Naikkan Pendapatan Google Adsense Guna Fb Ads



Sebagai blogger rasanya semua pihak tahu apa itu Google Adsense iaitu sebuah platform menjana pendapatan kepada blogger dengan meletakkan iklan di papan blog mereka.

Ada pelbagai istilah seperti revenue atau CPC kita akan pelajari bila ada akaun Google Adsense ini kerana ia penentu berapa jumlah pendapatan kita dengan setiap per-klik oleh pembaca pada iklan tersebut.

Itu semua kita lupakan kerana untuk menjana pendapatan melalui Google Adsense ialah berapa ramai yang mahu klik iklan anda yang berada di sidebar, head atau dalam artikel. Itu persoalan yang harus kita atasi dahulu.

Salah satu perkara asas mahukan jumlah klik yang banyak ialah jumlah pageview ke blog anda. Kita ambil pengiraan secara mudah, jika pengunjung anda seramai 5000 orang sehari dan dari jumlah tersebut kita anggar 1 peratus sahaja maka kita akan dapat 50 orang sehari. Kalau jumlah pengunjung kurang dari 5000 orang maka makin kurang pendapatan anda.

Kita kena ingat, tak semua orang akan klik iklan anda di blog. Jika mereka berminat baru mereka klik.  So asas pertama ialah dapatkan pengunjung seramai yang mungkin ke blog anda.

Salah satu cara yang aku sedang eksperimen ialah menggunakan FB ads. Nak kaya tapi takut keluar modal lalu macam mana nak kaya.. itu kata kawan aku.  Betul juga kan..hahahaha.

Aku laburkan sebanyak RM100 sebagai pemulaan projek FB ads untuk menjana pendapatan iklan Google Adsense.

Aku berpendapat jika aku taja salah satu artikel terbaik aku dan pembaca akan klik iklan aku di iklan FB dan Instagram, mereka akan dibawa ke laman web yang ditujukan. Bila laman web tersebut dibuka maka artikel aku akan muncul bersama iklan yang  aku tepek di blog aku.

Seperti yang aku katakan, harapan aku dengan jumlah pengunjung yang tinggi melalui iklan tajaan FB ads aku sebanyak RM100 maka potensi iklan aku untuk diklik amat tinggi.

Teknik ini masih lagi dalam eksperimen lagi. Sekarang aku laburkan RM100 dimana iklan aku berjalan selama 30 hari. Untuk pulangan modal aku harus mendapat RM3.30 sehari. Itu baru dapat modal semula.

Kenapa ramai suka pakai Google Adsense sebab ia bayar dalam USD. Maka RM3.30 sehari iaitu minimum pendapatan yang aku harus dapat untuk modal RM100 selama 30 hari.  Maka aku kena dapat USD.70 sehari untuk blog tajaan ini sahaja.

Dan revenue serta CPC aku per-klik ialah USD0.10 sebagai contoh maka ia tidak mustahil dilakukan. Betul tak? Jika fikir secara logik. Aku perlu 7 klik sehari dan mahu untung ialah 8 klik ke atas.

Iklan ini masih berjalan maka keputusan baru akan tahu nanti. Walau bagaimana pun kebaikan membuat FB ads untuk blog anda bukan sahaja untuk Google Adsense anda tapi secara tak langsung promosi blog anda. Awak dapat 2 in 1 keuntungan. Umpama SEO berbayar ler..hahaha.

Ada teknik yang lagi mudah dan pasti cepat kaya jika guna FB ads iaitu klik terus ke iklan penaja dimana kita ambil kod iklan di Google Adsense masukka  ke FB Developer dan ada beberapa  setting maka sesiapa yang klik iklan tajaan FB ads ia akan dibawa ke iklan anda bukan ke blog anda.

Cara ini adalah cara pasti akan untung. Katakan perklik FB caj RM0.08 tapi klik iklan anda RM0.10. Sudah untung maa...itu kiraan secara kasar jer ni.

Tapi persoalan adakah pendapatan kita ini suci. Sebab kita melanggar terma Google Adsense dan menipu untuk menjana pendapatan. Saya nasihatkan baik jangan buat, jangan tamak.

Fikir kembali kenapa kita mula-mula berblogging adakah kerana duit. Bukan kan, sebab minat. Cuma lama-kelamaan kita jadi tamak kan..hahaha.

Untuk pengetahuan aku mempunyai 4 blog yang menggunakan iklan Google Adsense dan 1 blog guna Nuffnang. Blog yang aku cuba ini adalah blog pelancongan yang masih mentah. Nak mencuba nasib dengan blog ini.

Nama blog ini ialah kaki travel yang menggunakan niche pelancongan.
Kalau rajin boleh klik artikel iklan aku ni dan dialu-alukan baca artikel yang lain. Banyak gambar dan video untuk rujukan pelancongan anda.

https://haniftravel.blogspot.com/2018/04/intineri-penuh-percutian-di-bali-5-hari.html

Jom kita menjana pendapatan secara suci tapi efektif.. Aku tak menaruh harapan sangat pada kejayaan pendapatan melalui Google Adsense mengguna FB ads tapi aku menaruh harapan untuk menjana pageview blog ini. Jika aku dapat pageview yang tinggi dari iklan FB ads ini dan andaikan 10% akan datang kembali ianya satu kejayaan. Aku akan mendapat jumlah pageview dan kekalkan pendapatan Google Adsense aku dengan pengunjung iklan FB ads dahulu.

Setakat 2 hari itulah jumlah klik ke page aku sebanyak 42 klik. Dan maaf sebab tak boleh kongsi jumlah pendapatan harian sebab akaun Google Adsense aku kongsi banyak blog...hehehe.
Mana boleh hidup kalau harapkan satu blog jer. Blog ini pun tak guna Google Adsense semenjak aku guna domain sendiri. Kena reject jer memanjang.

Sebenarnya eksperimen ini adalah eksperimen cincai. Jika nak buat betul-betul anda harus ada ilmu FB dimana kalau boleh kita nak kurangkan caj per-klik FB semurah yang mungkin baru kita boleh menjana pendapatan jangka panjang. Ada tekniknya.

Malah FB pages yang digunakan juga bergantung dengan follower anda. Jika FB pages ramai follower maka potensi diklik pun tinggi. Aku menggunakan FB pages Hanif Bin Idrus buat iklan FB ads ni.

Malah untuk dapat per-klik Google Adsense yang tinggi pun ada tekniknya dengan niche blog dan keyword yang betul.

Bukannya kau taburkan duit dan buat iklan pada FB. Kalau macam tu ramai dah kaya melalui jualan online kat FB kan..hahahaha.

Aku berani sebab modal aku kecik RM100 jer. Biasanya orang guna FB ads kalau buat jualan online dengan kadar RM1000 sebulan untuk iklan produk.

Bukan senang nak kaya...hahaha. Duit Google Adsense ni aku mampu bayar duit domain website Hanif Idrus ni jer setiap tahun dan kos internet aku. Tak kaya pun...10 tahun berblogging  nak pakai Mercedes dengan duit blog hanya mimpi indah waktu tidur...ahaks.

Tapi seperti aku katakan, kalau nak kaya kena keluar modal. Modal RM100 maka kekayaan kau dalam lingkungan RM100 ler. Yang penting ilmu mesti ada yer... Jangan bantai keluar modal tapi ilmu FB dan ilmu blog seperti SEO, keyword, alt tag, heading text, broken link, pagejuice dan macam-macam istilah blog ni kena faham.

Kalau tanya aku tentang ilmu FB, aku zero. Diulang aku buat eksperimen dengan ilmu FB yang cetek. Jangan kau ikut aku pula. Namun aku percaya dan amat yakin menjana pendapatan Google Adsense melalui FB ads boleh berjaya.

Jika kau ada ilmu FB dan Blogger, aku memang sarankan. Serius. Walau apapun tunggu 30 hari result aku dengan ilmu FB yang cetek ni.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.hanifidrus.com/2019/02/naikkan-pendapatan-google-adsense-guna.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Jimat Cepat Belajar Cara Buat Google Ads

Cara Jimat Cepat Belajar Cara Buat Google Ads

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 312 hits
Usahawan online tumbuh bagai cendawan dari hari ke hari Ada yang menjadi usahawan dan menjual produk di Facebook serta Instagram Ada pula yang menggunakan platform seperti Easystore dan Shopify untuk bina kedai online sendiri secara percuma...
Nombor Pin Google Adsense Penting Ke

