Mulakan Pembelajaran Dalam Talian Bukan Kerana Terpaksa Dipaksa


 

Pelajar terutama calon peperiksaan utama perlu dibantu supaya proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) secara dalam talian menjadi lebih berkesan terutama pada era pandemik ini.

Pada 15 Julai lalu, Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk Dr Mah Hang Soon, melancarkan Program Tuisyen Online Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) Percuma 2021 bagi sekolah menengah di kawasan Parlimen Tanjung Piai.

Program sebegini membantu pelajar menjadikan pembelajaran dan ulang kaji bukan sahaja lebih berkesan, bahkan menyeronokkan. Ia sepatutnya dimanfaat pelajar, terutama calon peperiksaan demi masa depan.

Keputusan SPM 2020 mencatatkan pencapaian lebih baik dengan Gred Purata Nasional (GPN) 4.80 berbanding 4.86 (2019). Ia sewajarnya menjadi rangsangan bagi calon peperiksaan tahun ini, apatah lagi pencapaian SPM 2020 terbaik sejak 2016.

Proses adaptasi sesi PdP dalam talian bukan mudah, namun tidak mustahil ia akhirnya menjadi trend pembelajaran baharu untuk pelajar, walaupun selepas cabaran pandemik berakhir.

Justeru, untuk memudahkan sesi pembelajaran, guru dan pelajar perlu membiasakan diri dengan penggunaan aplikasi penstriman langsung.

Bagi pelajar memiliki asas komputer, mereka mungkin lebih cepat memahami. Namun bagi kurang biasa, ia mungkin mengambil masa untuk memahirkan diri, tetapi tidaklah sampai tahap mengganggu kelancaran sesi pembelajaran.

Bagi luar bandar, mungkin kaedah pembelajaran seperti ini tidak begitu popular. Namun jika dilihat sebenarnya, pembelajaran dalam talian sudah lama dipraktikkan di Barat. Home learning atau pembelajaran di rumah bukan sukar buat mereka.

Bagi menjayakan pembelajaran dalam talian, perisian dan sambungan internet paling penting. Jika sambungan internet lemah, ia akan menyukarkan pembelajaran dan menyebabkan pelajar sukar memahami subjek.

Ia cabaran besar khususnya bagi pelajar kurang berkemampuan. Pelbagai usaha dilakukan kerajaan bagi mengatasi masalah ini dengan meningkatkan kelajuan internet melalui pemasangan lebih banyak fiber dan pemberian spektrum kepada syarikat telekomunikasi.

Di sebalik kesukaran, pengajian dalam talian sebenarnya banyak kelebihan. Ia melatih pelajar mengurus waktu dengan berkesan. Apa pelajar harus lakukan adalah merangka jadual waktu harian dengan membahagikan waktu belajar, menyiapkan tugasan dan aktiviti lain.

Ia dapat membantu memastikan kehidupan lebih teratur dan efisien supaya kehidupan serta emosi pelajar lebih stabil.

Untuk lebih efisien ketika belajar dalam talian, pelajar seharusnya menyediakan ruang lebih kondusif dan bijak memilih tempat selesa, selamat dan tidak mudah diganggu.

Pastikan ruang tidak mengganggu semangat belajar seperti di atas katil atau bilik gelap kerana ia mengundang rasa mengantuk atau tertidur sewaktu kelas berlangsung.

Untuk mengekalkan konsentrasi juga, pelajar perlu mempunyai rehat secukupnya. Tidur tidak mencukupi boleh memberikan impak besar kepada prestasi pembelajaran. Waktu rehat cukup meningkatkan daya ingatan dan menyegarkan pemikiran ketika pembelajaran dalam talian.

Lakukan juga aktiviti ringan seperti senaman supaya kembali aktif ketika belajar dalam talian.

Memandangkan kaedah pembelajaran ini lebih bebas tanpa guru di hadapan, pelajar lebih mudah hilang fokus. Jika berterusan, sesetengah pelajar akan mula bosan dan tidak dapat mengikut rentak pembelajaran, sekali gus perlu diberi perhatian oleh guru.

Peranan ibu bapa sangat penting bagi memastikan pelajar mampu melakukan tugasan dalam talian secara kendiri.

Ibu bapa perlu membantu dan memantau aktiviti mereka. Ia cabaran baharu kepada ibu bapa dalam mewujudkan suasana pembelajaran di rumah.

Apa pun, berfikiran positif boleh memberikan impak baik sekiranya pelajar dalam keadaan tertekan. Elak daripada memikirkan perkara negatif dan banyakkan berfikir positif untuk berjaya dalam peperiksaan nanti.

Ingatlah, setiap perkara berlaku ada hikmahnya. Jadi mulakan hari dengan fikiran positif supaya dapat memberi semangat untuk memulakan pembelajaran dalam talian dengan rasa gembira, bukan kerana terpaksa dan dipaksa.

Sumber: Dr Wee Jeck Seng (Ahli Parlimen Tanjung Piai, Johor)




www.zukidin.com {Estd 2012}

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.zukidin.com/2021/10/mulakan-pembelajaran-dalam-talian-bukan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lirik Kau Dipaksa Aku Terpaksa Yollanda

Lirik Kau Dipaksa Aku Terpaksa Yollanda

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 289 hits
haruskah aku pergiuntuk membuatmu nyamandengan segala kekurangan cintaku yang kau paksakandulu kau sayang sayang sekarang cintaku terbuangdulu hanya dirikuyang selalu bersama musiapa yang telah merebut hatimu siapa yang telah merampas cinta...
Hiburan Azri Iskandar Maklum Terpaksa Tipu Ellie Suriaty Hendak Ke Bengkel Kereta Padahal Ambil Vaksin

Hiburan Azri Iskandar Maklum Terpaksa Tipu Ellie Suriaty Hendak Ke Bengkel Kereta Padahal Ambil Vaksin

papar berkaitan - pada 1/10/2021 - jumlah : 180 hits
Pelakon Azri Iskandar mengesahkan dirinya sudah lengkap menerima dos vaksin berupa Pfizer kedua duanya sejak 16 Ogos yang lalu lagi ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementMenurut Azri 53 pada mulanya dia berdepan dengan dilema sama ada mahu ambil v...
Hiburan Tak Dapat Berjalan Terpaksa Guna Kerusi Roda Ustaz Kazim Elias Dibuat Orang

Hiburan Tak Dapat Berjalan Terpaksa Guna Kerusi Roda Ustaz Kazim Elias Dibuat Orang

papar berkaitan - pada 30/9/2021 - jumlah : 231 hits
Pendakwah bebas yang dikenali ramai Ustaz Mohd Kazim Elias memohon doa dari orang ramai agar mendoakan kesihatan dan kesejahteraan dirinya yang kini tidak dapat berjalan ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementUstaz Kazim telah berkongsikan khabar t...
Pemuda Ini Terpaksa Tinggaikan Jen4zah Bapanya Demi Lkut Ujian Pengambilan Anggota P0iis

Pemuda Ini Terpaksa Tinggaikan Jen4zah Bapanya Demi Lkut Ujian Pengambilan Anggota P0iis

papar berkaitan - pada 29/9/2021 - jumlah : 165 hits
Seor4ng pemuda asal Kabupaten Humbang Hasundutan Sumatera Utara belakangan ini m3njadi sorotan publik lantaran terpaksa meninggalkan jen4zah sang ayah demi m3ngikuti tes anggota polisi
Penangan Anak Ke 3 Sam Terpaksa Pindah Hotel Syatilla Lembik Mabuk Tengok Rumah

Penangan Anak Ke 3 Sam Terpaksa Pindah Hotel Syatilla Lembik Mabuk Tengok Rumah

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 258 hits
Mungkin orang akan anggap mengidam atau alahan bagi ibu mengandung ni saja saja Tapi bagi yang mengalaminya saja akan faham bagaimana perasaan tu kan Walaupun ada yang menyatakan janganlah terlalu layan sangat perasaan tu tapi hakikatnya ad...
Terpaksa Guna Kerusi Roda Ustaz Kazim Elias Sampai Menang1s Dedah Apa Sebenarnya Berlaku

Terpaksa Guna Kerusi Roda Ustaz Kazim Elias Sampai Menang1s Dedah Apa Sebenarnya Berlaku

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 289 hits
video terkini ada di bawah Pendakwah bebas terkenal Datuk Ustaz Mohd Kazim Elias memohon orang ramai untuk mendoakan kesihatan dan kesejahteraan dirinya yang tidak dapat berjalan
Banjir Depan Kantor Walkot Tangsel Pengendara Terpaksa Dorong Motor

Banjir Depan Kantor Walkot Tangsel Pengendara Terpaksa Dorong Motor

papar berkaitan - pada 3/10/2021 - jumlah : 138 hits
Dia menjelaskan air setinggi hampir setengah meter itu membuat pengendara roda dua dan lebih menjadi takut melintasi jalan tersebut
Anak Nak Exam Pakai Laptop Wanita Rela Gadai Rantai Emas Ibu Terpaksa Korb4nkan

Anak Nak Exam Pakai Laptop Wanita Rela Gadai Rantai Emas Ibu Terpaksa Korb4nkan

papar berkaitan - pada 28/9/2021 - jumlah : 262 hits
Setiap insan yang bergelar ibu dan bapa sudah pasti mahukan yang terbaik buat anak mereka Insan mulia ini sanggup berkorban apa sahaja dalam membesarkan anak anak dan perkara tersebut sama sekali tidak terbalas dengan wang ringgit Nak beli ...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Sepuluh Perkara Tetap Mengalir Pahalanya Setelah Mati

Hobi Baru

Beli Saldo Paypal Via Bank Line By Bank Hana

Akhirnya Dapat Beli Sobek

Selesai Sesi Marhaban 2024 1445h

3 Ayat Pelaris Jualan Tak Perlu Sebut Brand