga menggesa Suhakam memulangkan dana itu kepada EU untuk mengekalkan sikap berkecuali dan tidak berat sebelah mereka.
Tambahnya, pengerusi bersama MACSA Dr Rafidah Hanim Mokhtar berkata, beberapa kajian yang dijalankan mendapati dana asing yang disalurkan melalui Suhakam tidak bebas dan didakwa bercampur dengan nilai Barat.
Artikel oleh: MalaysiaKini
NGO ISLAM: SUHAKAM KINI LEBIH INKLUSIF, TAK MACAM DULU
https://www.malaysiakini.com/news/669234


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2023/06/ngo-islam-suhakam-kini-lebih-inklusif.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ppim Bidas Wakil Rakyat Kelu Lidah Di Parlimen Malaysia Kini 20 06 2023

Ppim Bidas Wakil Rakyat Kelu Lidah Di Parlimen Malaysia Kini 20 06 2023

papar berkaitan - pada 22/6/2023 - jumlah : 220 hits
Persatuan Pengguna Islam Malaysia tampil mempersoal sikap ahli ahli Parlimen yang didakwanya kelu lidah dan tidak menggunakan hak sepenuhnya untuk bersuara di Parlimen Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan berkata situasi itu sebagai amat membimb...
Suhakam Perlu Pulang Semula Dana Daripada Eu Malaysia Tribune 19 06 2023

Suhakam Perlu Pulang Semula Dana Daripada Eu Malaysia Tribune 19 06 2023

papar berkaitan - pada 21/6/2023 - jumlah : 173 hits
KUALA LUMPUR Gabungan Organisasi Masyarakat Sivil mendesak supaya Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia memulangkan semula dana yang diperoleh daripada Kesatuan Eropah Menurut Pengerusi Gabungan Pertubuhan Pertubuhan Masyarakat Sivil Malay...
Suhakam Perlu Patuh Perlembagaan Persekutuan Tolak Acuan Barat Ngo Warta Rakyat 19 06 2023

Suhakam Perlu Patuh Perlembagaan Persekutuan Tolak Acuan Barat Ngo Warta Rakyat 19 06 2023

papar berkaitan - pada 21/6/2023 - jumlah : 162 hits
SURUHANJAYA Hak Asasi Manusia Malaysia menimbulkan kegusaran selepas dilihat mesra agenda liberal yang mampu mengelirukan masyarakat umum terutamanya orang Islam Pertubuhan bukan kerajaan Islam terdiri daripada PEMBELA PPMM MACSA yang turut...
Permohonan Guru Sambilan Mrsm 2023 Kini Dibuka

Permohonan Guru Sambilan Mrsm 2023 Kini Dibuka

papar berkaitan - pada 26/6/2023 - jumlah : 193 hits
Permohonan Guru Sambilan MRSM 2023 Kini Dibuka Terkini MRSM telah membuka peluang kepada rakyat Malaysia yang berminat untuk memohon tawaran yang ditawarkan Mohon untuk baca dan fahami dengan teliti kehendak bakal majikan sebelum membuat pe...
Jawatan Kosong Rela Kini Dibuka 2023 Mohon Sekarang

Jawatan Kosong Rela Kini Dibuka 2023 Mohon Sekarang

papar berkaitan - pada 22/6/2023 - jumlah : 213 hits
Jawatan Kosong Rela Kini Dibuka 2023 Mohon Sekarang Terkini Jabatan Rela Daerah Timur Laut telah membuka peluang kepada rakyat Malaysia yang berminat untuk memohon tawaran yang ditawarkan Mohon untuk baca dan fahami dengan teliti kehendak b...
Berita Gembira Buat Rakyat Malaysia Sempena Aidiladha Pmx 2023

Berita Gembira Buat Rakyat Malaysia Sempena Aidiladha Pmx 2023

papar berkaitan - pada 15/6/2023 - jumlah : 248 hits
Berita Gembira Buat Rakyat Malaysia Sempena Aidiladha PMX 2023 Bayaran Sumbangan Tunai Rahmah Fasa 3 yang melibatkan peruntukan lebih dari RM2 bilion akan segera disalurkan kepada pemohon yang layak sebelum Aidiladha menurut Datuk Seri Anwa...
Tvb Magic Bawakan Lebih Kandungan Asia Untuk Penonton Malaysia

Tvb Magic Bawakan Lebih Kandungan Asia Untuk Penonton Malaysia

papar berkaitan - pada 16/6/2023 - jumlah : 228 hits
Syarikat kandungan dan hiburan utama di Malaysia Astro dan rakan kerjasama TVBI dengan bangganya mengumumkan saluran baharu yang komprehensif iaitu TVB Magic bermula jam 6 30 petang 19 Jun 2023 tersedia untuk semua pelanggan TVB Magic akan ...
Csos Urge Suhakam To Return Funds It Received From Eu Sinar Daily 19 06 2023

Csos Urge Suhakam To Return Funds It Received From Eu Sinar Daily 19 06 2023

papar berkaitan - pada 21/6/2023 - jumlah : 186 hits
KUALA LUMPUR Civil society organisations have urged for the Human Rights Commission of Malaysia to return the funds it received from the European Union Malaysian Alliance of Civil Society Organisations in the Universal Periodic Review Proce...
Eugene Levy S Toronto

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

Empat Maut Mpv Dan Kereta Api Berlanggar

Jangan Pandang Belakang 2

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


Rumah Terbuka Di Rumah Baru Cyra

Jom Heboh Edisi Raya Putrajaya

Sussurro House By Davide Adracco Architetto In Sao Miguel Do Gostoso Brazil

Spiritual Leader Indians May Vote For Bersatu Candidate Because Of Pas

Ex Manager S Jail Term Set Aside Fined Rm100 000 For Deposit Taking

Spm Candidates To Receive Results On May 27