Nombor Pin Google Adsense Penting Ke

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 398 hits
Penting ke dapat nombor PIN daripada Google Adsense Kalau tak dapat nombor PIN ni boleh effect apa apa ke Jawapannya nombor PIN Google Adsense ni penting untuk mereka yang berhasrat nak buat duit dengan Adsense mereka Yelah penat penat appl...
Wanita Ini Hanya Guna Rm10k Untuk Majlis Perkahwinan 1 000 Orang Jemputan Ini Tipsnya

Wanita Ini Hanya Guna Rm10k Untuk Majlis Perkahwinan 1 000 Orang Jemputan Ini Tipsnya

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 515 hits
Soalan yang sering diajukan ketika berada di kampung waktu Hari Raya adalah Bila nak kahwin Dah ada calon ke dan sebagainya Pening juga nak menjawab Tapi bagaimana pula jika anda sudah mempunyai calon namun perancangan untuk berkahwin dan m...
Jangan Guna Maqasid Syariah Untuk Aes Kata Mujahid Viralhancing

Jangan Guna Maqasid Syariah Untuk Aes Kata Mujahid Viralhancing

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 504 hits
SHAH ALAM 12 Feb Isu kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik terus menerus membuatkan Pakatan Harapan bertelagah sesama sendiri dengan terbaharu Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof tampil menyangkal sistem itu bert...
Cara Buat Lampu Guna Garam Dan Air Suam Bertahan 8 Jam

Cara Buat Lampu Guna Garam Dan Air Suam Bertahan 8 Jam

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 403 hits
Mungkin masih ada yang pelik dan hairan dengan tajuk cara buat lampu guna garam dan air suam Ya hanya dengan menggunakan segelas air suam dan dua sudu garam dapat membuat lampu yang pasti akan menjimatkan tenaga elektrik di rumah anda Siapa...
Kononnya Nak Jimat Bil Elektrik Padahnya Kena Denda Hampir Rm9000 Kerana Guna Alat Jimat Elektrik

Kononnya Nak Jimat Bil Elektrik Padahnya Kena Denda Hampir Rm9000 Kerana Guna Alat Jimat Elektrik

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 723 hits
Hasrat seorang pengguna menjimatkan bil elektrik di rumahnya di Puchong bertukar padah apabila disaman Tenaga Nasional Berhad hampir mencecah RM9 000 gara gara menggunakan satu alat kononnya boleh menjimatkan tenaga elektrik Shamsulhairi Mo...
Guna Air Serta Roti Sebagai Baja Kaedah Ringkas Suburkan Tanaman Rileks Media

Guna Air Serta Roti Sebagai Baja Kaedah Ringkas Suburkan Tanaman Rileks Media

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 379 hits
Kini semakin ramai pemilik kediaman memilih menanam tanaman sendiri di rumah Walaupun ruang rumah terhad seperti di bandar bandar besar tetapi dengan sedikit kreativiti anda boleh merasai pengalaman bercucuk tanam sendiri Tetapi sudah penat...
Pemeriksaan Dokter Rs Mmc Guna Mengecek Rekam Medis Pegawai Kpk Korban Penganiayaan

Pemeriksaan Dokter Rs Mmc Guna Mengecek Rekam Medis Pegawai Kpk Korban Penganiayaan

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 138 hits
Dari pemeriksaan itu penyidik ingin mengetahui lebih lanjut kondisi Gilang yang mengalami luka sobek di wajah dan juga retak di bagian hidung
28 Restoran Salah Guna Ayat Al Quran Didenda Sehingga Rm1 Juta

28 Restoran Salah Guna Ayat Al Quran Didenda Sehingga Rm1 Juta

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 394 hits
Omar Zin KUALA LUMPUR Sebanyak 28 restoran didenda sehingga RM1 juta masing masing kerana menyalahgunakan ayat al Quran untuk memberi tanggapan premis mereka berstatus halal kata Pengarah Penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri da...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api

Kp Umno Tidak Perlu Layan Teguran Dari Sikitol Kluster Pengkhianat

Rights Group Calls For Police Probe Into Inciting Statements On Allah Socks

In Src International Civil Suit Former Director Says Najib Was Chess Grandmaster In Company S Scheme Of Things