Mengapa Alasan Kesihatan Terus Diguanakan Tutup Parlimen



Alasan tidak membenarkan sidang Parlimen konon kerana banyak Ahli Parlimen warga emas dan berisiko dijangkiti Covid 19 terus dipertahankan.
Terbaharu, kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Takiyuddin Hassan, menyebut mengenai kesihatan Ahli Parlimen yang diutamakan dalam isu membuka semula sidang Parlimen.
Bagi Ketua Wanita KEADILAN Wilayah Persekutuan, Rohaidah Mamat, alasan tersebut kelihatan aneh selepas semua sektor dibuka dan tidak timbul isu risiko dijangkiti Covid 19, sebagaimana pembukaan Parlimen.
“Merujuk kenyataan media Datuk Seri Takiyuddin Hassan 26 April yang lalu, “Sidang Parlimen Diadakan Selepas Tamat Darurat” beliau menyebut keutamaan yang diberikan untuk memastikan penularan wabak Covid dapat dikawal sepenuhnya termasuklah melindungi aspek kesihatan Ahli-ahli Parlimen, pegawai-pegawai dan semua pihak yang berurusan dengan Parlimen”.
“Persoalannya mengapa fokus dan kerisauan Kerajaan Perikatan Nasional (PN) seolah-olah pada Parlimen sahaja? Sedangkan sektor-sektor lain terus dibenar beroperasi.
“Kes penularan Covid 19 tidak menampakkan tanda dapat dikekang, malah kes semakin bertambah saban hari dengan peningkatan kluster baru terutama daripada kluster pendidikan.
“Jadi, apakah kewajaran alasan Parlimen terus digantung sedangkan rekod menunjukkan dengan jelas bahawa kes Covid-19 terus meningkat? Ini bermakna kerajaan tidak ada satu pelan tindakan yang jelas, menyeluruh dan terjamin bagi mengekang penularan wabak. Desakan daripada parti-parti politik pembangkang, aktivis demokrasi, malah Ahli Parlimen kerajaan sendiri agar sidang Parlimen segera dipanggil terus (kelihatan) dipandang enteng (dengan menggunakan alasan kesihatan),” katanya dalam satu kenyataan.
Menurut Rohaidah lagi, pembukaan Parlimen amat penting kerana tatakelola kerajaan PN yang amat buruk ketika ini.
Katanya, jika dibuka perbahasan Parlimen, sekurang-kurangnya kerajaan boleh ditegur dan diawasi dalam tindak tanduk menguruskan negara.
“Apabila Parlimen digantung, ini bermakna fungsi Parlimen sebagai badan perundangan tertinggi negara tidak dapat dijalankan. Tidak berlaku semak imbang, tidak berlaku perbahasan terperinci akan setiap langkah yang dibuat oleh kerajaan.
“Hal ini menjejaskan keyakinan pelabur dan menjejaskan ekonomi negara. Seterusnya, Rakyat Malaysia yang menjadi mangsa kebobrokan kerajaan, dengan situasi ekonomi yang terus menekan sekaligus krisis kesihatan pada masa yang sama,” katanya lagi.
Justeru, Rohaidah menggesa kerajaan bertindak dengan kewajaran bukan “kegilaan” dalam merangka pelan tindakan membaik pulih ekonomi serta menjamin kebajikan rakyat. Tegasnya, jangan bawa demokrasi Malaysia ke titik terendah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32065

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menteri Tebuk Atap Jumpa Alasan Baharu Terus Gantung Parlimen

Menteri Tebuk Atap Jumpa Alasan Baharu Terus Gantung Parlimen

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 180 hits
Selain itu katanya agensi penguatkuasa terutama Polis Diraja Malaysia Angkatan Tentera Malaysia Jabatan Imigresen Malaysia dan Jabatan Sukarelawan Malaysia masih bertungkus lumus menjaga perbatasan tanah air daripada dibolosi pendatang asin...
Video Parlimen Terus Digantung Azalina Persoal Justifikasi Takiyuddin

Video Parlimen Terus Digantung Azalina Persoal Justifikasi Takiyuddin

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 142 hits
Penjelasan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Takiyuddin Hassan berhubung sebab kerajaan tetap menggantung Parlimen hanya membangkitkan lebih banyak persoalan Persoalan itu dibangkitkan oleh Timbalan Yang di Pertua Dewan Rakyat Azalina Othm...
Kenapa Menteri Pendidikan Tak Tutup Terus Sekolah

Kenapa Menteri Pendidikan Tak Tutup Terus Sekolah

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 273 hits
Tengoklah Sekolah sekejap buka sekejap tutup Bukan setakat ibu bapa anak sekolah pun pening dan keliru Para guru lagilah tertekan Tengok Menteri Undang Undang Sekali dia umum parlimen tutup terus tutup Tak ada nak main buka tutup macam seko...
Mengapa Kerajaan Pn Terlalu Bimbangkan Kesihatan Ahli Parlimen Sektor Lain Bebas Dibuka

Mengapa Kerajaan Pn Terlalu Bimbangkan Kesihatan Ahli Parlimen Sektor Lain Bebas Dibuka

papar berkaitan - pada 30/4/2021 - jumlah : 176 hits
Alasan tidak membenarkan Parlimen bersidang konon kerana banyak Ahli Parlimen warga emas dan berisiko dijangkiti Covid 19 terus dipertahankan Terbaharu kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Takiyuddin Hassan menyebut mengenai kesihat...
Tutup 22 Bazar Ramadan Kerajaan Perlu Bayar Pampasan Pkr

Tutup 22 Bazar Ramadan Kerajaan Perlu Bayar Pampasan Pkr

papar berkaitan - pada 2/5/2021 - jumlah : 274 hits
Penutupan 22 bazar Ramadan di seluruh negara bagi mengelakkan jangkitan Covid 19 mulai semalam menjejaskan pendapatan para peniaga yang telah membelanjakan sejumlah modal untuk memulakan perniagaan Bagi Penyelaras DUN Kempas Faezuddin Puad ...
Sekolah Tutup Lepas Raya

Sekolah Tutup Lepas Raya

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 293 hits
PUTRAJAYA Kementerian Pendidikan memutuskan untuk menutup operasi persekolahan sekolah rendah serta sekolah menengah di seluruh negara selepas cuti Hari Raya Aidilfitri bermula 16 Mei depan Dalam tempoh penutupan sekolah itu para pelajar ak...
Anggota Dpr Minta Pemerintah Tutup Tempat Wisata Selama Libur Lebaran

Anggota Dpr Minta Pemerintah Tutup Tempat Wisata Selama Libur Lebaran

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 176 hits
Luqman pesimis pemerintah memiliki cukup aparat untuk menjaga tempat tempat wisata untuk memastikan tidak terjadi pelanggaran protokol kesehatan secara massif apabila dibolehkan buka selama libur lebaran
Sekolah Di China Diarah Tutup Selepas Mendakwa Pelajar Mampu Menetaskan Telur Rebus

Sekolah Di China Diarah Tutup Selepas Mendakwa Pelajar Mampu Menetaskan Telur Rebus

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 239 hits
Astro AwaniSEBUAH sekolah vokasional di China telah diarah tutup selepas pengasas serta pengetuanya menerbitkan laporan yang mendakwa pelajar sekolah berkenaan mampu menetaskan telur ayam dengan hanya menggunakan kuasa minda Pengasas Sekola...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Hobi Baru

Beli Saldo Paypal Via Bank Line By Bank Hana

Akhirnya Dapat Beli Sobek

Selesai Sesi Marhaban 2024 1445h

3 Ayat Pelaris Jualan Tak Perlu Sebut Brand

Breakthrough Your Fitness Plateau Vo2 Max Testing Personalized Plans