Memperkayakan Kehidupan Dengan Pelbagai Nilai



Untuk hidup bahagia di dunia ini, kita perlu memperkayakan kehidupan. Pengertian memperkayakan kehidupan bukan hanya tertumpu kepada kaya material semata-mata. Memperkayakan kehidupan lebih bermakna jika kita mampu melihat kehidupan ini dari sudut positif. 

Kekayaan adalah sesuatu yang lebih banyak, lebih baik, lebih bermutu, lebih ceria, lebih berilmu dan dalam konteks orang Islam beriman dan bertakwa. Inilah kekayaan yang harus kita usahakan dalam hidup ini. 

Kekayaan ini saling berkait antara satu sama lain dalam semua perkara yang mempunyai kaitan dengan hidup kita. Dengan kata lain, kita perlu memperkayakan kehidupan dalam semua aspek kehidupan.

Asas kekayaan kehidupan paling utama ialah bagaimana kita melihat kehidupan ini. Orang yang menghayati kehidupan ini akan merasakan bahawa kehidupan ini sangat indah dan amat bernilai. 

Dunia ini sendiri pernah dengan keindahan yang dicipta oleh Maha Pencipta. Penghayatan nilai kehidupan menjadikan seseorang tidak merasakan sebarang halangan atau tugasan hidup sebagai membebankan. 

Contohnya, seorang pelajar yang menghayati tugas yang perlu dilakukan sebagai pelajar akan merasa tenang melakukan tugasan yang berkaitan. Dia merasa gembira datang ke sekolah atau melakukan sesuatu yang berkaitan untuk mencari ilmu.  

Malah, dia akan merasakan satu tidak menyenangkan jika terhenti melakukan tugas-tugas sehariannya. Tugas belajar adalah nyawa kehidupannya. Tanpa melakukan tugas itu dia merasakan seperti dia mati seketika.

Memang bukan mudah untuk mencapai tingkat penghayatan itu. Tetapi inilah maksud memperkayakan kehidupan. Kita perlu sentiasa berusaha ke arah itu. Tidak ada orang terus berjaya mencapai tingkat terbaik, melainkan dia telah melalui proses memperkayakan kehidupan dalam tempoh masa tertentu. Ada orang mengambil masa lebih singkat, sedangkan ada yang lebih lama.

Perjalanan seribu kilometer bermula dengan langkah yang pertama. Oleh itu kita perlu mula melangkah sekarang. Jangan anggap masa masih panjang. 

Orang mengamalkan sikap bertangguh memang selalu rugi. Sedetik kita lewat melangkah, maka sedetik jugalah kita akan lewat sampai. Lebih malang jika kelewatan sedetik itu menyebabkan kita gagal.

Inilah pentingnya kita memperkayakan kehidupan ini bagi memastikan kita sentiasa melihat sesuatu melalui prespeksi hidup untuk berjaya. Kita perlu menentukan haluan hidup bagi memudahkan mencapai matlamat. 

Semua orang ingin berjaya dalam hidup. Memperoleh sumber rezeki yang banyak. Mempunyai keluarga yang bahagia. Hidup yang tenang dan selamat. 

Jika itu matlamatnya bukan sekadar satu ilusi. Usaha perlu ditingkatkan dan kayakan kehidupan. Semuanya perlu ditentukan diri kita sendiri. Kejayaan diri sendiri terlalu penting untuk dibiarkan orang lain menentukannya. Dalam hal ini jangan sekali-kali jadi seperti pahat dengan penukul.

Memang kita memerlukan pertolongan orang lain untuk berjaya. Hakikatnya, biarlah pertolongan itu hanya dalam bentuk sokongan, pemangkin dan material yang berkaitan. Benih kejayaan berada dalam diri sendiri. Kita sendiri yang perlu menanam, membajai dan menyiramnya. 

Situasi berubah tidak mungkin berubah dengan cepat. Berusahalah menyesuaikan diri. Kita terpaksa menghadapainya dengan nekad. Jangan ragu-ragu untuk berubah kepada kebaikan. 

Hapuskan had atau halangan yang selama ini dicipta sendiri. Lihat dalam diri sendiri apa yang dimahukan. Jangan terikat dengan keadaan sebelum memulakan proses memperkayakan kehidupan ini.

Jangan sekali-kali kita mempersia-siakan anugerah Tuhan yang amat besar kepada kita. Setiap orang ada potensi diri untuk mencapai apa yang diingini. Mulakan dengan mengenali potensi diri. 

Masalahnya apabila banyak individu yang tidak mengetahui potensi diri sendiri. Jika begitu, mari berusaha mengenali potensi diri sendiri. Kenal pasti apakah kekuatan dan kelemahan diri. Senaraikan apakah kebiasaan yang anda suka dan tidak suka. Lihat kembali kejayaan dan kegagalan yang pernah dilalui. Tanya diri sendiri apa diinginkan dalam hidup ini.

Dalam hal ini jangan sekali-kali bandingkan diri sendiri dengan orang lain. Setiap orang tidak mempunyai persamaan, melainkan sedikit sangat secara kebetulan. Apa yang boleh kita bandingkan ialah dengan diri sendiri. 

Cuba bandingkan diri anda setahun yang lalu, sebulan yang lalu, seminggu yang lalu, kelmarin dan apa yang kita inginkan untuk esok, sebulan akan datang, setahun akan datang dan seterusnya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2018/10/drt.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Psi Nilai Jokowi Berhasil Ubah Pola Pertumbuhan Ekonomi

Psi Nilai Jokowi Berhasil Ubah Pola Pertumbuhan Ekonomi

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 187 hits
Dedek yang akrab disapa Uki ini menjelaskan tidak mengherankan apabila Badan Pusat Statistik mencatat bahwa ketimpangan ekonomi yang selama 10 tahun era kepemimpinan sebelumnya meningkat tajam kini menurun
Charles Honoris Nilai Jokowi Dan Pdip Identik Jalankan Politik Wong Cilik

Charles Honoris Nilai Jokowi Dan Pdip Identik Jalankan Politik Wong Cilik

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 208 hits
Kesuksesan sejumlah program prorakyat seperti Kartu Indonesia Sehat Kartu Indonesia Pintar Kartu Keluarga Sejahtera dan sertifikasi tanah dinilai bukti nyata bahwa Jokowi amanah dalam menjalankan mandat rakyat
Cermin Nilai Diri Kita Adakah Diri Kita Ini Memberi Manfaat

Cermin Nilai Diri Kita Adakah Diri Kita Ini Memberi Manfaat

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 298 hits
Dalam kehidupan kita seharian kita harus selalu berfikir dan menilai diri sendiri untuk memberi manfaat kepada kehidupan kita serta orang lain Kita semua mempunyai nilai yang tersendiri bukan sahaja kepada diri sendiri tetapi juga pada kelu...
Zulhas Sikap Pembakar Bendera Tauhid Beringas Jauh Dari Nilai Islam

Zulhas Sikap Pembakar Bendera Tauhid Beringas Jauh Dari Nilai Islam

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 188 hits
Berita Islam 24H Ketua MPR Zulkifli Hasan turut menyesalkan adanya insiden pembakaran bendara Tauhid yang diduga dilakukan oleh oknum Banser Apalagi insiden tersebut terjadi saat peringatan Hari Santri Nasional Zulhas sapaan Zulkifli Hasan ...
Gerindra Nilai Wajar Pks Ngarep Coattail Effect Dari Sandiaga

Gerindra Nilai Wajar Pks Ngarep Coattail Effect Dari Sandiaga

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 190 hits
Meski begitu Wakil Ketua MPR ini yakin jika surat tersebut tidak menitik beratkan pada Sandiaga tetapi juga Prabowo Subianto sebagai capres
Kubu Prabowo Sandi Nilai Upaya Pemulihan Ekonomi Pemerintah Jokowi Tak Maksimal

Kubu Prabowo Sandi Nilai Upaya Pemulihan Ekonomi Pemerintah Jokowi Tak Maksimal

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 250 hits
Hal penting yang harus dilakukan pemerintah dalam menekan laju depresiasi nilai tukar Rupiah adalah dengan membenahi kondisi perekonomian domestik Menurut dia dengan memperbaiki kualitas perekonomian dalam negeri tentu Indonesia dapat lebih...
Sengketa Karhutla Jjp Nilai Kesaksian Bambang Hero Banyak Kejanggalan

Sengketa Karhutla Jjp Nilai Kesaksian Bambang Hero Banyak Kejanggalan

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 231 hits
Pengacara PT Jatim Jaya Perkasa Didik Kusmiharsono menilai ada banyak kejanggalan dalam keterangan saksi ahli Kementerian Lingkungan Hidup dan Kehutanan Bambang Hero Saharjo dalam gugatan kasus kebakaran hutan
Komnas Ham Beri Nilai 40 Untuk Jokowi Jk Terkait Konflik Agraria

Komnas Ham Beri Nilai 40 Untuk Jokowi Jk Terkait Konflik Agraria

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 213 hits
Ketua Komnas HAM Ahmad Taufan Damanik menjelaskan pihaknya menemukan banyak pengaduan masyarakat seiring dengan pembangunan infrastruktur yang dijalankan selama 4 tahun terakhir
Adakah Kejatuhan Nilai Ringgit Akan Jejas Singapura

Adakah Kejatuhan Nilai Ringgit Akan Jejas Singapura

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 487 hits
Jiran terdekat kita Malaysia telah menyaksikan mata wang beliau Ringgit susut kepada 17 tahun rendah 2 72 berbanding Dolar Singapura Dalam dunia yang kita hidup di hari ini pertukaran asing pasaran memberi kesan kepada kita dengan cara yang...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Plaza Premium Group Kembangkan Jenama Restoran Flight Club Di Terminal 1 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Duit Syiling Peringatan 50 Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Anniversary 4 Tahun Sebagai Ghostwriter

Asthma

Colorado Springs Family Law Your Trusted Partner For A Secure Future

Mahalini Dah Peluk Islam

Repressive Laws Killing Press Freedom Say Activists

Friction Over Candidate Threatening Ph S Kkb Campaign