Muncul No 1 Spm Terbaik 2023 Alumni Kongsi Fakta Menarik Tentang Maahad Tahfiz Negeri Pahang




KUANTAN: Maahad Tahfiz Negeri Pahang (MTNP) menjadi sebutan netizen di media sosial selepas mengungguli tempat pertama di dalam carta sekolah terbaik keputusan SPM 2023 mengikut gred purata sekolah.
Sejak itu, orang ramai mula tertanya-tanya tentang kewujudan sekolah maahad tahfiz yang cukup berprestij ini sehinggakan berjaya mengatasi sekolah-sekolah SBP atau MRSM terkemuka lain pada kali ini.
Baru-baru ini, seorang individu yang juga merangkap sebagai alumni Maahad Tahfiz Negeri Pahang sedia mempromosikan dengan berkongsi beberapa fakta menarik tentang sekolahnya kepada orang ramai.
Sebagai informasi umum, sekolah ini di bawah naungan Yayasan Pahang dan Sultan Pahang. Pelajar-pelajar ini telah mendapat tajaan biasiswa Yayasan Pahang.
Alumni ini berkongsi sedia menerima tajaan sebanyak RM2,000 bagi setiap bulan. Wang tajaan itu pula terbahagi kepada dua bahagian iaitu RM1,500 untuk kos sara hidup dan RM800 untuk elaun bulanan pada ketika itu.
Namun, kini ibu bapa dikenakan yuran bayaran bulanan sebanyak RM1,650 untuk anak mereka menuntut di sekolah tahfiz ini. Berdasarkan pencarian kami, anda yang bukan berasal dari Pahang pula akan dikenakan yuran bulanan yang lebih tinggi iaitu RM2,150.
Sementara ibu bapa yang bergaji di bawah RM20,000 pula, boleh mendapatkan tajaan di bawah Yayasan Pahang asalkan lulus kesemua fasa temu duga yang diadakan.


Selepas terpilih untuk menuntut di situ, rutin harian bagi pelajar sememangnya sistematik yang mana penuh dengan pengisian dari segi akademik dan juga kesihatan jasmani.
Bermula seawal 6 pagi, mereka akan bangun untuk menunaikan solat subuh lalu diikuti rutin seharian dalam akademik dan rohani. Kemudian, pada sesi petang akan diisi dengan aktiviti riadah dan pada belah malam akan melakukan tugasan sekolah sehingga pukul 11 malam.
Difahamkan mana-mana tahfiz yang mempunyai silibus akademik akan memiliki jadual padat sedemikian.
Bercakap mengenai kelayakan untuk masuk ke MTNP, UPSR perlulah straight A dan boleh hafal sekurang-kurangnya satu muka surat semasa ditemu duga. Penemu duga akan memberi tempoh sejam untuk hafal ayat al-Quran sebanyak mungkin. Di sinilah, ramai individu yang tidak berjaya melepasi untuk ke fasa seterusnya.
Dari segi riadah pula, penawaran sukan sama sahaja seperti sekolah lain cuma ada keunikan tersendiri di mana ada memanah, ekustrian dan golf. Alumni sendiri turut mendedahkan dia pernah menjadi wakil berkuda sampai ke peringkat antarabangsa.
Bagi dia, waktu belajar sememangnya stress kerana perlu menguasai pelbagai perkara.
Dalam pada itu, ada yang berkongsi bahawa fasiliti di MTNP juga sudah menyamai seperti universiti swasta berprestij di luar sana.
Susulan perkongsian alumni tersebut, ternyata ramai netizen terkejut mengetahui betapa hebatnya sistem pembelajaran Maahad Tahfiz Negeri Pahang sekaligus menjadi rencah kepada kejayaan pelajar-pelajarnya.
Bukan itu sahaja, netizen juga menegaskan dengan pencapaian cemerlang yang ditonjolkan telah membuka mata bahawa tahfiz bukanlah tempat pemulihan ahlak seperti yang dibayangkan sebelum ini. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2024/05/muncul-no1-spm-terbaik-2023-alumni.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rahsia Di Sebalik Maahad Tahfiz Negeri Pahang Jadi Sekolah Nombor Satu Terbaik Spm 2023

Rahsia Di Sebalik Maahad Tahfiz Negeri Pahang Jadi Sekolah Nombor Satu Terbaik Spm 2023

papar berkaitan - pada 29/5/2024 - jumlah : 105 hits
KUANTAN Seperti umum ketahui keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia baru saja diumumkan semalamKeputusan semalam menggemparkan seluruh Malaysia apabila Maahad Tahfiz Negeri Pahang mendapat tempat pertama daripada segi keputusan SPM ...
20 Sekolah Terbaik Keputusan Spm 2023 Mengikut Gred Purata Sekolah

20 Sekolah Terbaik Keputusan Spm 2023 Mengikut Gred Purata Sekolah

papar berkaitan - pada 1/6/2024 - jumlah : 126 hits
Senarai Sekolah Terbaik SPM 2023 Keseluruhan SBP MRSM SMKA SABK Ranking Sekolah Terbaik Setiap Negeri di Malaysia Ranking Sekolah Terbaik 2022 2023 Perak Terengganu Kelantan Pahang Selangor Kuala Lumpur Kedah Pulau Pinang Johor Melaka Neger...
Datin Anne Ngasri Kongsi Kegembiraan Pencapaian Spm Anak Mama Bangga Dengan Result Spm Warits

Datin Anne Ngasri Kongsi Kegembiraan Pencapaian Spm Anak Mama Bangga Dengan Result Spm Warits

papar berkaitan - pada 28/5/2024 - jumlah : 74 hits
Datin kongsi kegembiraan pencapaian anak Mama bangga dengan result SPM Warits Datin Anne Ngasri berkongsi kegembiraan dengan kejayaan yang diraih anaknya Abdul Warits Abdul Wafi dalam Sijil Pelajaran Malaysia 2023 Datin Anne Ngasri Kongsi K...
Sedih Hiba Gembira Kak Km Dato Hattan Zarina Zainuddin Kongsi Kejayaan Anak Anak Cemerlang Spm

Sedih Hiba Gembira Kak Km Dato Hattan Zarina Zainuddin Kongsi Kejayaan Anak Anak Cemerlang Spm

papar berkaitan - pada 28/5/2024 - jumlah : 78 hits
Keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia yang diumumkan semalam memperlihatkan kejayaan anak anak cemerlang yang berusaha gigih untuk berjaya Begitu juga rakan selebriti dan pempengaruh yang turut sama meraikan kejayaan anak masing ma...
Ada Beberapa Fakta Menarik Dlm Data Ini

Ada Beberapa Fakta Menarik Dlm Data Ini

papar berkaitan - pada 19/5/2024 - jumlah : 124 hits
Che IbrahimAda beberapa fakta menarik dlm data ini 1 Jumlah penduduk lelaki lebih ramai dari wanita tapi mengapa masih ramai wanita yang tidak bersuami Adakah ianya satu trend baru dalam kehidupan 2 Jumlah warga emas mewakili 2 3 penduduk n...
Jasri Lima Ahli Dewan Negeri Lantikan Di Pahang Tidak Memberi Manfaat Kepada Rakyat

Jasri Lima Ahli Dewan Negeri Lantikan Di Pahang Tidak Memberi Manfaat Kepada Rakyat

papar berkaitan - pada 24/5/2024 - jumlah : 93 hits
KUANTAN Pembangkang di Pahang mendakwa lima Ahli Dewan Negeri lantikan yang diluluskan Dewan Undangan Negeri baru baru ini adalah berlandaskan politik semata mata ADN Kuala Sentul Datuk Jasri Jamaluddin berkata kewujudan mereka sebenarnya t...
Mana Dia Spm Terbaik

Mana Dia Spm Terbaik

papar berkaitan - pada 28/5/2024 - jumlah : 59 hits
Zainuddin OmarMaahad Tahfiz Pahang di mana ni Saya nak pergi lawat sekolah ini 20 Sekolah Terbaik Keputusan SPM 2023 Mengikut Gred Purata Sekolah 1 Maahad Tahfiz Negeri Pahang 2 Sek Sultan Alam Shah Putrajaya 3 Kolej Tunku Kurshiah N 9 4 SM...
Tarikh Dan Panduan Semakan Keputusan Spm 2023

Tarikh Dan Panduan Semakan Keputusan Spm 2023

papar berkaitan - pada 24/5/2024 - jumlah : 155 hits
Hai semua Bagi mereka yang telah menduduki Sijil Pelajaran Malaysia tahun 2023 pasti hati sudah berdebar debar menunggu keputusan kan nbsp Berita baik Kementerian Pendidikan Malaysia telah mengumumkan bahawa keputusan SPM akan dikeluarkan p...
Malaysia In Tough Spot On Blackrock Investment

15 Things To Eat In Bangsar

Warga Emas Kayuh Basikal Maut Kemalangan

Names That Adapt To Change

Isu Saham Mahb Tak Sama Dengan Kilang Berkaitan Blackrock Di Kedah Kelantan

Pelajar Uitm Jengka Maut Motosikal Langgar Kereta Keluar Simpang Depan Balora Mastika

Bila Maknya Tak Sihat

55 000 Pengguna Di Kuantan Alami Gangguan Air Bermula Jam 9 00 Pagi Hingga 5 00 Petang Esok



Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Terjerat iQIYI Malaysia Gandingan Aliff Aziz Dan Ruhainies

8 Fakta Biodata Aisyah Hijanah Azhari Penulis Buku Isteri Kepada Alif Teega

5 Kes Jenayah Melibatkan Kanak Kanak di Malaysia Yang Tak Boleh Kita Lupakan


Cari Stoking Tapi Sangkut Kasut Skechers Sepasang

Cara Efektif Mengelola Stres Untuk Kesehatan Tubuh

Inilah Israel Bom Sumbangan M Sia Tapi Nak Hubungan

Modal Bisnes

Zaid Hits Out At Ministry S Muslim Friendly Tourism Idea For Langkawi

Time To End The Political Gravy Train