Mitos Dan Fakta Mengenai Lampu Amaran Check Engine


Apabila anda sendang memandu dengan santai dan secara tiba-tiba lampu amaran “CHECK ENGINE” anda menyala. Apa sebenarnya yang berlaku? Tidak kira apa pun gelaran yang anda berikan pada lampu amaran yang biasanya berwarna kuning itu, ia membawa maksud yang sistem komputer kereta anda telah mengesan masalah pada sistem kereta anda.


Ianya bergantung kepada tahun, buatan dan juga model kereta anda, ia berkemungkinan ada kaitan dengan enjin, transmisi malah mungkin juga brek dan suspensi. Terdapat ratusan sebab yang memungkinkan lampu ini menyala dan percayalah, ia tidak mungkin boleh diselesaikan dengan mudah.

Senarai soalan dan jawapan di bawah mungkin akan dapat membantu kita memahami masalah ini dengan lebih baik.

Bolehkah kereta saya dipandu jika lampu “CHECK ENGINE” menyala ?

Ingat satu perkara sahaja, jika lampu tersebut menyala tapi kereta anda kelihatan okey tanpa sebarang masalah, anda boleh terus memandunya. Tapi pasikan ianya diperiksa bila anda mempunyai kelapangan mengikut keselesaan anda.

Tapi jika kereta anda terasa berbeza, bergegar, semput ataupun berjalan dengan dua silinder sahaja. Jangan pandu, telefon terus trak penunda. Jika rasa ragu-ragu dan tiada mekanik berdekatan, tunda sahaja kerana itu jalan yang paling selamat. Berhenti di tepi lebuh raya bukanlah pilihan yang selamat.

Lampu “CHECK ENGINE” padan dengan sendiri. Kereta saya da okey ker?

Mungkin tidak. Walaupun ia telah terpadam dengan sendiri, sistem komputer kereta akan menyimpan data mengenai masalah yang berlaku dan untuk membolehkan proses baik pulih dijalankan. Untuk mengelakkan isu yang mungkin timbul di kemudian hari, pastikan ia diperiksa oleh mekanik anda.Lampu “CHECK ENGINE” kekal menyala. Apa patut saya buat?2

Kalau terus menyala, ikuti langkah dalam soalan satu tadi dan jangan panik.

Bolehkah saya memutuskan sambungan bateri ataupun fius untuk ‘RESET’ lampu “CHECK ENGINE” kereta saya?

Mungkin, tetapi kami tidak mengesyorkan. Langkah tersebut mungkin akan menghilangkan kod masalah tadi tetapi ia direkomen di seluruh dunia. Malah pihak pengeluar juga menegah ianya dilakukan.

Apakah lampu “CHECK ENGINE” ini sebenarnya?

Lampu “CHECK ENGINE” adalah lampu amaran bagi pelbagai sistem yang beroperasi dalam kereta anda. Dengan bahasa mudahnya, ia merupakan lampu amaran pengurusan enjin yang akan menyala jika ada masalah di kesan pada enjin kereta anda. Ia sama konsepnya dengan mesej ‘Eror’ yang muncul pada skrin komputer anda jika masalah dikesan dalam sistem.

Masalah tersebut mungkin berkaitan dengan mekanikal, teknikal, perisian dan sebagainya.

Bolehkah ia ditetapkan semua (Reset)?

Okey, ini soalan yang menarik dan memerlukan jawapan yang agak panjang. Mula-mula sekali lamp “CHECK ENGINE” ini menyala sebaik ia mengesan masalah dalam enjin dan menyimpan kod kesalahan tadi (fault code). Terdapat ratusan kod seperti ini yang disimpan untuk memudahkan diagnostik dilakukan bagi memperbetulkannya.

Kadang-kadang kod tadi akan menunjukkan terus komponen yang rosak dan perlu ditukar ataupun diperbaiki, kadang-kadang ia lebih serius dan memerlukan prosedur dianostik yang lebih menyeluruh.

Bila ia dihapuskan (reset), kita secara tidak langsung telah menghapuskan punca masalah tadi menyebabkan pembaikan sukar dilakukan. Mana taknya informasi ataupun kod tadi telahpun kita hapuskan.

Malangnya memang tiada cara untuk melakukan reset pada lampu “CHECK ENGINE” tanpa membetulkan masalah yang timbul terlebih dahulu. Jika berjaya dipadamkan pun, ia akan menyala kembali sebaik sahaja masalah dikesan kembali.

Dan setiap model kenderaan memerlukan alat ujian diagnostik mereka sendiri walaupun masalahnya mungkin kelihatan sama. Jika masalah sudah diperbaiki dengan sempurna, ia biasanya akan terpadam sendiri ataupun boleh dipadamkan dengan menggunakan Code Reader yang ada pada bengkel tertentu. Tapi kalau belum diselesaikan ia tidak akan kekal lama. Silap-silap keluar bengkel dah menyala balik.

Ada bengkel yang mengenakan bayaran untuk menggunakan Code Reader dan ada yang tidak. Cuma kalau nak jimat duit, selesaikan punca masalah sebelum melakukan reset untuk memadamkan lampu amaran tersebut. Kalau tidak memang anda akan melakukan proses yang sama berulang kali.

PENTING : Masalah yang menyebabkan lampu amaran “CHECK ENGINE” menyala mungkin akan melibatkan kos yang tinggi tetapi ia wajar diberi perhatian untuk mengelakkan kerosakan yang lebih serius dalam sistem kereta anda.

Sumber : Mekanika Malaysia

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tigapadel.blogspot.com/2019/05/mitos-dan-fakta-mengenai-lampu-amaran.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Fakta Mengenai Anak Ketiga

Fakta Mengenai Anak Ketiga

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 3834 hits
Assalamualaikum HaiFakta Anak Ketiga Nahh Nad kembali lagi dengan fakta fakta Dah lama rasanya tak share entry tentang fakta perangai anak ke berapa ni Dulu rajin lah nak baca benda benda camni Sekarang more on sharing tentang personal life...
Bukit Alesano Bogor Spot Camping Hits Dengan Hamparan Kerlip Bintang Dan Lampu Perkotaan

Bukit Alesano Bogor Spot Camping Hits Dengan Hamparan Kerlip Bintang Dan Lampu Perkotaan

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 297 hits
Buat anak gaul Bogor nih kalau mau camping di sini aja ya Banyak bintang bintang lho kan romantis
Tidur Dengan Lampu Terbuka Meningkatkan Risiko Obesiti

Tidur Dengan Lampu Terbuka Meningkatkan Risiko Obesiti

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 1055 hits
Adakah anda lebih suka tidur dengan lampu terbuka atau televisyen dipasang fikirkan semula Kajian terkini yang melibatkan 43 722 wanita di US mendapati individu yang tidur dalam keadaan TV atau lampu terpasang dikaitkan dengan Peningkatan 5...
Pemilik Kenderaan Guna Lampu Putih Hid Menyusahkan Pemandu Lain

Pemilik Kenderaan Guna Lampu Putih Hid Menyusahkan Pemandu Lain

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 490 hits
Sekiranya anda merupakan pemandu kenderaan dengan lampu putih HID sila ambil tindakan segera untuk menukar lampu tersebut kerana walaupun pandangan anda lebih jelas dengan jarak penglihatan yang lebih luas tetapi anda TIDAk sendirian di jal...
Tidur Dengan Lampu Menyala Di Malam Hari Bisa Buat Wanita Lebih Mudah Gemuk

Tidur Dengan Lampu Menyala Di Malam Hari Bisa Buat Wanita Lebih Mudah Gemuk

papar berkaitan - pada 15/6/2019 - jumlah : 251 hits
Berdasar percobaan diketahui bahwa wanita yang tidur di bawah cahaya buatan cenderung mengalami kenaikan berat badan atau obesitas Hasil penelitian ini merupakan yang pertama menghubungkan paparan cahaya buatan di malam hari ketika tidur da...
Apa Beza Lampu Isyarat Jepun Dan Negara Lain

Apa Beza Lampu Isyarat Jepun Dan Negara Lain

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 522 hits
Bagi meningkatkan keselamatan pengguna jalan raya terutamanya di simpang simpang besar dan sibuk biasanya lampu isyarat akan digunakan Ianya sangat efektif bagi mengawal laluan kenderaan yang ingin keluar masuk daripada simpang yang berlain...
Bekas Isteri Pu Abu Masih Tunggu Lampu Hijau Dari Ayah

Bekas Isteri Pu Abu Masih Tunggu Lampu Hijau Dari Ayah

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 530 hits
Bekas Isteri PU Abu Masih Tunggu Lampu Hijau Dari AyahBEKAS isteri Pencetus Ummah Abu Sufyan iaitu Ain Afini memberitahu dia menerima banyak mesej peribadi daripada wanita yang menimpa nasib sepertinya
Pengumuman Mengenai Google Stadia Akan Dilakukan Pada 6 Jun Ini

Pengumuman Mengenai Google Stadia Akan Dilakukan Pada 6 Jun Ini

papar berkaitan - pada 5/6/2019 - jumlah : 245 hits
Selepas beberapa bulan diacah dan kami sendiri mencubanya di Google I O baru baru ini pengumuman lebih lengkap mengenai Google Stadia akan dilakukan pada 6 Jun ini Pada acara Stadia Connect pertama maklumat mengenai tarikh pelancaran harga ...
5 Perkara Mengenai The Little Samba Nation Timor Leste

5 Perkara Mengenai The Little Samba Nation Timor Leste

papar berkaitan - pada 8/6/2019 - jumlah : 278 hits
Menjelang sepak mula pusingan 1 Kelayakan Piala Dunia 2022 menentang Timor Leste pada malam ini dan juga 11 Jun depan Semuanya BOLA bawakan kepada para pembaca 5 perkara mengenai Timor Leste yang mungkin perlu kita tahu Atas kertas Malaysia...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama