Mengetahui Minyak Mentah Solar Bensin Dan Minyak Tanah



Minyak Mentah atau Crude oil adalah cairan gelap, lengket, dan dapat dibakar untuk menghasilkan energi. Bersama dengan natural gas, crude oil merupakan sumber bahan bakar yang sangat di perlukan bagi umat manusia.Crude Oil ialah campuran dari pelbagai jenis hydrocarbon. Hydrocarbon ini tersusun kebanyakan oleh carbon dan hydrogen, dan beberapa oxygendan sulfur. Terdapat komponen ringan, sedang, serta berat di crude oil. Hydrocarbon yang paling ialah berbentuk gas pada suhu kamar. Molekul hydrocarbon terbesar adalah berbentuk cair, dan beberapa berbentuk padat/solid. Keseluruhan kompleks crude oil disebut sebagai mixtures of hydrocarbon. (Juanda. A, 2011).

Minyak bumiatau bahan bakar fosil merupakan kebutuhan yang sangat penting bagi kehidupan, khususnya untuk manusia, minyak bumi juga memberikan pengaruh yang sangat penting bagi perkembangan dunia contohnya didalam kehidupan sehari-hari hampir sebagian besar kita temui  produk-produk yang banyak menggunakan minyak bumi. Minyak mentah (crude oil) merupakan komponen senyawa hidrokarbon yang terbentuk dari fosil, lalu mengalami pengendapan juga mengalami pemanasan serta mengalami sedimentasi di dalam Planet bumi. Hidrokarbon ialah golongan senyawa karbon yang paling sederhana. Hidrokarbon hanya terdiri dari dua unsur karbon (C) dan hydrogen (H). Walau hanya terdiri dari dua jenis unsur hidrokarbon adalah suatu senyawa kelompok yang besar. (Puspasari. R, 2012)
Untuk dapat digunakan sebagai bahan bakar maka hasil destilasi crude oil dapat dikelompokkan menjadi beberapa fraksi dengan urutan sederhana sebagai berikut : 
1. Gas memiliki rentang rantai karbon C1 sampai C5 dan titik didih 0oC sampai 50oC.  2. Gasoline(Bensin) mempunyai panjang rantai karbon C6 sampai C11 dan titik didih 50oC sampai 180oC. 3. Kerosene (Minyak Tanah) mempunyai panjang rantai karbon C12 sampai C14 dan titik didih 180oC sampai 250oC. 4. Solar mempunyai panjang rantai karbon C15 sampai C17 dan titik didih 250oC sampai 300oC. 5. Minyak Pelumas mempunyai panjang rantai karbon C18 sampai C20 dan titik didih 300oC sampai 350oC. 6. Lilin mempunyai panjang rantai karbon C20 ke atas dan titik didih diatas 350oC.  7. Minyak Berat mempunyai panjang rantai karbon C31 sampai C40 dan titik didih di atas 350oC. 8. Residu mempunyai rentang rantai karbon C40 dan 50oC. Titik didih di atas 350oC.
Bensin (Gasoline)Bensin ialah salah satu jenis bahan bakar minyakuntuk kendaraan bermotorroda dua, tiga, dan empat. Secara sederhana, bensin tersusun dari hidrokarbonrantai lurus, mulai dari molekul C7 (heptana) sampai dengan molekul C11. Bensin terbuat dari molekul yang hanya terdiri dari hidrogendan karbonyang terikat antara satu dengan yang lainnya sehingga membentuk rantai. Bensin terbuat dari minyak mentah, cairannya berwarna hitam yang dipompa dari perut bumi dan disebut dengan petroleum. Cairan ini mengandung hidrokarbon; atom-atom karbon di dalam minyak mentah ini berhubungan 1 dengan yang lainnya dengan membentuk rantai yang mempunyai  panjang berbeda. (Graha. G, 2015)
Kementrian Energi dan Sumber Daya Alam Mineral Energi Republik Indonesia, Direktorat Jendral Minyak dan Gas Bumi telah mengeluarkan standar mutu (spesifikasi) bahan bakar minyak jenis bensin dan menyebutkan bahwa nilai Sg standar untuk bensin (gasoline) min. sebesar 0,7156 dan max.0,7707.
Kerosene (Minyak Tanah)Minyak tanah adalah cairanhidrokarbonyang tak berwarna dan mudah terbakar. Dia diperoleh dengan cara distilasi fraksional dari petroleumpada suhu 150 °C dan 275 °C mempunyai (rantai karbon C12sampai C15). Sebuah bentuk dari minyak tanah dikenal sebagai RP-1dibakar dengan oksigen cair sebagai bahan bakar roket. Nama kerosene berasal dari bahasa Yunani yaitu keros. Biasanya, minyak tanah didistilasi langsung dari minyak mentah dan memerlukan perawatan khusus, dalam sebuah unit Meroxatau hidrotreater, untuk mengurangi kadar belerangserta karatannya. Minyak tanah dapat juga diproduksi oleh hidrocracker, yang digunakan untuk memperbaiki kualitas bagian dari minyak mentah yang akan baik sebagai bahan bakar minyak. Penggunaanya sebagai bahan bakar untuk memasak terbatas di negara berkembang, setelah melalui proses penyulingan seperlunya dan masih tidak murni dan bahkan memilki pengotor. (Lusty. Y, 2011).
Departemen Pertambangan dan Energi, Direktorat Jendral Minyak dan Gas Bumi telah mengeluarkan standar mutu (spesifikasi) bahan bakar minyak tanah dan menyebutkan bahwa nilai Sg standar untuk minyak tanah (kerosene) max.0,835.
SolarSolar adalah hasil dari pemanasan minyak bumi antara 250-340°C, dan merupakan bahan bakar mesin diesel. Solar tidak bisa menguap pada temperature tersebut dan bagian minyak bumi lainnya akan terbawa ke bagian atas untuk diolah kembali. Umumnya, solar mengandung belerang dengan kadar yang cukup tinggi. Kualitas minyak solar dinyatakan dengan bilangan setana. Angka setan adalah tolak ukur kemudahan menyala atau terbakarnya suatu bahan bakar di dalam mesin diesel. Saat ini, Pertamina telah memproduksi bahan bakar solar yang ramah lingkungan dengan nama merek dagang Pertamina DEX© (Diesel Environment Extra). (Fery. H, 2013)
Departemen Pertambangan dan Energi, Direktorat Jendral Minyak dan Gas Bumi telah mengeluarkan standar mutu (spesifikasi) bahan bakar minyak jenis solar dan menyebutkan bahwa nilai Sg standar untuk minyak solar min. 0,820 dan max.0,870.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.zonanesia.com/2017/03/mengetahui-minyak-mentah-solar-bensin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cukai Eksport 5 Dikenakan Ke Atas Minyak Sawit Mentah Pada April

Cukai Eksport 5 Dikenakan Ke Atas Minyak Sawit Mentah Pada April

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 253 hits
Malaysia adalah pengeluar kedua terbesar dan pengeksport terbesar minyak sawit dunia KUALA LUMPUR Malaysia akan mengenakan cukai eksport sebanyak 5 ke atas minyak sawit mentah bagi April 2020 Lembaga Minyak Sawit Malaysia berkata cukai bagi...
Pandemik Corona Menyebabkan Minyak Mentah Meneruskan Pergerakan Dalam Tekanan Menurun

Pandemik Corona Menyebabkan Minyak Mentah Meneruskan Pergerakan Dalam Tekanan Menurun

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 220 hits
Pada Carta Harian kita dapat melihat bahawa CL kini cuba mencapai kecairan terkumpul yang paling hampir pada 27 34 selepas WHO secara rasminya mengisytiharkan bahawa wabak coronavirus merupakan ancaman pandemik global Harga minyak dijangka ...
Minyak Mentah Brent Di Bawah Rintangan Trendline Menurun Bersedia Untuk Penurunan Seterusnya

Minyak Mentah Brent Di Bawah Rintangan Trendline Menurun Bersedia Untuk Penurunan Seterusnya

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 196 hits
Cadangan PerdaganganKemasukan 29 12Alasan untuk Kemasukan Anjakan semula Fibonacci 61 8 dan 23 6 Take Profit 21 28Alasan untuk Take Profit Anjakan semula Fibonacci 27 2 Stop Loss 30 86Alasan untuk Stop loss Anjakan semula Fibonacci 38 2 Gar...
Pantai Di Balikpapan Diduga Tercemar Limbah Minyak Mentah

Pantai Di Balikpapan Diduga Tercemar Limbah Minyak Mentah

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 212 hits
Tumpahan minyak pertama kali terlihat Minggu sore kemarin Saat ini kasus tumpahan minyak ini sedang diselidiki
Impor Minyak Mentah Pertamina Diklaim Turun

Impor Minyak Mentah Pertamina Diklaim Turun

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 307 hits
PT Pertamina mencatat penurunan impor minyak dalam 5 tahun terakhir Impor minyak mentah dari tahun 2015 hingga 2019 turun sebesar 9 persen Sedangkan impor produk turun 4 persen
Topeng Muka Semakin Terhad Bahan Mentah Naik 600

Topeng Muka Semakin Terhad Bahan Mentah Naik 600

papar berkaitan - pada 26/3/2020 - jumlah : 179 hits
Krisis pengeluaran topeng muka menyaksikan kenaikan harga 150 di Malaysia Bagaimanapun kenaikan kini menjadi fenomena dunia apabila bahan mentah membuatnya dikatakan meningkat sehingga 600 Syarikat pengeluar malah memberitahu mereka mungkin...
Dengan Bajet Bawah Rm300 Wanita Ini Kongsi Cara Simpan Lauk Mentah Untuk 3 Minggu Nice

Dengan Bajet Bawah Rm300 Wanita Ini Kongsi Cara Simpan Lauk Mentah Untuk 3 Minggu Nice

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 233 hits
NOTA Bajet yang diperlukan mengikut keperluan individu Perkongsian ini adalah berdasarkan bajet untuk tiga orang Jika ramai mungkin kos akan lebih small Cover image via Naeamah Balqis Facebook small Bulan puasa bakal kunjung tiba ibu ibu ya...
Kisah Tenaga Solar Yang Tedi Puji

Kisah Tenaga Solar Yang Tedi Puji

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 225 hits
Pada suatu masa terdapat sebuah negara yang terletak di negeri atas angin Negeri atas angin tiada kaitan langsung dengan Negeri di bawah bayu Negeri di atas angin itu yang Tedi namakan sebagai NAI telah memberikan subsidi kepada penduduk me...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence

Hadiah Hari Guru



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

Kes Akhyar Rashid Faisal Halim Diharap Adalah Yang Terahir

Telefilem Disgrafia

Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

Mari Berbuat Bid Ah Duniawi Dan Ilmu Rekayasa