Menghidupkan Tradisi Chinadaily Com Cn
Unfinished adalah akhir animasi bagi Black Myth: Wukong yang berjaya menyentuh hati penonton di seluruh dunia.
Black Myth: Wukong, permainan AAA pertama dari China yang diinspirasi oleh novel klasik Journey to the West, telah menjadi sensasi global sejak dilancarkan pada bulan Ogos tahun ini. Semua aspek permainan — dari muzik dan lagu hingga animasi — telah menerima perhatian, termasuk Unfinished, klip penutup dari bab enam, dan pengarahnya, Yang Tingmu.
“Saya telah menonton beberapa video reaksi dari peminat antarabangsa dan terkejut melihat ramai yang terharu hingga mengeluarkan air mata,” kata Yang, pengasas Fantasier Animation.
Bagi beliau, kemampuan karya yang dengan jelas menggambarkan budaya Cina ini untuk berhubung dengan penonton global terletak pada keunikan animasi yang digunakan.
“Apabila kamu benar-benar menyelitkan emosi dan identiti budaya sebagai orang Cina, perasaan itu dapat sampai kepada orang luar juga. Walaupun mereka tidak biasa dengan cerita Journey to the West atau gaya visual yang kami gunakan, mereka boleh merasai bahawa produk itu koheren dalam setiap aspek dan merasa terhubung secara emosi,” jelasnya.
Adegan dari Unfinished, akhir animasi bagi Black Myth: Wukong. [Foto disediakan kepada China Daily]
Yang menganggap kejayaan klip ini dan cerminan budaya Cina adalah hasil kerjasama yang hebat: dialog diambil dari novel asal, muzik diinspirasi oleh lagu tema dari adaptasi TV 1986 bagi Journey to the West, dan watak Wukong dipengaruhi oleh lakonannya dalam Peking Opera.
Namun, animasi unik dari lianhuanhua (komik bersaiz tapak tangan) adalah karya Yang dan pasukannya. Mereka mulakan dengan meneroka pelbagai gaya lukisan, termasuk cat air tradisional Cina, sebelum akhirnya memilih estetika lianhuanhua.
“Ilustrasi gaya lianhuanhua adalah biasa bagi kebanyakan orang Cina, tetapi tiada siapa yang pernah melihatnya dianimasikan sebelum ini,” kata Yang. “Gabungan familiar dan keunikan ini mencipta kesan yang luar biasa.”
Yang menjalankan penyelidikan mendalam dan menarik inspirasi terutamanya dari lukisan baimiao (lukisan garis dakwat). Salah satu sumber utama beliau adalah karya Li Gonglin (1049-1106), seorang pelukis dari Dinasti Song Utara yang terkenal dengan teknik ini.
“Matlamat saya adalah untuk memulihkan esensi kuno dari Journey to the West,” aku Yang. “Saya ingin mengelak dari teknik animasi moden, dan gaya Li Gonglin adalah tepat apa yang saya perlukan.”
Yang juga sangat terinspirasi oleh mural di Dunhuang, provinsi Gansu, yang dikajinya untuk menangkap perincian halus, seperti lipatan dalam pakaian. Pengaruh besar lain ialah artis Dai Dunbang, yang menghasilkan satu set karya berdasarkan Journey to the West.
“Saya mempunyai banyak album lukisan Dai dan akan mempelajari dengan teliti cara beliau menggunakan simbol dan imej tertentu dalam karyanya,” kata Yang.
Walaupun dengan kajian dan persiapan yang teliti, projek ini tetap mencabar bagi Yang dan pasukannya, kerana mereka bukan sahaja menghidupkan kembali gaya tradisional tetapi juga mempelopori pendekatan baru: menghidupkan lianhuanhua dalam bentuk animasi.
Source link
The post Menghidupkan Tradisi – Chinadaily.com.cn appeared first on Edisi Viral Plus.
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
https://plus.edisiviral.com/menghidupkan-tradisi-chinadaily-com-cn/