Menulis Bahasa Melayu Menggunakan Tatabahasa Dan Ejaan Yang Betul Dengan Dewaneja11


Assalamualaikum wbt

Bahasa Melayu merupakan bahasa pengantar di negara kita. Namun begitu, penggunaan Bahasa Melayu yang betul dan tepat berdasarkan tatabahasa, ejaan yang betul amat kurang digunakan oleh rakyat negara ini. Walaupun majoriti penduduk negara ini adalah Melayu, namun penggunaan Bahasa Melayu yang tepat dan betul sangat kurang memuaskan.

Ramai yang tidak sedar bahawa penggunaan penulisan Bahasa Melayu sangat penting pada masa kini. Menurut penulis buku 'Rahsia Bapa Viral Kebangsaan' Tuan Khairul Hakimin Muhammad, mengatakan bahawa penulisan menggunakan ejaan dan tatabahasa yang betul mampu mempengaruhi pembaca sehingga mampu mengikat pembaca untuk meneruskan pembacaan sesuatu penulisan sehingga habis.



Pentingkah Menulis Dengan Ejaan Dan Tatabahasa Yang Betul?
Tahukah anda penggunaan Bahasa Melayu dengan betul membantu anda untuk menulis dengan lebih baik, ia juga dapat menarik perhatian pembaca dan boleh menjana pendapatan anda. Menurut Tuan Khairul Hakimin lagi, penulisan Bahasa Melayu menggunakan ejaan dan tatabahasa yang betul dapat membawa penulisan anda ke peringkat global. Penulisan tersebut boleh ditranslate ke semua bahasa di seluruh dunia. Menarik ke menarik sangat?
Sudah tentu sangat menarik, kerana ia boleh membuka peluang kepada anda untuk menjadi penulis untuk produk luar negara, seperti yang dilakukan oleh Tuan Khairul ini. Jadi, bagaimana anda dapat membantu memperbaiki penulisan Bahasa Melayu menggunakan ejaan dan tatabahasa yang betul? Haa, mari saya perkenalkan kepada anda dengan aplikasi ini.

Menulis Bahasa Melayu Menggunakan Tatabahasa Dan Ejaan Yang Betul Dengan DewanEja11

Apa itu DewanEja11
DewanEja11 Penyemak Ejaan dan Tatabahasa Bahasa Melayu. Ia merupakan aplikasi terkini yang dapat membantu anda memperbaiki penulisan menjadi lebih baik, betul dan menarik. DewanEja11 berintegrasi dengan MS Office 2016, 2019, 2021dan 365. Dalam MS Office, tab DewanEja11 berada pada tab Add-Ins.

4 Kelebihan Menulis Dengan DewanEja11
1. Autocomplete - Menaip Dengan Lebih Pantas



Semasa anda menaip dalam aplikasi MS Word, DewanEja11 memantau perkataan anda dan melengkapkan perkataan serta-merta. Hanya tekan kekunci TAB untuk menyempurnakan perkataan tersebut. Mudah bukan, anda tidak perlu memeningkan kepala untuk menaip panjang kerana DewanEja11 dapat membantu.

2. Autoprediction - Melengkapkan Frasa Sekelip Mata



Selepas menaip perkataan, DewanEja11 meramalkan perkataan seterusnya untuk anda, berdasarkan  ribuan frasa bahasa Melayu yang dianalisis berdasarkan data statistik. Sebagai contoh, taip "terima", dan "kasih" akan dicadangkan secara automatik. Hanya tekan kekunci TAB untuk mengaplikasikannya.

3. Berintegrasi Dengan Pelayar - Tulis Bahasa Melayu Dengan Mudah Dalam Chrome, Edge Dan Firefox


Hanya satu klik pada sambungan pelayar DewanEja11, ia akan menyemak sebarang teks dalam editor aktif anda. Sama ada anda mengarang e-mel dalam Gmail, atau menulis blog di WordPress, DewanEja11 sentiasa mengawasi penulisan anda.

4. Kaya Kosa Kata - Lebih Daripada 24,000 Kosa Kata Baharu



DewanEja11 diperkaya dengan kosa kata yang terbaharu iaitu melebihi 24, 000 dan kini penyemak ejaan dapat mengenal pasti perkataan baru dan kontemporari.

Selain daripada itu, DewanEja11 boleh menyemak ejaan dan tatabahasa dalam aplikasi MS Office. Ia juga dapat menyemak dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris. Anda tidak perlu memikirkan tentang kesalahan ejaan dan tatabahasa tetapi hanya perlu fokus untuk mencipta kandungan yang berkualiti dengan lebih tenang.

DewanEja11 dapat menganalisa dan mengenal pasti 60 kesalahan tatabahasa biasa yang dilakukan ketika menaip dengan menggariskan kesalahan tersebut dengan warna biru. 

Pengalaman Wawa Menggunakan Aplikasi DewanEja11
Alhamdulillah, syukur saya diberi peluang untuk menggunakan Aplikasi DewanEja11 ini. Apa yang dapat saya simpulkan adalah, ia merupakan aplikasi yang sangat perlu digunakan oleh semua orang. Ini kerana, ia sangat membantu saya dalam menulis Bahasa Melayu dengan betul.
Saya merupakan seorang ahli perniagaan secara atas talian, yang menggunakan blog, facebook, instagram sebagai medium utama dalam memasarkan produk saya. Sebagai seorang yang menjalankan perniagaan produk kesihatan, menulis adalah salah satu cara yang wajib saya lakukan untuk memberi info-info tentang produk, info kesihatan dan info tentang perniagaan.

Kesilapan yang sering saya lakukan adalah ejaan, apabila sedang menaip dengan laju, kesilapan ejaan mungkin saya tidak perasan. Namun, dengan adanya aplikasi DewanEja11 membantu membetulkan perkataan tersebut secara automatik. Jadi, kita akan lebih mudah untuk mengarang sesuatu idea tanpa mengganggu proses penulisan. Seronok kan?

Sebelum menulis sesuatu teks atau penulisan di atas talian, saya terlebih dahulu mengarang atau menulis menggunakan MS Office. Ejaan yang mengundang kekeliruan juga dibantu oleh DewanEja11 seperti 'kereta api' atau 'keretapi' dan 'samada' atau 'sama ada', anda tidak perlu risau untuk membetulkannya kerana DewanEja11 akan memperbetulkan secara automatik kepada anda. Ini menambah keseronokan saya dalam meneruskan usaha menulis di atas talian secara berterusan.

Selain itu juga, aplikasi DewanEja11 membantu membuat pembetulan terhadap sesuatu perkataan yang ditulis atau ditaip. Cuma klik kanan pada teks yang digariskan oleh DewanEja 11 untuk mendapat petunjuk tentang cara membetulkan kesilapan yang mungkin berlaku.

Tambahan pula, selepas memuat turun aplikasi DewanEja11 ini anda boleh mendaftar menggunakan manual yang disediakan. Dan ianya sangat mudah, selepas memasang (install) aplikasi tersebut, anda boleh membuka semula (restart) laptop atau komputer untuk menggunakannya.

Siapa Yang Perlu Guna DewanEja 11

Penulis bukuAhli perniagaan yang membangunkan 'copywriting'BloggerBahagian PentadbiranPenulis Berlesen
Bagaimana Cara Nak Dapatkan Aplikasi DewanEja11? Untuk dapatkan produk DewanEja11 ini, anda boleh terus ke DewanEja11 sekarang.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.vitaminwawa.com/2022/07/Menulis%20Bahasa%20Melayu%20Menggunakan%20Tatabahasa%20Dan%20Ejaan%20Yang%20Betul%20Dengan%20DewanEja11%20.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perisian Dewaneja11 Penyemak Tatabahasa Dan Ejaan Terbaik

Perisian Dewaneja11 Penyemak Tatabahasa Dan Ejaan Terbaik

papar berkaitan - pada 14/7/2022 - jumlah : 264 hits
Perisian DewanEja11 Penyemak Tatabahasa Dan Ejaan Terbaik Bila bekerja sebagai penulis blog sepenuh masa dan sebagai penulis upahan kesilapan pada setiap ejaan dan tatabahasa sangat perlu diambil berat kerana walau satu ayat silap akan meng...
100 Perkataan Bahasa Brunei Beserta Terjemahan Dalam Bahasa Melayu

100 Perkataan Bahasa Brunei Beserta Terjemahan Dalam Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 10/7/2022 - jumlah : 480 hits
Bahasa Brunei ada persamaan sedikit dengan dialek Sabah dan Sarawak Perlu diingatkan juga ada perkataan yang sama tapi membawa maksud yang berlainan Seperti di Malaysia Brunei juga mempunyai banyak dialek contohnya Bahasa Iban Bahasa Murut ...
Qrtiger Penjana Kod Qr Paling Maju Dengan Logo Tersedia Dalam Bahasa Melayu

Qrtiger Penjana Kod Qr Paling Maju Dengan Logo Tersedia Dalam Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 15/7/2022 - jumlah : 208 hits
QRTIGER salah satu penjana kod QR terkemuka di AS yang dipercayai oleh jenama seperti TikTok Lululemon Sodexo Pepsico L occitane Samsung Disney Universal Studios Hilton Hotels dan banyak lagi mengumumkan pada bulan Mei bahawa ia kini boleh ...
Bahasa Inggeris Ke Bahasa Melayu

Bahasa Inggeris Ke Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 13/7/2022 - jumlah : 381 hits
Bahasa Inggeris ke Bahasa Melayu Dengan kemajuan teknologi untuk mengalih bahasa dari Bahasa Inggeris ke Bahasa Melayu bukanlah perkara yang sukar Segalanya boleh dilakukan secara online tidak seperti dahulu di mana anda perlu menyemak kamu...
Betul Ke Kerabat Diraja Jdt Netizan B0ngkar Identiti Sultan Pemurah

Betul Ke Kerabat Diraja Jdt Netizan B0ngkar Identiti Sultan Pemurah

papar berkaitan - pada 28/7/2022 - jumlah : 137 hits
Nama Sultan Pemurah men jadi buah mulut ramai di pl4t form TkT0k berikutan tidak l0kek dalam mem beri gift atau hadiah kepada beberapa inflv3ncer TkT0k
Ramai Kata Sultan Pemurah Ni Kacak Betul Ke Aeril Direct Tanya Tuan Badan Tak Tahulah

Ramai Kata Sultan Pemurah Ni Kacak Betul Ke Aeril Direct Tanya Tuan Badan Tak Tahulah

papar berkaitan - pada 28/7/2022 - jumlah : 220 hits
Sesi interview yang berlaku di antara pasangan selebriti Aeril Zafrel dan Wawa Zainal bersama individu misteri yang dikenali sebagai Sultan Pemurah menerusi TikTok mencuri perhatian ramai Menerusi sesi berkenaan yang dimuat naik kembali ole...
Pru 15 Pm Sedang Tunggu Waktu Sesuai Perlu Beri Isyarat Betul

Pru 15 Pm Sedang Tunggu Waktu Sesuai Perlu Beri Isyarat Betul

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 128 hits
agendaily com24 07 2022Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan Isyarat yang betul perlu diberikan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bagi mencari waktu yang sesuai untuk mengadakan pilihan raya umum ke 15 kata Pen...
1st Time Menyusu Rasa Sakit Tu Normal Kaunselor Laktasi Kongsi Cara Penyusuan Yang Betul

1st Time Menyusu Rasa Sakit Tu Normal Kaunselor Laktasi Kongsi Cara Penyusuan Yang Betul

papar berkaitan - pada 23/7/2022 - jumlah : 207 hits
Ramai ibu beranggapan rasa sakit dan pedih semasa menyusu anak itu normal Ibu mungkin rasa sedikit pedih pada permulaan penyusuan bagi beberapa hari yang pertama Tetapi sakit dan pedih yang berpanjangan adalah TIDAK NORMAL Artikel SAKIT SEM...
Alarm Sis Bukan Arlam Peminat Tegur Cara Ejaan Adira Sekali Ini Respon Padu Adira

Alarm Sis Bukan Arlam Peminat Tegur Cara Ejaan Adira Sekali Ini Respon Padu Adira

papar berkaitan - pada 13/7/2022 - jumlah : 115 hits
Baru baru ini penyanyi Adira Suhaimi menjadi tumpuan ramai apabila perkongsian terbaharunya menampakkan baby bump Walau bagaimanapun Adira masih belum memberi kepastian tentang kehamilan anak ke 4 meskipun jelas kelihatan baby bump Umum men...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Cops Tracking Down Duo Involved In Pasir Mas Shooting

Issue Warning Not Rm250 000 Fine For First Time No Palm Oil Label Offences Urges Mydin Boss

There Are Many Types Of Indians

Pengalaman Kerja Sambil Belajar

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung