Negara Jiran Khasnya Thailand Menjadikan Ganja Sebagai Salah Satu Bahan Perubatan


 

Kerajaan wajar lulus penggunaan hemp, marijuana untuk perubatan, kata Syed Saddiq


Faiz Zainudin -September 29, 2021 Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mahu kerajaan menghentikan pembayaran elaun gratuiti kepada bekas Ahli Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang berpencen kerana membebankan kewangan kerajaan.KUALA LUMPUR: Syed Saddiq Syed Abdul Rahman (Bebas-Muar) mencadangkan agar kerajaan memberi kelulusan kepada industri hemp dan marijuana bagi manfaat perubatan dan ekonomi.
Bekas menteri belia dan sukan itu ketika memberitahu Dewan Rakyat, berkata, pasaran hemp dan marijuana dianggarkan kini bernilai RM60 bilion dan dijangka melebihi RM400 bilion dalam tempoh empat tahun akan datang.
Syed Saddiq berkata, memandangkan industri berkenaan juga boleh membantu sebagai kaedah rawatan alternatif kepada masalah kesihatan mental dan sebagainya.
“Ini bukan perkara baharu dan saya masih ingat ketika di Kabinet sebelum ini, ada kajian dilakukan secara terperinci. Jadi, saya berharap kerajaan dapat membentangkan satu kertas kerja yang telus, ikhlas, dipacu data dan sains berkenaan baik dan buruknya kelulusan industri ini (hemp dan marijuana).
“Saya katakan ini kerana di lebih 40 negara, kelulusan hemp atau marijuana perubatan sudah diberikan seperti di Australia, Amerika Syarikat (AS), Kanada, Argentina, Denmark dan terbaharu Thailand,” katanya ketika membahaskan Rancangan Malaysia ke-12 di Dewan Rakyat.
Elaun gratuiti bekas menteri, Ahli Parlimen harus dihentikan
Dalam ucapannya, Syed Saddiq turut menggesa kerajaan menghentikan bayaran gratuiti (elaun tanggungan) kepada bekas menteri, wakil rakyat selepas mereka berpencen daripada jawatan itu.
Katanya, seorang Ahli Parlimen atau Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) menerima RM1 hingga RM2 juta sebagai gratuiti.
Elaun itu katanya, diambil kira jawatan dan tempoh yang pernah dipegang oleh mana-mana Ahli Parlimen mahupun ADUN ketika berkhidmat.
“Contoh kalau Ahli Parlimen empat hingga lima penggal walaupun jadi menteri satu hari pun gratuiti itu telah melangkaui RM1 juta,” katanya.
Katanya, seorang menteri dibayar gaji pada kadar RM55,000 setiap bulan yang turut mendapat pelbagai insentif dan kelebihan lain.
“Saya tahu kerana pengalaman saya sebagai menteri, gaji seorang menteri setiap bulan RM55,000, dapat rumah yang agak mewah di Putrajaya, kereta ada pemandu, makan pun boleh claim (tuntut) dengan kerajaan.
“Dapat plat nombor kalau jual dapat ratusan ribu, dapat AP untuk bawa masuk kereta mewah. Satu bidang tanah di Putrajaya, elaun percutian bagi yang sudah berkahwin boleh melebihi RM100,000 hingga RM200,000 setiap tahun,” katanya,
Justeru itu, beliau meminta agar kerajaan pimpinan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob, menghentikan amalan ini dan fokus kepada membantu rakyat.
“Saya berharap agar kerajaan baharu yang telah bertukar tiga kali dan ada menteri yang telah kekal tiga kali, adakah gratuiti dia hanya sekali atau setiap kali dia berhenti naik RM1 juta,” katanya.
Malah, Syed Saddiq turut menggesa agar segala jawatan pencen itu diberikan satu kadar pencen yang sepatutnya.
“Jika Ahli Parlimen yang pernah berkhidmat sebagai ADUN, exco, menteri itu semua merupakan pencen yang berasingan dan kalau digabungkan pencen tersebut, ia boleh melangkaui RM100,000 sebulan, jika pernah berkhidmat di banyak kedudukan yang berbeza.
Justeru katanya, tiba masanya untuk kerajaan ‘Keluarga Malaysia’ menubuhkan satu jawatankuasa bagi membincangkan perkara itu agar Malaysia tidak terbeban dengan bayaran pencen tidak munasabah itu.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/09/negara-jiran-khasnya-thailand.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Azmin Akan Teliti Semula Status Cadangan Ganja Perubatan

Azmin Akan Teliti Semula Status Cadangan Ganja Perubatan

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 233 hits
malaysiakini comMenteri Perdagangan dan Antarabangsa Mohamed Azmin Ali berkata kerajaan perlu melihat daripada perspektif yang lebih besar dalam mengembangkan keperluan industri ganja perubatan Sebagai maklum balas kepada celahan dari Syed ...
Mahfud Sebut Mendiang Sabam Sirait Salah Satu Politikus Bersih

Mahfud Sebut Mendiang Sabam Sirait Salah Satu Politikus Bersih

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 165 hits
Wafatnya Sabam Sirait dikonfirmasi oleh Hasto Kristiyanto Sekjen PDI Perjuangan Hasto mengatakan pihaknya mengaku turut berbela sungkawa atas meninggalnya senior partainya tersebut
Belikan Bunga Makan Sedap Tak Salah Lagi Bermakna Belikan Isteri Emas Satu Cincin Setiap Bulan

Belikan Bunga Makan Sedap Tak Salah Lagi Bermakna Belikan Isteri Emas Satu Cincin Setiap Bulan

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 246 hits
Setiap kali menyambut hari lahir pasangan baik suami atau isteri betapa pentingnya kita meraikan mereka Tanda ingatan untuk insan yang paling kita sayang Pun begitu tak salah walau pelbagai cara kita meraikannya Sejambak bunga atau belanja ...
Salah Guna Lesen Ap Berleluasa Kenderaan Tanpa Ap Diiimport Ke Malaysia Kata Ketua Audit Negara

Salah Guna Lesen Ap Berleluasa Kenderaan Tanpa Ap Diiimport Ke Malaysia Kata Ketua Audit Negara

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 185 hits
Oktober 1 2021 Aktiviti import kenderaan terpakai atau lebih dikenali sebagai kereta recond terdedah kepada penyalahgunaan yang berleluasa Penyalahgunaan terjadi apabila tiada koordinasi antara Kementerian Perdagangan Antarabangsa Dan Indus...
Salah Satu Punca Kejatuhan Najb Ialah Rakyat Tolak Cukai Gst Zaman Booskau Dah Berlalu

Salah Satu Punca Kejatuhan Najb Ialah Rakyat Tolak Cukai Gst Zaman Booskau Dah Berlalu

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 157 hits
GST perlu dilaksana semula untuk salur bantuan tunai lebih tinggi kata Najib September 29 2021 Sistem percukaian GST adalah lebih saksama dan progresif yang mampu memberi ruang kepada kerajaan untuk mengurangkan kadar cukai korporat dan cuk...
Sedang Tunggu Tawaran Negara Ketiga Pdrm Bagi Satu Nasihat Kepada Keluarga Sajat

Sedang Tunggu Tawaran Negara Ketiga Pdrm Bagi Satu Nasihat Kepada Keluarga Sajat

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 403 hits
Bukit Aman hari ini mengedarkan kad pelarian Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu Bagi Pelarian dipegang usahawan kosmetik Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman atau lebih dikenali Nur Sajat selepas didedahkan akhbar ini sejak Isnin ...
Guna Nama Glamor Bella Di Thailand Rundingan Bawa Balik Sajat Sukar Naik Tocang Dibantu Negara Tertentu

Guna Nama Glamor Bella Di Thailand Rundingan Bawa Balik Sajat Sukar Naik Tocang Dibantu Negara Tertentu

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 207 hits
Misteri kehilangan usahawan kosmetik Muhammad Sajjad akhirnya terjawab apabila dia ditahan oleh pihak imigresen Thailand pada 8 September lalu Dilaporkan Sajat melarikan diri ke Bangkok dengan bantuan seorang lelaki menggunakan gerabak kere...
Cubaan Seludup Babi Hutan Seberat 2 Tan Ke Negara Jiran Gagal

Cubaan Seludup Babi Hutan Seberat 2 Tan Ke Negara Jiran Gagal

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 165 hits
Cubaan aktiviti penyeludupan karkas babi seberat dua tan metrik oleh seorang lelaki dipercayai gagal setelah ditahan Batalion 7 Pasukan Gerakan Am di Rantau Panjang Kelantan semalam Azhari Nusi Pegawai Perintah berkata dalam kejadian sekita...
Elak Takutkan Anak Bila Anak Tiub Belon Banyak Kelebihannya Salah Satu Latihan Untuk Anak Bercakap

Elak Takutkan Anak Bila Anak Tiub Belon Banyak Kelebihannya Salah Satu Latihan Untuk Anak Bercakap

papar berkaitan - pada 22/9/2021 - jumlah : 259 hits
Kanak kanak paling tertarik dengan belon Sifat belon yang ringan warna dan pergerakannya yang menarik perhatian mampu membuatkan anak terhibur Pun begitu bila anak memegang belon ini mak ayah janganlah menakutkan anak Nak relaks jom cuci ma...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Tafsir Mimpi Gajah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia