Masa Untuk Takrif Semula Budaya Kebangsaan Kata Ahli Akademik


 
Ahli akademik Tajuddin Rasdi berkata bahawa definisi yang lebih inklusif tentang ‘budaya kebangsaan’ akan mencerminkan kepelbagaian Malaysia dan ‘memulihkan maruah’ pelbagai masyarakat. (Gambar Bernama)PETALING JAYA: Seorang ahli akademik menggesa kerajaan mentakrifkan semula ‘budaya kebangsaan’ untuk mencerminkan kepelbagaian Malaysia dan ‘memulihkan maruah’ pelbagai masyarakat.
Tajuddin Rasdi, seorang profesor seni bina Islam di UCSI University, berkata definisi baharu juga akan membantu negara ‘mengatasi masa lalu’.
Dasar Kebudayaan Kebangsaan (NCP), yang digubal pada Kongres Kebudayaan Kebangsaan 1971, menggariskan tiga syarat untuk mentakrifkan ‘kebudayaan Malaysia’, iaitu ia mesti berasaskan budaya Melayu, unsur-unsur yang sesuai daripada budaya lain boleh diterima dan Islam adalah komponen penting.
Tajuddin berkata tidak ramai orang bukan Melayu yang hadir pada kongres itu, yang diadakan selepas rusuhan 13 Mei 1969, tetapi dihadiri ramai orang Melayu.
“Saya rasa di situlah kami bermula dan saya tidak ada masalah dengannya kerana ini adalah sejarah. Sejarah timbul daripada reaksi terhadap situasi tertentu,” katanya kepada FMT.
“Tetapi saya percaya bahawa kita perlu mengatasi masa lalu. Generasi baru memerlukan maruah identiti mereka sendiri, oleh itu definisi semasa mesti dikaji semula. Kita harus mempunyai idea yang sama untuk semua budaya,” tambahnya.
NCP tidak pernah diwartakan menjadi undang-undang tetapi ia dikatakan telah menyumbang kepada ketegangan kaum.
Ia sering digunakan untuk menafikan pengiktirafan budaya bukan Melayu seperti pengharaman tarian singa dan bentuk budaya bukan Melayu lain di sekolah pada tahun 1980an.
Laporan Unesco 2022 telah menilai Malaysia sebagai salah satu negara yang mempunyai indeks dialog antara budaya (ICDI) terendah, memberikannya markah 0.35 daripada satu.
Tajuddin berkata peningkatan pemikiran Islam semasa gerakan reformasi Islam pada 1970an dan pertumbuhan pesara golongan kelas menengah Melayu bersara yang semakin kuat berpegang kepada agama akan menyumbang kepada skor yang rendah.
“Islam telah menjadi lebih besar dan lebih besar dan ia menyelubungi idea budaya. Saya tidak mengatakan bahawa ia betul atau salah. Saya katakan ini adalah bagaimana orang Islam dan orang Melayu bertindak balas terhadap (idea budaya),” katanya.
“Tiada apa-apa yang boleh anda panggil budaya Melayu (sekarang) melainkan ia dikaitkan dengan Islam. Satu sebab mengapa kurangnya dialog budaya antara orang Melayu dan orang lain adalah semata-mata kerana ini,” tambahnya.
Beberapa kesenian Melayu, seperti wayang kulit dan mak yong, juga telah disifatkan sebagai ‘tidak Islamik’ oleh pihak berkuasa agama, katanya.
Tajuddin menambah bahawa landskap politik semasa juga telah memburukkan lagi kurangnya komunikasi antara masyarakat Islam dan bukan Islam kerana agama telah menjadi ‘titik jualan’ dalam politik.
Penyelesaiannya, katanya, terletak pada mendidik ulama Islam mengenai topik seni, budaya dan wacana dalam tamadun lain, kerana mereka mempunyai pengaruh yang besar terhadap pendapat umum.
“Islam sepatutnya boleh wujud bersama budaya Cina dan India tetapi ada perkara tertentu yang mungkin anda perlu ubah suai. Ia tidak bermakna menenggelamkan (budaya) orang lain.
“Jika anda boleh melatih semula ulama yang menulis khutbah dengan mengajar mereka seni, budaya dan tamadun dunia, kita boleh menghapuskan politik perkauman kerana Islam tidak sepatutnya bersifat perkauman,” tambahnya.
Indeks Unesco tidak menggambarkan kepelbagaian Malaysia
Eddin Khoo, yang merupakan penaung pertubuhan kebudayaan Pusaka, berkata ICDI tidak semestinya menggambarkan kepelbagaian sebenar yang dialami oleh rakyat Malaysia setiap hari.
“Dialog antara budaya berlaku setiap hari dalam kehidupan rakyat Malaysia. Lebih banyak perkahwinan antara budaya sekarang berbanding sebelum ini,” katanya.
“Bagi dialog formal antara budaya, ia bukan tidak berlaku, cuma tidak berkesan,” tambahnya.
Memetik usaha Pusaka dalam menganjurkan persembahan tempatan yang berakar umbi dalam budaya lain, seperti boneka Teochew, Urumee Melum dan Reog Ponogoro, Khoo berkata rakyat Malaysia harus memahami bahawa negara itu tergolong dalam ‘budaya diaspora yang sangat sinkretik’.
“Malaysia adalah tempat di mana segala-galanya boleh diterapkan di sini. Mengapa kita lupa mengenainya? Berhenti berpura-pura atau berpegang kepada idea puritanisme (budaya) yang tidak pernah wujud (di sini) sejak awal lagi,” tambah Khoo.
21 Mei menandakan Hari Kepelbagaian Budaya untuk Dialog dan Pembangunan Sedunia. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2024/05/masa-untuk-takrif-semula-budaya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kpm Guru Perlu Runding Umum Tarikh Spm Kata Ahli Akademik

Kpm Guru Perlu Runding Umum Tarikh Spm Kata Ahli Akademik

papar berkaitan - pada 10/5/2024 - jumlah : 264 hits
Kementerian Pendidikan berkata keputusan Sijil Pelajaran Malaysia 2023 boleh diambil calon di sekolah masing masing mulai 10 pagi pada 27 Mei PETALING JAYA Seorang ahli akademik berpendapat pertikaian mengenai tarikh pengumuman keputusan Si...
Universiti Harus Rai Perbezaan Iktiraf Kepelbagaian Kata Ahli Akademik

Universiti Harus Rai Perbezaan Iktiraf Kepelbagaian Kata Ahli Akademik

papar berkaitan - pada 27/5/2024 - jumlah : 78 hits
UNIVERSITI sepatutnya menjadi ruang selamat untuk mempersoalkan norma termasuk proses menilai realiti secara kritis kata ahli akademik Dr Sharifah Munirah Alatas Sharifah Munirah berkata universiti mesti menawarkan ruang yang sesuai untuk p...
Masa Tu Aku Tak Fikir Benda Tu Salah Aku Rasa Kononnya Kata Kata Ustaz Tu Betul Tapi Aku Tak Selesa

Masa Tu Aku Tak Fikir Benda Tu Salah Aku Rasa Kononnya Kata Kata Ustaz Tu Betul Tapi Aku Tak Selesa

papar berkaitan - pada 24/5/2024 - jumlah : 86 hits
Hi salam semua Sebelum aku cerita pengalaman aku Aku harap semua dilindunginya dari segala kejahatan Aku gelarkan diri aku Mawar Cerita ni real tanpa tokok tambah sedikit pun Sangat sangat penting ye parents semua ajar anak anak dari kecil ...
Ada Ahli Mic Boikot Senyap Senyap Di Kkb Kata Sumber Parti

Ada Ahli Mic Boikot Senyap Senyap Di Kkb Kata Sumber Parti

papar berkaitan - pada 10/5/2024 - jumlah : 80 hits
KEMPEN MIC untuk calon Pakatan Harapan di Pilihan Raya Kecil Kuala Kubu Baharu terjejas akibat isu dalaman kata sumber parti Mereka berkata tidak semua ahli dan akar umbi yang berminat berkempen untuk PH walaupun mereka sebahagian dari
Modal Tiada Peruntukan Zulkafperi Hilang Pedoman Kata Pemimpin Bersatu

Modal Tiada Peruntukan Zulkafperi Hilang Pedoman Kata Pemimpin Bersatu

papar berkaitan - pada 10/5/2024 - jumlah : 78 hits
Mohd Rafiq Abdullah mengakui partinya sudah tidak mengambil peduli tentang Dr Zulkafperi Hanapi sejak beliau menyatakan sokongan terhadap pentadbiran Anwar Ibrahim Januari lepas PETALING JAYA Seorang pemimpin Bersatu menyifatkan Dr Zulkafpe...
Luahan Kita Sekarang Sebab Dah Kenal Dap Kata Amar

Luahan Kita Sekarang Sebab Dah Kenal Dap Kata Amar

papar berkaitan - pada 11/5/2024 - jumlah : 88 hits
Mohd Amar Abdullah berkata mereka tidak akan mengetahui pendekatan sebenar DAP jika tidak berkawan dan hanya mendengar dari luar HULU SELANGOR Seorang pemimpin PAS berkata pandangan mereka terhadap DAP ketika ini termasuk mendakwanya sebaga...
Elak Label Anak Dengan Kata Negatif Cakap Yang Baik Baik Saja

Elak Label Anak Dengan Kata Negatif Cakap Yang Baik Baik Saja

papar berkaitan - pada 11/5/2024 - jumlah : 116 hits
Tanpa kita sedar kita terdorong untuk melabelkan anak anak Kata kata seperti anak nakal anak lasak anak lambat dan sebagainya semuanya datangnya daripada mulut kita sendiri Bukan dari orang lain Tidak mengira anak remaja atau anak yang masi...
Harga Sawit Terkini Semakan Harga Semasa

Contingency Plans For Tourist Accidents And Incidents

Sg Bakap Sanusi Pkr S Akmal Laud Mature Politics In Football Friendly

Scaffold House By Ant Nio Costa Lima Arquitectos In Lisbon Portugal

Bela Talapia Depan Rumah Selesai Masalah Rakyat

Bersatu 6 Now Independent Mps Bukit Gantang Rep Claims

Tetap Bertegas Pertahan Kuota Bumiputera Pm

Rafizi Jawab Muhyiddin Yang Kaitkan Subsidi Diesel Bersasar Dengan Pinjaman Imf



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok

Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga


Kuey Teow Sup Daging Mek Na

Lumping Putih

Waduh Kejahatan 82 Persen Dapat Suntikan Dana Dari Cukong

Makluman Jawatan Kpm Julai 2024 Lepasan Diploma Dan Ijazah

Kata Dasar Maksud Contoh Perkataan

Selangkah Wallet Semakan Bayaran Ewallet Bingkas Selangor