Mat Hasan Beri Isyarat Jajaran Baharu Sama Di Perak Boleh Dibentuk


agendaily.com16/11/202
Adakah jajaran baharu bakal terbentuk selepas PRN Melaka?
Pengarah Pilihan Raya Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Mohamad Hasan memberi isyarat awal jajaran baharu bakal terbentuk selepas Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka yang bukan hanya terhad dengan kerjasama Perikatan Nasional (PN) sahaja.

Mohamad berkata BN sedia membuka pintu kerjasama dengan parti lain, berkemungkinan bersama Pakatan Harapan (PH) sekalipun sekiranya tidak mencukupi kerusi yang diperlukan untuk membentuk kerajaan negeri baharu selepas PRN nanti.

“Kita terbuka kerjasama dengan sesiapa…tak bermaksud dengan PN sahaja, dengan sesiapa boleh… apa pasal semua orang boleh bekerjasama dengan semua orang, UMNO tak boleh.

“Ibarat cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar dengar. Jangan tutup pintu rapat sangat,” katanya menurut laporan dalam wawancara dengan Bernama.

Senario itu mungkin berlaku sekiranya BN hanya mampu mempertahankan 13 kerusi yang dimenangi sebelum ini, menurut Mohamad.

Isu jajaran baharu ini kali pertama dibangkitkan Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang membayangkan bakal terbentuk jajaran baharu politik bersama PKR dan DAP yang akan dikenali sebagai Perikatan 3.0 dan bukannya PN semasa Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) nanti.

Pendedahan terbuka Zahid itu secara tidak langsung mengukuhkan lagi khabar angin sebelum ini dengan menyifatkan langkah tersebut diambil sesuai dengan dinamik politik yang sedang berlaku mengikut perubahan dan keadaan politik semasa negara.

“Kedinamikan politik pasti berlaku saya lihat…saya bukan seorang nujum politik tetapi saya yakin kalau mahu disebut hala tuju atau kedinamikan itu kita lihat, selepas PRU15, sama ada ia akan diadakan dalam waktu terdekat, atau dalam tempoh yang hanya Allah Taala sahaja tahu kerana kalau mengikut cukup tempoh pilihan raya adalah pada tahun 2023.

“Pada ketika itu, saya hampir pasti bahawa akan ada sesuatu yang akan berlaku kepada UMNO, sebagai sebuah parti induk orang Melayu dan Islam, di mana ketika itu akan ada Perikatan 3.0 bukan Perikatan Nasional,” katanya semasa wawancara Program 75 Tahun Jubli Intan lalu.

Untuk rekod, langkah sama sebelum melibatkan kerjasama BN dan PH juga sudah berlaku di Perak apabila pembangkang, PH bersetuju dalam rundingan perjanjian keyakinan dan pembekalan (confidence and suppy agreement, CSA).

UMNO dan PH juga bekerjasama dalam menjatuhkan Menteri Besar Perak sebelum ini, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu selepas kalah dalam undi percaya di Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak akhir tahun lalu.

Mengulas lanjut, Mohamad berkata langkah meletak calon muka baharu adalah satu pertaruhan yang besar bagi memastikan proses peremajaan parti tersebut dapat dilaksanakan.

“Saya tak mahu beretorik dan kita kata kita nak meremajakan parti, tapi balik-balik muka yang sama dan bila masa saya nak tampilkan muka (calon) muda.

“Esok kalau kita buat macam itu, anak muda akan lari daripada UMNO. Parti-parti lain menggamit anak muda seperti DAP, PKR,Bersatu, PAS… UMNO masih duduk dalam gua dia…tak boleh.

“Jadi PRN ini melambangkan (bahawa) yang UMNO benar-benar mentransformasikan parti. Ini yang saya buat. Betul ini satu perjudian, but inilah wajah UMNO yang nak saya bawa,” katanya.

Pada PRN Melaka kali ini, BN bertanding di kesemua 28 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan daripada jumlah itu, UMNO bertanding di 20 kerusi, tujuh MCA dan satu MIC


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/11/mat-hasan-beri-isyarat-jajaran-baharu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zahid Sahkan Jajaran Baharu Dibentuk Di Melaka Runding Dengan Anwar Ke

Zahid Sahkan Jajaran Baharu Dibentuk Di Melaka Runding Dengan Anwar Ke

papar berkaitan - pada 19/11/2021 - jumlah : 234 hits
agendaily com19 11 2021Cikgu Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Kebarangkalian satu bentuk jajaran politik yang baharu tidak ditolak Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bakal berlaku dalam Pilihan Raya Negeri...
Sambut Maulid Nabi Sama Ada Boleh Atau Tak Boleh Masing Masing Ada Hujah

Sambut Maulid Nabi Sama Ada Boleh Atau Tak Boleh Masing Masing Ada Hujah

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 98 hits
Bolehkah Sambut Maulid Nabi Orang yang kata sambut maulid Nabi merupakan bid ah lalu dikecam oleh orang yang mengatakan sambut maulid Nabi ini dikatakan bagus Orang yang kata sambut maulid tersebut bid ah mereka ada hujah yang kata tiada bi...
Umno Pas Mungkin Boleh Kerjasama Dalam Pru Tok Mat

Umno Pas Mungkin Boleh Kerjasama Dalam Pru Tok Mat

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 163 hits
Umno PAS mungkin boleh kerjasama dalam PRU Tok Mat Pertembungan antara Umno PAS dalam pilihan raya negeri Melaka tidak bermaksud dua parti berkenaan tidak boleh bekerjasama dalam pilihan raya umum akan datang kata Timbalan Presiden Umno Moh...
Bn Bertanding Solo Tiada Lagi Isu Kerjasama Dengan Sesiapa Mat Hasan

Bn Bertanding Solo Tiada Lagi Isu Kerjasama Dengan Sesiapa Mat Hasan

papar berkaitan - pada 6/11/2021 - jumlah : 180 hits
malaysiakini comDiterbitkan Nov 6 2021 11 14 AMBN akhirnya meletakkan noktah kepada teka teki tentang kemungkinan kerjasama dengan parti parti lain dalam pilihan raya negeri Melaka yang akan datang Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan memak...
4 Projek Lockdown Bermanfaat Boleh Dilakukan Waktu Pkp

4 Projek Lockdown Bermanfaat Boleh Dilakukan Waktu Pkp

papar berkaitan - pada 15/11/2021 - jumlah : 313 hits
Memandangkan negara masih lagi bergelut dengan pandemik Covid 19 dan angka kematian harian semakin meningkat dan kes melepasi angka 5000 sehari kerajaan Malaysia telah melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan 3 0 PKP kali ini juga dikenali ...
Yang Nak Beli Boleh Ke Penang

Yang Nak Beli Boleh Ke Penang

papar berkaitan - pada 15/11/2021 - jumlah : 177 hits
Langgan saluran Telegram kami untuk kemaskini berita baharu dan isu terkini VOCKET Semua kedai yang menjual nombor ekor di Kedah tidak akan lagi diperbaharui lesen perniagaan mereka oleh majlis tempatan Kerajaan Kedah akan melarang semua ke...
Dah Kurus Pun Tak Boleh Menang Juga Ka Mb Kedah

Dah Kurus Pun Tak Boleh Menang Juga Ka Mb Kedah

papar berkaitan - pada 15/11/2021 - jumlah : 272 hits
Sebelum ini kecoh di media sosial isu campur tangan pemilik Johor Darul Ta zim Tunku Ismail Sultan Ibrahim mengenai isu tunggakan gaji yang membabitkan pasukan Kedah Darul Aman FC Difahamkan isu tunggakan gaji pemain skuad Helang Merah dipe...
Diam Bodo Blah Bodo Dapat Boyfriend Tak Boleh Control Marah Asyik Nak Maki Je

Diam Bodo Blah Bodo Dapat Boyfriend Tak Boleh Control Marah Asyik Nak Maki Je

papar berkaitan - pada 14/11/2021 - jumlah : 348 hits
Dah lah zaman sekarang susah nak dapat pasangan hidup kan Lepas tu kalau yang dah ada pun kena jaga elok yelah kang ada pula yang menyondol hmm Macam macam perangai manusia kan
Berapa Hari Lagi Nak Mengundi Mana Janji Boleh Kempen Di Tv

Berapa Hari Lagi Nak Mengundi Mana Janji Boleh Kempen Di Tv

papar berkaitan - pada 14/11/2021 - jumlah : 235 hits
Janji Menteri kerajaan Perikatan Nasional untuk membenarkan calon calon dalam Pilihan Raya Negeri Melaka berkempen di media rasmi kerajaan kerana kekangan berkempen secara tradisional akibat Prosedur Operasi Piawai terlalu ketat terus ditag...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord