Mekanisma Jualan Durian Perlu Campur Tangan Kerajaan Elak Pihak Teraniaya



Durian (Tulisan Jawi: دورين) ialah buah daripada beberapa spesies pokok dalam genus Durio (pokok Durian)[2] yang menghasilkan buah beraroma kuat yang boleh dimakan. Ia amat terkenal di Asia Tenggara dengan gelaran "raja buah". Saiznya besar, baunya unik dan isinya dilindungi oleh kulit yang berserat dan berduri. Daripada duri itulah durian mendapat namanya.[3] Buah durian boleh membesar sehingga 30 sentimeter (12 inci) panjang dan 15 cm (6 in) diameter, dan lazimnya seberat satu hingga tiga kilogram (2 hingga 7 lb). Bentuknya berbeza daripada bujur hingga bulat, warna kulitnya daripada hijau hingga perang, dan isinya daripada kuning pucat hingga merah, bergantung kepada spesies.

Durian ialah buah tropikal yang berasal dari Brunei, Filipina, Indonesia dan Malaysia, tetapi telah dikenali di dunia Barat sekitar 600 tahun lepas. Ahli alamiah British abad ke-19, Alfred Russel Wallace, masyhur memerikan isi buah ini sebagai "kastard kaya dengan rasa badam". Buah ini boleh dimakan walaupun belum betul-betul masak, dan digunakan sebagai perisa kepada pelbagai jenis makanan berperisa dan manis dalam masakan Asia Tenggara. Bijinya juga boleh dimakan jika dimasak.

Isi buah ini mengeluarkan bau yang tersendiri, kuat dan tajam walaupun kulitnya belum dibuka. Sesetengah orang menganggap bau durian sebagai semerbak; manakala yang lain berasa aromanya amat kuat dan tidak dapat ditahan. Baunya menarik reaksi daripada penikmatan mendalam kepada amat jijik, dan telah diperikan serupa dengan bau badam, bawang busuk, turpentin dan stoking gim. Bau ini telah menyebabkan adanya larangan buah ini dalam sesetengah hotel dan pengangkutan awam di Asia Tenggara.

Durian
Pautan : https://ms.wikipedia.org/wiki/Durian


Di Malaysia terdapat 199 klon durian telah didaftarkan oleh Jabatan Pertanian sejak tahun 1934 untuk dijadikan piawaian kepada durian.[1] Penggunaan istilah klon mewakili cara varieti pokok durian itu dibiakkan iaitu dengan teknik tampang. Setiap klon adalah unik dan mempunyai ciri-ciri tersendiri sama ada dari segi fizikal mahupun rasa.

Pengenalan klon buah durian dibuat dengan meneliti ciri-ciri pokok, daun, bunga dan buah. Pengenalan fizikal buah adalah cara termudah untuk mengenali klon. Ciri-ciri buah untuk pengenalan klon adalah seperti:-

bentuk buahbentuk bahu buahsaiz buahberat buahwarna kulitbentuk tangkaisusunan duri di pangkal dan di hujung buahwarna duri dan kejelasan garis pangsaketebalan kulitketebalan empulurketebalan isiwarna isirasa isibilangan dan bentuk bijiwarna pangsa dan ulas
2 klon durian yang berbeza (kiri D24, kanan D101)

Walaupun terdapat banyak klon yang telah didaftarkan oleh Jabatan Pertanian, hanya 8 jenis klon yang bernilai komersil sahaja disyorkan untuk ditanam oleh pengusaha dusun. Klon tersebut adalah:-

D24      Sultan
D99      Kop Kecil
D123    Chanee
D145    Tuan Mek Hijau/Beserah
D158    Kan Yau/Tangkai Panjang
D159    Mon Thong/Bantal Mas
D169    Tok Litok
D197    Raja Kunyit/Musang King

Klon Durian
Pautan : https://ms.wikipedia.org/wiki/Klon_durian


Seingat saya 30 tahun lepas, durian dijual secara longgok atau dalam bakul sahaja. Entah siapa yang memulakan kaedah menjual durian secara timbang sebiji (termasuk kulit). Namun kaedah ini telah digunapakai oleh penjual durian di Malaysia kini. Jelas kaedah ini secara tidak langsung telah menjadikan harga jualan durian menjadi "sangat mahal".


Sesetengah pembeli berpandangan kaedah menjual durian secara timbangan seperti menindas pembeli kerana tidak semua isinya elok, malah kebiasaannya kulit lebih berat daripada isi.

Berikut ialah soalannya dan jawapan Mufti Wilayah Persekutuan:-

Soalan

Assalamualaikum, tuan mufti. Adakah buah durian haram dijual mengikut sukatan kilogram kerana kulitnya lebih banyak dari isi?

Jawapan:

Waalaikumussalam, Kaedah menyebut: الأصل في العقود هو التراضي Maksudnya: Hukum asal dalam akad ialah keredaan kedua-dua belah pihak.

Dalam jual beli durian selalu yang menjadi masalah ialah apabila jual beli mengikut timbangan dan bukannya jenis dan kualiti durian itu. Justeru, berlakulah situasi contohnya isi durian yang mengkal (tidak masak), busuk dan rosak. Di sini, pembeli menjadi tidak reda kerana manfaat yang dibeli tidak diperolehi.

Situasi ini bertepatan dengan sebuah hadis bahawa Rasulullah SAW menegur penjual kurma yang meletakkan kurma yang kering di atas kurma yang basah untuk mengelabui pelanggan. Sabda Rasulullah SAW:

أَفَلَا جَعَلْتَهُ فَوْقَ الطَّعَامِ كَيْ يَرَاهُ النَّاسُ، مَنْ غَشَّ فَلَيْسَ مِنِّي Maksudnya: Apakah engkau sengaja tidak meletakkan yang basah itu di atas takut dilihat orang? Barangsiapa yang menipu maka bukan daripada kalanganku. Hadis riwayat Imam Muslim (102)

Justeru, digalakkan melakukan akad jual beli durian dengan cara yang lebih jelas. Contohnya, dengan membuka sebahagian durian itu terlebih dahulu diketahui isinya. Cara lain juga seperti yang dilakukan peniaga-peniaga hari ini dengan meletakkan buah di dalam bekas yang boleh dilihat oleh pelanggan. Dengan itu, pembeli dan penjual saling meredai dan hasil jualan juga diberkati. Wallahua’lam.

Apa hukum jual beli durian secara timbang
Pautan : https://www.sinarharian.com.my/article/36646/BERITA/Nasional/Apa-hukum-jual-beli-durian-secara-timbang


Presiden Persatuan Pengguna Melayu Malaysia (PPMM), Leftenan Kolonel (B) Che Hassan Che Johan berkata, sudah tiba masanya kerajaan campur tangan memperkenalkan harga siling durian klon, mengikut gred.

"Sebagai contoh harga durian jenis musang king mempunyai gred A, B dan C, harga siling ditetapkan berdasarkan gred buah dan tindakan diambil kepada peniaga menjualnya lebih tinggi daripada harga yang telah ditetapkan," katanya kepada Bernama di sini, baru-baru ini.


Beliau mengulas laporan media sebelum ini, mengenai sikap segelintir peniaga durian yang menjual buah berkenaan, mengikut model kereta yang digunakan pembeli.

"Bukan semua orang mampu membeli durian, lebih-lebih lagi mereka yang mempunyai anak ramai.

"Sebagai contoh apa perasaan seorang ayah kepada lima anak yang hanya mampu membeli sebiji atau dua, tetapi apabila pulang ke rumah mendapati buah yang dibeli rosak atau isinya keras," katanya.

Che Hassan berkata, alasan yang diberikan harga durian tidak boleh dikawal kerana ia buah bermusim adalah tidak lagi wajar.

Beliau menasihati pengguna membawa bekas ketika membeli durian agar tidak mudah tertipu.


"Nasihat saya apabila beli buah durian, jangan bawa balik sekali dengan kulit, sebaliknya kupas durian dan letak isi dalam bekas terlebih dahulu," katanya.

Perlu harga siling durian
Pautan : https://www.hmetro.com.my/utama/2020/07/597979/perlu-harga-siling-durian


Pandangan peribadi saya, durian masih boleh dijual secara timbang kilo tetapi menggunakan kaedah hanya isi durian yang ditimbang. Ini secara langsung dilihat akan mengurangkan kadar keuntungan yang bakal diperolehi para penjual. Terdapat beberapa risiko dalam jual beli yang perlu ditanggung oleh pembeli sekiranya kaedah sekarang masih digunapakai (durian mangkal, kulit tebal, pangsa sikit).


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.simiey.info/2020/07/mekanisma-jualan-durian-perlu-campur.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+simiey/nQtu+(simiey%5Bdot%5Dcom)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Pn Campur Tangan Urusan Parlimen Pelabur Asing Lari

Kerajaan Pn Campur Tangan Urusan Parlimen Pelabur Asing Lari

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 227 hits
Percubaan menukar Speaker Parlimen Tan Sri Mohamad Ariff Yusuf dan suasana berkecamuk politik di belakangnya mungkin akan menyebabkan pelabur asing tidak berminat menanam modal di Malaysia Bagi Ahli Parlimen Selayang William Leong Jee Keen ...
Kena Fikir Sejenak Pagi Pagi Ni Kerajaan Melayu Isle Jugak Ke

Kena Fikir Sejenak Pagi Pagi Ni Kerajaan Melayu Isle Jugak Ke

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 281 hits
W FaudzinCamne cara Pas perbodohkan walaun mereka Mudah je jual agama Kalau nak kepada Islam sokong Pas sokong Hadi Ada di kalangan kita pulak nak perbodohkan penyokong PH jual mandat rakyat Kalau mahu ambil semula mandat rakyat kena sokong...
Keh Keh Keh Kerajaan Melayu Isle

Keh Keh Keh Kerajaan Melayu Isle

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 354 hits
kerajaan Melayu Islam 4 12 Biaq Betuiii Boleh Ke 1 PPBM Muhyiddin2 UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi3 PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang 4 MCA Datuk Seri Wee Ka Siong5 MIC Tan Sri S Vigneswaran6 PBB Datuk Patinggi Dr Abang Johari Abang Ope...
Kerajaan Komited Bantu Kru Belakang Tabir

Kerajaan Komited Bantu Kru Belakang Tabir

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 329 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan komited membantu sektor perfileman yang terjejas teruk akibat penularan wabak COVID 19 dengan fokus utama diberi kepada kru belakang tabir Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Saifuddin Abdullah berkata selain inisi...
Kerajaan Lanjutkan Diskaun Bil Elektrik Sehingga Penghujung Tahun Ini

Kerajaan Lanjutkan Diskaun Bil Elektrik Sehingga Penghujung Tahun Ini

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 332 hits
Sedia maklum kerajaan sebelum ini telah mengumumkan diskaun ke atas bil elektrik selama enam bulan bermula 1 April hingga September 2020 Peka akan situasi dan keluhan dalam kalangan pengguna kerajaan kini bersetuju untuk melanjutkan lagi di...
Pkr Wujudkan Jurucakap Parlimen Pantau Prestasi Kerajaan Pn

Pkr Wujudkan Jurucakap Parlimen Pantau Prestasi Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 269 hits
Prestasi kerajaan tebuk atap Perikatan Nasional yang lemah dan meragukan akan dipantau secara rapi oleh PKR Menurut Ketua Setiausaha Pengelola Nik Nazmi Nik Ahmad usaha bagi memantau PN akan dilakukan oleh sepasukan Jurucakap Parlimen yang ...
Kerajaan Pulau Pinang Batal Majlis Rasmi Sambutan Ma Al Hijrah Hari Pahlawan Maulidur Rasul

Kerajaan Pulau Pinang Batal Majlis Rasmi Sambutan Ma Al Hijrah Hari Pahlawan Maulidur Rasul

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 253 hits
Kerajaan Pulau Pinang memutuskan untuk menjadualkan semula sembilan majlis rasmi di peringkat negeri bagi tahun ini susulan penularan wabak koronavirus yang melanda dunia Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang Datuk Law Choo Kiang...
Media Antarabangsa Dibayar Untuk Memburukkan Kerajaan Semasa

Media Antarabangsa Dibayar Untuk Memburukkan Kerajaan Semasa

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 229 hits
Masih ingatkah lagi kita semasa pemerintahan kerajaan Barisan Nasional media media antarabangsa begitu giat menyiarkan berita yang memburukkan kerajaan semasa itu Peliknya semasa pemerintahan kerajaan Pakatan Harapan memerintah tiada yang b...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami