Mca Tak Puas Hati Dbkl Tetap Laksanakan Larangan Jual Arak


 Ainul Illia
Dakwa tindakan terkebelakang, rosakkan imej KL sebagai bandar kosmopolitan Sumber foto: MCA KUALA LUMPUR – Parti berasaskan kaum MCA menyatakan rasa tidak puas hati terhadap pengumuman Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang meneruskan larangan penjualan minuman keras di kedai runcit, kedai serbaneka dan kedai ubat Cina berkuat kuasa, semalam (1 November).
Pengerusi Jawatankuasa Perhubungan MCA Wilayah Persekutuan, Datuk Nicole Wong Siaw Ting berkata, larangan itu disifatkan sebagai satu tindakan terkebelakang di era moden ini.
“Keputusan DBKL telah menjejaskan matlamat ‘Keluarga Malaysia’ oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, yang berpaksikan kebersamaan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Nicole berkata, garis panduan baharu itu menambahkan kesan buruk kepada perniagaan dalam keadaan ekonomi yang semakin teruk, selepas berdepan cabaran yang disebabkan pandemik.
Selain itu, katanya, sesetengah perniagaan mungkin perlu mengecilkan perniagaan mereka atau menutup operasi sepenuhnya.  
“Ini akan mengakibatkan pengangguran dan kerugian kewangan, sekali gus menjejaskan usaha kerajaan untuk menggalakkan pemulihan ekonomi negara” katanya lagi.
Nicole mendakwa, kedai runcit, kedai serbaneka dan kedai perubatan tradisional Cina di Kuala Lumpur pernah menjual minuman keras tanpa mendatangkan masalah kepada orang lain.
“Apa yang lebih mendukacitakan ialah DBKL telah mencipta garis panduan yang tiada alasan. 
“Bukan sahaja garis panduan DBKL yang disemak melarang penjualan arak di kedai runcit, kedai serbaneka dan kedai perubatan tradisional Cina, mereka juga telah memperkenalkan syarat yang lebih ketat untuk penjualan bir, contohnya, pada masa, lokasi dan kaedah.
“Sementara itu, kedai ubat Cina dibenarkan menjual produk perubatan berasaskan arak dengan syarat mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan,” katanya.
Tidak menyambut baik keputusan DBKL itu, Nicole berkata, perubahan dasar mestilah beralasan dan mengambil kira keperluan pihak berkepentingan, kesinambungan ekonomi dan kesejahteraan negara.
“Langkah DBKL adalah satu langkah ke belakang terhadap perusahaan bertamadun dan bebas apabila Kuala Lumpur dibuka semula.  
“DBKL seharusnya memacu ibu negara, bukannya merosakkan imejnya sebagai sebuah bandar berbilang budaya dan kosmopolitan.
“Pengerusi MCA dan wakil dari MPPWP tidak pernah bersetuju dengan dasar ini sebaliknya menyampaikan bantahan tegas kami dalam pertemuan dengan Menteri Wilayah Persekutuan,” katanya lagi.
Larangan penjualan arak (liquor) di kedai runcit, serbaneka dan kedai ubat Cina oleh DBKL yang ditangguhkan selama sebulan, mula dikuat kuasakan semalam.
Bagaimanapun, penjualan bir oleh premis terbabit masih dibenarkan bermula jam 7 pagi hingga 9 malam sahaja, sebagaimana terkandung dalam syarat baharu untuk permohonan Lesen Minuman Keras (LMK).
Namun, premis terbabit perlu menyediakan ruang jualan atau pameran khas bagi bir yang berasingan daripada minuman lain, mengunci ruang jualan atau pameran selepas tamat waktu operasi penjualan bir, manakala had umur pembeli mesti 21 tahun ke atas.
DBKL dalam kenyataannya berkata, penguatkuasaan Garis Panduan Ke Atas Larangan Penjualan Minuman Keras sepatutnya dimulakan pada 1 Oktober lalu, namun ditangguhkan selama sebulan sehingga semalam.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/11/mca-tak-puas-hati-dbkl-tetap-laksanakan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bantah Larangan Jual Arak Mca Jadikan Keluarga Malaysia Bola Tanggung

Bantah Larangan Jual Arak Mca Jadikan Keluarga Malaysia Bola Tanggung

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 171 hits
Seperti sudah dijangka pendekatan Keluarga Malaysia akan menjadi bola tanggung untuk parti politik mengambil kesempatan kononnya atas dasar memperjuangkan isu hak dan sama rata Buktinya MCA tanpa segan silu menyatakan rasa tidak puas hati t...
Mca Bersikap Kuno Bantah Larangan Jual Arak

Mca Bersikap Kuno Bantah Larangan Jual Arak

papar berkaitan - pada 7/11/2021 - jumlah : 188 hits
Oleh Zuhayati Yazid Individu celupar tak hormat undang undang perlu dikenakan tindakan Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah BANGI Individu atau pihak yang membantah larangan penjualan minuman keras di kedai runcit kedai serbaneka dan kedai ubat Cin...
Larangan Jual Arak Mca Patut Fikir Keselamatan Rakyat Bukan Untungkan Kapitalis

Larangan Jual Arak Mca Patut Fikir Keselamatan Rakyat Bukan Untungkan Kapitalis

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 244 hits
Oleh Ainul Illia Meor Suzurudin Usaha salah guna konsep Keluarga Malaysia demi agenda peribadi BANGI MCA sebagai parti politik sepatutnya membawa kebaikan dan mengutamakan kepentingan rakyat bukan menjadi sebuah parti yang diperkudakan oleh...
Penguatkuasaan Larangan Jual Arak Di Kedai Runcit Serbaneka Diketahui 30 Okt

Penguatkuasaan Larangan Jual Arak Di Kedai Runcit Serbaneka Diketahui 30 Okt

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 260 hits
Larangan menjual minuman keras di kedai ubat Cina runcit dan serbaneka di Kuala Lumpur sepatutnya dikuatkuasakan mulai 1 Okt lalu PETALING JAYA Tarikh untuk menguatkuasakan larangan menjual minuman keras di kedai ubat cina runcit dan serban...
Kalau Ikutkan Hati Tak Puas Hati Juga Mereka Hanya Dipenjara 18 Tahun Sahaja Bapa Arwah Zulfarhan

Kalau Ikutkan Hati Tak Puas Hati Juga Mereka Hanya Dipenjara 18 Tahun Sahaja Bapa Arwah Zulfarhan

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 238 hits
Kalau ikutkan hati tak puas hati juga mereka hanya dipenjara 18 tahun sahaja Bapa arwah ZulfarhanHukuman penjara 18 tahun dijatuhkan terhadap enam penuntut Universiti Pertahanan Nasional Malaysia setelah didapati bersalah atas pertuduhan me...
Kucing Pun Boleh Faham Bila Orang Kata Dia Gemvk Si Bulus Tak Puas Hati Budak Ej3k Dirinya

Kucing Pun Boleh Faham Bila Orang Kata Dia Gemvk Si Bulus Tak Puas Hati Budak Ej3k Dirinya

papar berkaitan - pada 4/11/2021 - jumlah : 216 hits
Selalunya isu gemvk ini adalah isu sensitif bagi sesetengah orang lebih2 lagi bagi orang perempuan Disebabkan isu gemvk ini adalah isu sensitif jadi memang ramai orang yang tidak akan berani untuk mengatakan diri sesiapa gemvk kerana mungki...
Betty Puas Hati Tak Bagi Gula Garam Hingga 2 Tahun Kini Wira Tak Memilih Makan

Betty Puas Hati Tak Bagi Gula Garam Hingga 2 Tahun Kini Wira Tak Memilih Makan

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 234 hits
Sejak bergelar ibu Betty Rahmad yang juga adik bongsu kepada Erma Fatima dan Umie Aida sentiasa menjadi perhatian ramai kerana caranya membesarkan anak lelaki sulung yang diberi nama Ardy Wira cukup berdisiplin terutama dalam bab pemakanan ...
Resipi Biskut Mazola Guna 1kg Gandum Memang Puas Hati Sedap Cair Dalam Mulut

Resipi Biskut Mazola Guna 1kg Gandum Memang Puas Hati Sedap Cair Dalam Mulut

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 269 hits
Biskut Mazola adalah salah satu biskut yang popular bukan sahaja pada hari perayaan malah ada dijual sebagai kudap kudapan Mana tidaknya nak buat biskut ni sangat mudah Jom ikuti resipi yang dikongsi Resepi Biskut Mazola Bahan bahan Tepung ...
Pau Ayam Homemade Gebu Puas Hati Makan

Pau Ayam Homemade Gebu Puas Hati Makan

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 414 hits
Sedapnya dapat nikmati pau yang gebu dengan inti yang disukai Nak buat doh pau ayam ini sama seperti doh donut cuma tidak diletakkan susu Buat untuk minum petang makan pula ketika panas memang puas hati Pau ayamBahan doh pau 1 kg tepung gan...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram

6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan