Memakan Korban Ini Alasan Bayi Dan Balita Tak Boleh Gunakan Perhiasan


Sebagai orangtua, pastinya Mama menginginkan penampilan si Kecil menarik dan menggemaskan.
Salah satu cara yang ditempuh oleh sebagian orangtua adalah dengan memakaikan bayi perhiasan, terutama pada bayi perempuan.
Kadang hal ini juga dilakukan sebagai tanda sayang dan harapan dari orangtua agar saat besar nanti ia dapat menjadi orang yang berharga, sama seperti perhiasan yang diberikan padanya.
Meskipun berniat baik, namun kebiasaan orangtua yang satu ini perlu diperhatikan lagi, terlebih jika memiliki bayi yang sedang tumbuh gigi.
Kali ini bahaya bayi mengenakan perhiasan bukan hanya perkara bisa mengundang kejahatan, melainkan mempertaruhkan nyawa.
Perhiasan yang dipakaikan pada anak-anak yang sedang tumbuh gigi, sangatlah berbahaya, karena bisa membuat mereka tercekik atau tersedak.
Pasalnya, perhiasan termasuk kalung atau gelang yang memiliki manik-manik silikon atau kayu akan mudah dikunyah oleh anak-anak.
Kasus Bayi Tewas Tercekik Kalung
Kabar terbaru, seorang bayi berusia 7 bulan tersedak manik-manik kayu dari gelang yang ia gunakan. Beruntung, bayi tersebut selamat setelah dibawa ke rumah sakit.
Tak hanya itu, nasib seorang bayi lain yang berusia 18 bulan ternyata tidak seberuntung bayi sebelumnya. Ia tewas karena tercekik kalung yang dipakainya saat tidur siang.
Mengetahui ada begitu banyak kasus yang terjadi akibat perhiasan yang dipakai oleh bayi dan balita, FDA (Food and Drug Administration) memberi peringatan kepada orangtua untuk tidak membiarkan anak-anaknya menggunakan perhiasan di tangan maupun lehernya.
Pasalnya, kandungan benzocaine yang terkandung di dalamnya dapat menyebabkan methemoglobinemia yang membatasi jumlah oksigen yang dibawa dalam darah.
Selain itu, dilansir dari arnoldpalmerhospital.com, berikut Popmama.com telah merangkum beberapa bahaya penggunaan perhiasan pada bayi dan balita.
1. Tersedak
Seperti yang kita ketahui, bayi seringkali memasukkan semua benda ke dalam mulutnya.
Begitupun dengan gelang dan kalung, benda-benda tersebut bisa saja pecah dan melepaskan batu permata kecil atau manik-manik yang dapat membuat anak-anak tersedak.
Tak hanya gelang, anting juga dapat menimbulkan risiko tersedak. Pasalnya, bayi dan balita yang lebih besar kadang-kadang bisa melepasnya dan memasukkannya ke mulut.
Terkadang anak-anak dapat melakukan hal-hal diluar pemikiran kita, dan Mama tidak mungkin mengawasi mereka setiap saat, bukan? Maka dari itu, hindarilah!
2. Tercekik
Kalung dapat dengan mudah mencekik anak saat mereka tidur. Bahkan jika Mama mengenakan kalung atau gelang pada anak saat ia bangun.
Pita, tali, atau klip pengait yang ditambatkan bisa saja membahayakannya dan mengancam nyawanya kapanpun.
Oleh karena itu, akan lebih baik jika Mama tidak mengenakan perhiasan pada bayi dan balita terlebih dahulu. Tunggulah sampai ia benar-benar dewasa bisa menjaga dirinya sendiri.
3. Keracunan Timbal
Keracunan timbal adalah kondisi serius yang dapat menyebabkan iritasi, keterlambatan perkembangan, ketidakmampuan belajar, kejang, kelelahan, dan penurunan berat badan.
Laporan seperti pernah diadukan ke Centers for Disease Control and Prevention (CDC), beberapa anak dilaporkan menderita keracunan timbal karena terpapar perhiasan yang mengandung timah.
Dalam kejadian khusus ini, anak tersebut ditemukan memiliki kadar timbal dalam darahnya delapan kali dari batas normal atas, dan penyebabnya adalah gelang penyembuhan dari magnet yang ia kenakan untuk membantunya tumbuh gigi.
Gelang ini dibeli dari pameran kerajinan. Meskipun anak itu hanya memakainya secara berkala, namun tetap saja ia menderita keracunan timbal.
4. Efek Magnetik
Dalam kasus di atas, gelang tersebut dibuat dari magnet. Tak hanya risiko timbal, biji magnet tersebut juga bisa saja tertelan oleh anak-anak.
Setelah tertelan, magnet tersebut dapat saling tarik-menarik dalam sistem pencernaannya. Jika sudah begitu, jaringan dalam tubuhnya pun bisa rusak.
Dalam kasus yang serius, hal ini dapat menyebabkan perforasi di usus atau merusak usus begitu parah sehingga dapat menyebabkan kematian jaringan.
Pasalnya, beberapa magnet tidak dapat melewati sistem pencernaan, satu-satunya jalan untuk mengeluarkannya adalah dengan melakukan proses pembedahan.
Nah, itulah beberapa bahaya yang dapat terjadi ketika orangtua memasangkan perhiasan pada bayi atau balita.
Selain sudah banyak memakan korban, FDA pun sudah resmi melarangnya.
Maka dari itu, hentikan penggunaan perhiasan pada bayi dan balita mulai dari sekarang ya, Ma!
Sumber: popmama.com


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/memakan-korban-ini-alasan-bayi-dan-balita-tak-boleh-gunakan-perhiasan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saintis China Bimbang Virus Mungkin Boleh Berpindah Dari Ibu Hamil Positif Koronavirus Kepada Bayi Dalam Kandungan

Saintis China Bimbang Virus Mungkin Boleh Berpindah Dari Ibu Hamil Positif Koronavirus Kepada Bayi Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 7/2/2020 - jumlah : 358 hits
Virus maut yang dijangkiti oleh golongan ibu mengandung berkemungkinan berpotensi dipindahkan kepada bayi dalam kandungan mereka sekali gus menyebabkan bayi mereka turut dijangkiti kata saintis di China yang bimbang dengan kes bayi yang bar...
Bayi Memang Suka Meneroka Benda Baru Beri Permainan Sesuai Boleh Bantu Perkembangan Fizikal Mental Anak

Bayi Memang Suka Meneroka Benda Baru Beri Permainan Sesuai Boleh Bantu Perkembangan Fizikal Mental Anak

papar berkaitan - pada 14/2/2020 - jumlah : 472 hits
Bermain adalah aktiviti penting untuk kanak kanak Bermain bukan sahaja untuk mengisi waktu si kecil anda ia juga turut membantu perkembangan fizikal dan mental anak Sebagai ibu bapa anda pasti dapat memilih permainan yang sesuai dengan umur...
Nak Bercuti Tapi Bajet Takde Ikut Tips Ni Boleh Dapat Pakej Percutian Percuma

Nak Bercuti Tapi Bajet Takde Ikut Tips Ni Boleh Dapat Pakej Percutian Percuma

papar berkaitan - pada 17/2/2020 - jumlah : 314 hits
Percutian sememangnya merupakan perkara yang disukai oleh semua orang tanpa mengenal usia Bukan sahaja dapat menenangkan minda percutian juga adalah salah satu terapi diri bagi menangani stres dalam menjalani rutin kehidupan seharian Namun ...
Bahaya Letak Botol Air Dalam Kereta Boleh Mengundang Maut

Bahaya Letak Botol Air Dalam Kereta Boleh Mengundang Maut

papar berkaitan - pada 17/2/2020 - jumlah : 502 hits
Pasti ramai di antara anda suka membawa botol air ke dalam kereta untuk diminum ketika dalam perjalanan Tetapi ramai yang tidak sedar bahawa botol air tersebut boleh menyebabkan kemalangan dan mengundang maut Seperti kita tahu setiap kereta...
Bagaimana Ayat Ayat Ruqyah Boleh Memberikan Kesan Kepada Jin

Bagaimana Ayat Ayat Ruqyah Boleh Memberikan Kesan Kepada Jin

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 344 hits
Mungkin terlintas di dalam fikiran anda bagaimana ayat ayat ruqyah yang dibacakan boleh memberikan kesan kepada jin jin yang berada di dalam badan pesakit Ataupun untuk pertanyaan yang lebih khusus lagi ialah Kenapa perawat baca ada kesan t...
Warga B40 Dan Oku Berdaftar Di Sabah Amp Sarawak Sudah Boleh Mengambil Dekoder Percuma Myfreeview Di Lokasi Terpilih

Warga B40 Dan Oku Berdaftar Di Sabah Amp Sarawak Sudah Boleh Mengambil Dekoder Percuma Myfreeview Di Lokasi Terpilih

papar berkaitan - pada 17/2/2020 - jumlah : 308 hits
Sebanyak 7 pusat pengagihan di Sabah dan Sarawak dibuka untuk pengagihan dekoder percuma kepada warga B40 dan golongan OKU Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia memaklumkan bahawa proses pengagihan dekoder percuma kepada warga B40 ...
Kawasan Lembah Klang Boleh Order Kopi Cap Gantang Disini I

Kawasan Lembah Klang Boleh Order Kopi Cap Gantang Disini I

papar berkaitan - pada 17/2/2020 - jumlah : 568 hits
Kalau pergi belah Utara semenanjung Kopi Cap Gantang sememangnya terkenal dek rasa dan aromanya yang sedap Kini kepada yang tinggal Lembah Klang telah terdapat pengedar yang anda boeh hubungi untuk mendapatkan bekalan kopi ini Pembekal kopi...
Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Antara Pilihan

Hantam Terus Frans Kritik Dr Haji Murariau Dosen Akademi Dakwah Di Riau

Bahagia Ibu Meninggal

Makan Nasi Kandar Di Pelita Gateaway Seremban

Si Tomy Sesekali Selalu Akhirnya Menetap

Makan Sup Pahlawan Nasi Goreng Mega Di Rumah Makan Sup Abang Ijam