Mb Johor Antara N5 Dan N7


ISMA WEB Pedang sekadar buat telahan selepas 'merisik khabar'
KELMARIN Pedang tulis kisah pergolakan politik di Johor, kisah calon-calon MB Johor di kalangan wakil rakyat Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), kisah angkat sumpah MB, dan kisah ‘siapa calon keempat MB’.
Cuma yang Pedang tak ceritakan ialah bagaimana Tuanku Sultan Johor, Sultan Ibrahim Almarhum Sultan Iskandar pilih MB dulu. Biarlah tak diceritakan. Biarlah tak diceritakan siapa ‘calon keempat’, masa mula-mula nak lantik MB dulu.
Hari ini yang Pedang nak cerita ialah mengenai siapa pula calon-calon MB Johor bagi menggantikan tempat Datuk Osman Sapian yang meletak jawatan 8 April lalu.
Pedang buat banyak perkiraan. Cari sedikit maklumat berkaitan enam Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bersatu Johor itu.
Enam Adun Bersatu yang ada dalam senarai awal untuk dipilih (selepas tolak Tan Sri Muhyiddin Yassin, dan Osman) ialah:


Mereka ini jika tidak ada sebab-sebab tertentu, sememangnya layak untuk memimpin.
Namun, bagi Pedang jika hendak memilih pemimpin, terutama sebagai MB perlu mengambil kira banyak perkara. Bukan suka-suka lantik untuk kepentingan satu pihak sahaja, sebaliknya kepentingan rakyat hendaklah diutamakan.
Pada pendapat Pedang, untuk menjadi MB mestilah seseorang yang banyak pengalaman – lebih 10 atau 20 tahun dalam pentadbiran swasta atau kerajaan, selain sudah lama bergelumang dalam politik.
Zaman sekarang sudah berbeza dengan dahulu. Dalam situasi negara sekarang, mesti angkat individu berpengalaman. Bukannya ambil individu yang muda menjadi MB dan memberi masa kepadanya untuk belajar, seperti berlaku di Perak, Negeri Sembilan dan Melaka.
Bukan Pedang kata orang muda tak layak memimpin. Tapi dalam keadaan Johor yang menjadi antara negeri pesat membangun, cabarannya adalah amat besar, dan memerlukan individu berpengalaman dalam pentadbiran swasta dan kerajaan.
Bukannya ambil MB untuk cuba-cuba, kononnya nanti dia boleh belajar… ada yang boleh tolong dia. 
Ini akan mengabil masa lama, apa lagi untuk menangani pelbagai situasi dalam negeri sekarang.
Berbanding dengan individu yang ada pengalaman lama dalam politik, dan pernah menjadi AJK bahagian. Pastinya ada perbezaan kerana seperti kata Pedang tadi, situasi di Johor sekarang berbeza.
Johor mesti ada MB yang ada agama sikit, mampu menangani situasi sekarang, terutama menjadi penghubung yang baik antara Kerajaan Pusat dan Istana Johor, yang sejak akhir-akhir ini dilihat agak renggang dan tegang. Juga boleh berkomunikasi dalam bahasa Inggeris dengan baik.
Itu sedikit sebanyak pendapat Pedang untuk memilih MB Johor. Yang penting bijak menjadi penghubung antara Istana dan Kerajaan Persekutuan.
Jadi, selepas Pedang congak-congak, merisik khabar, Pedang senarai pendekkan dua nama sahaja calon – N5 dan N7. Kenapa Puteri Wangsa, Permas, Larkin, dan Bukit Permai tidak menjadi pilihan Pedang?
Ini khabarnya yang Pedang dapat yang dikatakan sebab mereka ‘hilang’ kelayakan:
N41 ada masalah sikit dengan istana;
N43 bukan anak Johor asal;
N44 tidak berminat; dan
N50 sudah berusia.



Maknanya, sekarang ini ada dua individu yang dalam perhatian pimpinan Bersatu iaitu YB Solihan dan YB Dr Sahruddin untuk dicalonkan menjadi MB Johor ke 17. Tapi, Pedang rasa-rasa orangnya sudah ditetapkan, dan Pedang pun dah dapat agak.
Dan, Pedang dapat khabar juga mungkin Ahad atau Isnin ini, Muhyiddin sebagai Presiden Bersatu akan menghadap Tuanku Sultan Johor sekali lagi untuk menyembahkan nama calon MB yang baharu, sebagaimana dilakukan selepas Pakatan Harapan (PH) menguasai pentadbiran kerajaan Johor.
Dalam minggu depan insya-Allah warga Johor akan mendapat MB baharu yang berpengalaman luas dan mampu menjana pembangunan, mewujudkan keharmonian dan kesejahteraan negeri itu, selain menangani isu yang melanda sekarang.Kepada mereka Pedang hanya ingatkan bahawa keikhlasan dalam perjuangan dan niat jihad mendapat pahala di sisi Allah. Yang menetapkan segala-galanya adalah Allah Yang Maha Berkuasa. Wallahualam.
Kata Pedang: Pedang pun dah bergelumang dalam dunia kewartawanan, media dan persuratkhabaran dah hampir 35 tahun, tentu pengalaman dan cara Pedang berbeza daripada wartawan baharu dua tiga tahun. Demikian juga nak pilih orang yang boleh memimpin Johor kenalah yang banyak pengalaman.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/04/mb-johor-antara-n5-dan-n7.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Piala Fa Pasukan Jerantut Mara Belasah Johor Bahru 3 0

Piala Fa Pasukan Jerantut Mara Belasah Johor Bahru 3 0

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 369 hits
MARAN Pasukan Jerantut mara ke pusingan ketiga Piala FA 2019 setelah membelasah Johor Bahru 3 0 di Stadium Tun Abdul Razak Jengka malam ini Jerantut yang beraksi di laman sendiri serta diperkuatkan dengan dua tenaga import iaitu Berete Mama...
Ministry Studying How To Make Johor Zero Reliant On Singapore For Treated Water

Ministry Studying How To Make Johor Zero Reliant On Singapore For Treated Water

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 321 hits
The Water Land and Natural Resources Ministry is in the midst of conducting a full study in a bid to ensure that Johor will no longer rely on the supply of treated water from Singapore Minister Dr Xavier Jayakumar said the study which is be...
Weekend Seafood Fiesta At Doubletree By Hilton Johor Bahru

Weekend Seafood Fiesta At Doubletree By Hilton Johor Bahru

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 382 hits
Weekend Seafood Fiesta at DoubleTree by Hilton Johor Bahru Taking your culinary experience to another level Makan Kitchen the all day dining restaurant at DoubleTree by
Persidangan Antarabangsa 6th Johor International Student Leaders Conference 2019

Persidangan Antarabangsa 6th Johor International Student Leaders Conference 2019

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 363 hits
Persidangan Antarabangsa 6th Johor International student Leaders Conference 2019 Program berjalan bertempat di Austin International Convention Center Memang marbeles Tahniah pada team SPSPK dan JSLC Anda memang terbaeekkk we allbacaan doauc...
Pertandingan Kawad Kaki Krs Daerah Johor Bahru Iqa Nusajaya

Pertandingan Kawad Kaki Krs Daerah Johor Bahru Iqa Nusajaya

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 483 hits
Pertandingan Kawad Kaki KRS daerah Johor Bahru Iqa Nusajaya Hari tu iqa kata dia tak masuk Alih alih ada lam team KRS yang masuk bertanding di SMK Taman Nusajaya Sempat la jumpa mama jap Hehehe terbaeekkk kipidap mknaceunlimited mknace blog...
Sts Transfer Hub Still Within Johor S Jurisdiction

Sts Transfer Hub Still Within Johor S Jurisdiction

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 239 hits
ADUN SPEAKS Recently I saw a that quoted KA Petra Sdn Bhd chairperson Shahrul Amirul saying the STS transfer hub project is located and operating outside of Johor territory because it is 3 5 nautical miles away from the state s shores As a ...
Kunjungan Hormat Jabatan Perangkaan Malaysia Negeri Johor

Kunjungan Hormat Jabatan Perangkaan Malaysia Negeri Johor

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 326 hits
Kunjungan Hormat Jabatan Perangkaan Malaysia Negeri Johor Alhamdulillah Satu pertemuan dan perbincangan yang sangat bermakna Semoga akan memberi lebih banyak manfaat dalam pengurusan data berintegriti dengan semakan tambahan bersama sumber ...
Johor Crown Prince Rebuts Pm Mahathir Insists Johor Was Not Informed About Shipping Hub Project

Johor Crown Prince Rebuts Pm Mahathir Insists Johor Was Not Informed About Shipping Hub Project

papar berkaitan - pada 3/4/2019 - jumlah : 421 hits
The crown prince of Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim on Tuesday hit back at Prime Minister Mahathir Mohamad for saying that the southern state has been aware of a new shipping hub project In a hard hitting Facebook post the royal stated th...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Bila Duit Nak Masuk

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Vanny Vabiola Sudahi Saja Chord

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Faisal Halim Alami Kecederaan Disimbah Asid

Lemas Tiga Beranak Ditemukan Tidak Lagi Bernyawa Selepas Mandi Manda Di Sungai Balak

Peminat Tempatan Puas Oneus Gegar Kuala Lumpur Di Konsert Jelajah Ke 2 La Dolce Vita